[WN] Ik & Ezra na 1 jaar Western les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessie1991

Ik & Ezra na 1 jaar Western les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 19:25

Hallo allemaal *\o/*

ik wil graag mijn nieuwste fotos met jullie mededelen.. <3 ik rij nu met ezra sinds een jaartje western, we hebben de overstap van dressuur naar western gemaakt omdat ik merkte dat ezra dat 10x niks vond.. :+ en ik ook niet meer haha
ik rij haar voor mijn vriendin wie door een lichamelijke beperking al 1,5 jaar in een rolstoel zit en hopelijk loopt ze binnenkort weer :) ik hoop dat ze snel weer op dr eigen paardjes kan gaan rijden :o :D

ik krijg les in reining.. maar ben ook nieuwsgierig naar andere takken van de western, evt plessure of horsemanship

als ik losrij begin ik altijd op 2 handen en eindig als ze lekker loopt op 1 hand.. :D

ik zal jullie even fotos laten zien van hoe wij begonnen tot waar we nu zijn ;)

zo reden wij 1,5 jaar geleden in de dressuur
Afbeelding

dit was een week voor mijn 1e westernles
Afbeelding

hier reed ik net western
Afbeelding

en dit zijn mijn allernieuwste foto's *\o/* wees aub mild met comentaar aub :o :D
tips zijn altijd welkom!!

Afbeelding
loswerken op een volte..

Afbeelding
nog steeds warm stappen.. :)

Afbeelding
drafje :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
galopje *\o/*

Afbeelding
alle voetjes in de lucht.. sjalala lie sjalala :P

Afbeelding ff crossuh!! *\o/*

Thnx! voor t kijken!! ik ben zo trots op deze dame.. <3 <3
voor het geen wat we samen bereikt hebben in 1 jaar tijd!
Laatst bijgewerkt door Jessie1991 op 16-03-11 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheetahfan

Re: Ik & Ezra na 1 jaar Western les

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:26

Wauw, wat een verschil! :D En wat een prachtdier! <3
Ik heb er verder niet heel veel verstand van, dus kan geen tips geven! :)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:28

Jullie zijn een leuke verschijning samen :P Erg mooie knol ;)
Hij wil af en toe wel heel graag strekken. Net een stofzuiger! :P

Verder heb ik niet veel verstand van western dus van mij geen commentaar ;)

Jessie1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 19:28

dankje wel!! ben gewoon op trots op mezelf.. hihi

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:53

het is het belangrijkste dat je trots bent op jezelf, maar ziet er leuk uit hoor! hij komt wel erg diep met zen neusje, maar ziet er ontspannen uit (ik zou hem net iets ronder houden in zen hals). k vind het een pracht dier!

peggy74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:58

Jullie lijke me een goed tym houden zo :)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:02

ik heb er geen verstand van hoor, maar is het bij western gewoon dat een paard zijn hoofd zo laag houdt?

heel leuk paard en ziet er vriendelijk uit :)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:11

Ik zou je paard niet zo laag laten lopen in draf, dat is niet gewenst en zo kan je paardje zijn rug niet ontspannen (oren niet onder de schoft). Verder ziet het er netjes uit.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:17

Jullie zijn een leuke combi.

Maar het lijkt alsof hij ontzettend op je hand hangt, ik zou hem wat meer bijelkaar rijden en hem echt rond door de hals laten lopen, en goed laten werken van achteren.

Succes verder, en blijf foto's plaatsen!

Jessie1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 20:34

dankje wel voor de tips! dus hij moet iets hogerop volgens jullie?? hij liep idd die dag wel heel laag :+
maar hij hing niet echt in mijn hand dat niet, maar ga de tips van harte gebruiken O:)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:43

Hij mag inderdaad wat hoger, maar rond is niet de bedoeling bij western.

Het is voor hem natuurlijk ook zoeken waar je hem nou wil hebben, nu hij de aanleuning kwijt is. Dat moet je hem gewoon leren. Als je aandrijft als hij zo laag loopt komt hij wel omhoog.

Het streven is inderdaad om de oren op schofthoogte te krijgen. Iets hoger mag bij een tinker(?) ook wel.

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:53

Zijn jullie opzoek naar goud?? Dit heeft niks met western te maken zo laag hoor! Ik zou een wat meer steun geven en wat verzamelder rijden

IngeHorsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:31

Het western outfit staat hem veel beter. *\o/*
Veel plezier met hem

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:45

Leuk paardje hoor. Zou hem idd niet zo laten stofzuigen, dan ga je hem van voor te veel 'de grond in rijden' en heb je kans dat hij straks erg op de voorhand gaat vallen waardoor je de achterhand er minder goed onder krijgt. Hals horizontaal. Stofzuigen mag hij doen met uitstappen, niet tijdens het werk. Tussendoor een keer de hals strekken is prima, maar dan weer oppakken. Veel overgangen rijden, begin van stap naar draf en terug. Als dat goed gaat ook de galop erbij. Dan leert hij er vanachter goed onder te komen (geldt zowel bij dressuur als western, alleen met minder teugeldruk). Hij zal, zoals eerder gezegd, moeten leren zonder druk zijn hals horizontaal te houden en op eigen benen te lopen. Veel succes, leuke combi.

Jessie1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 10:51

hey

dank je allemaal voor de tips :D ik kan er veel mee ..
op naar iets nieuws om te leren :D

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:59

Even een vraagje betreft de sporen. ( Dit is is niet aanvallend bedoelt maar gewoon uit nieuwschierigheid)
Ik vraag me af waarom ze bij westen altijd die wielsporen gebruiken, en zijn er uberhaubt mensen die in de western zonder sporen rijden? Ik het namelijk altijd, beginner of geen beginner.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:06

Hee Marijke, wat leuk om weer is foto's van jullie te zien!!! Ziet er super uit!!!
Ik ben heel benieuwd naar jullie prestaties in het echt, ik kom snel een x kijken als je dat leuk vind :D

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:36

@Hackney: Dat men met sporen rijdt wil nog niet zeggen dat men ze altijd gebruikt :-)
De westernsporen met wieltjes zijn bedoeld om over de buik te rollen en worden gebruikt voor de fijnafwerking, net zoals sporen bij de dressuur (tenminste, dat zóu zo moeten zijn ;)). Bijv. met het volledig zijwaarts gaan wordt er met de wieltjes gerold. Als een paard op je beendruk keurig zijwaarts gaat zijn de sporen ook niet nodig. Als je met sporen rijdt wordt je ook meteen gedwongen om niet je hakken op te trekken, want anders raak je daarmee constant je paard. Dus ik zie het rijden met sporen alleen maar als iets positiefs, mijn beenligging moet daardoor goed zijn. Gebruiken doe je ze in principe alleen indien nodig.
Natuurlijk zijn er ook ruiters die het gewoon stoer vinden, er op een andere manier mee omgaan en ze niet juist gebruiken, maar die heb je in de andere disciplines ook.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:32

Mooi uitgelegd mabotje!! _/-\o_

Ts leuk dat je bent overgestapt!

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:03

Okay, was ook niet negatief bedoeld.
Maar ik zie indd wel dat je ze netjes gebruikt. Wist trouwens niet dat je die met wieltjes moest rollen :o weer wat geleerd.

Mabotje schreef:
@Hackney: Dat men met sporen rijdt wil nog niet zeggen dat men ze altijd gebruikt :-)
De westernsporen met wieltjes zijn bedoeld om over de buik te rollen en worden gebruikt voor de fijnafwerking, net zoals sporen bij de dressuur (tenminste, dat zóu zo moeten zijn ;)). Bijv. met het volledig zijwaarts gaan wordt er met de wieltjes gerold. Als een paard op je beendruk keurig zijwaarts gaat zijn de sporen ook niet nodig. Als je met sporen rijdt wordt je ook meteen gedwongen om niet je hakken op te trekken, want anders raak je daarmee constant je paard. Dus ik zie het rijden met sporen alleen maar als iets positiefs, mijn beenligging moet daardoor goed zijn. Gebruiken doe je ze in principe alleen indien nodig.
Natuurlijk zijn er ook ruiters die het gewoon stoer vinden, er op een andere manier mee omgaan en ze niet juist gebruiken, maar die heb je in de andere disciplines ook.....

Jessie1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 18:32

en zo leren we allemaal iets hihi!
ikke van de tips want ezra loopt ook idd te diep..
heb ook net de fotos erop gezet waarbij ze ook te diep loopt, heb ook wel fotos waarbij ze hoger loopt maar dan heb ik moeite met haar "rond" te houden of ja hoe zeg ik het ik kan het dmv een foto ff beter laten zien wat ik bedoel..
Afbeelding kijk hier is ze wel hoger op de foto maar is het neusje naar voren gericht..
iemand tips hoe dit beter moet??
_Hackney_ schreef:
Okay, was ook niet negatief bedoeld.
Maar ik zie indd wel dat je ze netjes gebruikt. Wist trouwens niet dat je die met wieltjes moest rollen :o weer wat geleerd.

Mabotje schreef:

Jessie1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 18:36

ja we gaan samen een x rijden!!
je moet maar kijken of je jessie pakt of ezra :p
en neem gelijk ff je zadels mee hihi kan ik ze ff uitproberen..
iemand hier trouwens intresse in mijn zadel :P
xtostarlight schreef:
Hee Marijke, wat leuk om weer is foto's van jullie te zien!!! Ziet er super uit!!!
Ik ben heel benieuwd naar jullie prestaties in het echt, ik kom snel een x kijken als je dat leuk vind :D

lovemyladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:39

Nu nog mooi rond rijden (Al is dit volgens mij 10x zo lastig met een Tinker! ;) ) en dan veel
oefenen met circels, achtjes, verschillende tempo's etc.
Succes!

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:58

Ik had het ook niet negatief opgepakt hoor :-), wilde gewoon wat uitleg geven, zoals gevraagd :-)
Als je meer rond wilt/moet rijden, dan zul je 'm echt met de teugels op moeten pakken hoor. Western rijden wil nog niet zeggen dat je niet aan de teugels mag komen :-)
Oppakken en zodra hij zich geeft loslaten en dat herhalen, herhalen, herhalen... Succes! Komt vast goed! Gewoon geduld hebben en oefenen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:16

Dat neusje eruit op die laatste foto is niet erg hoor. Het is zelfs best oke zo. Niet aan gaan plukken in ieder geval.

Als je je paard nog wat meer gymnastiseert met oefeningen, dan gaat hij vast zijn hals nog wat beter dragen en is het helemaal af. :)