[WN] Mijn eerste westernrijfoto's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

espiga1984

Mijn eerste westernrijfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 08:38

Hallo iedereen,

Zoals velen onder jullie ben ik een tijdje geleden overgestapt naar western. Ik voelde mij eigenlijk nooit goed in dat hele dressuur en springwereldje. ik wou meer een band hebben met mijn paard, en het niet enkel zien als een hobby, maar echt als een deel van mn leven.
In september 2010 heb ik mn eerste eigen paardje gekocht, na van de ene manège naar de andere te zijn overgestapt. Ik voelde echt dat dat niks voor mij was.
Ik kocht spyke als een extreem braaf recreatiepaard. ideaal voor mij dus, aangezien ik nogal rap schrik heb :-)

Maar helaas was spyke helemaal niet zo braaf. Hij is enorm right brain extrovert, waardoor hij dus direct schrikt en wegloopt of wegspringt. daarnaast is hij ook nog eens koppig en had hij meer dan een jaar niks te hoeven doen. Toen ik dus de eerste keer in de wei wou rijden, resulteerde dat dus in een bokpartij, waardoor ik het vertrouwen helemaal kwijt was.

Door veel grondwerk te doen (oa parelli), zijn we al een heel stuk verder. ik probeer niks te forceren. Een tijdje geleden zijn we op buitenrit geweest, maar ik voelde dat hij daar nog niet 100 procent klaar voor was. Dus daarom hobbelen we maar een beetje rond in de round pen, zodat we elkaar beter leren kennen. ik moet vooral leren hoe ik hem moet sturen en stoppen :-)

Over Spyke: hij is een 10 jarige ruin, koppig en ook schrikachtig. Er zit arabisch bloed in, maar ik heb geen papieren. Hij heeft enkele jaren stil gestaan dus moet vanalles terug leren, vooral hoe het is om een ruiter op hem te hebben.
We willen geen wedstrijden ofzo doen, al wil ik mij ooit wel eens wagen aan spins en stops. Maar dat is voor later.
Hij wordt bitloos gereden, omdat hij met bit protesteert door het bit vast te nemen. Ik merk dat bitloos heel goed bij hem werkt. Hij reageert goed op de druk op zn neus.
Probleempje: naar binnen vallen, vooral op linkerhand. Nogthans is links zn betere kant.
In galop moet hij denk ik echt nog zijn evenwicht zoeken. Hij slaagt er niet in (of ik) om niet naar binnen te vallen, waardoor hij kleine cirkeltjes galoppeert en ter plaatse blijft :-). Hij durft ook nog wel eens te bokken bij het aanspringen.

OK, hier de foto's. ik zou graag commentaar hebben, maar ik weet dat de foto's niet zo duidelijk zijn. Ik probeer later duidelijkere foto's te plaatsen. hou er aub rekening mee dat ik absoluut geen goede ruiter ben en ook geen ambitie heb om dat te worden. Ik krijg wel af en toe eens les.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door espiga1984 op 05-07-11 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Jinthe1

Re: Mijn eerste westernrijfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:43

Ik vind de foto's te klein om echt iets te zeggen helaas. Is spyke wel western gereden dat je weet?
En wat voor ras is het?
Dat naar binnen vallen en je galop probleem klinkt als een balans probleem. Heb je ook de mogelijkheid rechtuit op een bospad te galopperen?
Dat moet wel ergens te vinden zijn in Tielt toch?
Mijn schoonmama woont daar ;-)

lindavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:10

Als je paard naar binnen valt kun je em door contrastelling te vragen weer recht zetten.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:18

Wat leuk dat jullie nu echt je ding gevonden hebben!

Naar binnen vallen kan een balansding zijn, probeer dan goed zijn schouder te begrenzen.
Misschien ook eerst echt goed aan je stuur werken, die heb je immers in je galop nog harder :+ nodig.

toedelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:36

Inderdaad super dat je je fijn voelt bij westernrijden! Mij spreekt ook vooral het ontspannen gedeelte zeer aan! :D

Ik denk dat je met les nemen het meest ver komt :) Het helpt mij in elk geval enorm! Er wordt dan meteen verteld hoe ik mezelf kan corrigeren zodat het paard ook beter loopt. Daar heb ik het meest baat bij.

Ik ben benieuwd naar de duidelijkere foto's! :j

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 14:20

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo, ik denk dat deze een beetje beter zichtbaar zijn???
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:53

Leuk dat je het westernrijden gekozen hebt!
Verder kan ik moeilijk wat aanmerken,vind het lastig zo op de foto`s..
Maar inderdaad les is nooit weg,daar kom je altijd verder mee al is het maar voor de fun ;)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:09

Is dat rawhide aan het halster bij de neus?

Als je zelf begint en ook nog een beginnend paard hebt zou ik wel gewoon met hoofdstel en bit gaan rijden, en als dat niet kan met een sidepull.

Deze teugels horen eigenlijk aan een bosal, maar je hebt ze aan een halstertje. Imo kun je hier helemaal niets mee, zeker als je paard nog geen neckreining kan.

Als je paard straks alles tot in de puntjes beheerst kan je wel een keer een plezierritje maken met een halstertje, maar je kan er imo niet serieus mee trainen.

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 11:11

Hoi, serieus trainen is ook niet onze bedoeling hoor! We willen gewoon recreatief rijden en bosritjes maken.

Ikzelf ben wel beginneling, maar mn paard is wel wat gewoon. Hij is bitloos en met bit gereden, maar ik verkies bitloos. hij kent ook neckreining, alleen is het soms nog wat zoeken.

Die mecate zijn inderdaad voor een bosal, maar ik heb al veel mensen op die manier met touwhalster zien rijden. Maar mss heb je wel gelijk dat de rawhide te scherp is?

EstherJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:25

Over dat naar binnen vallen, let goed op dat je zelf goed recht blijft zitten, of probeer hier les voor te nemen. Het valt mij bij verschillende foto's op dat je scheef lijkt te zitten (1, 6 en 9 zo even snel geteld), waardoor er een onevenredige druk ontstaat op je paard zijn rug. Herkenbaar probleem overigens ;-)

Verder, leuk paardje en veel succes en plezier met rijden!

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:27

Heerlijk kort door de bocht dat dressuur/springruiters geen band hebben met hun paard!?
Waarom kunnen die geen band hebben met hun paard, en westernruiters wel? :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:09

Fleur1984 schreef:
Hoi, serieus trainen is ook niet onze bedoeling hoor! We willen gewoon recreatief rijden en bosritjes maken.

Ikzelf ben wel beginneling, maar mn paard is wel wat gewoon. Hij is bitloos en met bit gereden, maar ik verkies bitloos. hij kent ook neckreining, alleen is het soms nog wat zoeken.

Die mecate zijn inderdaad voor een bosal, maar ik heb al veel mensen op die manier met touwhalster zien rijden. Maar mss heb je wel gelijk dat de rawhide te scherp is?

Nee hoor, dat kan je wel gebruiken denk ik. :)

Met trainen bedoel ik niet per se voor wedstrijden. Het corrigeren van het naar binnen vallen zie ik ook als training. En ik denk dat je dan toch echt meer hebt aan een sidepull (ook bitloos).

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:47

Moeilijk te zien die foto's, maar als je het vertrouwen kwijt bent geraakt en je bent weer aan het opbouwen, waarom dan geen cap? :) (geen negatieve vraag, gewoon nieuwsgierigheid)

CinderellaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 23:43

michellee73 schreef:
Heerlijk kort door de bocht dat dressuur/springruiters geen band hebben met hun paard!?
Waarom kunnen die geen band hebben met hun paard, en westernruiters wel? :)

Western gaat meer om je paard 'vragen' iets uit te voeren. Een paard zal alleen gehoorzamen als hij je respecteerd. Nu kun je wel zeggen 'Ja, maar met dressuur is dat ook zo' maar dat is het niet, want als je paard niet gehoorzaamt, geef je hem een tik met de zweep. Western is zonder zweep.

Probeer wat meer vertrouwen in jezelf te hebben, ik heb mensen gezien die heel wat slechter rijden. Het is trouwens sowieso goed om les te hebben, los van het feit dat het leuk en leerzaam is krijg je er ook meer zelfvertrouwen door..!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 23:47

Nou, mijn westernpaard weet heel goed wat een zweep is, en anders heb ik ook nog sporen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 23:49

Kledder met de teugel op z'n kont werkt ook heeeel prima :)

pandoraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:36

je rijd netjes, vooral voor als je het nog maar kort doet