[WN] Les op Mexx! Bella kan niet sturen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Les op Mexx! Bella kan niet sturen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 21:21

Vanavond had ik weer les op stal. Tot mijn grote verassing mocht ik op Mexx en we reden maar met zijn 2en. Mexx was heel erg wennen, ze gooit best hoog op en het zadel zat ook niet heel lekker. Er zijn geen galop filmpjes maar ik kan je zeggen dat het echt heel moeilijk was om op mijn billen te zitten. := Morgen dus pijn in mijn billen en buikspieren want die heb ik ook gebruikt. :+ Dit was mijn eerste keer op Mexx en ondanks dat daar al erg veel knopjes op zitten was het moeilijk ze te vinden. Ik moest buitenstelling en binnenstelling rijden op de cirkel en je zit wat slalommen. En een filmpje met halthouden en rollback. Volgende keer misschien meer verschillende filmpjes. Hier zie je niet zoveel. :') Ik ben nog beginner zoals jullie kunnen zien aan mijn gepruts. :+

Hier moet ik slalommen en mis ik gewoon een pion. _O- Ik had echt even moeite met sturen. Vergat mijn benen. :=

Ik sta open voor commentaar maar krijg natuurlijk al les. :D

CindyUniek

Re: Les op Mexx! Bella kan niet sturen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:27

ik weet niets van western :+
maar het ziet er leuk uit!!!!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:30

Valt nog erg mee, ha ha! :j :D Lekker dat je maar met zijn 2-en was!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 21:31

Slalommen lijkt zo makkelijk. :') Maar goed, als je Mexx ook niet goed rijdt vertikt ze het ook. :') Goed lespaard dus. _O-

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:37

ik heb er echt helemaal geen verstand van....maar....lopen ze niet een beetje onder hun tempo te sjokken?
Of is dat de bedoeling?

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:48

Jammer van die shank. Ik snap dat je er wellicht niks aan kan veranderen maar de lesgever/stal/manege zou beter moeten weten.

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:51

Is er reden voor dat je als beginner als shanks en sporen rijd? Gewoon een vraagje hoor :D

Verder ziet het er erg goed uit! En met sturen kan je ook proberen met je gewicht te sturen. Dus een beetje naar links leunen als je naar limk wilt, rechts hetzelfde. Maar zoals je zei, je krijgt al les :P

@geerke dat is geen sjokken, maar een jog. Een langzame draf zegmaar. En bij een goede jog, sloffen ze niet op de voorhand, maar wordt de achterhand weldegelijk gebruikt. :)

al met almziet het erg leuk uit hoor :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 04:09

Tja, ik heb niets te zeggen over het tuig (hoofdstel hoort bij dat paard, al jaren) en die sporen moest ik om bij dat paard. En ik heb geprobeerd om ze zo min mogelijk te gebruiken, hou er zelf ook niet van om te 'prikken' met die dingen. :+ Maar paard zit niet zo makkelijk en om dan mijn benen stil te houden is een heel karwei. :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 07:07

Paarden ouder dan 6 worden (zo zijn nou eenmaal de regels) altijd met shanks gereden in de Western. Alleen hoor je als ruiter dan wel ook met 1 hand te rijden...:D

Verder is het tempo een normale 'jog'. Reden daarvoor is heel simpel, je wilt je kudde koeien ook in een rustig drafje bij elkaar drijven en ergens heen drijven. Jog is ongeveer het tempo van een koe op een sukkeldrafje. Ga je harder met je paard, gaan die koeien ook rennen en je wilt geen stampede.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 07:10

Ik kan nog niet met 1 hand rijden. :+
Thanks voor de uitleg! :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 07:44

Apollo94 schreef:
Is er reden voor dat je als beginner als shanks en sporen rijd? Gewoon een vraagje hoor :D

Verder ziet het er erg goed uit! En met sturen kan je ook proberen met je gewicht te sturen. Dus een beetje naar links leunen als je naar limk wilt, rechts hetzelfde. Maar zoals je zei, je krijgt al les :P

@geerke dat is geen sjokken, maar een jog. Een langzame draf zegmaar. En bij een goede jog, sloffen ze niet op de voorhand, maar wordt de achterhand weldegelijk gebruikt. :)

al met almziet het erg leuk uit hoor :j

Sloffen ze hier niet op de voorhand dan?Ik heb er echt geen verstand van hoor :o ....van western.
Het ziet er wel relaxed uit.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 09:31

Flinke verzameling aannames hier.. Ik nu toevallig de flmpjes niet zien maar sjokken op de voorhand hoort niet en tweehandig als beginner met shanks en sporen rijden ook eigenlijk niet. Maar... Je moet ergens beginnen en bij dat begin is sjokken op de voorhand niet iets dat slechts zelden voorkomt (en bij het engels rijden zie ik de paarden onder een beginner ook niet netjes nagevelijk, dat is een leerproces binnen all disciplines) en sommige paarden zijn voor een beginner lastig zonder sporen en shanks te rijden. Iets dat in mijn ogen vooral wat zegt over de manege en niet over de westernsport. Maar goed, zoals gezegd ik reageer hier even op de reacties en kan de filmpjes niet zien

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:18

Ibbel schreef:
Paarden ouder dan 6 worden (zo zijn nou eenmaal de regels) altijd met shanks gereden in de Western. Alleen hoor je als ruiter dan wel ook met 1 hand te rijden...:D

Mits ruiter en paard er klaar voor zijn, en dat lijkt mij in dit geval niet. Ik snap dat ze er niks aan kan doen dat zij het in haar handen geduwd krijgt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:27

Ibbel, op wedstrijden ja, maar volgens mij is die regel inmiddels achterhaald

SabrinedeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:07

Ik heb geen verstand van westernrijden, maar het ziet er relaxt uit Marlies!
Je zit mooi stil, ondanks dat je vond dat hij niet lekker zat! :)

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 18:07

Imo is er niks mis met (af en toe) op 2 handen rijden met een shank, zolang je genoeg ruimte hebt om het paard niet in de weg te zitten, op kan pakken en direct weer los kan laten. Daarentegen moest ik hierbij een beetje slikken aangezien ik op elke filmpje (tenminste als het dichtbij genoeg gefilmd was, anders is het moeilijk te beoordelen) de teugels zo kort zie dat bij elke stap die het paard zet en jij omhoog komt en de shank daardoor (bijna) horizontaal staat, eigenlijk staat er constant druk op en heeft het paard dus niet de ruimte om uberhaupt na te geven, en dat is imo verkeerd gebruik van de shank (kan trouwens ook met 1 hand hoor). Dus probeer daarop te letten, oppakken-loslaten, neckreining ipv directe teugeldruk etc.. iig veel succes met lessen nog! 't ziet eruit als een leuk beestje, paard wat ik rijd kon ik in eerste instantie ook absoluut niet uitzitten, maar als je je paard op een geven moment wat 'ronder' en meer verzameld kan rijden zal dat ook beter gaan :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 18:11

Ik had de teugels op bepaalde momenten wat kort ja. Ze werden steeds langer en als ze dan langer waren had ik moeite met sturen. :o Ook als ik op de rechte lijn moest joggen ging ze steeds harder en ik had het gevoel minder controle te hebben als ik ze dus langer had. Moet dat nog leren. Maar instructrice zegt er wel wat van als het niet door de beugel kan hoor. Mexx reageert wel op neckreining maar makkelijker in stap. In draf vond ik dat ze minder goed reageerde. Maar je commentaar klopt hoor.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 18:29

Ik snap je gevoel wel, ik had ook altijd de neiging ze 'bij me te houden' alsof dat veiliger zou zijn, ondertussen heb ik ervaren dat het vaak juist het tegenovergestelde effect heeft als je dat 'onder je uit lopen' met je teugels probeert op te lossen.. maar ik heb/had dan ook wel een paar lespaarden die het me lieten weten als ik teveel druk uitoefende en juist harder gingen, waar ik heel blij mee ben want nou kan ik tenminste loslaten :D ik raad je aan om meer op je zit te rijden; bij mij werkt het heel goed om, als ze te hard gaan, diep uitademen en je lichaam 'los' laten zonder je teugels op te pakken, dan werk je ook naar die ontspanning toe ipv dat je je lichaam juist (onbewust) aanspant als druk zet op de teugels/bit. Waarschijnlijk ga je dan ook wat makkelijker doorzitten, daarnaast heb ik net nog ff één van de filmpjes opnieuw gekeken en zie dat je de teugels op zich wel op een nette lengte hebt, maar het lijkt alsof je je ellebogen steeds heel ver naar achteren hebt. Breng ze wat meer naar voren en probeer niet constant 'terug te werken' maar juist ruimte te geven en ze alleen op te pakken als je ze nodig hebt (bij sturen bijvoorbeeld eerst lichaam draaien, buitenbeen aanleggen, binnenbeen loslaten en dán pas buitenteugel), daarnaast kun je ze op een kleine volte zetten als hij onder je uitloopt, en dan weer op de rechte lijn verder te rijden als je het tempo terug hebt :) Hoop dat je wat kan met deze tips!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 19:28

Super bedankt!!

Zette haar in de galop idd al vaak op de cirkel want op de rechte lijnen liep ze onder mij uit (ging harder) en op de cirkel ging ze langzamer. In de galop kon ik trouwens wel makkelijker loslaten. :+ Zal es kijken of ik ook een keer een galop filmpje kan regelen. En wat filmpjes dichterbij, kunnen jullie makkelijker kijken. :) En als ik 'easy' zei ging ze ook wel langzamer gelukkig. Dat zit er bij haar goed op. Net zoals 'HO!'. :D

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:37

Het meeste is al gezegt hierboven, veel plezier verder!

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:46

Ziet er leuk uit Marlies, heb er verder niet heel veel verstand van!

Veel plezier met je lessen! :D

xLauwterd01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 16:09

Ziet er leuk uit! Mexx heeft van die wiebel oren <3

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 18:13

Ibbel schreef:
Paarden ouder dan 6 worden (zo zijn nou eenmaal de regels) altijd met shanks gereden in de Western.

Maar dat geldt alleen als je wedstrijden rijdt.
Er staat nergens dat een beginner in een les ook met een shank moet rijden. :n

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:44

Blanket schreef:
Ibbel schreef:

Mits ruiter en paard er klaar voor zijn, en dat lijkt mij in dit geval niet. Ik snap dat ze er niks aan kan doen dat zij het in haar handen geduwd krijgt.

Die van mij is 8, we starten net l5, ook geen shank :') dan word ik de bak uitgeknikkerd met een vette DQ op mn kont. :')

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:25

Gezellig met alleen Toon en Woody zo ;-) Ziet er leuk uit hoor :) Zo makkelijk is Mexx nog niet begreep ik.