[WN] Appaloosa Rumble weer een keertje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Toushie

Appaloosa Rumble weer een keertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 13:46

Tja zo af en toe met dit slechte weer toch gereden , zo hebben we begin januari toch nog een keer of 3 door het aanhouden sneeuw maar gewoon in de sneeuw getraind. en in december een bosritje. Vandaag iets meer ontdooid dan vandeweek en weer even wat gereden.
Het is ong. de 30ste keer rijden :D
Hij was nogal zijkerig , wegloperig , maar toch lekker getraind.

ik heb wat problemen met voor me kijken :o
en me handen stilhouden en opzij brengen ik trek ze vaak wat na me toe, inplaats van opzij en na voren.
en ook met het omhoog brengen haal ik ze na mij toe, inplaats van na voren en omhoog.
Tja had op het *blooper* filmpje iets zachter mogen zijn met me handen
Hierbij de filmpjes.

de eruit gelaten stukjes :Y)

voor de vorige topics.
[WN-ITP] Bijna tijd om na huis te gaan

[WN-ITP] Elfde keer en hij gaat goed

[WN-ITP] rumble voor het eerst

* tips , commentaar is welkom*

marcha1987

Re: Appaloosa Rumble weer een keertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:08

:D Leuk hoor ;)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:15

Het was idd geen fijn weer om te trainen.
Leuk dat je toch nog met hem aan de slag bent geweest!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:31

Leuk om rumble op film te zien nu hij wat verder is kwa training. :D
Hij doet het leuk toushie !

Wat me opvalt, je bent wat onrustig met je handen.
En het lijkt of je soms wat onduidelijk bent in je hulpen ( correct me if i'm wrong, zo lijkt het alleen )

Verder zijn jullie een heerlijk stel zo samen hoor !

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:52

mooie appie! :j

waar ik me persoonlijk heel erg aan stoor is dat je met sporen rijdt
daar is op zich niks op tegen maar jij gebruikt ze constant, waarschijnlijk niet bewust
je hele voet is naar buiten gedraaid, je benen liggen teveel naar voren en je gebruikt je kuit totaal niet
zo'n jong paardje moet leren op kuitdruk te lopen

verder vind ik het tempo behoorlijk laag voor zo'n jong paardje en zou ik lichtrijden
dan gaat het tempo waarschijnlijk vanzelf omhoog
laat hem eerst maar lekker sjouwen en op ritme komen voordat je het tempo gaat sluiten

succes met het verder doortrainen
zit nu zelf ook met een 3.5 jarige dus ik weet hoe het is :D

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:32

Ik zou ook eerst gewoon lekker gaan rijden. Houding komt later wel. Je leert het paard constant dat hij aanleuning gaat zoeken. Een paard moet leren op eigen benen te lopen. Korte rukjes zijn niet goed, je kan het beter al stroop oppakken en langzaam als hij goed heeft nagegeven weer je handen naar beneden doen. Rukjes heeft hij niets aan. Je benen steek je heel erg af.
Het is belangrijk dat je het paard in balans hebt. En dat is hij volgens mij nog niet.

Heb je ook les, want ik denk dat dit wel een paardje werkwillend is. Maar moet leren op eigen benen te lopen, dan rijd het paard veel fijner.
Ik hoop dat je dit niet als negatief gaat opvatten, maar dat je er wat aan hebt.

Je hebt een leuk paard onder je kont namelijk.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 17:38

spatter schreef:
mooie appie! :j

waar ik me persoonlijk heel erg aan stoor is dat je met sporen rijdt
daar is op zich niks op tegen maar jij gebruikt ze constant, waarschijnlijk niet bewust
je hele voet is naar buiten gedraaid, je benen liggen teveel naar voren en je gebruikt je kuit totaal niet
zo'n jong paardje moet leren op kuitdruk te lopen

verder vind ik het tempo behoorlijk laag voor zo'n jong paardje en zou ik lichtrijden
dan gaat het tempo waarschijnlijk vanzelf omhoog
laat hem eerst maar lekker sjouwen en op ritme komen voordat je het tempo gaat sluiten

succes met het verder doortrainen
zit nu zelf ook met een 3.5 jarige dus ik weet hoe het is :D

Dankjewel voor je reactie,
met het drijven had ik inderdaad door :o , zowiezo was ik vandaag gezien wat op video staat erg aan het kloten met van alles, handen , zit houding enz. tis eigenlijk geen pan.

Kwa tempo , het is een klein stukje middengedeelte , en zowiezo laat ik hem voornamelijk wel los lopen en lichtrijden , maar aangezien hij constant onder mij vandaan vloog toch even iets doorgepakt.

Ohja en de sporen ik rijd hem ook zonder hoor :) maar ik gebruik ze eigenlijk voornamelijk om het goed in galop te krijgen. zo komt het voor hem net wat fijner en beter door. Maar ik zag het inderdaad te druk met mijn been en handen.
Bedankt verder :)

Jackgirl: ik was inderdaad iets te druk met mijn handen , terwijl het onder het rijden mee leek te vallen.

Woldhoeve, momenteel even geen les , dit kon niet ivm het weer , waar ik hem heb ingereden is verhuist en verder mag je bij de manege geen gebruik maken van de bak , met andere instructie dan die daar word gegeven ( dressuur dus ) Dus dit is een klein probleem. Ik probeer zoveel mogelijk toe te passen wat ik al weer heb geleerd :)
Want ik heb voor het inrijden ook al jaren geen les meer gehad , vanaf 2005/ ong al niet meer.
Ik ben wel bezig opzoek na instructie voor straks , maar dat is hier nou niet bepaald makkelijk.
En zo als ik hierboven net vertelde , laat ik hem wel zoveel mogelijk op eigenh benen lopen. maar hij moet natuurlijk wel bij mij blijven. en dat ging vandaag wat lastig. vandaar dat ik hem even iets heb doorgenomen.

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:43

Oké,
Ik zou als hij van je wegloopt gewoon stop zetten en zoveel mogelijk op je zit. Desnoods een paar passen achterwaarts. En niet elke keer een rukje geven. Dan moet hij aan het werk en gaat dan meer op jou letten. Want dit houdt hij heel lang vol, en je leert hem hier niets mee eigenlijk.
Met het stoppen en achterwaarts en vanuit het achterwaarts weer in de draf. Hier leer je hem op eigen benen lopen. Het zijn gewoon trucjes zodat je hem aan het werk zet, hij zet nu jou ook aan het werk namelijk

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 17:45

woldhoeve schreef:
Oké,
Ik zou als hij van je wegloopt gewoon stop zetten en zoveel mogelijk op je zit. Desnoods een paar passen achterwaarts. En niet elke keer een rukje geven. Dan moet hij aan het werk en gaat dan meer op jou letten. Want dit houdt hij heel lang vol, en je leert hem hier niets mee eigenlijk.
Met het stoppen en achterwaarts en vanuit het achterwaarts weer in de draf. Hier leer je hem op eigen benen lopen. Het zijn gewoon trucjes zodat je hem aan het werk zet, hij zet nu jou ook aan het werk namelijk

Jep dankje :)
Nu het zegt inderdaad dit was ook het trucje met mijn vorige paard als die onder mij vandaan liep.
En dat werkte wel goed inderdaad. Zou het even onthouden ;)
En zo als je misschien kan zien is de grond vrij ongelijk , dus als hij dan onder me vandaan loop is niet zo'n prettig idee.

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:49

Ben benieuwd of hij dit trucje goed oppakt :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:55

Mooi paard en het beloofd wat voor de toekomst!
Wat me opvalt is dat je teugelvoering erg losvast is. Vooral in het galopfilmpje.
Dat je paard daardoor protesteert en niet goed reageert op de 'hulpen', is dan ook een begrijpelijke reactie. Zijn balans is zoek en is bang voor je hand.
Misschien eerst leren galopperen aan de longe. Dan heb je wat meer rust om je paard goed te steunen.
Succes.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:58

rumble'tje !! :):) :):) :+: knappe app !!
als het weer en de bodem beter is, gaat de rest ook beter. met dit weer blijft het behelpen. hij is nog erg braaf he ? ;)

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 18:01

spicegirl schreef:
rumble'tje !! :):) :):) :+: knappe app !!
als het weer en de bodem beter is, gaat de rest ook beter. met dit weer blijft het behelpen. hij is nog erg braaf he ? ;)

Jep bodem en weer itten zo niet echt mee. :n
Trien al over haar liefdesverdriet heen }>
Hij is inderdaad nog erg braaf , vind het vooral allemaal wel erg eluk , op de rechtergalop na.
Dat is een vreselijk lastig punt.
Maar dat oefenen voornamelijk ook op de zandverstuiving lekker galopperen :)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:07

Ik vind het er goed uitzien hoor Linds, hij is goed aan je hulpen en je doet het lekker rustig aan met hem :)

Wat is het toch een knapperd met z'n lekkere spikkelbillen :D

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:11

Ik zie je heel erg veel trekken aan de binnen teugel, ook in het goede filmpje. Is hartstikke zonde zo zal ie nooit op de neckreining gaan lopen. Je bent ook heel erg bezig met verzamelen terwijl t een heel jong paardje is, ik zou me eerst richten op teugelvoering en stuurwerk. Als je daar druk genoeg mee aan de gang gaat komt die verzameling eigenlijk vanzelf meestal wel. Daarnaast vind ik het er erg eng uit zien dat je geen bescherming om de benen hebt, zeker waar jij rijdt, het lijkt wel een cross parcour onderhand. Ik zou hem echt goede beenbescherming om doen. Hoop dat je er wat aan hebt en er wat van leert.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:16

:D
Hij gaat helemaal op in zijn omgeving...
Hij heeft ook nog her en der wat witte sneeuwvlekken op zijn vacht! :D

echt gaaf, zo'n appa!

edit: hij maakt inderdaad was spanning, zoals je de staart soms ziet...

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:21

Leuk paardje :j!

Mij valt inderdaad op dat je veel met de teugels aan het sturen bent en ook rukjes geeft. Zoals hierboven al is aangegeven, is het misschien handiger en fijner voor je paard om de rukjes achterwege te laten, maar je paardje te vragen dmv gelijke teugeldruk.. Komt-ie naar je toe, loslaten..
Op die manier is ook de neckreining inderdaad veel makkelijker aan te leren, omdat hij dan weg wil van de druk van de teugels, ipv de druk van het bit.

Vind hem ook wat onrustig met zijn staart? Maar kan zijn dat het nog moeilijk voor hem is en dit een reactie daarop is?

Hij is wel braaf hoor :j! Leuke filmpjes!

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 11:25

Yv_ Ik probeer zo rusitg mogelijk met mijn haden te wezen , maar ik ben inderdaad wat onrustig ;)
Hij gebruikt zijn staart inderdaad erg veel , maar meer omdat hij sommige dingen wat lastig vind. verder is hij namelijk vrij ontspannen. Vooral met galop gaat hij als een propellor... , maar dat komt strak vanzelf wel , als het beter gaat :)

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:41

Ik heb totaaaal geen verstand van het westernrijden maar toch even een reactie :')

Ik vind jullie een leuke super combinatie! Het is een knap paardje. :j Jullie komen er vast wel, hij is nog maar een jonkie.

Heel veel succes met hem, en sterkte met Lootah!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:37

Ik vind het heel stoer dat je ook laat zien wat niet goed gaat +:)+ Ik worstel wel een beetje met hetzelfde; alles beweegt en je zit je paard in de weg.
Misschien heb je hier iets aan; Maak onderscheid in vasthouden en loslaten. Dus; je vraagt iets van je paard, zodra je reactie krijgt doe je niks meer. Geen been en rustig met je handen.
Zolang ze doorgaat met hetgeen je vroeg doe je niks. Als ze terugvalt of vooruit schiet pak je rustig op, handen en benen. Als ze weer doet wat je vraagt, dan weer los. Blijf zelf rustig maar maak het zwart/wit, als je begrijpt wat ik bedoel. Dat grijze gebied; beetje been beetje teugel, teugel los maar wel been of wel been maar geen teugel maakt het verwarrend voor je paard.
succes

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 18:40

Justkid : ja dat probeer ik ook :) als hij reageert weer loslaten , en we doen het allemaal rustig aan , maar bedankt voor je reactie :)

douglas12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:28

leuk|!!

Tario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:37

leuk hoor!!