[WN] mijn eerste westernles!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alnieno

mijn eerste westernles!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 11:35

hee allemaal!
ik heb een tijdje geleden mijn eerste westernles gerenden, en ik wil nu doolgraag overstappen! ik ben helemaal overtuigt, western is zo veel leuker dan dressuur!
ik bak er nog niks van, maar als ik mijn ouders er heb van overtuigt hoe leuk western is, ga ik zeker les nemen! dan mag lotje, onze haflinger ook voor alpenquater spelen!

ik mocht rijden op whitney, een qh merrie van 10 jaar oud. ze probeerde me behoorlijk uit, telkens van de hoefslag af enzo.. ze zal wel denken.. een beginner :Y) ohja, en ik kreeg les haar eigenaar ;)
ik heb een hele mooie rode rijbroek aan, staat voor geen meter :+ en ik zit als een aardappelzak zie ik nu op de foto's :o dacht dat dat wel mee viel.. maargoed, hier de fotos (heb de leukste er uit gehaald, heb ook nog wel gedraaft enzo :Y) ):

tips en commetaar zijn welkom! (maar hou er wel een klein beetje rekening mee dan ik een western beginner ben ;) )
sturen is lastig.. :+
Afbeelding

even warmstappen..
Afbeelding

galopje
Afbeelding

geconcenrteerd
Afbeelding

best wel een leuke foto eigenlijk..
Afbeelding

poging tot rollback :D
Afbeelding

whitney kijk boos.. :Y)
Afbeelding

poging tot spin (waar gaan mijn handen heen?)
Afbeelding

het lukte! (soort van)
Afbeelding

lachen!
Afbeelding

lieve whit! :+:
Afbeelding

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:22

Leuk paarjd heb jij onder je kont *D

Ik vind het rijden zelf er goed uitzien voor een eerste keer, alleen vind ik het wat snel om meteen met een spin te beginnen etc. :) Misschien beter eerst even leren wennen aan het rijden met westernzadel etc. en je dan verder verdiepen in de moeilijkere oefeningen.

Gaat vast goedkomen hoor :j

Anoniem

Re: mijn eerste westernles!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:25

Leuk hoor!
Ik heb laatst ook mijn eerste westernles gereden, en weet dus hoe moeilijk het is om ineens over te stappen. Maar je komt er vast wel!

Zicootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:26

wou net zeggen : "leuk paardje ..die whitney"

voor een eerste keer ziet het er niet beroerd uit hoor ;) lekker doorgaan met lessen en oefenen dan komt het vanzelf!!
En ben benieuwd of je alpenquartertje het ook zo leuk gaat vinden :D

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:29

ook ik ben vorig jaar overgestapt

enneuh..heb ook in mijn eerste les even een spin gemaakt hoor :j
dat maakte mij gelijk verslaaft _O-

maar misschien is het wel verstandig om eerst met een snaffle te gaan lessen en op 2 handen voordat je verder gaat.....
het is namelijk altijd goed om eerst terug te gaan naar de basis
zeker als je als ruiter net begint ;)

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 12:39

hee bedankt voor jullie reacties! :D

leuk dat iedereen zo positief is!
en even over de spins en de shank, het paardje is van haar zelf en tja, ik kreeg gewoon een leuk paardje om even op te rijden, wat ik trouwens super vond! maar als ik echt doorga ga ik natuurlijk niet gelijk met een skank en een heleboel spins maken, vooral niet op onze 'alpenquater' ;) het was eigenijk gewoon even op een ervaren paardje proberen.

groetjes!

Jaydee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:43

Blijheid schreef:
Leuk hoor!
Ik heb laatst ook mijn eerste westernles gereden, en weet dus hoe moeilijk het is om ineens over te stappen. Maar je komt er vast wel!

Ik rijd ook sinds 3 maanden western! Met veel oefening gaat het je zeker lukken om over te stappen.
Voor mijn pony was het ook moeilijk, een pony die al 10 jaar wedstrijden reed in de dressuur/springen.

Veel succes :D

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:13

Ik dacht even: Wat doet zij op mijn paard????!!! :oo :+
Leuk dat je er zo over te spreken bent!
Ontzettend veel plezier gewenst met je verdere western-loopbaan! :j

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 14:32

Leuk dat je zo enthousiast bent. Als je verder gaat in het lessen, zorg dan wel dat je op een trensje les krijgt. Je hebt het bij de spinfoto's over dat je niet waar je handen heen gaan en zolang je je dat nog af moet vragen, lijkt het me niet verstandig om met een scharenbit te rijden ;)

Verder ziet het er leuk uit hoor, die broek :') En leuk paardje, die Whitney!

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 15:37

haha jah whitney is een superpaardje!

heb gister esher de vries op de hn dag in actie gezien ik zat echt zo te kijken _/-\o_ haha!
nu mijn ouders nog.. maar het gaat al beter dan in het begin :+ wie weet als ik in november jarig ben:D

en als ik met lotje (de haf) ga rijden, doe ik gewoon haar eigen bustrensje erin, daar loopt ze verreweg het beste mee :Y) een soort van westernhoofdstel heb ik al, nu nog een mooi zadel..(dat wordt sparen :P ) ik weet dat het niet per se nodig is, maar het staat natuurlijk wel een stuk leuker..

Nonactive

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:38

zo zeg!
Ziet er erg netjes uit hoor.!
Je moet zeker verder gaan man :)
Je paardje loopt super aan de loose teugel! :D
Jullie zijn echt een leuke combi! Ga zo door ! ;)

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 17:16

haha dankjewel! :o
het is (helaas :+ ) niet mijn paardje, maar het is zeker een leukert.
als haar eigenaar erop rijd kan ze zoo veel beter lopen :+ maar dat is ook wel logisch.

Manon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:33

Wauw, voor een beginnger ziet het er al super goed uit!!
Ik rij ook nog maar anderhalf jaar western en heb daarvoor ook engels gereden. Voel idd dus met je mee, die verandering :P
Maar ziet er geweldig uit hoor!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:38

Het ziet er heel goed uit, voor een eerste keer is dit echt niet slecht. Maar een puntje van kritiek, en daar kun jij niets aan doen, maar is degene die je lesgeeft eigenlijk schuld aan: ik snap niet waarom er meteen een dergelijk bit in moet. Jij gaat als redelijk beginner toch ook geen dressuurlessen volgen op een paard met stang en trens in? Ook in de western moet je je paard verzamelen, en het is zeer zeker niet per definitie met een los teugeltje rondrijden. Op een trens moet het paard het ook goed doen, als je wat verder gevorderd bent kun je aan een shank of zelfs correctional gaan denken.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:31

Leuk dat je op zo'n fijn paard kunt kennismaken met de westernsport *D Ik vind het er heel netjes uitzien! +:)+
Beginners + shankbit + sporen gaan slecht samen, maar jij bent overduidelijk geen beginnende ruiter :j
Je zit keurig en hebt zo te zien een voorzichtige hand! :)

Ik ben benieuwd hoe het westernrijden met je eigen pony zal gaan! Succes er mee!!

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 13:14

mm vond het zelf niet echt goed gaan ;) maar dat komt natuurlijk omdat ik al 9 jaar dressuur/recreatief rijd :+
maar wat leuk dat de 'westernkenners' het er enigzins uit vonden zien! :D

ik ben met mijn pony al druk aan het oefenen om haar op 'whoa' stil te laten staan (geen sliding hoor! :Y) ) en soms gaat dat best wel :=
meer kan je denk ik niet oefen voor ik (ooit) les krijgt... maar een paar van mijn paardenvrienden willen ook wel overstappen, misschien als we een gezellig groepje bij elkaar kunnen krijgen.. dat zou best leuk zijn! en dan een instructeur/trice die op locatie kan komen, tegenover ons is stal mansour.. wie weet! ik ga maar eens hard proberen! :D

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 13:17

ohja, en over het bit en sporen, ik ben het met jullie eens hoor! ;) zelf rij ik (bijna) niet met sporen, en als ik dat al doe zijn het echt van die mini 2 cm spoortjes. rij altijd met een simpele trens.. anderzijds, whitney is het altijd gewent, en ik heb wel wat ervaring in engels rijden (ga heus niet zitten trekken en schoppen..)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:21

Tipje, als je pony bij het rijden niet meteen stopt op het woordje Whoa, gebruik dan een teugelhulp om hem stil te zetten, en zet hem daarna meteen een aantal meters achterwaarts. Dat zet de achterhand er beter onder, leert hem zijn rug bol te maken, en helpt hem het woordje whoa met achterwaarts te associeren.

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 15:53

goede tip! ;)
ga het proberen!

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:51

Alle begin is moeilijk ;)
Tip : probeer niet te snel te gaan - stap voor stap.
1. leer eerst je balans te vinden en te ervaren hoe een western paard reageert.
2. begin met een snaffle en leer zacht met de handen te zijn - western rij je voornamelijk met zit-, been- en gewichtshulpen.
3. begin met de basis - stap, draf galop en ga dan pas verder met de moeilijker oefeningen.
4. probeer geen oefeningen (spin, rollback, sidepass,..) als je niet weet hoe ze correct uit te voeren - dit ligt aan de instructor (die moet zien en weten wanneer je eraan toe bent)..
Het is echt fun, gewoon ervoor gaan en misschien ook best eerst een aantal keren les volgen bij een echte western-instructor en met een paardje die het al kent (of beter eentje die zowel klassieke als western scholing heeft gekregen) - die begrijpen je sneller als je iets niet volledig correct vraagt :D
Voor de rest - komt goed !!
Als het je eerste ritje was - dan moeten we niet direct op de fouten gaan wijzen - we kunnen je alleen maar advies geven om zo goed mogelijk les te kunnen volgen !

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:00

Leuk paardje. Voor de eerste keer is het helemaal niet slecht hoor. En op foto 4 dat je zo geconcentreerd kijkt........ dacht ik even mijn eigen gezicht te zien :D. Veel plezier met je western toekomst.

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 12:55

dankjewel voor de reacties en goede tips! ik ga er zeker wat mee doen. ik ben nu wat kosten aan het uitrekenen of het veel duurder is om te stoppen met mijn dressuurlessen en over te gaan op western..

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 14:18

Leuk hoor! Ziet er zeker netjes uit voor eerste keer!

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:25

Het ziet er zeker niet slecht uit, maar ik zal het rustig aan doen en is de basis goed onder de knie krijgen.
Commentaar over je bit is al gegeven, dus daar zal ik niets meer over zeggen.
Wat ik nog wel even wou zeggen is dat je niet je boven lichaam zo moet draaien in de rollback.. zowieso zal je nog geen rollback moeten maken.

Ik wens je veel succes, en hoop dat je er goede begeleiding bij hebt die je alles GOED aanleert.

Have fun!

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 08:51

ik ben ook net overgestapt naar western ;) na zeven jaar engels.
mijn pony moet de overstap ook nog maken maar pakt het leuk op, en vind het ook leuk :P

maar ziet er leuk uit voor hoe verre ik het kan beoordelen al ook beginner.

succes