[WN] Nimbly & ik op de Kiowa Ranch!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kelz

Nimbly & ik op de Kiowa Ranch!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 14:55

Sinds kort hebben wij de overstap gemaakt naar western rijden!
Nimbly is ruim een jaar onder het zadel.
We werken dus nog puur aan de basis,en sinds kort springt hij aan in de goede galop!

Ben zelf zeer trost op zijn vorderingen,en ook ik moet nog een hoop leren!
Daarom lessen wij regelmatig.
Commentaar op houding ect. mag, maar we weten zelf ook dat er nog een hoop werk voor de boeg is ;)

Ben benieuwd!

Hier het filmpje!

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:59

ik kan je video niet zien helaas |(

Chaos

Re: Nimbly & ik op de Kiowa Ranch!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:06

Ik ook niet. Is het Kiowa Ranch in Duiven??

Joscaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:16

Leuk beessie! Ziet er goed uit, ze gaat lekker snel haha *D

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 17:51

`t is een hij O:) maar bedank voor je leuke reactie :D

Video had vertraging met voltooien :( als het goed is moet hij nu gewoon zichbaar zijn!

En ja is de Kiowa Ranch in Duiven inderdaad!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:53

Hmm horen westernpaarden niet gecontroleerd te gaan? Ik vind het er nogal ongecontroleerd uitzien als ik eerlijk ben. Maar dat kan ook aan mij liggen.

Verder gaf je je punten al aan.
Wat een leuke pony :)

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 17:57

Zou even kort uitleggen hoe dat komt ;)
Zoals in het filmpje ook al staat vind hij de linker galop nog erg moeilijk,deze doet hij pas sinds een paar weekjes in de bak!
Hij nu ruim 1 jaar onder het zadel,maar erg veel moeite gehad met soepel worden,en hij had last van vast vet toen wij hem kochten,hij had ook een aantal spieren vast zitten.
We doen dus ook puur basis trainen, dus nee gecontroleerd is het nog niet omdat we pas zover zijn om daar aan te gaan werken ;)

Bedankt voor je reactie :)

mistercooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:17

Ik vind het eigenlijk niet echt een heel fijn beeld. Je gaat veel te snel en ongecontroleerd. Westernrijden is niet je teugels losgooien van voor en crossen maar. Je paard heeft veel meer ondersteuning van voor nodig, hij moet veel meer terug gereden worden, ga eerst werken aan verzameling en ontspanning voordat je naar de galop gaat. Soms loopt ie zo te leunen in de bochten dat hij bijna onderuit gaat.
Verder is het een leuk dier

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 22:31

Stap en draf is over het algemeen al prima..
Het is dus de galop waar we aan moeten werken,dit los je niet op door maar niet te oefenen ;)
Oefening baard kunst,jij hebt toch ook leren lopen door het te doen ?
Waarom moet een paard dan niet leren door te galoperen als de rest al goed gaat over het algemeen ?

edit:
Dit is overigens hoofdzakelijk zijn linker galop,hij heeft hier een spier gehad die flink vast zat.
En dat is mede oorzaak waardoor hij in de galop ook moeilijker stelling aan neemt en dergelijke!

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:41

kelz schreef:
Zou even kort uitleggen hoe dat komt ;)
Hij nu ruim 1 jaar onder het zadel,maar erg veel moeite gehad met soepel worden,en hij had last van vast vet toen wij hem kochten,hij had ook een aantal spieren vast zitten.
We doen dus ook puur basis trainen, dus nee gecontroleerd is het nog niet omdat we pas zover zijn om daar aan te gaan werken ;)

Bedankt voor je reactie :)

Basis is heel belangrijk, maar wat versta jij onder de basis daar zijn nogal verschillende meningen over. :)

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:44

nou ja je hebt pas net een switch gemaakt en je paard is nog niet zo lang onderhet zadel dus ik denk dat je het racen een beetje voor lief moet nemen nu.... je mag al blij zijn dat hij goed aanspringt!!

gewoon lekker blijven oefenen joh!!! komt zeker goed :D

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 22:50

kelcy schreef:
nou ja je hebt pas net een switch gemaakt en je paard is nog niet zo lang onderhet zadel dus ik denk dat je het racen een beetje voor lief moet nemen nu.... je mag al blij zijn dat hij goed aanspringt!!

gewoon lekker blijven oefenen joh!!! komt zeker goed :D

Precies, dank je wel :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:01

Hoe denk je dat de galop over een tijdje beheerster gaat wanneer je hem in zijn volledige natuurlijke scheefheid rond laat crossen?
Je zegt dattie de linkergalop moeilijk vindt, maar ook de rechtergalop ziet er niet rustiger uit.
Sterker nog in de linkergalop geef je hem zelfs nog een paar schoppen..
Tis niet fair om te verwachten dat wanneer hij de linkergalop moeilijk vindt hij dat ook maar direct tog rondjes moet volhouden. Eerst 1 rondje, laten draven en belonen, dan probeer je eens opnieuw en weer 1 rondje en belonen.
Langzaam opbouwen.

Je mag zelf ook rustiger worden in je lichaam, je bent zelf ook erg gejaagd en jaagd hem als het ware naar voren. Met het inrijden in de bak je benen stil houden, niet constant drijven. 1 x drijven moet voldoende zijn. En daar moet je consequent in zijn.

Uh mensen, die switch steld op dit moment niet veel voor, ja ander zadel op zijn rug. Maar de basis blijft hetzelfde.

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 23:07

Zou zeggen ga in discussie met mijn instructrice ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:11

Ik stel de vraag aan jou toch?
Waarom zou je iets uitvoeren terwijl dat niet te onderbouwen is? Ik neem toch aan dat je instructise je die onderbouwing mee geeft..

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 23:18

Nou wij lessen pas voor de 3e keer,voor mij is de omschakeling behoorlijk wennen..
Mijn paard heeft veel moeite gehad met soepel worden omdat hij erg "scheef" was..(hier werken we al heel lang aan)
De draf en stap was hij toch ook scheef ? die zijn nu toch al getraint ?
Nou de galop moet dan toch ook getraint worden ?
Tuurlijk proberen wij hem te beheersen in het tempo en dat hij "rechterop" gaat lopen maar dat gaat gewoon niet van de een op de andere dag..

Denk je dat we van de een op de andere dag maar meteen 5 rondjes laten galoperen ? haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:22

Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut voorstander van 'lol met je knol', maar dit is rijtechnisch gezien echt (nog??) behoorlijk beroerd. Als dit al flinke vorderingen zijn, ben ik blij dat je het begin niet met ons hebt gedeeld. Ik zie op het filmpje eerlijk gezegd helemaal niets waarvan ik zou denken "nou dat is nou eens leuk om aan Bokt te laten zien". Ik zie een ongehoorzaam paard dat letterlijk met z'n hoofd is waar het wil, dat totaal uit balans maar rondjes aan het rennen is met een ruiter erop die niet zo heel veel te vertellen heeft...

Het heeft totaal geen zin om een paard in de "moeilijke" galop te storten en dan 'voor gek en onwies' (mooie Twentse term) door de bak te racen...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:25

Moet ik ruiken dat de draf en stap al wel goed gaan en hij daar recht in is? :+ Daar zie je niks van terug in je filmpje namelijk :) En op het kleine beetje draf wat te zien is valt hij op de binnenschouder. Niet recht dus en ik zie het ook niet gecorrigeerd worden.
Dat je nu die scheefheid probeert weg te werken heeft niks met een overgang dressuur - western te maken, wel alles met slecht rijden naar goed rijden.

Probeer hem eens eerst 1 rondje recht te laten lopen in de galop voordat je meer gaat galloperen.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:25

Ik heb het filmpje gezien en ik denk dat je voorlopig nog helemaal niet met galopperen bezig moet zijn. Ga eerst eens aan de basis beginnen in stap en draf, je paard leren in balans te lopen, over de rug te rijden en te verzamelen. Een paard wat nog zo ongecontroleerd galoppeerd kun je beter eerst aan de longe, bv aan de pessoa, leren rustig nageeflijk te galopperen voor je het onder het zadel gaat doen. Dit is heel slecht voor zijn lijf en benen!
Galopperen hoef je hem niet te leren, dat kan hij van nature. Leer het hem goed!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:30

Wat mij opvalt is dat je met je houding juist het paard stimuleert om door te blijven galopperen.
Galop ziet er ongecontroleerd uit.
Vind dat beetje jammer voor paard dat al jaar onder het zadel is.
Wens je verder veel plezier en succes met t rijden :)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:38

Ohja, die ranch ken ik van een vriendin, ik moet eerlijk zeggen dat ik niet echt onder de indruk was van de manier van lesgeven. Maar dat is natuurlijk alweer een tijdje geleden, en mijn mening is ook geen feit.

Ik zou zeggen, ga je een tijdje echt focussen op de draf en stap, het oefenen op het verzamelen en de gehoorzaamheid van je paard.
Lekker met geduld de spieren en de souplesse er op werken, en eventueel af en toe een ruiterloze longersessie waar je de galop bij vraagt.
Ik denk dat je dan al een heel eind gaat komen, en dat je dan vanzelf wel voelt wanneer jullie als combinatie klaar zijn voor een rustige en gecontroleerde galop.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:50

Als dit je wordt aangeraden door je instructrice dan zou ik snel een ander nemen. Sluit me volledig aan bij bovenstaande posters (waarvan ik weet dat er een paar hele goede ruiters tussen zitten).

Probeer het als positieve kritiek te zien en niet als een aanval.
Dat is moeilijk, kan ik me helemaal voorstellen want je hebt zelf het idee dat je op de goede weg bent. :(:)
Maar wat ik zo zie ga je juist de verkeerde kant op i.p.v. dat dit je iets gaat opleveren.
Er is in de buurt genoeg instructie van mensen die je wel goed kunnen helpen bij het trainen van je leuke paardje.

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 12:47

Vera bedankt voor je fijne reactie!

Heb je eventueel nog wat adressen waar ik kan lessen/trainen bij mij in de buurt ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:51

kelz schreef:
Mijn paard gehoorzaamt,hij vind bepaalde dingen alleen nog erg moeilijk,en daarom trainen we.
En hoe moet ik weten wat juist is ? de bovenstaande reactie`s kan ik niet ruiken hoeveel ervaring wie heeft ect. dus wie vertelt mij of dat 100 % klopt?

Mijn paard maakt zeker vorderingen,wij zijn een tijdje bezig geweest met rechtrichten volgens de academische rijkunst,alleen mijn paard vond dit afschuwelijk.
Hij kan er namelijk niet tegen om onder veel druk te lopen ;)

We zijn nu bezig met het trainen dat hij reageert op mijn zit zodat die druk niet nodig is.

En ook een haflinger welke in de stap en draf perfect loopt moet de galop nog leren,en ja de galop vind hij gewoon het moeilijkste van alles.

Academische rijkunst gaat juist uit van los aan de voorkant, dus als je met veel druk hebt moeten rijden/werken dan is het je echt verkeerd aangeleerd.
Voor de rest ga ik met de andere mensen mee. Ik snap dat het lastig is als je ineens in een ander zadel zit en een andere instructeur hebt, maar bij alle rijden is het recht maken van je paard de basis. Bij de een duurt dat langer dan bij de ander, en jou haf heeft nu gewoon nog niet de balans om de galop netjes te kunnen doen. Dus eerst rechter maken en de balans in stap en draf verbeteren, zelf leren hoe je het aan kan pakken en dan pas weer aan galop gaan werken.

edir: He, nu is je reactie ineens weg }:0

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 12:55

Hihi,ja had alles nog eens goed doorgelezen en besefte dat mijn reactie niet helemaal op zijn plaats was :o

Maar als nog bedankt voor je reactie!
Denk inderdaad dat het ons verkeerd is aangeleerd,soms weet je gewoon niet meer wat je moet geloven de een zegt dit en de ander weer dat,,pfff

Om heel eerlijk te zijn,vond ik de lessen wel wat in het wilde westen!
Maar omdat mijn kennis in het westernrijden onbreekt dacht ik eigenlijk ook van nou dit zou dan wel een andere manier zijn!
Was zelf namelijk altijd al wel bezig met recht richten en dat ging langzaam aan beter en merkte dat hij makkelijk stelling aannam ect.

Maar dit blijkt nu dus eigenlijk niet zo.

Sorry maar mijn reactie was even om me te verzetten,best confronterend allemaal :o