[WN] Oaks Tender Blaze @ les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lissatje

Oaks Tender Blaze @ les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 13:50

Heej,
heb gisteren weer een lesje gehad. Blaze had 2 weken stil gestaan door de examens maar hij deed het echt super goed.
Eerst heel goed op gewarmd en wat trail gereden in het begin van de les. Daar zijn geen foto's van. Daarna zijn we begonnen met lange lijnen, Blaze heeft nogal de neiging om op de loop te gaan op de lange lijnen. Maar dit gaat als maar beter.

Hier de foto's

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En nog wat cirkelen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat is hij blij terug thuis te zijn :)
Afbeelding

Groetjes
x

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:23

Leuk hoor! Ik zie dat bij jou het vlechtjes-seizoen ook weer aangebroken is? ;)

troi

Re: Oaks Tender Blaze @ les

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:39

Je hebt een knap paard onder je kont! Ziet er goed uit.

Lissatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 19:03

simodi schreef:
Leuk hoor! Ik zie dat bij jou het vlechtjes-seizoen ook weer aangebroken is? ;)

haha
is altijd leuk om te doen, zo wat frutselen aan je paard.
En door de warmte heb ik een extra excuus om er lang mee bezig te zijn.

@ troi
Haha thx
Ben fier om men knollie

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 23:23

ik vind je de teugels vasthouden (op geen enkele foto is de release te zien ), dus wat streng in de hand. je paard kijkt daar ook niet vrolijker van...

kellyalischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:25

leuk paardje, doet me een beetje denken aan die van mij :D .
persoonlijk zou ik de teugels iets korter houden, dan kun je sneller corrigeren en loslaten. Nu zit je altijd met je handen tegen je benen aan.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:46

Het ziet er al een stuk beter uit, maar probeer hem eerst ronder te maken voordat je hem helemaal 'lang' laat.. Beetje spelen met je handen en veel met je benen werken. Neem ook veel stuurwerk mee op je buitenhand, dan leer je hem later ook op je buitenteugel verzamelen/rond maken.. :)
Verder vind ik het er echt al een stuk beter uitzien als je laatste topics.. ;)

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 14:16

Wat rijtechnisch betreft sluit ik me aan bij de tips hierboven ;) en voor de rest: wat een superleuk paardje! :D

Lissatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 22:48

spicegirl schreef:
ik vind je de teugels vasthouden (op geen enkele foto is de release te zien ), dus wat streng in de hand. je paard kijkt daar ook niet vrolijker van...
er zijn idd nog veel op pak momenten, maar even goed losse ontspannen momenten
wat het vrolijk uit zicht betreft hij legt zijn oren niet naar achtere van zuur te doen maar puur van zijn aandacht er bij te hebben.
@kelyalischa
ik denk dat het gewoon een manier van rijden is zo naar buiten werken met men handen, op training is dit me zo aan geleerd. ik denk dat nog korter echt wel kort gaat zijn.
@tiarabungy
thx, we gaan met kleine stapjes voor uit.
het helemaal los laten zit er nu nog niet in, begint hij zeker helemaal uiteen te vallen. heb je misschien nog tips om hem verzameld en rond te rijden? want daar hebben we het nog altijd wat moeilijk mee.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 23:03

Wat betreft het verzameld rijden heb ik wel een paar tips, maar veel zullen het weer anders doen of er een andere kijk op hebben ;)

Ik doe nu voorzichtig links-rechts (niet zagen! Maar gewoon rustig 'vragen') en vooral veel been erbij, zodat je hem echt 'los' van het bit rijdt. Zorg dat als hij loslaat of net dat ene knikje geeft, jij ook gelijk loslaat. Hij kan alleen loslaten als jij ook loslaat ;)
Dus vooral veel been om hem naar je bit toe te rijden.. :)

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 00:02

Oei, links rechts vind ik een beetje gevaarlijk, dat wordt bij de meeste al snel zagen..... ik denk dat het beter is om beide teugels met gelijke lichte druk op te pakken en omhoog te brengen, je handen daarbij niet te breed zetten want dan zet je teveel druk. Dan vast blijven houden met gelijke druk op beide teugels en ondertussen naar je hand toe drijven met je benen, geeft hij na dan laat je je handen voorzichtig zakken en valt de druk weg. Komt hij weer omhoog pak je hem weer op en doe je weer hetzelfde totdat hij nageeft. Dit is niet 1,2,3, geleerd, het duurt wel even voordat hij zelf met zijn hoofd in de juiste positie blijft lopen. Het is uiteindelijk de bedoeling dat hij dan in balans en met de juiste lengtebuiging en verzameling met een losse teugel en de juiste hoofd/halshouding gaat lopen. Als je je handen op je benen vastzet pak je teveel druk en zal hij eerder het bit vast gaan pakken, dan krijg je geen nageeflijk paard maar dan wordt het een trekspelletje. Ik zie op de laatste foto in galop dat hij op de cirkel erg naar binnen valt, zorg dat hij lengtebuiging heeft en rechtop loopt. Je zegt dat hij op de lange lijnen op de loop gaat, leer 'm om op je zit terug te komen, niet op de teugel. En zorg dat je je benen loslaat en niet aanklemt, als je ze in galop iets aanklemt gaan de meesten ook harder lopen.

Maar uh, je hebt een leuk paard hoor, gaat vast helemaal goed komen! :D

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 00:08

Daarom zeg ik, voorzichtig.. ;)

Van wie heb je les TS?

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 00:17

Ja dan wel heel voorzichtig, je moet dan wel weten wat je doet, de paardenmond goed aanvoelen.

Ik zie trouwens in het profiel van je TS dat je ook met shanks rijd met dit paard, waarom rijd je nu met snaffle, voor de afwisseling of een andere reden?

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 00:33

Je moet goed het gevoel hebben om op het goede moment los te laten ja, daarom zeg ik ook dat iedereen er een andere kijk op heeft en dit dus niet voor iedereen werkt.. ;)

Lissatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 09:45

@astridklomp

meestal rij ik ook zo op pakken en als hij na geeft rustig los laten. het links recht doen met je handen gebruik ik soms als hij gaat hangen op zijn bit.
wat het terug komen op de zit betreft, dit kan hij erg goed. overal behalve op de lange lijnen. maar dit is al veel beter. heb gistere wedstrijd gehad en hij is redelijk rustig gebleven. dus we boeken vooruit gang.
we hebben idd een tijdje op een shank gereden. maar we zijn toch weer even naar een snaffle terug gegaan. in een les rij ik hier nog soms mee maar we kunnen best even goed rond en verzameld leren rijden op een snaffle en dan als we verder staan terug beginnen rijden op een shank

@tiarabungy
woon in belgie maar
ik heb les van Johnny Deams.

allebij alvast erg bedankt voor de tips.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 10:08

Het is ook helemaal niet verkeerd af en toe af te wisselen van bit. Goed dat hij gisteren op de wedstrijd al rustiger was op de lange lijn. Dat gaat helemaal goed komen met jullie!

Lissatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 13:46

astridklomp schreef:
Het is ook helemaal niet verkeerd af en toe af te wisselen van bit. Goed dat hij gisteren op de wedstrijd al rustiger was op de lange lijn. Dat gaat helemaal goed komen met jullie!

haha thx

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:01

ik denk dat je meer omhoog kan werken, als je langs je benen rijd dan trek je je paard als het waren naar beneden, terwijl zijn kont erjuist ondermoet, dat is het wat moeilijker voor het paard.
hij gaat dan op de voorhand lopen.