[WN] 4e keer op Whitney.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IndianVegas

4e keer op Whitney.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 22:30

Vandaag heeft er voor de vierde keer iemand op mijn paardje gezeten.
IK doe eignelijk alles zelf alleen de 3e keer dat iemand erop ging was ik het niet. ;)
Ik plaats foto's omdat ik super trots op dr ben hoe ze het allemaal oppakt.
Mijn houding moet zeker nog aan gewerkt worden maar ze heeft nog wat moeite met (door)lopen.
Waardoor ik haar constant de ruimte wil geven.
Het zijn geen super foto's maar voor het idee ;)

We 'rijden' haar ongeveer 2 keer in de maand 5/10 min.

Al een heel paard met een zadel erop.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een beetje proberen te sturen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En daarna natuurlijk uitgebreid belonen!
Afbeelding

Hierna heeft ze een paar brokjes gehad en is ze weer lekker de hele dag de wei opgegaan ;)

crazycactus

Re: 4e keer op Whitney.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 05:38

Ziet er leuk uit, maar heeft ze nu gympies aan??? Niet al te verstandig schoeisel, helemaal niet op een jong paard.
En de ruiter moet een beetje meer op haar kont gaan zitten.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 07:54

Zolang je je gympies makkelijk los kan schoppen kan je er prima mee rijden, maar t is wel handig iemand op een jong paardje te zetten die een correcte zit heeft. Veel van je hulpen zitten ook in je zit en deze dienen wel correct aangeleerd te worden. Daarnaast zit je gewoon veiliger als je een correcte houding hebt, als je te ver voorover zit bijvoorbeeld heb je bij een bok veel meer kans er naast te liggen. Maar vind het er allemaal super relaxt uit zien hoor!!

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 07:59

Jammer.. dat je al op een paard gaat zitten dat nog zo jong is...

Waarom wacht je niet gewoon nog even?

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 08:24

Ze ziet er superrelaxt uit! Knap dat je het allemaal zelf gaat doen, dat durfde ik echt niet aan! Morris heeft nu uiteindelijk zeker 6 maanden training gehad...

Ik vind het wel lef dat je de foto's plaatst.. het blijft bokt.. en inrijden voor 4 jaar is natuurlijk een schande ;)

IndianVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 09:32

Bedankt voor de leuke reacties.

Over de gympies; Ze zitten idd erg los en ik vind het lekkerder rijden. Rijd altijd heb deze gympen ;)

Ik weet ook dat ik veel naar voren zit maar heb ook zeker momenten dat ik recht zit. Ze heeft nog wat moeite met (door)lopen vandaar dat ik ook naar voren zit om haar ruimte te geven. Maar zal er zeker meer op gaan letten.

Ik heb niet gewacht omdat ze redelijk dominant kan zijn (niet terug te zien) verder vraag ik verder bijna niks dus ze heeft het zeker niet slecht. Ik weeg ook niet zo veel ;) Ik heb de foto's ook gewoon geplaatst omdat ik super trots op dr ben hoe ze het doet. En dat wilde laten zien :D

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:04

Heb dan ook maar even de leeftijd gaan checken, en zie eigelijk niets onrustwekkends ofzo??

Ziet er goed uit, langzaam opbouwen is altijd het beste en dat gebeurd hier dan ook.

Zou wel, zoals anderen al vermeld hebben, beter aan je zit werken, en dan gaat het zeker de goede richting uit

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:57

ik keek naar de foto's en mijn eerste gedachte was, hoe jong is dit paard
aan de bouw te zien een 2 jarige en dat klopt, nog behoorlijk overbouwd en daardoor veel gewicht op de voorhand
ik ben helemaal geen voorstander van vroeg inrijden maar als je het dat doet zorg dan dat je zeker geen extra gewicht op de voorhand plaats en breng je gewicht goed naar achteren
het zal ook de reden zijn waarom ze niet door loopt, ze heeft geen vertrouwen in haar evenwicht

verder zou ik er eerst een stuur opzetten door middel van dubbele lijnen, dat rijdt wel zo makkelijk en is een stuk veiliger voor de ruiter en prettiger voor het paardje als het toch eens schrikt en er van door stuift en je toch moet ingrijpen

en waarom ik dit zo nodig zeg?
ik vind het een heel gaaf paintje :~ :j en zou het jammer vinden als er in de opleiding iets mis gaat
ga gewoon lekker veel grondwerk met haar doen dan klim je er over een paar maandjes zo op(als ze iets rechter is gegroeid) en rij je zo met haar weg

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:01

Gaaf paard!

Ik ga niet naar de leeftijd kijken maar als het zois wat hier boven staat en het dier is 2 dan sorry vind ik het echt not done :n
En wat heeft dominant er mee temaken?

Wij rijden paarden met de 3 in en trainings paarden mogen pas komen als de 2,8 zijn geweest en dan beginnen we met longeren

Daaronder vind ik het eigenlijk niet kunnen :n

En ook aan je houding vind ik het een en ander aan te verbeteren!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:07

Wat een moooi paard :D

Ik vind wel dat je eerst beter aan je houding kunt gaan werken, voordat je met haar gaat ''rijden''. Je zit veelste ver voorover. Dit is sowieso slecht, maar het beestje is ook nog eens 2 en dan moet je echt een goede houding hebben. Ik zou er iemand anders op zetten, die netter zit. Maargoed, daar moet je zelf een keuze in maken.

Verder over de leeftijd, zul je heel bokt over je heen krijgen. Maar wat men niet weet, is dat westernpaarden sowieso eerder worden ingereden dan andere paarden. Western paarden zijn in dat opzicht weer anders dan 'normale paarden'.
Toevoeging: Ik ben zelf geen voorstander van met 2 al inrijden en ik zou het zelf niet doen.
Succes.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:09

Waarom zou een western paard anders zijn dat vind ik echt bullshit sorry dat ik het zeg

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:11

Laura_x_ schreef:
Maar wat men niet weet, is dat westernpaarden sowieso eerder worden ingereden dan andere paarden. Western paarden zijn in dat opzicht weer anders dan 'normale paarden'.

:Z
Westernpaarden zijn niet anders dan 'normale paarden' :n Ze gaan net zo makkelijk stuk!

@IndianVegas: je hebt een prachtig paardje, wees er maar zuinig op!

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:17

Ene kant begrijp ik dat je al wat wil doen omdat ze erg dominant is maar aan de andere kant is ze te jong in haar lijf om er al op te gaan zitten. Een dominant paard kun je beter door grondwerk meer respect bijbrengen wat dan later met inrijden doorwerkt. Maak haar spieren eerst sterker door goed longewerk maar ook daar zou ik nog een maand of 6 mee wachten.
Het is een mooi dier dus verpest het nou niet en ga wat clinics volgen in grondwerk en schrik en obstakeltraining. Dat komt je band zo ten goede dat je gewoon kunt wachten met rijden tot ze 3 is.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:43

:n

Waarom?

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:00

Als de TS haar paard wil inrijden op 2,5 dan moet zij dat vooral doen en zich verder niks aantrekken van wat iemand anders zegt of vindt ;) (Herinnert mij er wel weer aan waarom ik geen rijfoto's ga plaatsen van onze 2jarigen :+ )

@ TS, ik zou inderdaad wel iets aan je houding doen, want op deze manier leer je het paard misschien verkeerde hulpen. Leuk paardje, veel succes ermee

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:08

Ik hoop dat je de juiste begeleiding hebt om haar in te kunnen rijden. Het is een ontzettend leuk paard, en het zou zonde zijn als het verkeerd gaat.

Over de leeftijd wil ik niet te veel zeggen, maar 2 jaar is echt niet oke :n

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:38

Paintlinger --- Omdat een trainer meer ervaring heeft dan de doorsnee ruiter? Daarom?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 23:56

daar gaan we weer met de jong rijden discussie...booooooooring....er is een apart topic voor, leef jullie lekker daar uit, vind je het niks, kijk je toch lekker niet?

persoonlijk vind ik 2 keer in de maand veel te weinig, zo blijft er niks hangen. paarden zijn routinedieren en hebben dit deels nodig om zo dingen te leren.
ik zou dus eerder vaker rijden en dan weer een tijdje pauze ofzo.

houding ruiter is idd niet ok maar ik heb veel erger gezien hoor....

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:37

quarterH schreef:
persoonlijk vind ik 2 keer in de maand veel te weinig, zo blijft er niks hangen. paarden zijn routinedieren en hebben dit deels nodig om zo dingen te leren.
ik zou dus eerder vaker rijden en dan weer een tijdje pauze ofzo.

Ja vind ik ook. Beter elke week of 2x per week een kwartiertje. Als je telkens 2 weken wacht, weten ze niet meer wat ze vorige keer geleerd hebben.

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:47

Ik ben het 100% met quaterH eens! Willen jullie klagen over mensen die op hun 2 jarig paard rijden, doe het in een ander topic!

IndianVegas, Ik vind het echt een leuk paardje! Alleen door voorover te zitten leert je paard niet zoveel. hij moet gewoon leren dat hij, ook al zit je op zijn rug, door moet lopen.

Ik vind 2x per week nog veels te veel. Beter max. 1x elke week, want het blijft nog een jong beestje. En heb je er wel eens over nagedacht om misschien wat meer te gaan longeren? Indien nodig ook met iemand op z'n rug?

Succes met je paardje!

IndianVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 09:06

Het is mijn keuze om haar nu in te rijden en dat blijft ook zo.
Er zit een verschil tussen 2 en 2.. Ze is bijna 2,5 ;)
Mijn houding weet ik. Zal er zeker meer op letten want ik zit normaal wel goed.
Verder bedankt voor alle leuke reacties over het paard enzo ;)

Tessjs; Ze wordt al gelongeerd enzo. En ik stap veel met dr over de weg (maar dat zal je niet bedoelen)
Het is nu nog ongeveer 2 x in de maand. En daar blijft het ook nog ff bij. Langzaam verder opbouwen.

Als het winter is heeft ze verder de hele winter vrij en pak ik er pas echt op als ze 3 is.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:30

Even simpel rekensommetje. 2 x per maand. Nu de vierde keer, dus je bent al 2 maanden bezig. Ze is nu 2 jaar en 5 maanden dus ben je met 2 jaar en 3 maanden begonnen met rijden. Oftewel, ze was nét 2 jaar toen je er al op zat...Wanneer ben je dan begonnen met longeren?

Ik ben ook vrij jong begonnen met mijn paard omdat ze onhandelbaar begon te worden van het huppelen in de kudde. Maar ik ben met 2 jaar en 6 maanden begonnen met longeren, met 2 jaar en 9 maanden er een paar keer op gezeten. Met 3 pas gaan rijden. Ik vind dit zelf al net op het randje.

Goed voor mijn gevoel, je hebt altijd baas boven baas :D

Anyway. Ik zie de toegevoegde waarde gewoon niet van hoe je dit aanpakt. Als ze straks toch weer een hele winter vrij is. Zal ze weer net zo dominant zijn als eerder, of niet? Ik zou haar persoonlijk dan lekker blijven longeren om haar bespiering op te bouwen voor als je haar daarna wilt gaan doorrijden.

Ik ben echt niet de meest ervaren persoon ever, heb daarom zelf ook alles onder goede begeleiding gedaan. Maar dit klinkt voor mij gewoon zó niet logisch. Kan er niks aan doen...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:48

Ik vind het een ontzettend leuk paardje....daar hoor je mij niet over.....

Maar ik vind het wel jammer dat 'jullie type' westernruiter er zo'n aparte denkwijze op na houdt...

*en uit........* :wave:

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:35

zo zo, we zijn weer lekker aardig tegen elkaar. Ik vind dt je een mooi paardje hebt en ik zie niet in dat het verkeerd is om zo jong rustig te beginnen. Ik ben ook begonnen met 2,5 en ben ook niet anders gewent om het zo te doen. Als je maar niet te veel verwacht van zo jong paard.

Tip, probeer rechter op te zitten!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:56

Ik ben al weer snel gestopt met de reacties te lezen.
Het is jouw paard en jouw keuze en je hebt niet gevraagd wat we ervan vonden dat je paardje nog maar een jaar of twee was.
Dus ga me niet in die discussie mengen, je zal zelf wel al de voor en nadelen hebben overwogen en dus hoef je hier geen preek over.

Ik vind de foto´s er leuk uit zien. Ziet er niet profesioneel uit, maar ziet eruit als iemand die lol heeft met haar paardje.
Ik zou zeggen, gewoon lekker doorgaan waar je mee bezig bent en samen leuke dingen doen en een band opbouwen.
Let op de signalen die je paardje geeft wat hij wel en niet snapt en wat hij wel en niet al af kan. Houd er rekening mee dat door jouw gewicht op zijn ruggetje de balans voor hem (ik zeg steeds hem, hahahaha) ook anders word.
Maar je hebt er iemand naast lopen die alles ook in de gaten houd.
Ik vind dat je het super leuk doet. Houd de lol erin, zorg dat het een leuk iets blijft en neem je tijd, want die heb je ruimschoots voordat je m echt aan het werk gaat zetten!