[WN] Mijn pinto-arabje nog es met mijn prachtige stoelzit ;) haha

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tweety_be

Mijn pinto-arabje nog es met mijn prachtige stoelzit ;) haha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 17:39

Bij deze plaats ik nog eens enkele foto's van mijn bontje (vorig topic zie [WN-ITP] Sariyah (pinto arab) onder het zadel (let niet op ruiter ^^)) . Ik zal een beetje vanalles plaatsen, ook minder goede foto's. Met dank aan Alexandra die de foto's gemaakt heeft!

Even korte inleiding:
Ik ben vorig jaar overgeschakeld naar western. Mijn bontje (Sariyah, pinto merrie met 45% arab bloed, nu 7, waarvan bijna 5 jaar in mijn bezit) was wel al zadelmak toen we de overstap maakten, maar ik had haar nooit echt ingereden. Zelf reed ik daarvoor dressuur, dus beiden kennen we bijna niks van het western, wat het er niet makkelijker op maakt.
De laatste maanden zijn we iets intensiever gaan trainen en les volgen. Helaas werd mijn paard een beetje onregelmatig (meer info zie [BEH] Onregelmatig lopen bij losrijden *help*), waardoor we er mee moesten stoppen.
Ik heb haar dan even niet gereden, gewoon lekker op de wei laten staan en beetje poetsen. Dan heb ik haar eens (los) gelongeerd om te kijken of ze goed liep, ik kon niks opmerken. Dag nadien heb ik gereden en zijn deze foto's gemaakt. Ook toen heb ik niks onregelmatigheid gevoeld, alleen linksom heeft ze erg moeite met inbuigen, denk dat ze ergens 'vast' zit.
De foto's zijn van vorige week maandag 02-08. Ondertussen heb ik afgelopen maandag nog es gereden en ze liep weer gewoon zuiver, maar wederom héél erg stijf linksom. In stap gaat het nog, maar in draf heeft ze duidelijk moeite. Ga dan ook eens fysio/osteo en/of paardenmasseur laten komen om haar wat losser te krijgen en vooral werken aan soepelheid.

Op deze foto's is het dus weken geleden dat wij nog gereden hebben, laat staan les kregen. Ze had echt het vliegen er in, waardoor ze dus ook vanzelf ging galopperen -al wou ik dat liever vermijden- en regelmatig verzet gaf op het bit (en ja, ik vind dat erg natuurlijk, maar als zij lekker ontspant, blijf ik ook gewoon van dat bit af hoor!). Ook heb ik pas een nieuw (2ehands) zadel waar ik nog flink aan moet wennen. Het past mijn paard goed, maar zelf vind ik het nogal hard zitten en krijg ik nogal 'weinig' steun, waardoor ik heel snel in stoelzit ga zitten. De foto's spreken voor zich ;)

Afbeelding
En we gaan... duiken *LOL* Saartje had hier beetje last van de vliegen :o Foto is op een grappig moment getrokken haha. Gek ding!

Afbeelding
Dit is 1 van de betere foto's, alleen mijn houding hè

Afbeelding
Saartje loopt vrij diep met haar hoofd... Ze is nog een beetje aan het 'zoeken' hoe het nu moet, denk ik.

Afbeelding
Ze kan best lekker ontspannen lopen hoor. Wel niet op het meest ideale moment getrokken.

Afbeelding
Hoe het NIET moet ;( Moet je mijn stoelzit zien := En ik kukkel echt helemaal naar voren... Paard valt ook helemaal uit elkaar :n

Afbeelding
Zie die spieren werken... Van het paard hè :P

Afbeelding
Erm, wat er hier aan het gebeuren is, geen idee, maar het is erg haha.

Afbeelding
Stoelzit... Wie, ik? Nee hoor :x

Afbeelding
Deze is nog redelijk ok.

Afbeelding
Dit is de enige galopfoto die iets of wat deftig is :o Ik moet er wel bij vermelden dat wij met lessen nog niet begonnen zijn met de galop, ze heeft dan ook nog er veel moeite om rustig en ontspannen te galopperen. Dat komt wel goed als die spieren en soepelheid wat meer getraind zijn :)

Er is werk aan de winkel! Ben dan ook van plan om weer elke week te lessen, zodat we toch een goede begeleiding krijgen. Maar zoals gezegd heb ik het even gedwongen moeten stopzetten.
Ja, ik weet het, die outfit kan écht niet, maar ja voorlopig moet ik het zo even doen. Zodra ik wat meer budget heb, ga ik me een western make-over geven. Dan ga ik ook gelijk voor westernhoofdstel en westernteugels ;)
Mijn handen gaan soms een eigen leven leiden ofzo, het is precies alsof ik niet weet wat er mee te doen.
Stoelzit is duidelijk een feit, alsook dat voorover vallen. Iemand tips daarvoor? Ook heb ik enorm last van wiebelende benen in draf, wat kan ik daar aan doen?

Een antwoordje is leuk, en opbouwende kritiek is zeker welkom, als je het maar netjes houdt :)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:47

Leentje_

Re: Mijn pinto-arabje nog es met mijn prachtige stoelzit ;) haha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:09

wat Waves al zegt ik zou ook met jeans gaan rijden zit 10000x beter op een westernzadel :j

Verder zeg je dat je denkt dat je paard vastzit, misschien zou je paardje dan wel baat hebben bij een osteopaat ?? :)
op www.icreo.com staat een hele lijst van osteopaten verspreid over NL ..
ik kan het je zelf ook heel erg aanraden :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:18

Ziet er leuk uit tweety :) Saar ziet er ook goed uit, ben jaloers op haar mooie manen! Fijn dat jullie een passend boomzadel gevonden hebben!

mirandavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:16

Ziet er niet verkeerd uit.
Mijn tips zouden zijn, ga de eerse tien tot 15 minuten alleen maar buigingen met je paad maken. Rij bevoorbeeld veel slange voltes met overdreven buigingen. Doe ook heup oefeningen met hem, heup naar binnen en naar buiten stellen. Dan wordt je paard al een stuk losser in zijn rug en dus ook makkelijker te rijden. Doe alles beetje bij beetje want het zijn pittige oefeningen als ze het niet gewent zijn. Ook counterbanding is er goed voor je paard! Ikzelf ben alleen maar bezig met losmaken van mijn paard, ze is zo los als een veertje!!!

En je moet ook iets vedetr naar voren gaan zitten in het zadel. Je zit te ver naar achter waardoor je het paard verkeerd belast aan het einde van zijn rug.
En wat de andere zeggen, gewoon een lekker jeans aantrekken!

Ik wens je veel succes, je hebt een leuk paard en zo te zien doe jezelf ook je best.
Komt helemaal goed!!!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:40

heel leuk paard!

het probleem bij jou is dat je niet zit, tenminste niet in het zadel
je hangt ergens op/tegen de cantle
ik zou de beugels een gaatje lager hangen(misschien wel meer) en zelf dieper in het zadel gaan zitten
zoek dat punt desnoods eerst op zonder je voeten in de beugels

waarschijnlijk gaat je paard dan ook gelijk beter lopen
controleer ook goed je zadel en de singel of dat goed past

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:59

Ik zou de beugels zeker niet langer maken, maar zou een tijdje zonder beugels gaan rijden, dan neem je automatisch de juiste houding vaak wel aan (wel opletten dat je niet gaat klemmen!). Je zit inderdaad iets te ver naar achteren (op de rand van je zadel) en het helpt je paard als je iets centraler in je zadel zit. Verder, tja die kleding, tis allemaal al duur zat, komt van zelf wel een goeie spijkerbroek!! Hier kun je toch ook in rijden? Ik vind jullie gwoon erg leuk saampjes en super dat je lest!!! Je kent je eigen aandachtspuntjes dus je bent prima bezig!!! Niet te veel doemdenken over je eigen rijden!!! Gewoon lekker genieten van je knapperd en veel fotos plaatsen want dat vinden wij leuk!!!:)

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:52

Ik vind het best dapper dat je niet alleen de goede foto's plaatst +:)+

Misschien een idee om een neusriempje aan te schaffen? En hé rijbroek of spijkerbroek als je er maar lekker mee rijdt toch? :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 23:59

je stoelzit valt me niet zo op. wel storend is je handhouding.alsof je dressuur rijd, en nogal trekkerig(en dan met name die ene foto!!).op het verkeerde moment de foto geschoten of niet, je doet het toch.
loslaten die hap, of iig wat losser. houd je handen voor je knop.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 10:54

Bedankt voor de antwoorden :)

@ Waves, die link naar dat filmpje is zeker interessant, heb de oefeningen genoteerd en ga ze eens proberen uitvoeren ;) haha. Hopelijk helpt het!

@ Leentje_, ik heb een fysiotherapeut/osteopaat gecontacteerd, wacht enkel nog op meer info nu.

@ Solleke_Noah, bedankt :D Tja, die manen heeft ze altijd al beetje gehad, alleen heeft ze echt vooraan niks :x whaha. Ik had zo graag een mooie, dikke lange voorpluk gehad, maar helaas, dat zit er niet in ;) Ach ik ben al tevreden met wat ze heeft hoor!
Over het zadel heb ik mijn twijfels een beetje. Tijdens het rijden schuift het naar achteren, waardoor ik nog verder kom te zitten, dit lijkt me niet goed. En als ik de singel na het rijden, wanneer ik ben afgestapt, was losser maak, eindigt het zadel op de kont :? Dit lijkt me niet de bedoeling... Héél vervelend, want heb speciaal iemand laten komen om het te passen (Evelien van Euro-Horse), dus ik had wel wat meer verwacht. Ga toch even terug contact opnemen met Evelien hoor.

@ mirandavb, bedankt voor de tips. Die buigingen ga ik zeker oefenen. Ga dan ook aan mijn lesgeefster vragen om vooral aan soepelheid te werken en stellingen. Heupoefeningen? Wat houdt dat in?
Dat ik meer naar voren in het zadel moet zitten, dat weet ik, maar op de 1 of andere manier eindig ik altijd terug achteraan :? Ik denk dat dit gewoon geen geschikt zadel is voor ons beiden. Ga ook enkele zitlesjes nemen, misschien dat dat helpt?

@ spatter, die opmerking heb ik nog al gekregen, dat in niet IN mijn zadel zit. Zal daar dus zeker op letten. Ivm het zadel, ik heb het onlangs 2ehands gekocht bij Evelien van Euro-Horse, die heeft toch een goede reputatie? Nu ja, pas als je echt gaat rijden, komen 'probleempjes' naar boven denk ik, en die heb ik dus ook gevonden. Ga haar zeker nog eens contacteren om dit aan haar voor te leggen.

@ Rebel_Gloe, ik ga eens proberen zonder beugels te rijden, misschien dat dat helpt. Ga dan ook foto's laten maken en vergelijken.
Met spijkerbroek rijden vind ik niet comfortabel om eerlijk te zijn, althans toch niet de broeken die ik heb haha. Dat zijn meer broeken om uit te gaan en die 'stretchen' niet echt mee. Moet mij eens goede stretch jeans aanschaffen :D

@ _Moonwalker_, ik heb een neusriempje, maar zie het nut er niet van in. Het paard de mond gaan snoeren lijkt me niet de bedoeling (sorry als dit cru klinkt, bedoel het niet zo), zeker niet in western. Paard moet leren wijken voor druk, als ze verzet gaat geven door haar mond open te doen, wijkt ze niet voor de druk. Zodra ze dat wel doet, laat ik haar los hoor en dan is die open mond ook zo weer verdwenen! Ik zie het bit eigenlijk een beetje als een noodzakelijk kwaad om eerlijk te zijn. Zou liever zonder bit rijden, maar dan loopt mijn paard met der hoofd in de lucht en drukt ze haar rug weg, dat lijkt me niet gezond. Dus eerst maar goed leren verzamelen en mss daarna overschakelen naar bitloos hoofdstel.

@ spicegirl, ik heb 16 jaar lang dressuur gereden, dat 1 jaartje western gaat me echt niet plots die 'fouten' afleren, helaas.
Wel bedankt voor de tip. Ik heb nog wat moeite om die handen voor de knop te houden, dat klopt. Nu ligt dat beetje aan het feit dat ik de teugels te lang houd, mijn lesgeefster hamert daarop, maar als ik alleen ben, maak ik die fout nog geregeld, ook al probeer ik erop te letten.
Die foto is zeker niet correct! En komt idd nogal trekkerig over, terwijl het eigenlijk gewoon de bedoeling was dat ik haar 'vast' hield tot ze loste. Helaas heb ik door jarenlange verkeerd paardrijden, de neiging nog om te gaan 'trekken' ipv gewoon vasthouden. De foto is op een heel ongelukkig moment genomen, waarbij paard versnelling hoger ging en ik helemaal uit balans geraakte, met gevolg dat ik aan de teugels trok. Een zeer onfortuinlijke situatie en ik geef toe, die zie ik liever ook niet :n Maar ik heb hem toch geplaatst omdat ik hier tips voor wil om dit te vermijden en die heb ik dan ook gekregen, dus bedankt.
Ik probeer mijn paard zoveel mogelijk los te laten hoor, dat is hopelijk wel duidelijk op de andere foto's? Ik moet gewoon leren die handen voor de knop te houden en teugels niet te lang te laten en vingers te ontspannen wanneer zij ontspant en opnemen wanneer zij hoofd omhoog brengt. Mijn lesgeefster probeert hier zoveel mogelijk aan te werken. Slechte gewoontes zijn helaas niet makkelijk om af te leren, maar ik probeer mijn best te doen!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 10:59

idd voor de knop houden.
maar lange teugels begin je niet mee. je begint met contact, en naarmate je paard het beter doet, moet je meer teugel geven. je lespersoon begint dus niet correct!!dus contact houden mag, maar let op je juiste handhouding.1 ding tegelijk! ;)

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 11:16

Owh, zo heeft mijn lesgeefster het ook uitgelegd... Ik gooi mijn paard niet meteen los hoor, maar moet altijd licht contact houden, vooral met de buitenteugel. Ik doe het gewoon nog niet zo goed :o haha.
Moet gewoon dringend terug wat gaan lessen en letten op die 'vervloekte' handen ;) haha.
Bedankt nogmaals voor de tips!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:19

komt wel goed, we hebben het allemaal moeten leren... ;)

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:01

zoals je zelf al toegeeft heb je idd wel nog lessen nodig maar mettertijd zal het steeds beter gaan ...maar voor de ervaring die je nu hebt ziet het er redelijk uit

vraagje ....heb je geen last van zweethanden met handschoenen aan ,lijkt me erg warm ...ik rij zomer en winter altijd met blote handen

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:13

Wat goed van je dat je foto's wil plaatsen, geeft aan je echt vooruit wil, en dat is al de eerste stap!
Persoonlijk zou ik zelf ook eerst gaan werken aan je houding, probeer eens je hele lichaam op 1 lijn te krijgen, met je voeten als zwaartepunt onder je en niet naar voren.
Je armen mag je ook losser gaan houden, je moet de teugels zien als elastieken waar je voortdurend mee moet bewegen met de houding van je paard. Ik doe ook veel stelling en buigingsoefeningen om mijn paard eerst goed los te krijgen, maak dat hij eerst en vooral die hals en rug wil loslaten, en dan je terug een stapje verder.
Enne, handschoenen dat echt niet, lol :-)

_Jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:34

Ik denk inderdaad ook dat je eigen houding eerst goed moet zijn voordat je aan de houding van je paard kan gaan werken. Volgens mij vind je het nog moelijk om je eigen evenwicht te bewaren in het zadel en probeer je je als het ware vast te zetten tussen de beugels en het achterkand van het zadel, dus dat je je benen zo ver naar voren doet om je af te kunnen zetten tegen de cantle zodat je voor jou gevoel vaster zit. Ik denk dat je er goed aan doet om een tijdje zonder beugels te rijden, dan vind je veel sneller je evenwicht en juiste houding.
Ook lijkt het alsof je op sommige foto's je evenwicht probeert op te vangen op de teugels van je paard, contact mag maar niet trekken.
Verder ziet het er erg leuk uit en lijkt het wel dat je paardje er plezier in heeft, ga zo door +:)+

Oh en je paardje is trouwens wel érg mooi :D

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 20:55

Bedankt voor de antwoorden weer :)

Weet je wat ik gewoon erg (jammer) vind? Dat je 17 jaar paardrijd en het nog niet kunt :x Van mijn 8 tot mijn 16 heb ik zelfs vrij intensief dressuur gereden op verschillende paarden (vooral eigenaars- en handelspaarden). Pas toen ik vorig jaar ben overgeschakeld naar western, heb ik het gevoel dat ik écht leer rijden. Wat heb ik dan al die andere jaren gedaan, vraag ik me af *zucht*
Ach, het heeft geen nut om daar over te jammeren. Maar had ik het geweten, ik had al véél eerder naar het western overgestapt!

Nu ja, ik denk er sterk aan om echt terug naar de basics te gaan, dus longelessen haha. Misschien kan ik mijn lesgeefster overtuigen mij longelessen, en zo zitlessen te geven. Op die manier stoor ik mijn paard niet echt en kan ik echt op mijn 'zit' rijden, zonder beugels uiteraard :P

Gelukkig heb ik een paardje dat zeer werkwillig, koel in het hoofd en erg vergevingsgezind is. Ze is ook nog es best gevoelig op mijn zit, zodra ik me ook maar beetje opspan gaat ze sneller en omgekeerd. Mijn paard is echt mijn beste leermeester! Ik heb alleen iemand nodig die het allemaal een beetje in goede banen leidt... Kortom, laat maar komen die longelessen whaha. Dan blijf ik gelijk ook uit de mond van mijn paard én leer ik weer zitten zoals het moet! En mijn paard, nou ik ben zeker dat die het allemaal best vindt, als ik maar met der bezig ben :D

Btw, handschoenen zijn een gewoonte... Ik heb nog nooit zweethanden gehad, zelfs niet met die hitte :o Net als cap, rijd ik er al jaren mee, ik voel me beetje incompleet zonder. Nou die handschoenen kan ik afleren hoor, maar zonder cap, nee dat niet. Dat zit er echt ingebakken, denk niet dat ik ooit al eens zonder cap heb gereden. Nu met al mijn valpartijen vroeger, weet ik wel waarom ik een cap draag hoor whaha! Ben alleen op zoek naar een meer 'westernachtig' exemplaar, tips iemand? :o

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:12

Pfff snap dat precies,ben 4 jaar geleden begonnen met western rijden en had nooit paard gereden daarvoor. Heb er elke keer weer spijt van dat ik niet harder om paardrijlessen heb gezeurd bij paps en mams, had ws geen zin gehad maar toch!!! Dan had ik nu heeel anders gereden vermoed ik, hahaha.

en cap tsja, rij buiten altijd met cap!!! Heb ook gewoon zo'n engels ding, doet zijn ding wel. Wil nog ooit wel eens zo'n super licht gewicht ding die ze gloof ik bij de endurance gebruiken, maar schijnen heeeel duur te zijn. Maar weet niet of die er in western uitvoering zijn:)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:50

Tweety, ik vind de Troxel Sierra wel een beetje 'western', die heb ik ook. Zit ook goed en verlucht goed.

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 16:43

Wat een heerlijk paardje heb je toch... dat moet echt wel goed komen met jullie hoor!

Pintopini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:30

Nou zoals iemand eerder ook vermelde, ik vind het ook knap dat je de mindere foto's ook plaatst!! En zelfs als je je paardje een tijdje niet hebt kunnen rijden en lessen, vind ik toch netjes wat je laat zien.
Ja je zit duidelijk te ver naar achteren, maar je zegt het zelf al, ik heb dat ook gehad met 1 van mijn vorige zadels, dat was een type reining, en kon erg gemakkelijk mijn voeten naar voren doen. En ook een harde zit, en ivm met dat ik rugklachten kreeg ging ik ook in stoelzit zitten. Ik heb dat met veel mensen die altijd aan de kant stonden en mij continue vertelden redelijk eruit gekregen, maar pas toen ik een ander zadel kocht, hij was gegroeid, had ik er geen last meer van. dat zadel was gewoon beter geschikt voor mij.
Maar ik hoop voor je dat het zo in een stijgende lijn blijft gaan met je paardje en dat je verder kan lessen. En als je dat wilt goede zitlessen gaat krijgen.
En dat omschakelen, ik ken het ook, en ik ben ook begonnen net voordat mn paardje werd ingereden. Je kan rijden althans je kan blijven zitten, de rest moet je allemaal voor je gevoel opnieuw leren. Maar de aanhouder wint, dus ga door, blijf lekker lessen, en het allerbelangrijkste, Blijf genieten!!!