[WN] Onze eerste ontmoeting met western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kasmir

Onze eerste ontmoeting met western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 17:00

Hallo,

Ik heb nog nooit in een westernzadel gezeten, en ken niemand in mijn buurt die deze tak van de sport beoefend maar western heeft
mij wel altijd heel erg aangetrokken. Omdat ik vorig jaar november van Karlijn ben afgevallen en daarbij mijn nek op 2 plaatsen heb
gebroken, ben ik opzoek gegaan naar een andere uitdaging in de sport waardoor het voor mij weer leuk gaat worden. Ik ben al mijn
zelfvertrouwen op haar kwijt, en dit weet Karlijn ook dondersgoed en ze is goed daar (mis)gebruik van te maken. Ik ben pas weer net
aan de gang met haar (duurt een tijd, revalideren van een gebroken nek) en dit is de 4e keer dat ik haar rijdt sinds het ongeval.

Vandaag is Alice (Alice01 op bokt) langs gekomen om mij een western lesje te geven, uiteindelijk ook een psychologische peptalk erbij
(sorry Alice hihi) omdat Karlijn er een stuk of 5x vandoor is gesprongen. Ze doet dan net niets, rent van de ene naar de andere kant
van de bak, maar met het weinige vertrouwen dat ik heb is dat niet zo grappig. Het leuke vond ik vandaag dat ik de woorden
'Niet boos worden, een cirkel rijden en gewoon door rijden' te horen kreeg terwijl ik met dressuur vaak 'Wordt nu eens boos op haar,
geef haar nu eens op haar donder' te horen kreeg (waar Karlijn overigens alleen maar narrig, en pissig van wordt).

Nou goed, hier de foto's. Geen westerntack want dat ga ik uiteraard niet kopen zolang ik niet weet hoe wij het oppikken. Die gaat er
waarschijnlijk wel komen omdat ik de manier van rijden erg fijn vind en het ook bij de gevoeligheid van Karlijn vind passen.
Als ze er dan vandoor schiet kan ik de knop beet grijpen in plaats van Karlijn direct terugsleuren :o Wie weet wordt ik wat relaxter hihi.

Nou goed, de motor achter die moet nog wat meer aan en ze is nogal stijf in het buigen. Daar zijn we vandaag vooral mee bezig geweest.
Overigens zijn enkel de eerste ongeveer 15minuten gefotografeerd, daarna moest mijn fotograaf op kraamvisite xD.
Heb overigens helaas geen geld in de bak gevonden, en ik was nog wel zo aan het zoeken.. Kan wel wat gebruiken voor dat westerntuig xD

Tuf..tuf hihi.
Afbeelding

Afbeelding

Uitleg, goed opletten.
Afbeelding

Er gebeurd achter nu al wat meer.
Afbeelding

Totaal niet met mij bezig, uit deze momenten komt het wegspringen voort.
Afbeelding

Weer met de eenden in de sloot of wat dan ook bezig in plaats van met mij.
Afbeelding

Hand van de schouder afbrengen is ook een nieuwigheidje die ik mijzelf moet aanleren
Afbeelding

Zet ze zichzelf wat vast.
Afbeelding

Wel goed met mij bezig, moet achter nog wat meer erbij.
Afbeelding

Nou goed, we zijn nog geen Rieky Young haha. Maar ik zou het al fijn vinden als ik weer lekker vol vertrouwen
mijn rondje op Karlijn kan tuffen met een lach op mijn gezicht i.p.v tranen xD En ik denk dat dit d.m.v wat hulp van Alice,
en de ontspanning waarmee we haar nu rijden zeker moet gaan lukken. Ik vind het in ieder geval heerlijk dat we weer lekker
terug naar de basis kunnen met iemand die niet de 'stoere' ik kent waar ze telkens op terug grijpt want die is nu gewoon
even foetsie.

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 17:53

Zitten al mooie stukjes tussen! Foto 4 gaat helemaal de goede kant op! Qua type paard staat het western wel gaaf denk ik! En haar buikje is in jouw revalidatietijd aardig gegroeid dus fijn dat je weer met haar aan de slag kunt. Petje af voor je doorzettingsvermogen _/-\o_

Maflinger_S

Re: Onze eerste ontmoeting met western

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:01

Gaaf dat je na je ongeluk weer gaat beginnen met rijden. Bij Alice zit je goed! Veel plezier.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:03

WAUW!!!!!!!

Wat vreselijk goed van je dat je er uberhaupt nog op stapt!!!!!
Ik zou het je niet na doen :o

Toeval wil dat ik ook een maand geleden een western päard gekocht heb.
Sja.....dan moet je wel eventjes snel western leren rijden toch?
Nu een maandje verder kan ik alleen maar zeggen.........LEUK LEUK LEUK LEUK :j
Had ik dit maar eerder gedaan!!

Ik wens je alle geluk en vooral vreselijk veel plezier met je paard.

respect

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 18:27

Hipar schreef:
Zitten al mooie stukjes tussen! Foto 4 gaat helemaal de goede kant op! Qua type paard staat het western wel gaaf denk ik! En haar buikje is in jouw revalidatietijd aardig gegroeid dus fijn dat je weer met haar aan de slag kunt. Petje af voor je doorzettingsvermogen _/-\o_

Hihi zie dat ik het in de beginpost ben vergeten te zetten maar ze is drachtig, moet nog 2 maanden vandaar die vette pens ;)
Dit is voor mij heel goed want als ik bang ben dat ze wegspringt ga ik met het engelse dressuur haar voor heel erg strak vasthouden
waar het alleen maar erger van wordt natuurlijk. Op deze manier wordt ik haast gedwongen gewoon weer ontspannen door te rijden
en dat is voor zowel Karlijn als voor mij alleen maar heel goed.
Tot nu toe vind ik het dus ook helemaal LEUK hihi, heb ook echt weer zin in de volgende keer. Heb deze keer 1 keer kunnen voorkomen
dat ze wegsprong door erg naar binnen te stellen dus hoop dat we daarmee de volgende keer door kunnen rijden.

Ben ook beetje aan het kijken naar westerntuig maar voor het zadel moet ik toch maar iemand laten komen, heb er totaal geen verstand van hihi.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:35

Respect hoor dat je het zomaar weer doet!

Foto's 2 en 4 zien er al goed uit. En het komt vanzelf, naar mate het vertrouwen weer groeit, zullen ook de vorderingen groeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:45

Stoer dat je zo doorzet hoor! En fijn dat je Alice gevonden hebt voor je begeleiding, daar heb je een hele goede aan. Hopelijk zit je er snel weer helemaal lekker en ontspannen op. Veel succes en plezier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:12

Wat leuk om te zien dit. Lef hoor na zo'n heftig ongeluk.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 21:42

Sonja schreef:
Stoer dat je zo doorzet hoor! En fijn dat je Alice gevonden hebt voor je begeleiding, daar heb je een hele goede aan. Hopelijk zit je er snel weer helemaal lekker en ontspannen op. Veel succes en plezier!

Dat denk ik ook ja :j, geduldig en alles op z'n tijd daar hou ik wel van.
Volgende keer gaan we met pionnen en balkjes aan de slag om haar aandacht wat meer bij mij te houden
met hopelijk het resultaat dat ze minder aan het zoeken is naar dingen waarvoor ze weg kan springen.

Af en toe best lastig, zo'n haat liefde verhouding met je paard hihi. Ik heb gedacht dat ik er nooit meer op zou
stappen, dat ik er helemaal klaar mee was. Maar als ik dan weer op stal dat lieve bekkie zie dan smelt ik weer x).
Maar anderzijds is ze zóo leuk, hebben we ook deze momenten gehad en daar werk ik nu weer naartoe:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 13-02-11 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:43

Kasmir schreef:
Hihi zie dat ik het in de beginpost ben vergeten te zetten maar ze is drachtig, moet nog 2 maanden vandaar die vette pens ;)

Hahahaha, vandaar 8-)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:05

Ziet er goed uit!
Alice geeft fijn les he?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:11

Wat gaaf dat je het weer probeert! Dapper hoor!
Heel veel plezier met deze ontzettend leuke discipline! Zo te lezen pak je het helemaal goed aan.
En die westerntack komt wel een keertje, die heb je heus nog niet nodig. Veel plezier!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 23:47

Japeloup schreef:
Ziet er goed uit!
Alice geeft fijn les he?

Ja super :j vind het helemaal leuk hihi.
Westerntack heb ik inderdaad nog lang niet nodig, maar geef toe het zal heel gaaf staan haha xD.

indian_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:06

super stoer hoor na je ongeval weer doorzetten.

Ik snap wel dat je zo'n knap paardje niet kwijt wil, doorzetten hoor. Succes.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:39

Respect voor je doorzettingsvermogen! En idd leuke plaatjes voorbij zien komen hoor! Mooi paardje trouwens! :D Geniet er maar van!1

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 21:16

Buitenzorg schreef:
Respect voor je doorzettingsvermogen! En idd leuke plaatjes voorbij zien komen hoor! Mooi paardje trouwens! :D Geniet er maar van!1

Dankjewel, moet tot mijn vreugde bekennen dat ik weer helemaal zin heb in de les van vrijdag hihi.
Toen ik je naam zag dacht ik direct aan dravers, met je avater erbij kon het niet anders meer dan dat je een buitenzorg hebt gehad hihi.

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:18

Wat knap zeg! Ziet er best goed uit.

Ik ben na een ongeval (niet met eigen paard) ook overgestapt naar het westernrijden. Ik had geen betere keus kunnen maken. De 1e les galopeerde ik al met lange teugel. Dat heb ik in de 10 jaar daarvoor nog nooit gedaan. Nu heb ik overigens wel weer een engels gereden paardje, maar het heeft me wel ontzettend goed geholpen.

1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:42

Wat een leuke stippen :D

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 21:55

Dankjewel allemaal :D
Vandaag weer les gehad met Karlijn (3e les inmiddels) en we gaan zo lekker vooruit dat ik even een updatje wil plaatsen ^^
Het zijn een heleboel foto's geworden dus heb telkens maar 6 foto's in een plaatje gestopt zodat het nog te doen is haha.
Ben stiekem best trots op hoe we nu weer opweg zijn en ik zat er vandaag weer met een dikke grijns op :D

Je ziet wel dat ik heel serieus heb losgereden toen ik op Alice aan het wachten was hahaha.
Andere verzorgster nu functie van fotogaaf: Dat moet toch met een hand los?
Ik: Jáaa zo haha xD, Karlijn denkt er het hare van =P
Afbeelding

Degene die filmde had niet zo goed door of die het deed of niet dus heb alleen een iniminie filmpje maar dat zegt wel
wat over de teugelvoering etc. die ik gebruik. Dit is het gymnastiseren maar ik rij er hier net uit xD

Overzichtje 1.
Foto 1: Tussen de balkjes door is best spannend
Foto 2: Lekker los en ontspannen maar te laag
Foto 3: Het gymnastiseren waar ik in het filmpje net uitstap
Foto 4: Pasje achterwaarts oefenen
Foto 5: Drafje linksom
Foto 6: Drafje rechtsom
Afbeelding

Overzichtje 2.
Foto 1: HELLUP een balkje xD
Foto 2: Kijken of het je op eet
Foto 3: Andere kant erlangs proberen te lopen
Foto 4: Zachtjes met het balkje wiebelen
Foto 5: Nog maar eens snuffelen
Foto 6: En jáwel er overheen dapper paard hihi.
Afbeelding

Overzichtje 3.
Foto 1: In draf over die enge balkjes heen
Foto 2: Andere kant is ook weer heul eng
Foto 3: Maar we stappen dapper voort =D
Foto 4: Lekker relaxt drafje
Foto 5: Tussen de balkjes door is ook weer spannend
Foto 6: Maar vanuit tussen de balkjes over de gele heen, braaf paard
Afbeelding

Overzichtje 4.
Foto 1: Drafje, fijn achterbeen
Foto 2: Galopje, ZITTEN RIANNE =/
Foto 3: Drafje tussendoor om vervolgens weer
Foto 4: In Galop te gaan, ik zit hihi. Kantelt iets
Foto 5: Fijn achterbeen, ik moet gaan zitten *zucht*
Foto 6: Fijn galopje, Karlijn is vrij recht hier
Afbeelding

Overzichtje 5.
Foto 1: Drafje tussen de galopjes door
Foto 2: Galop, best netjes gesloten
Foto 3: Best trots op dit beeld, ik moet alleen gaan zitten
Foto 4: Bespreken hoe goed het vandaag ging hahaha =P
Foto 5: Alice vind Karlijn stiekem ook best leuk
Foto 6: Arm paard, het schuim zat zelfs in haar reusachtige voorpluk
Afbeelding

En hoe kun je het rijden nu beter afsluiten dan rollen en een schep muesli haha.
Afbeelding