[WN] Paar leuke plaatjes van de les van Inge Teblick!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neroo

Paar leuke plaatjes van de les van Inge Teblick!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 20:02

Afgelopen zondag kwam inge teblick bij ons op stal. Ze kwam lessen geven in clickertraining te paard en om foto's te maken voor materiaal voor haar nieuwe boek! Erg leuk dus.

Voor degene die Inge Teblick niet kennen. http://www.ingeteblick.be/ Ze werkt met clickertraining, ze heeft al een boek uitgebracht. Grondwerk met paarden en is nu met een boek bezig over clickertraining te paard.

Ik deed ook mee met Nero. Was een erg leuke ervaring, even wennen maar wel tof. We zijn simpel begonnen, namelijk met halthouden. Hulp geven, paard stopt, beloning erin. Nero kon het wel waarderen al die brokjes :)).

Uiteindelijk ook met ons probleem aan de gang gegaan, namelijk het verkeerd aanspringen in de rechtergalop.
Deed ie het goed, terug naar halthouden en brokje erin.

Even warmstappen, en ja het was erg koud := ik had 3 truien aan :))
Afbeelding

Hand in me zak om brokje te pakken. Nero houd het geluid nauwlettend in de gaten :')
Afbeelding

Begonnen met een linkergalopje. Teugels op maat houden was in opdracht van.
Ik moet op me gat gaan zitten
Afbeelding

Jeuh! Netjes pony!
Afbeelding

Een drafje tussendoor
Afbeelding

En weer een rechtergalopje.
Afbeelding

Nero kijkt soms lekker cranky op de foto's zie ik! Op de een of andere manier gaat Nero enorme spanning opbouwen als we aan de rechtergalop gaan werken. We oefenden het dit keer ook op een andere manier, namelijk vanuit de back up in de galop aanspringen. Nero wordt hier erg heet van en hij vond dat ie continue recht had op brokjes :')

Ook hebben we afgelopen dinsdag les gehad van Patricia huijberts. Dit is erg goed bevallen en hier gaan we ook zeker mee door!

xDenies

Re: Paar leuke plaatjes van de les van Inge Teblick!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 22:44

Wat een gaaf beest joh! Ziet er erg netjes uit!

Wel ben ik van mening dat je best wel veel voorover hangt en je handen vast zet op/bij de schoft met je teugels. Dit effect geven de fotos.
Maar je lesgeefster zal dit uiteraard zelf ook wel aangeven als dit in het echte ook zo zou zijn. Fotos blijven een moment opname.

Ga zo door! :)

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 22:48

Voor over hangen is een aandachtspunt idd! 3 maanden terug reed ik nog dressuur, en dat zadel duwde me wel wat naar voren + een enorme voorgevel haha!

Over de teugels, ik snap wel wat je bedoeld :j normaal rijd ik met veel lossere teugels, maar dit moest van Inge :) morgen hangen ze gewoon weer los en dit komt ook mijn houding ten goede!

En dankjewel :D

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 00:48

Her doorhangen van de teugels is niet de oplossing, je paard heeft juist wat druk nodig om in de goede galop aan te springen! Dus niet loslaten, wel je handen hoger houden en meer meeveren met zijn mond. De manier van aanspringen uit de back up is op zich een goede manier, wat ook werkt is kont naar binnen en aanspringen. Suc6!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:32

les met brokjes ?? >;)

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 11:37

spicegirl schreef:
les met brokjes ?? >;)

Klopt haha!

Je kent clickertraining? Wat ze veelal met vrijheidsdressuur gebruiken om kunstjes te leren?

Dat kan ook in de training gebruikt worden als hij bijvoorbeeld correct halthoud oid :). Clicken en een brokje erin :Y). Doet ie het niet goed, niet clicken geen brokje en oefening nogmaals doen :Y)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:09

Leuk dat je les hebt gehad van Inge!

Ik ben zooo benieuwd naar haar nieuwe boek... :)

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:33

Ziet er goed uit! Leuk dat je met clickertraining werkt!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:23

Neroo schreef:
spicegirl schreef:
les met brokjes ?? >;)

Klopt haha!

Je kent clickertraining? Wat ze veelal met vrijheidsdressuur gebruiken om kunstjes te leren?

Dat kan ook in de training gebruikt worden als hij bijvoorbeeld correct halthoud oid :). Clicken en een brokje erin :Y). Doet ie het niet goed, niet clicken geen brokje en oefening nogmaals doen :Y)

Lijkt mij dat dit erg verwarrend is als je erop zit, eten=voor een paard ontspannen, en dan toch zich moeten concentreren op een opdracht???
Zou gewoon "release" niet voldoende beloning kunnen zijn?

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 23:30

Nee hoor integendeel, is aangetoond dat paarden en andere dieren sneller leren bij het gebruik van de clicker. Daar komt bij dat dieren als overlevingsmechanisme hebben " problemen te kunnen willen oplossen voor hun voedsel". Zijn ook zeer interessante onderzoeken met oa honden naar gedaan. En Uhm... Sinds wanneer willen we paarden het trainen niet als ontspanning ervaren? Lijkt mij toch een mooi streven?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 07:03

Ben wel benieuwd hoe je dat vanaf de rug van een paard doet..
Ik ben met grondoefeningen bezig met de clicker.. Maar het lijkt me erg gek om vanaf de rug een brokje te moeten geven? Als in: je bent netjes naar achter gegaan, en dan komt het hoofd van je paardje na een click omhoog/ opzij voor een brokje?

Dat word lachen bij een lineup op een wedstrijd :p

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:12

Het paard zal leren dat na de click een brok komt en dus niet zonder click zijn hoofd omhoog doen. Heb het wel mensen zien doen, maar je moet er wel handig mee zijn. Het is ook vooral erg handig in de aanleer fase van oefeningen.

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:34

Ik heb een paard gereden die na een backup oefening ook gewend was een brokje te krijgen en ik kan je vertellen ik vondt het zeer irritant. Ik zei ook dat kun je ook niet doen als je op wedstrijd gaat stel je moet in een trail parcour een backup doen dan kun je ook geen brokje geven als beloning. Heb het dat paard dus ook afgeleerd hij werdt door mij beloont op stem of een klopje op schouder of kont.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:37

wat leuk dat je clickertraining doet!
ziet er leuk uit!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:58

Ik ben er zéker van dat Inge Teblick wel weet waar ze mee bezig is. :)

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:05

Het western rijden staat zowel jou, als Nero, als jullie in combinatie veel beter! Ik heb er in principe geen verstand van (western rijden), maar het ziet er gewoon als combinatie erg goed en leuk uit :j

mommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:23

Leuk hoor, mooi zadel trouwens.
Succes.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:37

Rebel_Gloe schreef:
Nee hoor integendeel, is aangetoond dat paarden en andere dieren sneller leren bij het gebruik van de clicker. Daar komt bij dat dieren als overlevingsmechanisme hebben " problemen te kunnen willen oplossen voor hun voedsel". Zijn ook zeer interessante onderzoeken met oa honden naar gedaan. En Uhm... Sinds wanneer willen we paarden het trainen niet als ontspanning ervaren? Lijkt mij toch een mooi streven?

Ja, idd, ik ben ook voor ontspanning in de training, dmv Release, dat is voor een paard ook een duidelijk teken dat ie kan en mag ontspannen, de druk, hoe minimaal ook op dat moment, eraf halen.
Met voedsel belonen na afloop van een training, of bij een jong paard voor achterwaarts bijv. aan de hand, okee, maar tijdens het rijden of werken vind ik het wat dubbelzinnig, je krijgt dan het effect een beetje van, voor een koekie doet ie alles, trucjes dus.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:20

thillie schreef:
Ik heb een paard gereden die na een backup oefening ook gewend was een brokje te krijgen en ik kan je vertellen ik vondt het zeer irritant. Ik zei ook dat kun je ook niet doen als je op wedstrijd gaat stel je moet in een trail parcour een backup doen dan kun je ook geen brokje geven als beloning. Heb het dat paard dus ook afgeleerd hij werdt door mij beloont op stem of een klopje op schouder of kont.

Als je het goed aanleert dan krijg je dit probleem niet. Dan leer je je paard namelijk dat hij steeds meer moet doen voor hij de beloning krijgt, bijv pas aan het einde van het parcours. Zo kun je zelfs duiven leren om minuten lang te pingpongen..
Maar ik ben het wel met je eens dat veel mensen deze stap vergeten, denken dat ze klaar zijn zodra paardlief de gewenste actie uitvoert. Dan moet je dus eigenlijk nog een stap verder gaan.

Ik vindt de discussie ook wat merkwaardig, het hele trainen van dieren draait om beloning. Ongeacht de trainer of rijstijl, het dier doet het altijd voor een 'koekie' of we daarvoor nu iets eetbaars of voelbaars (klopje/release) gebruiken, is allemaal 1 pot nat in mijn ogen..

westerntink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:32

wauw leuk paardje zeg

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 13:59

wat ik me nu afvraag is waar je die clicker houdt en hoe je voorkomt dat dat ding ook klikt als het niet moet

ik vind belonen met wat lekkers echt horen bij opleren, niet bij verder trainen, dan moet een knuf of even stil staan al genoeg beloning zijn

ik vermoed dat het goed aanspringen vooral te maken heeft met dat je voorover kukelt tijdens het rijden
fijn dat je een goede lesgever gevonden hebt

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:44

Volgens mij werkt Inge Teblick met de stem als clicker. Als ik me niet vergis met "X" (uitgesproken als "Ex"), maar je mag uiteraard ook iets anders gebruiken dat kort en krachtig is, en dus het juiste moment markeert.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:07

Citaat:
ik vind belonen met wat lekkers echt horen bij opleren, niet bij verder trainen, dan moet een knuf of even stil staan al genoeg beloning zijn

Dat is nu net niet het idee van positief bekrachtigen van het clickeren... :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:17

leg eens uit, zo begrijp ik je niet

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 23:31