[WN] Cheyenne...de overstap van Engels naar Western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cheyenne2004

Cheyenne...de overstap van Engels naar Western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 21:00

Hallo allemaal,
Ben niet zo'n held in het posten op een forum maar neem de sprong in het diepe. Een maand of 3 zijn wij (Chey en ik) uit onze Engelse zadels geklommen en overgestapt naar het western. Dit alles heeft te maken met het feit dat ik rij met 2 heupprotheses en veel fijner zit in een westernzadel. Zelf heb ik geen wedstrijd ambities, maar wil wel een goede basis onder de knie krijgen. Daarom les ik bij Carmen Noordman. Een hele goede vriendin van me die wel bekend is met de westernsport gaat Chey uitbrengen in de wedstrijden. Ik "mag" mee als groom :D
Zij heeft in Canada gereden en heeft geen kaas gegeten van de NL regels tijdens een wedstrijd. We hebben een nummer (?) aangevraagd bij de WRAN en half oktober moet de eerste wedstrijd worden van mijn paardje. We starten bij het begin waar we thuis horen. Lekker ervaring opdoen en vooral veel plezier hebben. Hoe het verder allemaal werkt??? Geen idee...alle tips zijn welkom.
Hier alvast wat foto's van chey (met mij en ook 2 met mijn vriendin)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kirrr

Re: Cheyenne...de overstap van Engels naar Western

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:35

Leuk paard!
Zadel lijkt mij wel veel te ver naar voor te liggen of niet te passen... Singel drukt tegen de voorbenen. Paard mag naar mijn idee, serieus wat kilo's kwijt (kan wel is één van de redenen zijn van de manier waarop het zadel ligt).
Bit is te groot en in elk geval veel te vast.... Mag zeker een gatje 2 of 3 losser. Je mag enkele rimpeltjes zien, maar je trekt de hele mondhoek ophoog op deze manier.
Ik zou persoonlijk je paard nog wat tijd geven om te wennen aan alle veranderingen en niet al in oktober starten. Je legt zo wel veel druk op je paard.
Is helemaal niet aanvallend bedoeld, hopelijk ben je er iets mee. Je hebt een prachtig paard en volgens mij komt die western helemaal goed. Als je maar niet te snel gaat ;-)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:40

ik ga met bovenstaande mee, wat gelijk opviel aan de erste foto was dat het zadel veel te ver naar voren ligt
de boom moet 2 cm achter de schouder liggen en nu ligt hij op de schouder
en ook je bit hangt echt niet lekker in de mond

maar wat een geweldig mooi heb je :j

heel veel rijplezier :j

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:42

Ontzettend leuk paard en leuke foto's maar mij viel ook meteen het strakke bitje op, mag iets losser zoals Kirr ook al aangaf. Veel plezier met het western rijden, en tof dat je gewoon zo lekker door kunt blijven rijden.

Cheyenne2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 21:50

Hoi hoi,
Alle advies is welkom:) Helemaal niet erg.
Citaat:
Paard mag naar mijn idee, serieus wat kilo's kwijt (kan wel is één van de redenen zijn van de manier waarop het zadel ligt).

Ik moet wel lachen om je opmerking van het zadel en dan met name over je opmerking van het gewicht. Je hebt namelijk de spijker op de kop en dat is ook de reden van het zadel op dit moment. Chey is al heeeeeel erg veel afgevallen. ik zal er even een foto bijplakken van Chey 3 maanden geleden. 6 hectare land met gras tot aan haar buik heeft haar niet echt goed gedaan.
Afbeelding
vandaar dat wij verhuisd zijn naar een andere stal en ze op een Sonja bakker dieet zit:)
2x advies om het bit losser te maken is voldoende om dat morgen meteen te regelen :j
(Ik ben zo bang dat het hoofdstel eraf glijdt. het is een one-ear hoofdstel en vergeleken met die Engelse hoofdstellen ziet het er zo "glibberig" uit.
Chey pakt het western rijden heel goed op en Carmen Noordman ziet geen probleem voor de L5...dus daar vertrouwen we op. Ik merk aan alles dat mijn paard het western veel en veel leuker vindt dat het engelse rijden.
Kritiek is nooit erg zolang het maar opbouwend is
Laatst bijgewerkt door Cheyenne2004 op 29-08-11 21:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Cheyenne2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 21:51

Citaat:
CHEYENNE 15-06-2000 - 08-05-2009

Dit ga je niet menen???????? krijg ik kippenvel van :?

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:54

Leuk paard hoor! Veel plezier vast samen in de westernsport :j

Je zou kunnen overwegen een veter aan je hoofdstel te doen. Een one ear is eigenlijk bedoelt voor een (shank)bit, waar je gezien het niveau van training wat minder contact mee maakt dan met een snafflebit. Daarom vallen ze sneller af bij een snaffle ;)
Bij de WRAN is het nu ook verplicht om als je een one ear hoofdstel gebruikt met een snaffle, je een keelriem moet gebruiken.
Laatst bijgewerkt door SusanW op 29-08-11 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:54

Cheyenne2004 schreef:
Citaat:
CHEYENNE 15-06-2000 - 08-05-2009

Dit ga je niet menen???????? krijg ik kippenvel van :?

helaas is mijn lieve Cheyenne er niet meer |(

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:29

Leuk paardje inderdaad het bovenstaande ga ik in mee, en in de galop goed op je kont zitten ;) :P
Waar start je in oktober ? Stuifzand soms ?

Cheyenne2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 22:32

die kont dat ben niet ik maar is mijn vriendin:) Ik stuiter als een stuiterbal omdat ik mijn bekken niet kan kantelen...ppffff....wordt wel steeds beter maar vergt veel oefening. (en spierpijn..hahaha)
Oktober wordt inderdaad stuifzand +:)+

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:36

Oh hihi,, nouja is ook lastig hoor betrap mijzelf er ook nog regelmatig op,hihi..
Oke leuk,wij starten daar ook voor het eerst officieel :D
Welke onderdelen gaan jullie doen ?

Overigens als je je aangemeld hebt bij de wran zelf gewoon lidmaatschap en daarnaast een startnummer aangevraagt hebt moet dat goed komen ;)

Cheyenne2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 22:43

jeetje...ik begin me een echt cowgirl te voelen :P leuk dit.
In ieder geval pleasure en misschien ook showmanship...voor trail is het nog wat te vroeg.
een paar maanden geleden sprong ze nog over hindernissen 8)7

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 08:45

Leuk dat je bent omgeschakeld. Veel succes en vooral: geniet ervan!

GiggleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:18

Leuk paard en inderdaad welkom in de cowgirl club! Ik start waarschijnlijk ook Stuifzand :) Heel veel plezier samen!

HappyLife1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:46

Hai cowgirl, welkom bij de club, je stalmaatje

Cheyenne2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 23:06

Citaat:
Hai cowgirl, welkom bij de club, je stalmaatje

Haai HL /3 het is nog ff puzzelen, maar dit gaat goed komen 8-)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:38

Mooi paard heb je! :j (Zadel te ver naar voren viel mij ook gelijk op ...) ;)
Veel succes met je omschakeling naar western!

Cheyenne2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 18:04

zadel is gisteren inderdaad een halve meter (minstens...of overdrijf ik nou?) naar achteren gelegd en ligt inderdaad beter. Kreeg ook meteen van m'n instructeur onder uit de zak bij het zien van de foto's dat ze het me zo niet had geleerd :o
Het hoofdstel hebben we eerst 1gaatje en vervolgens 2 gaatjes langer gemaakt, maar dat vond chey niet zo'n strak plan. Hij hing halverwege dr mond en klapperde echt tegen dr tanden. Vond ze niet prettig zo halverwege haar mond. Dus maar weer terug in de oude stand en dan hebben we netjes 2 plooitjes aan weerskanten :D

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:21

Cheyenne2004 schreef:
zadel is gisteren inderdaad een halve meter (minstens...of overdrijf ik nou?) naar achteren gelegd en ligt inderdaad beter. Kreeg ook meteen van m'n instructeur onder uit de zak bij het zien van de foto's dat ze het me zo niet had geleerd :o
Het hoofdstel hebben we eerst 1gaatje en vervolgens 2 gaatjes langer gemaakt, maar dat vond chey niet zo'n strak plan. Hij hing halverwege dr mond en klapperde echt tegen dr tanden. Vond ze niet prettig zo halverwege haar mond. Dus maar weer terug in de oude stand en dan hebben we netjes 2 plooitjes aan weerskanten :D

Dan zou ik toch een kleiner bit kopen, als ie beter past kan je hem ook op de goede hoogte hangen :j

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:27

Leuke foto's. Idd het zadel, maar dat is al opgelost. Hartstikke leuk dat je over bent gegaan naar Western. Hoe vind Chey deze omschakeling? Zal voor haar wel even wennen zijn, lijkt me.

Trouwens, ik herken die foto, het pad en het weiland daar. Je stond in Wezuperbrug of niet? Ik heb daar Jos vandaan gekocht.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 13:15

Leuk paard zeg! :9
Is het een Myler bit? Die steken altijd wat een beetje uit aan de zijkanten en het mondstuk is gebogen, vandaar dat het misschien lijkt alsof het bit te hoog hangt?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 13:19

Zelf rijd ik ook met een Mylerbit. Als ik de foto's zo zie lijkt het bit me niet te breed hoor.

Wel vind ik 'm inderdaad wel wat te hoog hangen, omdat ik die plooien aan de zijkanten van z'n mond zie op de laatste foto van je OP.
Eigenlijk hoort je bit zo te hangen dat je paard 'niet lacht' ; zonder plooitjes dus :)

Cheyenne2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 13:59

Citaat:
Trouwens, ik herken die foto, het pad en het weiland daar. Je stond in Wezuperbrug of niet? Ik heb daar Meneuse vandaan gekocht.

Haha...ja ik STOND in Wezuperbrug. Daar is idd die foto genomen. staan sinds een paar maanden in Zandpol bij S en B Stables :) Meneuse ken ik inderdaad. Een vriendin van me die ook met haar paardje bij Puttershoek stond heeft Meneuse een hele tijd gereden *D