[WN] Tapioka aan het werk (filmpjes)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vie

Tapioka aan het werk (filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 20:56

Ok, ik waag het er dan toch maar op. :D Elke keer denk ik: 'Is het wel goed genoeg?' Maar eigenlijk gaat het allemaal al héél erg goed en mag ik best tevreden zijn. Nobody's perfect, so ain't we. Tapioka is en 3.5 jarige haflingermerrie en sinds maart vorig jaar onder het zadel. Ik heb haar zelf stilletjes aan ingereden, ze is reeds mee op vakantie geweest naar zee en doet dit allemaal super! Voor de zomer hebben we vnl. buiten gereden (aangezien we geen goede piste hadden) tot aan onze zee-vakantie, daar heeft ze een ongelukje gehad en daardoor is ze tot begin november eigenlijk niet meer echt gereden geweest. Geen ramp, ze is nog jong en kon verder lekker bijtanken. Sinds vorige maand zijn we weer rustig begonnen. Ondertussen zijn we verhuisd naar een nieuw super plekje, staat ze in een grotere kudde en zijn we ook met het 'echtere' pistewerk begonnen.

We zijn vooral bezig met sturen, stoppen, starten, ... op de zit. Ik ben nog te vaak geneigd stiekem te corrigeren met mijn teugels i.p.v. eerst met mijn zit-been te sturen. Daarom heb ik in het tweede filmpje mijn teugels tijdens het eerste deel gewoon geknoopt en los laten hangen. Reageert ze niet op mijn been, dan corrigeer ik en neem ik mijn teugel erbij. Grappig om te zien dat ik toch elke keer naar mijn teugel neig te pakken... Maar ik mag al heel tevreden zijn, Tapi staat licht aan de hulpen. Ten tijde van het eerste filmpje was stoppen af en toe nog een probleem, lees; ze deed er langer over dan nodig is. Ook wel mijn eigen fout, omdat ik hiervoor altijd mijn teugels bij opnam om te stoppen, nu moet het enkel en alleen op zit! Na een paar keer corrigeren viel het kwartje en ze doet het nu gewoonweg super!

Galop is nog niet wat het moet zijn, maar ik ben momenteel al blij dat ze uberhaupt aanspringt. Eerst was het knalhard draven en bokken i.p.v. aanspringen. :+ Dus ik laat haar aanspringen, paar passen galop en dan even stop en rust. De piste ligt op sommige stukken zwaar en ze heeft het soms knap lastig, we verliezen dan beide een beetje onze balans. Maar ze doet het allemaal toch maar voor me... :)

Mijn benen leven af en toe een eigen leven en ik ben echt nog zoekende naar de juiste houding. Ik wil mijn hakken uitdrukken, maar steek mijn benen naar voren of trek ze juist op... Ik heb echt last met mijn hakken op één lijn te krijgen met mijn heup-delleboog, dus als iemand tips heeft: graag. Ik moet ook leren mijn benen beter te ontspannen als Tapi de oefening goed heeft uitgevoerd.

Het eerste filmpje is van een twee weken geleden. Het had toen gevroren en het toplaagje van de bak was hier en daar hard, waardoor Tapi ietwat voorzichtig liep.

Tweede filmpje is van dit weekend.

Al bij al ben ik super trots op wat mijn meisje en ik allemaal al hebben bereikt. :+:

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:28

Ze is zeker braaf!!
Ik denk niet dat je dit western moet noemen want zo leer je een jong paard geen western. Ik denk dat je dit onder de noemer Free-style moet zetten. Je bent lekker relaxed met je paard bezig en jullie genieten er duidelijk van maar western is het niet.

troi

Re: Tapioka aan het werk (filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:11

Ik ben geen expert maar het viel me op dat je je paard in draf laat overgaan door je gewicht ver naar voren te brengen. Dit lijkt me eigenlijk vrij link, als het dier een keer bokt en jij je evenwicht verliest en daardoor naar voren valt zal je paard dit opvatten als een signaal om harder te gaan (want dat heeft hij immers zo geleerd), dit is wel het laatste dat je wilt als je je balans kwijt bent...

Verder leuk om te zien maar ik ben wel met FindingJack eens, dit is meer free-stylen dan western rijden. Maar daarom zeker niet minder natuurlijk!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 22:30

Helaas geen apart ITP forum voor Vie-style... :) I.m.o. leunt hetgeen ik doe verder het dichtst aan bij western, vandaar mijn keuze om het hieronder te zetten. Maar mssn idd een beetje ongelukkige keuze, al vond ik het onder HAW/RIJ-ITP ook niet helemaal tot zijn recht komen.

Voor het voorwaarts gaan , maak ik gebruik van voorwaartse energie. Ik ga dus niet louter naar voor zitten (en ik ben me ervan bewust dat ik nog té ver naar voren mee ga, maar zoals ik zei; we zijn basic bezig en niet perfect...), ik kantel mijn bekken en dat is de hulp. Moeilijk uitgelegd, maar ik hoop dat ik het een beetje duidelijk maak? Als ik zo maar naar voren ga zitten, vertrekt ze niet. Ik werk net zoals in mijn grondwerk met fases, in dit geval is been geven mijn tweede fase.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:32

Ja ik snap het. Eerst de hulp overdreven geven tot ze hem vat en dan steeds verder minimaliseren. Ik vindt het er leuk uitzien hoor!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 09:08

Leuke haf :j
Ik heb even het beeld stil gezet bij het tweede filmpje waarbij je vlak langs de camera rijdt. Daar kun je zien dat het zadel te klein is. Jou billen moeten een groter zadel :)
Hierdoor zal je zithouding ook verbeteren, nu zit je heel erg op haar schouder en in een stoelzit.
(Is het een boomloos zadel? Dat kan namelijk enorm van invloed zijn.)
Doordat je een wat onrustige zit hebt, komen je hulpen ook onrustig over. Daar zou ik meer tijd in steken :j

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 09:11

Nop, 't is een Continental en ik heb hem drie weken geleden gekocht, laten passen en het was allemaal ok... Dus het zal eerder aan de lijn zijn dan wéér een nieuw zadel :+ , want het is ondertussen de derde dit jaar. :)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 09:19

Jeetje,..... ik vind hem echt te klein hoor.
Je zit helemaal met je billen tegen de cantle aan en je dijen raken volgens mij de pommel of zitten er in ieder geval veel te dichtbij, sorry :o

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 09:26

Ja, ik zie (nu denk ik) ook wat jij ziet en het verklaart wsl een hoop. 't Is nogthans aangepast door mensen die der weet van hebben, want ik heb er niet genoeg verstand van... Ik zat-zit er lekker op en dan is het ok voor mij als het ook op mijn paard past. Heb altijd wel last met mijn houding gehad en is altijd een werkpunt geweest, maar had nu geen idee dat het mssn aan het zadel kon liggen. Je kan niet alles weten hé. :) Heb geen last van mijn dijen tegen de pommel, maar ze zitten er dan wsl wel te dicht bij.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 09:37

Doordat je zadel te klein is wordt je echt in een verkeerde houding gedwongen.
Je zit nu veel te veel op de schouder van je pony wat het voor jullie allebei onnodig moeilijker maakt.
Persoonlijk vind ik de keuze van de zadelverkoper niet de juiste :n

Als ik jou was (maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten) zou ik de verkoper bellen en zeggen dat je niet tevreden bent. En tijdens het ruilen zou ik dan zorgen dat er iemand bij is die er ECHT verstand van heeft.
Het zadel kan misschien prima passen op de rug van je pony maar het is ook heel belangrijk dat het de ruiter past. Je kunt best een groter zadel hebben want je pony's rug is lang genoeg, er is ruimte genoeg over.
Misschien vervelend om te doen maar het is echt wel belangrijk.... :(:)

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 09:52

Nee heb je gelijk in, een goed passend zadel is belangrijk!

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:13

Vie, dat ziet er geweldig uit! Zeker voor zo een jong paard, echt chapeaux hoor.

En waarom is dit geen western? Omdat ze bitloos rijdt en de teugels even rond de knop hangt om op haar benen te rijden? Dat kan er nogal freestyle uitzien, maar ik heb haar bezig gezien en ik moet zeggen, wat ik leer tijdens mijn westernlessen is exact hetzelfde als wat zij doet! Ze leert vooral op de zit rijden en dàt vind ik geweldig. Is dat niet de bedoeling bij western? Daar wil ik dus ook aan werken. Want dat is waar ik naartoe wil. Alleen train ik net iets meer op die nageeflijkheid. En ja ik rijd met bit, maar ik ken mensen die heus wel bitloos en nageeflijk rijden. Dier is ook nog jong hè, je kan niet alles in 1 keer doen.

Ik denk dat je van een filmpje moeilijk kan beoordelen of het zadel echt te klein is... Misschien lijkt het zo omdat ze nogal achterin het zadel zit? Kijk, dat probleem heb ik ook en mijn zadel is zelfs net een tikje te groot voor mij, vind ik dan. Het is dus eerder een 'zit' probleem dan een 'zadel' probleem lijkt me. Maar goed, ben geen zadelkenner. Ik ken anders wel iemand Vie die er wat van weet, zal haar eens laten langskomen ;)

Dat zou meteen ook kunnen verklaren waarom ze eerder naar een stoelzit neigt en niet op 1 lijn 'zit' met schouders, heupen en hakken. Ze is er zich alvast van bewust en dat is al veel, dit geeft haar de kans om er aan te werken ook. De correcte zit vinden is, denk ik, zowat het moeilijkste wat er is en behoort ook tot het leerproces hè.

Voor zo een jong paard en pas van stal veranderd, vind ik dat het beestje dat super doet! Uiteraard is er nog werk aan, maar bij wie niet hè? Alles op zijn tempo. Blijven gaan Vie, jullie komen er wel!!

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:11

Tsja, het is maar van wie je les krijgt denk ik. Hier beleren we jonge paarden toch echt anders. Hoofd laag vragen en verzamelen zodat ze over 4 benen gaan lopen. Niet jezelf naar achteren gooien als je wilt stoppen. Neckreining !!! Veel voorwerk aan de longe met oa aan de pessoa om ze het te leren zonder gewicht van de ruiter.
Ik zeg niet dat ze niet goed bezig is!! Maar ik vind het zeker geen western.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:25

FindingJack schreef:
Tsja, het is maar van wie je les krijgt denk ik. Hier beleren we jonge paarden toch echt anders. Hoofd laag vragen en verzamelen zodat ze over 4 benen gaan lopen. Niet jezelf naar achteren gooien als je wilt stoppen. Neckreining !!! Veel voorwerk aan de longe met oa aan de pessoa om ze het te leren zonder gewicht van de ruiter.

Hier ga ik deels met mee ..

ik vind jouw houding ook heel erg onstabiel, veel te onstabiel voor zo'n jong paard .. Ik vroeg me al af of dat kwam door de verandering naar een westernzadel ? Of door het doorzitten ? want het was me op eerdere foto's enzo nog niet opgevallen :n (meen ook ooit een filmpje gezien te hebben van jou op een pony wel met dressuurzadel en toen was je zit ook veel stabieler of leek toch veel stabieler iig)

imo valt dit ook niet onder western maar inderdaad hier is geen apart subforum voor eigen stijl i guess ..

tweety_be: op zit rijden kan wel bij western maar gewoon een westernzadel op een paard leggen en de teugels los laten hangen is geen western :n

overigens vind ik Tapioka nog steeds een heel leuk dier en hoop ik uiteraard dat jullie alles nog kunnen bereiken wat jij met haar wil bereiken !! :)

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 10:24

Bij de topic hier van Buitenzorg "eerste les bijJPK" kun je een filmpje zien van een jong paard wat heel correct gereden word onder begeleiding van een goede trainer. Misschien moet je daar eens naar kijken? Goed bedoeld he! Zo wordt een jong western paard correct beleerd. Dit begint al aan de longe met bijzetten zodat een paard zichzelf leert dragen.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 17:21

Voor de geïnteresseerden; ik krijg les op de 2 lazy 7 ranch. We werken daar ook aan-via-met neckreining (hoe zeg je 't?), maar zoals ik al zei ben ik te vaak geneigd om stiekem mijn ene teugel mee te pakken in de richting waar we heen gaan, dus oefen ik ook zonder teugels op enkel mijn zit. Zoals je in het eerste filmpje ziet doe ik dat dus ook niet altijd... 't Is niet dat ik er een heel andere, wereldvreemde stijl op na hou. Ik oefen gewoon ook aan m'n eigen problemen op een creatieve manier. Over het al dan niet western zijn-te noemen. Zoals ik zei vind ik hetgene wat ik doe het dichtst aanleunen bij western. Ik bedoel, veel dingen die ik doe komen-vallen daar op terug. Toen ik ooit in een grijs verleden nog dressuur reed en een eerste rijtopic opende, was het ook geen naam waard... Het was meeliften op een paard en hopen dat ik er niet vanaf viel. ;)

Bijgezet aan de longe is niet mijn ding. Kan best prima werken bij anderen en ik heb er zéker niets op tegen, maar ik gebruik het niet. Ik doe grondwerk, maar ik zie er geen graten in mijn paard tig rondjes te laten lopen. Dat is gewoon mijn ding niet. :) Ik laat haar op eigen benen lopen en zolang ik niet te veel loop te sjorren en te prutsen aan haar houding, ontspant ze vanzelf en loopt ze ook niet te sterren kijken. Op een zwaardere ondergrond wil ik haar ook niet te veel in een houding duwen, laat haar zelf maar uitzoeken hoe ze er het beste over loopt (dat doe ik buiten overigens ook waar je vaak te maken krijgt met een andere ondergrond). In het eerste filmpje loopt ze i.m.o. beduidend beter, is ook een minder moeilijke ondergrond. Van zodra het weer het toelaat (lees grond niet meer bevroren is), kan ik ook in de wei rijden wat weer een stuk fijner is. Ik wil op dit moment gewoon een beetje fijn en licht kunnen sturen-stoppen-starten. En dat is voor mij op dit ogenblik goed genoeg. De nageeflijkheid en verzameling komen later wel, als we weer wat verder staan in de training.

Over het onstabiel zitten ben ik het met je eens Leentje, op zekere hoogte. Ik vind het in het eerste filmpje persoonlijk veel minder en heb ervaren dat ik met jeans en normaal schoeisel veel beter grip krijg op mijn zit (hoe moet ik het juist zeggen) dan met de rijbroek (met zitvlak) en dikke thermo's... Voor mijn gevoel zat ik daarmee veel krampachtiger te proberen juist en goed te zitten dan anders. Heb ook nog een tip gekregen in een ander topic waar ik zeker mee aan de slag ga en wat leek te werken. Nu alleen wachten op nog eens een film(wo)man. Ik heb altijd dressuur gereden en had ook een zetel van een zadel (waarin je overigens ook in die nette houding gedwongen werd!), dus het kan best zijn dat ik daar netter en beter op zat. Een zadel kan wat dat betreft toch heel veel aan je houding veranderen in de zin van 'opsluiten'. Om haar in te rijden reed ik boomloos (kwestie van dat ze op korte tijd wel heel veel zou veranderen wat ook zo was), daar had ik 0,0 steun en zat ik ook prima op. Maar als ik er op terug kijk ging dat ook weer beter gewoon met jeans dan met rijbroek. Ik weet niet of ik daar ergens filmpjes van heb, ga 'k bekijken.

Jaydee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:52

Leuk!! :D Tapi is gaaf! :)

lindavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:18

FindingJack schreef:

Euhm ik weet niet hoor, maar dit is ook weer niet typerend voor western. Ik geloof toch echt dat ik ook western rij maar ik verzamel mijn jonge paarden niet om ze op hun eigen benen te laten lopen. Voorwaarts is het devies :) Dus ik weet niet of je iets per se wel of niet western kunt noemen, ieder zijn stijl, ieder zijn manier toch?

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:22

Leuke mooie Tapi zeg!!
Zo leuk filmpjes! Je ziet hier dat jullie heel erg veel plezier hebben!
Ieder zijn eigen manier zolang het werkt voor beide :)
Laatst bijgewerkt door Eknowledge op 15-12-10 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:24

hele leuke haf !
Vind het leuk om naar te kijken ! Jullie hebben plezier !

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 11:24

Ziet er erg vriendelijk uit! :) En wat maakt het in godsnaam uit of het western is of niet? Het gaat erom dat je je paard niet in de weg zit en dat je samen plezier hebt! :) Tip om te oefenen met je benen stil houden (heb er zelf ook last van) is om iemand je paard te laten longeren en jij erop zit zonder zadel en zonder teugels, probeer dan te zoeken naar een onafhankelijke zit en mee te gaan met je bekken op de beweging van de achterbenen. Dus linker achterbeen naar boven, jij met je linkerbekken naar voren, rechter achterbeen naar voren, rechterbekken naar voren. Moeilijk uit te leggen eigenlijk :')

Tapi is een leuke haf! :D

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:19

Ik heb het genoegen gehad Tapi en Vie in het echte leven te ontmoeten dit weekend. Ik had daar dan ook op gewacht vooraleer ik hier iets ging plaatsen. Het zadel ligt goed op het paardje en is zeker niet te klein voor de ruiter.
Voor een 3,5 jarige vond ik Tapi zeer rustig en Vie had ze mooi onder controle. Aan haar rijstijl heb ik niets mis gezien, ik zag haar enkele keren een buiging vragen en ook het sturen ging vlotjes. Zoals vele bokkers (en ook vele westernruiters) laat ze eerst haar paard haar balans vinden, leren lopen op haar 4 benen en haar de basishulpen aanleren. Onlangs was er hier toch ook nog een topic van iemand die ook zonder bit haar paard zadelmak maakte, gewoon in de vrije natuur? Vie werkt op dezelfde manier.
Daarna komt het verzamelen wel, bovendien heeft Vie nog niet zo veel de kans gehad om in een piste te trainen, als ik me niet vergis.
Haar rijstijl leunt wel veel meer aan bij het western dan bij het klassieke rijden. Zij mixed nu allerlei invloeden door elkaar. Zij beleert haar hafje helemaal anders dan dat ik met mijn paard heb gedaan. Maar er zijn meerder wegen die naar Rome leiden. Ik weet wel dat er heel wat recreatieruiters een voorbeeld aan deze twee kunnen nemen.
Ik rij ook wel eens bitloos, just for fun, maar ik heb nog zo mijn twijfels over het bitloos opleren (en dus ook leren verzamelen en nageven). Dus ik ben wel heel nieuwsgierig hoe ze gaan evolueren ... maar ze hebben nog alle tijd!

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:07

Ik vind het er leuk uitzien, is weer eens iets anders!