[WN] Aint She Dainty weer 's @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wranglerbutt

Aint She Dainty weer 's @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 20:32

Mijn bijna 5-jarige SPB merrie Aint She Dainty is sinds maart 2009 onder het zadel. Sindsdien hebben we al aardig wat kilometers gemaakt, maar voornamelijk 'on the trail'; de afgelopen 13 maanden heb ik zo'n 65 uur kunnen bijschrijven in onze Ride America log van de APHA 8-)

Met het 'echte' trainingswerk in de bak zijn we eigenlijk pas een aantal maanden bezig. Vooral de galop inde bak gaf nogal wat problemen, de rechter wat meer dan de linker :=
Vanmiddag was een stalgenootje zo vriendelijk om foto's te maken tijdens onze training. Hier en daar best confronterend, maar we lijken wel aardig op de goede weg te zitten :j

Zoals gezegd vindt Dainty de rechtergalop nog wat moeilijk en daarbij verlies ik nog al eens de controle over mijn rechterhand - het is blijkbaar zoooooooo moeilijk om 'm laag te houden! |o
Ik had de fotograaf specifiek gevraagd om foto's van de galop, maar de draf & stapfoto's blijken achteraf eigenlijk ook best relevant :D

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. Daar gaat die rechterhand van me :(
Afbeelding

6. Allebei 'n verbeten gezichtsuitdrukking _O-
Afbeelding

7. Da's al beter!
Afbeelding

8.
Afbeelding

9. Nog 'n keertje linksom
Afbeelding

10. Beetje gas geven ~~}>
Afbeelding

11. Reining wannabees :+
Afbeelding

12. Easy..
Afbeelding

13. .. en terug naar jog.
Afbeelding

Tot slot nog even dé remedie tegen mijn eigenwijze rechterhandje:

Gewoon zorgen dat er geen rechterteugel meer is om vast te pakken! :D

Dana01

Re: Aint She Dainty weer 's @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:39

slimme oplossing :D ziet er best heel goed uit hoor :j kan ook niet anders met zo'n knap paard :D

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:39

wat een gaaf filmpje, dat wil ik ook nog eens proberen met Gibbs!

bagageJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:42

Zag er echt goed uit hoor WB! Handen en hoofd zijn nog even aandachtspunten. Wat is ze toch braaf.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:44

Ik vind het er al netjes uitzien, ontspannen. De houding enzo dat komt vanzelf wel. Jullie zien er als een leuke combi uit :D

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:49

Ziet er wel netjes uit hoor, mooi paard heb je ook! Ik heb hetzelfde probleem met mijn linkerhand..... maar ik rijd met 1 hand, dan heb je dat probleem niet. :D
Netjes doet ie dat zeg zonder hoofdstel! Ik rijd zelf ook regelmatig zonder hoofdstel, is een leuke afwisseling voor allebei. Zouden meer mensen moeten doen!

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:51

Heerlijke plaatjes WB van een heerlijk paard!!!
Ik vind dat je goed voor je uit kijkt hoor, ik zoek echt nog steeds tientjes in de bak .

Obi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:58

Leuk paardje! Train je ook specifiek voor een discipline of momenteel alleen nog de basis?

Paar kleine rijtechnische puntjes;
Ik vind persoonlijk dat je wel veel teugeldruk hebt op veel foto's.
Je tenen steek je op veel foto's naar buiten.
En op je kont blijven zitten, op een aantal foto's "hang" je teveel naar voren.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:58

Leuke foto's WranglerButt! Leuk te zien dat jullie echt lekker bezig zijn met z'n tweetjes. Ook Dainty heeft een volwasserre uitstraling gekregen!

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:01

Daint is leuk.

Maar ik vind persoonlijk dat na anderhalf jaar onder zadel, waarvan veel buiten rijden, wat in principe hun balans zeer ten goede zou moeten komen, deze nogal ver te zoeken is.

Ik zie een paard met een hoofdje dat alle houdingen zoekt maar de juiste niet echt kan vinden, en een ruiter die soms stevig aan de lijnen trekt.

Het zou ook kunnen komen door jouw houding, want ook jij bent best wel zoekende, dan zwenk je naar voren, dan zit je netjes recht, en dan weer naar voren. Voor mij zijn je handen daar ook een bewijs van. Als je een onafhankelijke zit ontwikkelt en fijn in balans bent, raak je het verdwalende handje vanzelf kwijt.

Ik denk dat een ander zadel veel goed zou doen aan je zit, ik begrijp dat je boomloos prettig vind, maar voor houdingen doen ze meestal geen goed. Hij kiept ook wat, maarja... dat doen bijna alle zadels wanneer het paard zich goed rond maakt, ik weet er alles van.

Ik had begrepen dat jullie tegenwoordig ook les hebben, dus het zal best goedkomen! Maar op dit moment vind ik het niet zo ontspannen als de rest van de becommentarieerders.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 21:02

Backup schreef:
Ik vind dat je goed voor je uit kijkt hoor

Dat is omdat Bagage vanaf de kant steeds riep dat ik *verdulle* 's RECHTOP moest gaan zitten :D

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 21:03

Dank je wel voor je commentaar Essie, ik zat er al op te wachten ;)

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:05

daar is het WN-ITP voor, de plaats voor rij-technisch commentaar.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:07

Ziet er goed uit WB!!! Wat loopt ze braaf op een neckrope! :wow:

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:08

Wat een GAAF filmpje WB :wow: *isstiekemjaloersopdatrijdenzonderhoofdstel* :D
Ik vind dat Dainty super relaxt erbij loopt *D Zo wil ik Charlee ook zien lopen maarjah }:0 :Y)
Jouw rechterhand heeft idd een eigen leven :P

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:09

en ik maar denken dat HAW voor rijtechnisch commentaar was :+

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:10

Nee, dat was vroeger zo, tegenwoordig is dat hier te doen!

Dat neckrope verhaal vind ik overigens wel cool, misschien ook maar eens zo'n hoepeltje kopen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 21:14

Rijtechnisch commentaar mag hoor!

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:18

wouw WB wat leuke foto's en een gaaf filmpje! ik vind dat echt knap dat je dat nu al aandurft met zo'n neckrope
jullie zijn een leuk team

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:19

Gaaf WB!! Ze doet het al heel leuk... volgens mij gaan wij erg gelijk op. Nog genoeg om aan te werken, maar de lol en de vooruitgang is er wel!
Echt rijtechnisch commentaar ben ik niet goed in, en niet goed genoeg voor.

Essie, ik vind dat je je netjes uitdrukt... zal vast komen door het rottigere commentaar dat jij op je topics hebt gekregen. ;)

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:23

Als ik dan toch iets van commentaar mag geven heb ik nog een puntje dat niet genoemd is: Je hand niet zo platleggen en terugwerken zoals op foto 3 om je paard nageeflijk te krijgen.... maar beide handen iets omhoog (niet naar achteren trekken maar recht omhoog) dan even vasthouden (alleen vasthouden niet trekken of kracht zetten) tot hij nageeft en dan handen weer rustig laten zakken.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 21:24

@Astrid: dat zegt mijn trainer ook :j

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:41

Ja het klinkt altijd zo simpel, maar dat is het meestal niet hè :D Bij paardrijden komt ook altijd gevoel kijken en dat is best moeilijk over te brengen vind ik...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 22:09

Ik vind de opmerking dat er maar een boomzadel opmoet omdat de zit van de ruiter daar beter van zou worden, eerlijk gezegt flauwekul van de bovenste plank. Juist door zonder zadel te rijden (en boomloos komt daar in de buurt) krijg je een onafhankelijke zit. Boomloos moet je echt op je gat zitten en in balans omdat je anders hele andere problemen krijgt. Schuifende zadels is er 1 van.
But okay that's my two cents. Ik kom uit de oude engelse school waar je tot vervelens toe zonder beugels moest rijden. En ook zonder zadel heb ik meer dan genoeg km gemaakt. Daar leer je pas van zitten.
Daarbij als ik zo de foto's bekijk, ja de bovenkant van WB maakt teveel beweging, maar bij haar onderlichaam (been en voet) zie ik weinig beweging. Die blijven keurig op hun plaats. Dat de lijn iets voor is, is idd boomloos-eigen. Voor WB zouden die ook een inch verder naar achter moeten. Maar over het geheel ziet het er erg goed uit, als WB denkt aan dr bovenlichaam komt dat met de handen ook goed.

Maare WB ik wil wel langskomen en je een lesje houding en zit geven }> :D (moet zo wie zo binnenkort echt een keer langskomen, Dainty knuffelen en eens kijken of ze dr oude naam nog kent ;) )

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 22:12

En toch vind ik dat boomloze ruiters vaak belabberd op hun paard zitten. Bovendien zeg ik niet dat ze een ander zadel moet kopen, ik denk alleen dat dat voor haar houding veel goed zou doen.

Ergens spreek je jezelf nu ook tegen, want je zegt eerst dat wat ik zeg flauwekul is, en vervolgens zeg je dat je veel moeite moet doen om goed te zitten in een boomloos zadel.

Ik ben niet tegen op boomloos hoor, begrijp me niet verkeerd, iedereen moet op zijn paard leggen wat hij zelf wil, als is het een kamelenkleed.