[WN] Even voorstellen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smiley

Even voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 21:27

Al een tijdje kijk ik hier mee maar ik heb nog nooit zelf foto's geplaatst. Ik heb zelf altijd dressuurmatig/recreatief gereden en Mo is een 11 jarige Quarter x Arabier (hij heeft klasse 3 endurance gelopen)

Mo heb ik sinds november 2010 en we hebben eigenlijk alleen nog maar buiten gereden, dat gaat ons goed af :P

Vandaag heb ik even in de bak gereden en er zijn voor het eerst rijfoto's gemaakt van ons samen.
We hebben nog geen westernles maar ik ben er wel serieus over aan het nadenken.

Meet Mo 8-)

Afbeelding

En de foto's van vandaag

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Annickkii87

Re: Even voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:32

Hoi!
Wat een leuke foto's, vooral die 1e, ik zit zelf ook al een tijdje hier maar weet niet hoe ik een foto er moet neer zetten, kan jij me het vertellen?
Je rijd altijd western of ook wel eens richting dressuur/springen of iets anders?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:42

Wat heb jij een leuk paard joh!

Ik zie het trouwens veel vaker, maar ik mag het zelf absoluut niet van mijn lesgever, de handen zo laag zetten. Waarom doe je dat? :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:44

lijkt meer op een rijpaard, als een quarter.
wat is zn afstamming ?
verder is je houding erg dressuurmatig.heb je al les ? *edit * laat maar, ik zie het al.. ;)

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 05:40

@ Wendy; ik reageer even met mijn idee, misschien heeft TS andere redenen hoor. Maar als een paard nog niet zo goed weet dat hij omlaag moet kun je hem op deze manier wat beter begeleiden daarin.

Leuk paard :) En inderdaad je rijdt nu dressuurmatig met een westernzadel maar dat is niet erg. Als je straks les neemt komt het allemaal vanzelf wel. De eerste foto vind ik er fijn uitzien. En wat een mooie cap!

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 08:02

Hij komt uit Frankrijk, ik weet verder ook niks van zijn afstamming. Ik weet alleen dat zijn vader een Paint was en zijn moeder een halve Shagya Arabier.

Ik heb inderdaad geen les, eigenlijk omdat ik twijfel of mijn zadel goed past... dit is de 2e keer dat ik op het zadel zat. Het schuift namelijk iets of wat naar achteren. Het is gepast door een westernzadel passer en ik moest gisteren even wat foto's maken van het zadel voor en na het rijden.

@ Roosje1987: De cap is een Harry's Horse, ben er ook blij mee (tenminste niet zo'n raar zwart dopje ;) )

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 08:40

Oh echt? Dan is hij vast ook niet zo heel duur? Ik vind dat ik wel aan een nieuwe toe ben :D Waar heb je hem gekocht?

*Edit* Oef, toch wel rond de 150 euro zie ik :o Nog maar even over nadenken dan 8-)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:07

smiley schreef:
Ik heb inderdaad geen les, eigenlijk omdat ik twijfel of mijn zadel goed past...

Ehm, les staat toch geheel los van het feit of je zadel goed past...? Gewoon lekker gaan lessen hoor!
Desnoods voorlopig met een goed passend engels zadel.
Want je rijdt nu inderdaad niet echt western, ondanks je westernzadel ;)
Maar het ziet er best vriendelijk uit, dus dat gaat onder begeleiding helemaal goed komen! :j

Over de brede handen: daar ben ik ook wel benieuwd naar. :)
Zelf rij ik een jonkie, daar doen we het bij voor de ondersteuning als dat nodig is.

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 10:27

Mijn engels zadel past ook niet denk ik, ik stapte vorige keer na een buitenrit af en het midden van de zadelafdruk was geheel droog. Heb het idee dat het daar niet draagt....

Dat was overigens weer het eerste buitenritje sinds weken, zoveel heb ik hem nog niet gereden. Eerst de winter/sneeuw, toen ben op wintersport geweest, hij is behandeld door de fysio en daarna was zijn straal beschadigd. Ik heb dus een hele poos niet kunnen rijden.

Nu heb ik dus 2 zadels waarvan ik twijfel of ze passen (om gestoord van te worden >;) ) het liefst heb ik het westernzadel gewoon goed passend want dan kan ik daarmee gaan rijden.

Handen breed zetten is inderdaad ter ondersteuning, stelling vragen is ook gemakkelijker als je je hand wat van de hals haalt. Verder is het niet echt bewust.... buiten rijd ik altijd met een lekker los teugeltje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:24

Leuk paard :D Ik hoopte nou te lezen dat je een goed zadel had gevonden! Of dat deze toch goed ligt. Ken het gezeur he :D
Ziet er leuk uit hoor, lekker gaan lessen binnenkort!

Ropers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:46

Jaja en ik heb Modock naar Nederland gehaald!! Echt een superleuk dier. Ik wens je veel plezier met hem. Zal eens kijken of ik ook nog foto's van zijn vader kan vinden.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 20:17

@Smiley: een kleine correctie: de moeder van Mo is een volle Shagya Arabier, geen halve... ;)
Vervelend dat je nog geen passend zadel hebt kunnen vinden hoor. Als het naar achteren schuift lig het in ieder geval niet goed.
@Ropers: en als jij nog andere foto's van Seagal, de vader, hebt als ik, dan zou ik ze ook graag willen... heb nl. de volle broer van Mo.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 07:08

Ik les tegenwoordig bij een dressuurinstructeur en het eerste wat hij me af heeft geleerd is de hoge handhouding :D Hij had zelfs argumenten waarom dat niet de juiste manier is om het hoofd laag te vragen, terwijl de mensen die mij ooit westernles hebben gegeven dit juist als instructie gaven .. Dus ik denk dat dat een verschil tussen western en dressuur zou kunnen zijn?

Mooi paardje hoor :j

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 10:16

Leuk paardje heb je daar seg, loopt zo te zien wel lekker :)

Ik vind het er best goed uitzien hoor. Alleen je handen misschien iets hoger houden? Die opmerking krijg ik toch altijd haha. Heb ook de neiging om mijn handen laag en breed te houden... Die laatste foto geeft een vrij goed beeld, daar heb je een mooie, rechte lijn van de mond van je paard tot aan je schouder. Nu weet ik niet of dit iets typisch 'dressuur' of western is, maar ik dacht dat je bij alletwee een rechte lijn moest hebben met de paardenmond :o

Mag ik nu vragen aan de 'westernkenners' wat het verschil is tussen een dressuurhouding en een westernhouding? Want ik dacht altijd dat je zowel bij western als dressuur een rechte lijn moet hebben met schouders-heup-hakken. (Ik heb neiging stoelzit in mijn westernzadel en daar erger ik me toch aan, dit lijkt me ook niet de bedoeling).

Ik dacht trouwens altijd dat de basis (echt puur de basis) van dressuur en western hetzelfde was? En dan heb ik het vooral over de africhting van het paard zelf... Alleen de 'afwerking' zou anders zijn, bij dressuur blijf je je paard ondersteunen met teugelcontact, bij western loopt het met een 'losse' teugel (althans zo lijkt het toch) en ook de oefeningen zijn anders. Dat heb ik me laten vertellen door zowel western als dressuur ruiters. Het wordt me allemaal nogal ingewikkeld haha.

Mijn westernzadel (een SQ Crates) schuift ook naar achteren en ook ik heb dat laten passen door een bekende en geliefde zadelpasser met een zeer goede reputatie... Verder heb ik ook de indruk dat mijn paard beter loopt onder mijn 'engels' zadel dan onder mijn western. Ofwel kan het ook zijn dat ik liever met mijn VZH rijd, daar blijf ik tenminste lekker stevig in zitten. Met de western hobbel ik alle kanten op, zeker in galop :x En dat komt mijn paard ehct niet ten goede wat betreft ontspanning. Tja, ik geef dus eerlijk toe dat ik momenteel liever 'engels' dan 'western' rijd.
Mijn VZH zadel blijft netjes liggen, maar ga toch even controleren of er genoeg schoudervrijheid is.
Heb nu ook een dressuurzadel aangeschaft en die leek goed te passen, maar ik heb ook geen zweetafdruk na het rijden, dus vraag me ook af of die wel past...
Deze middag wordt het controleren van de zadels :D haha.

Succes nog met je paardje :) Ik hoop dat je weet welke richting je graag uit wilt (of weet je dit al?). Ik ben zelf nog steeds op zoek haha ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:52

Om even terug te komen op mijn opmerking over de lage handhouding: ik word in ieder geval tijdens mijn westernlessen op de vingers getikt als ik mijn handen te laag zet, dus het is zeker geen verschil tussen western en dressuur :n En ik weet trouwens ook wel wat de reden is dat ik het niet mag trouwens.
Overigens mocht ik het met mijn dresuurlessen vroeger ook niet :')
Dus het zal meer een verschil in stromingen binnen de western zijn dan wat anders lijkt me zo.

Ropers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:21

Mabotje, dan heb jij Boy ook een leukie! Zal eens kijken, maar ik denk dat jij de meeste foto's hebt....hahahaha

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 15:46

Ja Ropers, idd... nou ben ik toch wel nieuwsgierig wie je bent hoor.... PB? Je probiel maakt me niet zo veel wijzer... ;)

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 16:35

Wat grappig! wist niet dat jullie beide op Bokt zitten
Met Ropers ben ik, voor ik Mo kocht, in contact gekomen via Marktplaats. Ik reageerde op een zadel van haar en toen bleek ze opeens Mo te kennen.... echt heel erg toevallig dus :D

Verder bedankt voor alle reacties :j

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:29

Tja, wie zit er nou niet op Bokt... :D