[WN] in de sneeuw met mijn fries x new forest

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suikermeisjeJarig

in de sneeuw met mijn fries x new forest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 21:20

Me moeder en mijn zus hielden opruiming in de schuur. Toen kwam er een hackamore weer boven water.
Ik kom uit school en wordt aan mij gevraagt of ik hem wilde hebben of dat ze hem op marktplaats moest zeggen.
Ik denk, alles moet ik een keer proberen, ik direct het hoofdstel ingevet, schroefjes gezocht en weer in elkaar gezet. Weekend erop paardje westernzadel van mijn broer opgedaan en hackamore om. eerst ernaast gelopen om te kijken of die wel naar het sturen zou luisteren.
Hij had die dag voor het eerst een bitloos hoofdstel en een westernzadel op. Eerst even in de bak gereden, hij deed alles erg braaf, zadel bleef wel goed liggen, dus ik even een eindje langs de weg. Wat mij verbaasde was dat hij onder de snelweg door, een keer niet opzij sprong en gek liep te kijken, hij draafde in het zelfde tempo door, en keek nergens naar!
Hele weg heeft hij de oren naar voren gehad. hij had er egt lol in.
Gister in de sneeuw dacht ik kan ik nog wel een keer doen, even door het weiland gereden. Was zoals de vorige keer weer heel rustig, terwijl het een aardige druktemaker is. Misschien dat ik hem ooit nog een wat western leer. Hij hoeft het niet perfect te gaan doen, gewoon een beetje. vind het wel leuk als mijn paardje een beetje meer kan dan alleen een rondje dressuur, rondje springen (doe dameszadel, crossen over boomstammen, ponyren op duindigt, racen onderlangs de dijk (in de winter in de berm eroverheen), in de zomer zwemmen. Alleen kan die nog niet voor het karretje, wel al 1x de band gesleept)
Commentaar zeker welkom
en tips ook.
Maar afkraken hoeft van mij weer niet.
1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4
Afbeelding
5
Afbeelding
6
Afbeelding

Anomien

Re: in de sneeuw met mijn fries x new forest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:24

super.. wellicht dat je paard rustiger is omdat je bij het engelse dressuur toch ongemerkt wat spanning overbrengt naar je paard?

Is maar een idee hoor. Leuk dat hij het leuk vindt.. Al zal ik zelf wat minder snel iets nieuws opdoen om het zomaar uit te proberen.

suikermeisjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 21:31

Ik heb van de zomer ook zomaar even een renzadel gekocht om uit te proberen, oftewel, ik probeer echt alles.
Ja het zou zomaar goed kunnen, ook op het bit is die erg onrustig met zijn hoofd, maar mamliefs zou dierenarts naar tanden laten kijken, is ze het weer vergeten. Denk dat het daar ook goed aan kan liggen. (pijn in mond, druk met het hoofd worden, en daardoor stresseriger.) vind het zo wel leuk nu die zo rustig alles doet enzo. Zo spaar ik zijn mond ook, misschien dat het dan ook al minder wordt.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:35

Ach waarom zou je het ook niet proberen? Ik rij zelf western met mijn quarter en rijden nu veel buiten maar het is altijd leuk om nieuwe dingen te proberen!! Oh en je hebt een heel leuk paardje meid, jullie zijn een leuke combi!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:40

Rebel_Gloe schreef:
Ach waarom zou je het ook niet proberen? Ik rij zelf western met mijn quarter en rijden nu veel buiten maar het is altijd leuk om nieuwe dingen te proberen!! Oh en je hebt een heel leuk paardje meid, jullie zijn een leuke combi!

ik bedoelde het ook niet echt afkeurend.. maar omdat ik zelf geen ervaring heb met hackamore zal ik het snel minder doen.. ben eigenlijk altijd wel alleen op stal en als iets misgaat ben ik toch helemaal alleen..
Als je er ervaring mee hebt en ze duidelijk niet alleen was *(cameraman) tja..waarom ook niet.
Ze zijn idd een leuke combi

suikermeisjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 21:54

vorige keer was ik wel alleen, mamalief zat wel binnen, ze zagen me wel over de weg naar de bak toe rijden (zit bij huis moet 400 meter over de weg, kan ook over pad, maar dan gaat papa flippen :P) en gras is nu te nat om overheen te gaan. Ik had zelf nog nooit met hackamore gereden, maar hij deed gewoon heel erg rustig en braaf dus durfde toen wel aan langs de weg te gaan. En dat stuk heb ik denk ik al 100x gereden, rijd veel langs de weg. Ze wisten vorige keer alleen niet dat ik het westernzadel zou pakken (had mijn broer even gesmst, toch handig die mobieltjes)

Dankje, ben stiekem ook wel beetje trots op hem. Hij heeft me nooit expres eraf gegooit. (vorig jaar 1x doordat vriendin haar paard een klap verkocht met de zweep, hij houd niet van dat zwiepen van die zwepen, dus hij sprong onverwachts links rechts links en toen in kei harde galop ervandoor.)
en langs de weg sprong ik eraf doordat hij bang was voor een kraanwagen, draaide om en galoppeerde keihard weg, ik teugels vast over straat meegesleurd, spring er nu nooit meer af :+ verder is die in 1 jaar nu heel veel veranderd (hij wordt juni 6) dus hij is ook nog erg jong. Iedereen thuis is zelfs enthousiast hoe hij het oppakt met hackamore en westernzadel. Hij heeft veel meer zijn oren naar voren, dus heeft duidelijk meer plezier erin. Veel minder draak, dus er is wel een probleem waarom hij zo deed denk ik.

Ik snap van veel mensen ook wel waarom ze niet zomaar wat anders uitproberen, de rest hier zou het ook niet zomaar meer doen op een vrij jong paard. misschien vroeger eerder. Maar ze vinden me soms nogal een avonturier, hou wel van wat nieuws en beetje spectacel (hindernis van 1m in dameszadel op wedstrijd losspringen omdat ik 15 van te voren hoorde dat ik dat in parcour moest springen hoogste wat ik ooit had gedaan was max 80 cm (in dameszadel) 1,45m in springzadel(wel met hem dus ook, anders forceer je te snel))

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 08:48

ik reed mijn draver ook hele tijden op een hackamore. (wel een iets andere korte scharen) dat werkte ook heel goed. die ging niet met hangen en trekken zoals op het bit.
Lijkt me wel goe om te gaan onderzoeken waarom die zo anders reageert op bit. en waarom niet overstappen he?
Wel voorzichtig zijn met het oppakken/ corrigeren, er ontstaat best wat druk op de neus!

Verder ziet het er leuk uit hoor je paard in een westernoutfit.
(maar westernrijden is het zo nog niet natuurlijk he? ;) )
Veel plezier met alle dingen die jullie samen doen!
Wat dat betreft zou het westernrijden prima bij jullie kunnen passen trouwens heeel veel verschillende disciplines binnen het westernrijden!
ook op snelheid zoals reining en barrelracen bijv.
maar vergeet ook niet de koeien onderdelen, of trail, pleasure, horsemanship och er is nog veeeel meer!

suikermeisjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 10:03

dankje :o
maar dat "natuurlijk" is ook helemaal niet wat ik wil.(heb niets tegen een bit, of ijzers onder de voeten), wat hij hier zelfs heeft.
Misschien dat ik wel beetje zo blijf rondhobbelen :P
Maar wil ook graag nog wat verder in het springen met hem komen, omdat hij nu nog lang niet zijn top heeft. En dat vind die ook wel leuk enzo om te doen. Maar ik heb de kinketting niet zo heel strak, en daar wil ik nog zo'n hoesje omheen doen, zodat dat al anders werkt.
Ja er ontstaat ontzettend veel druk op de neus, maar had de teugels ook heel erg losjes.
Alleen op de laatste foto wilde hij nie zo graag stilstaan :o
Maar vind western opzich best vet om te zien ook enzo.
Maarja wat er nog niet is, kan er nog wel komen :)

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:22

ideaal, dat westernzadels op elk paard passen :(

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:05

Het zadel lijkt idd wel wat te lang voor je paardje! Wel leuk dat jullie zo veelzijdig zijn.

suikermeisjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 12:50

m'n broer heeft nog een westernzadel maar dat is de laatste jaren niet zo goed onderhouden en is dus erg hard. Die is iets smaller, maar dat zal ik dus eerst moeten poetsen en een kortere singel bij moeten zoeken.