[WN] Eerste westernles met mijn pony Ninthe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kyno

Eerste westernles met mijn pony Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 18:36

Hallo! :wave:

Ons eerste topic op Western-ITP.

Even een klein verhaaltje vooraf:

Ninthe is mijn bijna 4 jarige Welsh NWR merrie, sinds eind oktober 2010 onder het zadel.
Ik heb haar dressuurmatig gereden, totdat ik meer en meer de zin begon te verliezen.
We hebben vanaf het begin veel grondwerk gedaan, waaronder 1x per 2 weken een uur Parelli-les.
Ik begon de lol in het rijden te verliezen en de focus op grondwerk werd groter en groter.
Dit vond ik ergens toch jammer, maar hoe kon ik mijn pony motiveren voor werk waar ik zelf niet eens gemotiveerd voor was?
Na lang wikken en wegen, informatie verzamelen, demo's bezoeken en verschillende western-ruiters gesproken te hebben besloot ik de sprong te wagen en zo kwam het dus dat ik afgelopen week voor het eerst een half uurtje western-les heb gehad.
En, ik vond het ge-wél-dig! Ik heb de lol in het rijden weer helemaal terug. De manier van rijden past zoveel beter bij ons. :D
Uiteraard heb ik nog geen idee welke kant ik 'op wil'. Eerst maar eens gewoon lekker op recreatieve voet verder lessen. Ik neig denk ik het meest naar het onderdeel Trail; dit trekt mij simpelweg het meest. We moeten alleen nog even zien wat uiteindelijk het best binnen onze mogelijkheden ligt. :)

Ik heb vanaf nu elke week 45 minuten les van mijn Parelli instructrice die tevens zelf ook western rijdt.
Morgen mijn 2e les. :):)

Ik gebruik trouwens een losse neusriem omdat ik zelf nog een überbeginner ben op dit gebied en ik niet wil dat door mijn gestuntel het bit te beweeglijk wordt in Ninthe haar mond. :) Op de laatste foto heb ik hem er voor het 'mooie' even onderweg gehaald. :=

Genoeg gelul-t, nu de foto's.
Ik wil erg graag tips, maar wel op pril-beginners-niveau. (anders word ik meteen gek, haha)
Bij het terug zien van de foto's viel het mij op dat mijn beugels nogal kort zijn. Ik denk dat ik die in vervolg 2 gaten langer doe, misschien steken mijn knieën dan ook wat minder van het zadel af. := :o

Afbeelding
Rondstappen.
Mijn handen denk ik wat aan de hoge kant. :o

Afbeelding
Alles nog heel overdreven zodat Ninthe de neckrein begint te begrijpen.

Afbeelding
Baasje, kan ik dit eten? ^)

Afbeelding
Net echt. :+

Afbeelding
Inzet rondje om de pion.

Afbeelding
Twee tevreden gezichtjes. :Y)

Afbeelding
Nog even poseren met de handgemaakte Rythm' Bead die fotografe Jody/Muzefee (JW Fotografie en tevens eigenaresse van Horse Beads) voor ons heeft gemaakt. <3

Tot de volgende keer!

Liefs,

Josine en Ninthe

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:38

Leuke pony :D Ziet er goed uit, je beugels mogen denk ik wel een paar gaatjes langer zoals je zelf al aangaf :)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:04

Ziet er super uit Josine, Ninthe (en jij ;) ) lijkt er zoveel meer lol in te hebben! Dressuurmatig zag ik ook wel dat het zin er bij jullie beide wat minder werd en dit is 10x leuker om te zien!

Volgend jaar lekker Trail wedstrijden rijden. +:)+

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:06

Leuk dat jullie nu ook western doen! :D
Ziet er goed uit, die westernoutfit staat Ninthe goed!
Die foto met de pion is echt grappig :P
Veel plezier met je les morgen!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:07

Wauw Josine! Das een hele omslag! Ze doet het erg goed en het plezier straalt eraf! Heel veel succes verder!

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:18

Welkom en veel plezier met de western manier van rijden. +:)+

We zien je vanzelf een keer op de wedstrijden verschijnen. ;)

Kyno

Re: Eerste westernles met mijn pony Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 19:23

Wat een lieve reacties allemaal! :o
Doet me echt heel erg goed. <3

Nu naar stal om te oefenen. :D

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:23

Even een stuurtip, dat kan ik helemaal uitleggen maar dit filmpje is misschien duidelijker :D
http://www.youtube.com/watch?v=pSEpVq2v-Rk
Als je paardje nog neckreining moet leren is dit wel heel bruikbaar, zoals jij het nu doet gaat ze kantelen.
Veel succes, het ziet er leuk uit.

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:38

ziet er goed uit
leuk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:41

Leuk!! En welkom :D Ik ben ook sinds iets van 2 jr overgestapt met mijn haf van dressuur naar western. Werd er zo verslaafd aan dat we maart een quarterhorse erbij hebben gekocht :D
dus wees gewaarschuwd! :D

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:13

Zo te zien en horen ben je goed bezig!! Gefeliciteerd met je hervonden paardenpassie!
Klein tipje die je instructie mettertijd ook wel zal geven. Til je binnenschouder op bij het sturen! Je benen en zit vind je vanzelf wel, gun jezelf de tijd en je handen zijn niet vreselijk te hoog hoor.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:31

Hele leuke foto's! En het ziet er voor een eerste keer helemaal niet verkeerd uit! :D
Die 2 koppies van jullie samen, geweldig! :j

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 21:30

justkid; bedankt voor je heldere filmpje! Dat is een hele goede uitleg. :j
Mijn instructrice heeft het inderdaad ook zo uitgelegd. Ik zie alleen op de foto's dat ik dat zelf (nog) niet op de juiste manier toe pas. Zeker een aandachtspuntje! :D

catootje; bedankt!

Vivalavida; hahaha! Wat leuk zo'n enthousiast bericht! :D
Waarom ben jij overgestapt destijds als ik vragen mag? En vond je het lastig of?

dapperdier; heel erg bedankt voor je fijne berichtje! De tip van de schouder is echt een goede! Had ik zelf nog niet bij stil gestaan maar zie je inderdaad in veel filmpjes terug. Ga ik morgen meteen proberen. :D

Simone; ook heel erg bedankt voor je lieve post! :D
We hebben hier zoveel meer plezier in! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 08:11

Omdat mijn haf er geen zin meer in had... Ik startte toen L2 en was met de oefeningen van het M bezig maar ze werdsteeds tegendraadser, westernles genomen et voila!
Ik vind het nog steeds moeilijk ja.. vooral omdat die dressuurdingen zo in de weg zitten! Maar het gaatsteeds beter :D

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 09:28

Hoihoi, wat leuk dat je bent omgeschakeld! Veel plezier hoor!
FIjn dat je ook een goeie instructeur hebt. Kleine tip: probeer bij de neckrein je hand niet voorbij de knop te sturen; dus niet over de hals heen.
En je beugels inderdaad wat langer :D Veel plezier samen!

peggy74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:49

het lijkt me een speelvogeltje maar wel een goed team.
jullie zullen samen veel halen.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 19:53

Peggy; jeetje wat scherp! :D
Het is inderdaad een enorme speelvogel! En hoe.
Grondwerk vindt ze dan ook hélemaal fantastich, dan zijn we lekker aan het dollen met zn 2tjes.
Tijdens het rijden wil ze ook wel eens haar trucendoos uit de kast trekken, en dat is niet altijd even leuk voor mij. #)
Maar kan er vaak ook wel weer enorm om lachen. :x

Damiaantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:10

Wauw zeg!

birdybirdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:48

Ik weet niet of het al door iemand gezegt is, maar je rijd met een boomlooszadel en daar moet je wel een speciale pad onder doen. Een boomlooszadel is pas compleet met de speciale pad. Zie:

http://www.aleashop.be/details.asp?lang ... tID=540007
Beter dan van boomloos zadel zouden we kunnen spreken van zadelcombinatie. Onlosmakelijk met een boomloos zadel is een daarop afgestemde pad verbonden. Deze pad is de basis voor het zadel. De pad tilt het zadel een stukje omhoog en zorgt er samen met het zadel voor, dat er ruimte is tussen ruggegraat en zadelcombinatie.

Het zadel zelf heeft aan beide zijden gescheiden, ingebouwde, drukdempende anatomisch gevormde zachte foam delen. Zo ontstaat samen met de pad met inlages schokdemping en veerkracht waarbij een zachte tunnel voor ruggewervelvrijheid gecreëerd wordt. Deze opbouw zorgt voor een uitermate stabiel, flexibel en zacht raakvlak met de paardenrug.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 21:02

Birdy; er zít een speciale pad onder. ;)