[WN] You bet I am Classy

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TiaraBungy

Re: You bet I am Classy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:39

Ik had wel gelijk over de knieeen Tong uitsteken Maar, dit neemt niet weg dat het nog erg jong is om in te RIJDEN..

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:41

DubbelDun schreef:
TiaraBungy schreef:
Waarom gelijk de westernsport zo negatief beoordelen..? Scheve mond
Ik zie dat je zelf ook western rijd.. En er zijn mensen in de westernsport die dit NIET doen.. Dus het verschilt per persoon..
Gelukkig zijn er ook in de westernsport mensen die wijzer zijn, maar het overgrote deel weet niet beter c.q. wil niet beter weten en volgt het voorbeeld van 'grote broer' Amerika. Al het goede komt immers daar vandaan Cool

Inderdaad zijn er veel mensen die Amerika ''volgen'', maar ik vind dat ze wel steeds vriendelijker worden.. en meer naar het paard zelf gaan kijken..
Behalve bij grote trainingsstallen, daar vind ik ze soms ook nog erg..... niet lettend op het paard zegmaar.. Scheve mond

edit: dat vriendelijker worden bedoel ik over Nederland he.. Knipoog In Amerika heb je ook lieve mensen.. (denkend aan haar tante Tong uitsteken)

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:43

TiaraBungy schreef:
Ik had wel gelijk over de knieeen Tong uitsteken Maar, dit neemt niet weg dat het nog erg jong is om in te RIJDEN..

ook niet zelfs Knipoog
Knee bones 1,5 - 2.5 years Knipoog
verder is het ieder voor zich zelf dat is bij alles zo

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:45

Cheveyo schreef:
TiaraBungy schreef:

ook niet zelfs Knipoog
Knee bones 1,5 - 2.5 years Knipoog
verder is het ieder voor zich zelf dat is bij alles zo

Ja dat zag ik.. maarja.. dat verschilt ook weer per paard.. en in wat voor omstandigheden ze leven waarschijnlijk.. of zeg ik nou iets heeeeel doms..?? Bloos

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:48

Van honden weet ik dat wanneer ze in zeer warme landen opgroeien ze pas later groter worden. Dit heeft te maken met het feit dat ze meer slapen en minder eten. Dus het weer heeft daar enkel invloed op dat ze later groeien niet vroeger.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:49

Dinopino schreef:
linda arnold wat heeft tempo met opbouw van botten te maken?? En wat heeft het voor zin om een paard 10 minuten te longeren. Dat is veel ste kort om iets van spieren en balans op te bouwen.
Dan kan je het net zo goed helemaal laten Bloos

Is dit haar doel dan? Spieren en balans opbouwen bij ee 2 jarige lijkt me wat overbodig, maar dat het dier weet wat longeren inhoud is dit toch geen verkeerd initiatief?

Maar het wordt een behoorlijk 'bokt' topic als ik het zo bekijk Bloos

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:51

Shyla25 schreef:
10 min is misschien te kort voor opbouw enzo maar niet voor routine op te bouwen en een band met je dier Knipoog

Dat was inderdaad waar ik ook op doelde

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 19:20

Ik heb trouwens mijn merrie met 4 zadelmak gemaakt en licht aangereden, toen vondt ik haar toch nog te onvolwassen en heeft ze 6 maanden op de wei gestaan en daarna zijn we alleen maar naar buiten geweest tot ze 5 was.
Nu is ze 9 en rijden we wat vaker dressuur in de bak en springen we nu zelfs af en toe 60 cm.

Ik heb ook paarden zadelmak gemaakt en licht aangereden voor een handelsstal en die waren dan vaak 3 of 3,5 daar zaten echt zulke grote verschillen tussen, de een heel volwassen en cool en de ander echt een baby.

Het is naar mijn mening dus een inzicht wat je zelf moet hebben om te beslissen wat wel en niet verantwoord is.

Ik heb naar mijn gevoel geluisterd Knipoog

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 19:28

Dit is echt te vroeg, waarom moet dat allemaal nu al? Laat het paard nog ff lekker paard zijn, tijd om te leren en te rijden is er nog genoeg! Om dan voorzichtig op te bouwen tot 9 jaar zoals Shyla25 is dan misschien wat naar het andere uiterste, maar je kan beter wat zuiniger zijn en lang plezier hebben van je paard dan je paard verslijten omdat je het geduld niet hebt.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 19:30

horse_girl schreef:
Dit is echt te vroeg, waarom moet dat allemaal nu al? Laat het paard nog ff lekker paard zijn, tijd om te leren en te rijden is er nog genoeg! Om dan voorzichtig op te bouwen tot 9 jaar zoals Shyla25 is dan misschien wat naar het andere uiterste, maar je kan beter wat zuiniger zijn en lang plezier hebben van je paard dan je paard verslijten omdat je het geduld niet hebt.

Moet eerlijk zijn we hebben tussentijds wat problemen met blessures gehad die kwamen door de tijd voordat ik haar had (scheef bekken en nekwervel waarschijnlijk door een val of vastliggen/hangen) en de zoektocht naar een passend zadel.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 19:41

Oh okay, dan begrijp ik het beter. Het ging me er vooral om dat jij hebt gekeken naar hoe het paardje er zelf onder is en niet aan de hand van leeftijd en verder willen komen snel bent begonnen met inrijden.
Geen een paard gewoon lekker de tijd om te groeien, ik las namelijk in een ander topic dat de TS zo verbaasd is dat Classy nogsteeds zo hard groeit... (sorry als ik dat verkeerd heb gelezen)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 19:49

Ariebren schreef:

Wáát? Je gaat een twee jarige toch niet longeren? Dat is veel te belastend voor de pezen en er kan vanalles verkeerd gaan groeien.

Bij zo'n jong paard zijn de groeiplaten nog niet eens gesloten..

3 jaar kunnen ze zadelmak worden gemaakt, 4 jaar echt een beetje werken en 6 jaar pas echt tot in de volste graad aan het werk.

Zadeltje erop is tot daaraan toe, maar longeren..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 20:50

Waarom zijn zo veel van onze kinderen dik en onstabiel.
Toen ik, meer dan 50 jaar geleden, buiten speelde, waren we bezig om de kleine motoriek (knikkeren, enz) en de grote motoriek aan het ontwikkelen. (voetbal, kerstbomen jacht, enz)
Kinderen van tegenwoordig kunnen alleen nog maar een toetsenbord bedienen.
Juist door onze jonge paarden te leren hoe ze moeten lopen, rennen, vooral zich gedragen en laten genieten ontwikkel je een heel gezond paard.
Zou zo'n jong paard een afwijking hebben dan komt het bij deze opvoeding vrij snel naar boven. Helaas verkopen voor de slacht.

Gaat het goed, dan krijg je een gezond, keihard en werklustig paardje.

Dit is de reden dat in Amerika de Quarters al op jonge leeftijd aangepakt worden. Reageert zo'n paardje goed, oke.
Zo niet, ik weet niet wat er in de hamburgers zit.

Vraagje, wie zijn paard blijft rustig stilstaan tijden opzadelen en opstappen ??

En tot besluit, ieder mag zijn mening hebben.
Maar ik baal ervan als iemand, zonder ervaring, zomaar een mening napraat.

Gezonde paardjes aan het rondrennen.
http://www.mijnalbum.nl/Album=MP7LLXSU

En tot besluit,
Mijn rode kabouter die laat zien waar ze mee bezig is !!

Afbeelding

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:54

Beetje trieste reactie in een redelijke netjes verlopende discussie.
Waarom moet je al zo jong weten of een paard een afwijking heeft? En hoe weet je dat dat dan niet komt doordat je er te vroeg mee begint? Als het paard een afwijking heeft, stop jij je paard dan in de burgers?
En hoe weet je van iedereen dat diegene geen ervaring heeft? Alleen ws een andere ervaring dan jij...
En wat heeft stilstaan ermee te maken trouwens? Mijn paard blijft overigens gewoon netjes stilstaan, en die is met 3,5 jaar ingereden.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:58

@Ariebren: zelden zulke nonsense gehoord Rolleyes Het paard als disposable object!! Misselijk

Mijn persoonlijke mening: Niks mis met je (jonge) paardje laten kennismaken met allerlei zaken en/of situaties Ja Fietsen, ponying, wandelen, in hand trail: perfect! OK dan!
Ik ga er echter voor om mijn paardje over 20 jaar (nog steeds) gezond van lijf en leden te hebben, dus wacht ik met het 'echte' werk tot ze lichamelijk en geestelijk wat verder is uitgegroeid en in staat is te leren ipv van louter te accepteren Lachen

[edit]typo[/edit]
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 29-06-08 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

lesleymoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:11

Wranglerbutt schreef:
@Ariebren: zelden zulke nonsense gehoord Rolleyes Het paard als disposable object!! Misselijk

Mijn persoonlijke mening: Niks mis met je (jonge) paardje laten kennismaken met allerlei zaken en/of situaties Ja Fietsen, ponying, wandelen, in hand trail: perfect! OK dan!
Ik ga er echter voor om mijn paardje over 20 jaar (nog steeds) gezond van lijf en leden te hebben, dus wacht ik met het 'echte' werk tot ze lichamelijk en geestelijk wat verder is uitgegroeid en is staat is te leren ipv van louter te accepteren Lachen

Afgod niks meer aan toe tevoegen!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:13

OMG

heb niet alle reacties gelezen maar vraag me toch af hoe oud je bent en hoe wijs je bent.

Een 2-jarige zo laten werken is te zot voor woorden en een hengst (of ruin) zo express laten opgeilen ben je ook niet goed bezig.

Merrie is nog veel te jeugdig en zo aan de longe is ook niet goed
Een 2-jarige paard hoort zich met andere dingen bezig te houden

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:26

Mee eens Tita, je wilt niet weten hoe de rug van een paard eruit ziet van een kennis van mij, ook te vroeg mee gesjoemeld en gedaan.... Paard is helemaal naar de klöte!!

Is dat wat je wilt? Zou ik hier vooral mee doorgaan Ja

Mijn merrie heb ik pas licht ingereden toen ze 5 was, daarna paar maanden op de wei en toen pas echt opgepakt.
Ben nu met een nieuwe pony bezig en deze is ook pas 5 jaar.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:48

het blijft ieders keus toch? ieder bepaalt zelf wat voor eigen paardje het beste is in hun ogen Lachen

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:13

Ik vind het toch een beetje vreemd dat de TS zegd dat is te kijken of het paard wel geschikt is terwijl veel paarden zich tussen 2 en 5 jaar juist pas volwassen worden. Je zet je kind van twaalf toch ook niet alvast achter het stuur om te kijken of hij een beetje potentie heeft terwijl hij nog niet eens over het stuur kan kijken. Het is dan toch duidelijk dat hij daar nog niet klaar voor is. En ja als jij op twaaf jarige leeftijd een auto total los rijd denk ik toch dat je als je 18 bent een beetje huiverig bent als je weer achter het stuur moet stappen. (Als je iets verkeerd doet als ze jong zijn duurt het veel langer om het weer goed te krijgen dan als waneer je gewoon gewacht had.
(en misschien is de vergelijking een beetje scheef maar ik vind hem wel beter dan kind van 3 in een fabriek)

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:15

als je zo'n weergave ziet van de gewrichten en hun tijd die ze nodig hebben om te sluiten, waarom is dan vergelijking tussen paard en mens nodig.
Het blijft een welles/nietes geval.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:23

Oh my dog..
Die kinderen zijn dik omdat ze niet goed genoeg gezond eten en rennen is nog altijd wat anders dan werken. Een paard is helemaal niet te vergelijken met een mens.
Daarnaast is het psychisch allemaal veel zwaarder voor een paard. Voor een kind is een mens een medemens waarvan de lichaamstaal hetzelfde is en zij goed kunnen communiceren. Voor een paard is een mens een vijand, in de natuur zijn zij onze prooi. En door ze zo hard te laten werken zijn ze nog meer prooi.
Het is dus niet alleen lichamelijk veel te zwaar voor een paard, ook psychisch is het een hoge belasting.

En om ze toch maar weer als gelijk object met kinderen te nemen: ik wil een kind wel eens rond zien lopen met de rugzak van een middelbare schoolkind..
Ikzelf heb dat gemoeten en heb vaak veel last van mijn schouders.. (en ik hoefde er nog niet eens zoveel mee te lopen)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 07:50

Maar in amerika zijn de kinderen toch ook dik Duivel Of gaan die op latere leeftijd ook de hamburger in.
Waarom wil je weten of een paard bij opstappen stilstaat?

En die laatste reactie die foto die vind ik grappig. In je profiel staat dat je bereid bent om te leren, en wanneer je niet het gewenste commentaar kijkt kom je met zo'n foto. Was dat iemand die zo over jou dacht of begrijp ik dat verkeerd Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:55

Yeah right...in Amerika rijden ze ze zo vroeg in om hun potentie te bepalen... T is gewoon big business, alles draait om de centen, hoe eerder zo'n paardje zn geld opbrengt, hoe beter, dat ze dan al vrij jong kapot zijn telt niet mee...

Nee t gaat er bij mij écht niet in dat t goed is een paard op die leeftijd in te rijden. Ben t dan ook helemaal met WB eens! Ja

En wat betreft t disposable object ook!

Verdrietig

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:17

Martine123 schreef:
nou snap ik het. ik zie inderdaad ook het probleem niet, zo'n jong paard moet nooit hard of lang bereden worden, maar in Amerika zitten ze er al veel jonger op, en wat denk je van die renpaarden? die worden vaak ook met hun 1 al ingereden

Ja en vooral renpaarden sterven vaak op jongeleeftijd omdat ze hun onvolgroeide botten breken en gewrichten beschadigen tijdens races. Renpaarden gaan over het algemeen niet zo heel lang mee volgensmij misschien komt dit juist door het op vroege leeftijd veel te snel trainen.
Ik vond de vergelijking die mensen maken mat maar kinder moeten ook bewegen een beetje vreemd. Een jong paard krijgt toch gewoon voldoende beweging als hij maar met soortgenootjes op wei kan staan. je laat een kind toch ook geen 4 kilo op zijn erug mee torsen (ik ga hier uit van ongeveer 10% van het gewicht , omdat ik denk dat je paard dat ook ongeveer draagt iets meer zelfs) om hem wat sterker te krijgen, Je weet dat zoiets voor vergroeingen kan zorgen