[WN] Western fjord Zvenja

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xTesske

Western fjord Zvenja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 21:34

Ik ben sinds kort begonnen met western. IK doe het nu vooral op tips en aanwijzingen van een kennis die ook western rijd maar ik ga binnenkort mijn eerste lesje nemen. Tips zijn natuurlijk altijd welkom maar blijf wel aardig.
Oja en, de linkjes zijn ook zeker de moeite waard!

even instappen
http://7.media.hyves-static.net/1485681 ... 81742.jpeg

Afbeelding

achterwaards oefenen
Afbeelding

een zogenaamde spin, eigenlijk gewoon een keertwending
Afbeelding

even poseren
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

beenwerk!
Afbeelding

http://5.media.hyves-static.net/1485686 ... 86124.jpeg

gallop
Afbeelding

yiihaa
Afbeelding

Afbeelding

http://7.media.hyves-static.net/1485687 ... 87806.jpeg

Afbeelding

http://3.media.hyves-static.net/1485689 ... 89138.jpeg

http://1.media.hyves-static.net/1485689 ... 89872.jpeg

Afbeelding

http://7.media.hyves-static.net/1485691 ... 91126.jpeg

http://5.media.hyves-static.net/1485691 ... 91716.jpeg

klaar
Afbeelding

en wat vonden we ervan?
Afbeelding

meikie

Re: Western fjord Zvenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:09

Je hebt een leuke fjord, de spieren komen wel als je met les goed gaat trainen. Over je zadel heb ik wat twijfels, is dit geen zadelmarkt zadel? Die zadels zijn door hun slechte kwaliteit meer geschikt voor decoratie dan om te rijden..... Check het eens en bekijk of je niet een ander zadel kunt kopen. Een slecht zadel is een van de meest gemaakte fouten door mensen die western willen gaan rijden, er gaan veel fabeltjes over rond zoals dat een westernzadel altijd zou passen.

Joyamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:12

Gaaf een Western Fjord! <3

Ziet er goed uit :) Leuk dat jullie ook lesjes gaan nemen!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:18

Ik heb eigenlijk mijn twijfels over de pasvorm van het zadel, zowel voor jou als voor je paard. Zonder passend zadel zal je nooit je paard echt kunnen verbeteren en komen op den duur als gevolg van pijn gedragsproblemen opborrelen.

Daarnaast heb je op de galopfoto een terugwerkende binnenhand en geen inwerking op de buitenhand. Als je neckreining consequent wilt aanleren begint dat al in je werk op de snaffle. Overigens heb ik mijn twijfels over je positie van je voet in de stirrup. Ook in het western hoort die onder de bal van je voet. Ook heb ik mijn twijfels over je foto "beenwerk!" waar je paard bij uitstek een stuwend beeld laat zien ;) een lesje is zeker niet onverstandig, want er zit wel wat werk in.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 22:21

meikie@ ja ik snap wat je bedoelt, ze is erg dunnetjes en onbespierd, ze is deze winter ook heel erg afgevallen maar er is al weer wat bij gelukkig ze is wel jammergenoeg heel moeilijk op spieren te komen. Hiervoor hebben we namelijk ook al veel gestrait met dressuur en springen maar het gaat langzaam maar je ziet dat de billen al wat ronder zijn. Over het zadel, dat heb ik hier van iemand van bokt. Ik had het opgezocht volgens mij is het een van Randolls die ook op Huppa.nl staat, ik vind het zelf fijn te rijden en een erg stevig zadel maar weet wel zeker dat ik voor een echt goed western zadel ga sparen!

dankje voor jullie reacties!

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 22:29

s6801881 @ mag ik vragen wat je verkeerd ziet aan de pasvorm? de gallop is inderdaat ook nog niet ju-van-het maar dit is ook een moment opname, we galloperen ook niet heel veel en daarom is dat ook nog oefenen oefenen en les nemen. mag ik vragen wat je met dit bedoelt: Als je neckreining consequent wilt aanleren begint dat al in je werk op de snaffle. Overigens heb ik mijn twijfels over je positie van je voet in de stirrup. ik ben nog niet zo thuis in alle western termen daarmee bedoel ik de snaffle en de stirrup.
ik had toch grotendeels wel de beugels onder de bal van mijn voeten misschien dat het iets vertekend op de foto's het was maar heel soms dat ze wat wegschoven omdat ik het nog wat wennen vind met de fenders. Bedoel je met stuwbeeld dat ze wat onder me vandaan loopt? Ja als ik eerlijk ben was dat ook wel een beetje want dit was volgens mij een foto net na de gallop dan loopt ze altijd nog wat sneller dus daar is inderdaat nog veel aan te werken. IK heb ook erg zin in lesjes want nu is het altijd nog een beetje van doe ik niks verkeerd, dus hopelijk binnenkort mijn eerste lesje!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:34

Je paard loopt niet over de rug. Ik zou hem eerst wat meer verzamelen (oppakken en als hij nageeft lossen. Altijd voorafgegaan en samen met beenhulpen) vooraleer de teugels zomaar los te gooien. Western is niet rondhobbelen aan de losse teugel, het is de bedoeling dat het paard over de rug loopt met losse teugel. Bovendien mag je zolang je op snaffle rijdt wel wat contact houden, zeker in het begin. Ik zie geen enkele foto waar het paard ook maar een glimp van verzameling laat zien. Ook op de backup foto drukt hij heel erg zijn rug weg. Je moet hem eerst op de achterhand zetten vooraleer de backup te vragen. Verder is het onzin om aan voortgezette oefeningen als spinnen te gaan beginnen als er nog geen begin van verzameling is.
Begin eens met je paard van achter naar voor te rijden in stap en draf. Veel overgangen rijden en hem actief aan de hulpen krijgen. Neus naar beneden. Niet alles losgooien. Als dat goed gaat kun je proberen van de schouders en heupen te verzetten.
Verder vind ik je zadel te klein voor jou en er ontbreekt een kinriempje aan je bit.
Zo snel mogelijk met je lessen starten is de boodschap ! Succes.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:34

Als ze inderdaad zo loopt voordat je aanspringt in de gallop is het geen worden dat de galop niet lekker loopt, het paard loopt namelijk op de voorhand: het evenwicht licht oneerlijk verdeeld, meer gewicht op de voorhand dus. De achterhand stuwt, in plaats van te dragen, het bekken staat naar achter gekanteld, en het paard is niet over de rug. Op die basis kan je nooit een correcte galop verwachten ;) Je paard springt dan vanuit de voorhand aan, en je kan niet verwachten dat de balans in de galop dan wel in orde is. Je laat je paard nu over zijn tempo lopen totdat hij als het ware in de galop valt omdat dat makkelijker is.

Neckreining is het sturen op aanleg van de teugels, dat wil je met een scharenbit doen. Een snaffle is een trensbit. De stirup is je beugel. Misschien handig om eens je wat te verdiepen in het western, dan kom je onvermijdelijk die begrippen tegen. Dan weet je hopelijk ook wat beter wat je doet.

Wat je zadel betreft, hij lijkt me aan de krappe kant voor jullie beiden. Randolls is dan ook niet echt een merk dat bekend staat op de geweldige pasvorm, en dan is een Fjord ook niet het paard dat bekend staat op zijn ideale rug als het gaat om zadels.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 08-04-12 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:36

Leuk dat je bent begonnen met western rijden! :D

Ook super dat je binnenkort les gaat nemen en dat je je foto's plaatst! Je hebt een leuke pony. :)

Verder heb ik weinig toe te voegen op bovenstaande, behalve een tip bij je back up foto (achterwaarts). Probeer dit meteen goed aan te leren, dus récht achteruit. Het kan een verkeerd beeld geven vanaf de foto, maar het lijkt alsof je op de hoefslag bent begonnen, en van de hoefslag af bent geëindigd en je dus scheef achterwaarts bent gegaan. Dat is niet de bedoeling. :D

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 22:43

er is mij nog nooit iets verteld over dat ze niet over de rug loopt dus dit is geheel nieuw voor mij, kun je ook misschien een beetje uitleggen wat je ermee bedoelt?
Ja normaal doe ik ook nageeflijk vragen voor het rijden maar vandaag was ik het eigenlijk helemaal vergeten omdat ik vooral ging rijden voor de foto's te maken. Ja dat merk ik inderdaat ook dat ze met back vragen erg tegenwerkt denk dat ook dat het daaraan ligt wat jij zegt dat ze niet over de rug loopt. Van de keertwending zal ik in het vervolg ook inderdaat op letten, maar op sommige momenten liep ze op het punt van verzameld maar daar moet ik dan in het vervolg op letten. Dankje voor de tip dat ga ik zeker doen!.
Hoe bedoel je niet alles losgooien?
Hmm ik vind het zadel best ruim, toen ik de foto's zag dacht ik ook inderdaad wat lijkt die krap maar als ik erop zit voeld die legger ruim en ik kan een vuist voor doen.
Ja daar zat ik inderdaat over te twijfelen, ik heb dit hoofdstel net nieuw en zat te denken van moet er geen kinriem aan maar omdat het er niet bij zat dacht ik van niet maar dankje dan weet ik nu dat dat wel hoord dus moet ik er ergens even een opscharelen.
bedankt voor je opbouwende comentaar!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:46

Dit zijn toch echt de basisberippen in ieder discipline >;) Als een paard over de rug loopt staat het bekken iets naar voren gekanteld, en treed de achterhand onder. De rug wordt op een ontspannen manier zo gebruikt dat hij het ruitergewicht draagt. Er is sprake van een elastische verbinding, een verhouding tussen aanspanning en ontspanning. Deze elastische verbinding loopt door over de hals naar het hoofd, en wordt via de mond naar de teugels terug geleid. Dat tezamen maakt een correcte aanleuning. Een paard moet over de rug zijn om correcte aanleuning te verwachten, maar over de rug lopen is niet voldoende om aanleuning te bewerkstelligen.

Bij jouw paard staat het bekken naar achteren gekanteld, de achterhand stuwt, de rug is hol. Het paard draagt je niet. De verbinding tussen achterhand en bit is niet aanwezig.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 22:51

s6801881 @ dat is allemaal geheel nieuw, ik heb op het moment nog dressuur les en daar is me er nooit iets over verteld. Dus ook dat als ik western les heb dat ze me daarmee kunnen helpen.
heb je misschien goede boeken of sites waar veel instaat over western? en de bergrippen?
ik denk dat je bedoelt dat mijn voet heel erg naar buiten steekt? Daar heb ik inderdaad heel erge last van, mijn knieen zijn schreef gegroeid dus ze vallen meestal heel erg naar buiten en het is erg vermoeiend voor mijn knieen om ze naar binnen te draaien en het lukt ook niet helemaal dus dat is wel lastig ja.

Over het zadel, ik vond zelf wel dat het goed paste maar misschien binnenkort eens een zadelmaker erbij halen dan weet ik het zeker.

Kyno @ bedankt voor je reactie! ja dat heb je inderdaad goed gezien dat ze schuin achterwaards ging. Voorheen ging die heen fijn en recht maar heb hem al lang niet meer gedaan en nu is die opeens een beetje lastig maar hij word steeds beter en ik probeer er ook echt op t letten dat ze recht blijft.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:53

Een erg goed boek om je in te lezen in het western is Go West, maar die is helaas erg moeilijk te verkrijgen. Als je via de slegte of bokt je handen erop kan leggen zeker doen.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 22:58

s6801881 @ oke dankje. ja dat lijkt me nooit maar bij mij in de les is me er nooit op gewezen dus ik wist het nog niet, wel goed dat ik het nu weet dan maar denk wel dat ik iemand nodig heb die me met les daar in helpt want dadelijk doe ik iets verkeerd dus hoop dat de gene waarvan ik les krijg daar me goed mee kan helpen!

hmm dat wordt dan goed zoeken. wat bedoel je met: Als je via de slegte of bokt je handen erop kan leggen zeker doen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 23:02

Als je het boek kan kopen bij de slegte (een boekenwinkel die ook tweedehands boeken verkoopt) of via bokt (zie bokt markt) kan kopen is het aan te raden dit ook te doen. Het boek biedt een hele mooie inleiding in de kunst en kunde van de westernsport. Helaas wordt het tegenwoordig niet bijgedrukt, en is het boek daardoor bijna niet meer te koop. Denk er wel om dat geen enkel boek een goede vervanging is van een goede instructrice met oog voor het paard. Ik heb namelijk mijn twijfels of je vorige instructrice wel voldoende kijk heeft gehad op de manier van beweging van je paard als het haar niet is opgevallen dat de meest basis voorwaarden (dragende rug, aanleuning) niet in orde zijn.

Joyamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 23:05

s6801881 schreef:
Als je het boek kan kopen bij de slegte (een boekenwinkel die ook tweedehands boeken verkoopt) of via bokt (zie bokt markt) kan kopen is het aan te raden dit ook te doen. Het boek biedt een hele mooie inleiding in de kunst en kunde van de westernsport. Helaas wordt het tegenwoordig niet bijgedrukt, en is het boek daardoor bijna niet meer te koop. Denk er wel om dat geen enkel boek een goede vervanging is van een goede instructrice met oog voor het paard. Ik heb namelijk mijn twijfels of je vorige instructrice wel voldoende kijk heeft gehad op de manier van beweging van je paard als het haar niet is opgevallen dat de meest basis voorwaarden (dragende rug, aanleuning) niet in orde zijn.

Is het deze:
Van Antje Holtappel?
http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/go-west/666781049/index.html

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 23:06

ow zo ja ik zal eens flink gaan zoeken, maar inderdaat een intructeur is ook beter. Maar een boek is nooit weg. Ja ik weet het ook niet ze geeft zo toch goed les dat ik weet want ze geeft mijn vriendinnen ook al lang les en die rijden toch goed met hun paarden.. Misschien dat ze met dressuur anders loopt. Maar western is inderdaat ook nog helemaal nieuw voor me en als ze wat te snel gaat wil ik haar al snel terug nemen naar het 'sjokende' draven maar dan komt inderdaat de achterhand de weinig naar helemaal niet onder.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 23:07

Joyamu schreef:
s6801881 schreef:

Is het deze:
Van Antje Holtappel?
http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/go-west/666781049/index.html

:oo dat was makkelijk! ja dat is hem :j Er is overigens ook een vertaalde versie beschikbaar meen ik.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 23:08

Is die niet nederlands dan? Hopelijk is er dan wel een nederlandse versie. Die ga ik me zeker dan bestellen

Joyamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 23:11

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 23:45

Beste topicstarter, je hebt aan de reacties wel gelezen hoe belangrijk les nemen is. Natuurlijk kun je je inlezen maar zelf les nemen op een ervaren westernpaard is ook een goede manier om te leren westernrijden. Dan kun je je eigen paard het daarna met hulp ook leren en weet je al hoe het voelt en wat de bedoeling is. Jou paard is nog een beginner en jijzelf ook dus het duurt samen wel heel lang voordat je de basiswestern kent. Misschien, als je het geld ervoor hebt is een paar maanden in training zetten ook een goed idee!

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 02:50

s6801881 schreef:
Een erg goed boek om je in te lezen in het western is Go West, maar die is helaas erg moeilijk te verkrijgen. Als je via de slegte of bokt je handen erop kan leggen zeker doen.

De bieb :) . Tenminste hier in Maastricht staat dat boek gewoon netjes in het rek. Je woont in M-Limburg toch? Denk dat ze hem dan in Roermond ook wel zullen hebben en anders een dagje Maastricht doen. Leuk dat je bij Tim gaat lessen!

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 07:49

Meikie@ ik weet zeker hoe belangrijk les is, voor deze reacties al. Mijn fjord is toen ze 3/4 was ook western
gereden dus het is bij haar wel bekend. Voor mij is het dan wel weer geheel nieuw.

Mamajella@ volgens mij staat die bij ons niet tenminste ik kijk wel vaker bij de paardenboeken en die was er toen niet.

bigb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 09:13

Slim om even goed naar je zadeltje te laten kijken! Een degelijk en passend zadel + goede lessen zijn uiteraard de basis om strax met je paardje heerlijk western te kunnen rijden! Suc6 ermee :)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:42

Beste TS, ik zal het eenvoudig proberen uit te leggen wat ik bedoel : je krijgt je paard over de rug door zijn achterhand te gaan activeren met je benen. Tegelijk begrens je met de teugels. Het is dus niet de bedoeling dat hij sneller gaat lopen. Hoe doe je dat ? Eerst bump je met je benen, dan vraag je neus met de teugels. Geeft hij neus, dan los je. In het stadium waar jij bent bedoel ik niet : losgooien, want geheid valt hij dan onmiddellijk weer uit elkaar. Persoonlijk zou ik met dit paard starten door elke dag eerst een kwartiertje opgebonden te longeren, zodat hij zichzelf leert om van het bit af te blijven. Staar je nog niet blind op neckreining, spinnen en aan de losse teugel galopperen, want daar ben jij nog lang niet aan toe.
Met losgooien bedoel ik dat je je teugels helemaal lang hebt, zonder enig contact. Dat is in jouw fase niet de bedoeling, dat bereik je maar na lang trainen, omdat het paard dan wel verzameld moet blijven, snap je ?
Opgebonden longeren doe je zo : haal de teugels door de stirrups en bind ze dan vast aan elkaar over de zitting van je zadel. Eerst niet te strak, eens je paard los is een beetje aanspannen. Zo leert hij op eigen benen lopen en zichzelf dragen, want daar zie ik nu niets van. Overdrijf niet in het begin, want hij zal spieren moeten gebruiken die hij al lang niet meer gebruikt heeft. Verder zou ik een snaffle kiezen met grotere ringen en een sweet iron mondstuk. Zo'n basismodelletje kost iets van een 15 euro. Het jouwe is een Engels bit uit rvs. Deze zijn meestal met te dik mondstuk en vallen ook te licht in de mond. Persoonlijk heb ik liever een bitje wat wat zwaarder valt bij een groen paard, zodat ze de release beter voelen.
Nog 1 ding : die "sjokkende draf" zoals jij dat heet is een pleasurebeweging en is het resultaat van opperste verzameling. Het heeft niets te maken met traag draven, en het kost heel wat oefening om dat te bereiken. Zelf ben ik geen pleasureruiter, dus ik kan je hier niet bij helpen. Misschien moet je je eerst eens inlezen welke richting je uit wil in de western, want de trainingsmethoden zijn wel heel verschillend. Succes !
O ja, dat zadel is wel echt te klein voor je en ook van een prutmerk. In een westernzadel moet je ruimer zitten dan in een klassiek, zodat je veel bewegingsruimte hebt.
En ga aub niet proberen van stops te rijden. Daarvoor heb je speciaal beslag nodig : sliding plates. Zonder plates rijd je je paard in no-time naar de verdommenis.