[WN] quarter aan het werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:17

gut treurnieten je mag toch zeker iemand vertellen dat het biomechanisch best wel onverantwoord is een paard met twee jaar in te rijden , net als dat iemand jouw ooit verteld heeft dat je boven de hindernis niet achterover moet gaan zitten

annesterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:17

verder trouwens nog welkom op bokt :)
we kunnen ook heus wel aaedig zijn maar willen je graag helpen zodat het beter is voor jou en je paard :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:18

Adamootje schreef:
Ayasha schreef:
Adamootje; uhu maar de meeste daar van gaan wel op 3 jaar de fok in en bovendien zijn die hun ruiters heel bewust een heel pak lichte dan TS is. ;) Die lichte zadeltjes en kleine ruiters zijn niet voor het gemak/het oog

Maar wat dacht je dan van de renpaarden (veelal engelse volbloeden en op 1,5 jarige leeftijd ingereden)? Die zijn rond de leeftijd van 2 ook al heel intensief bezig in de paardensport. Jammer helaas dat deze paarden ook snel versleten zijn. Ze gaan dan ook al heel erg vroeg op pensioen. :j

Eh ja hoe komt dat denk je?
En dan hebben we het nog over een sport waarin ze echt wel opletten met die beesten en alles zo licht mogelijk maken met een manier van belasting die verreweg het meest natuurlijk is voor een paard. Kan je nagaan.... Western is een stuk belastender voor een paard dan heul hard rennen.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:19

Ayasha schreef:
Schat, ik bén een Belg. Maak er niet zo'n drama van. Heb nog maar weinig complexen over gehouden aan bokt dus hun vooroordelen wb Belgen vallen al bij al wel mee maar er zij genoeg "Belgen zijn dom" mopjes om te vermoeden dat dat toch een beetje deel is van onze reputatie :')

Ik heb er gewoon een hekel aan dat we ook even lekker gaan benadrukken dat de TS geen Nederlandse is. Laat de mensen toch gewoon in hun waarde.
TS, ik hoop dat je nog veel plezier aan je paardje hebt. Het ziet er echt een lieverd uit.
Ik denk dat je nu onderhand wel door hebt dat vroege inrijders hier niet gewenst zijn.
Al denk ik dat er genoeg plaatsen zijn waar dit gebeurt - ook in Nederland.
Je kan altijd een moderator vragen of je beginpost wat verduidelijkt kan worden... Zo wordt je topic misschien wat leuker, al kan ik dat niet beloven.

EDIT: Verduidelijken, niet gewoon alles weghalen! Dat helpt je echt totaal niet!
Laatst bijgewerkt door Saars op 16-01-12 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:20

Ik had al gehoopt dat ik het mis had bij de titel, maar helaas.
Wat fijn voor je dat je getrouwd bent met een Nederlander :') Maar dat wil nog steeds niet zeggen dat je je paard op 2 jarige leeftijd in moet rijden.
Met die titel lok je het wel een beetje zelf uit.

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:21

liberty22 schreef:
gut treurnieten je mag toch zeker iemand vertellen dat het biomechanisch best wel onverantwoord is een paard met twee jaar in te rijden , net als dat iemand jouw ooit verteld heeft dat je boven de hindernis niet achterover moet gaan zitten

Sommige posts kunnen toch echt wel wat genuanceerder gebracht worden, daar zie ik geen enkele biomechanische les in terug!

liberty22

Re: quarter aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:21

vond het persoonlijk nog wel mee vallen allemaal eingelijk , behalve die belgen opmerking dan misschien

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:22

Saars schreef:
Ayasha schreef:
Schat, ik bén een Belg. Maak er niet zo'n drama van. Heb nog maar weinig complexen over gehouden aan bokt dus hun vooroordelen wb Belgen vallen al bij al wel mee maar er zij genoeg "Belgen zijn dom" mopjes om te vermoeden dat dat toch een beetje deel is van onze reputatie :')

Ik heb er gewoon een hekel aan dat we ook even lekker gaan benadrukken dat de TS geen Nederlandse is. Laat de mensen toch gewoon in hun waarde.
TS, ik hoop dat je nog veel plezier aan je paardje hebt. Het ziet er echt een lieverd uit.
Ik denk dat je nu onderhand wel door hebt dat vroege inrijders hier niet gewenst zijn.
Al denk ik dat er genoeg plaatsen zijn waar dit gebeurt - ook in Nederland.
Je kan altijd een moderator vragen of je beginpost wat verduidelijkt kan worden... Zo wordt je topic misschien wat leuker, al kan ik dat niet beloven.

Ze doet bepaalt niet veel moeite om het te verbergen. :+
Om eerlijk te zijn verbaast het me dat ze getrouwd is. Ik had iemand van mijn eigen leeftijd verwacht.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:23

Ik ga met Saars mee, gelijk vuurdoop gehad met boktextremisten. Enige tip die ik kan geven: je hoeft jezelf niet te verdedigen/verantwoorden ;)

En er is een western onderdeel op bokt, er zijn wel westernruiters :D

upendo

Carien87 schreef:
liberty22 schreef:

Sommige posts kunnen toch echt wel wat genuanceerder gebracht worden, daar zie ik geen enkele biomechanische les in terug!

Dus dan moet jij die mensen met jouw mega-genuanceerde post op hun plek zetten?

Ik zie de logica niet...

Rennie89

ik ken nog wel een een Quarter dekhengst (ook op zijn 2e beleerd in de USA) die op zijn 16e nog in de top goed presteerde reining gebied, als ik het goed heb. Ik zelf zou mijn paard niet op 2,5 jarige leeftijd beleren maar een paard is niet per definitie verpest als die op die leeftijd word beleerd :) Nogmaals, keur het niet goed, maar het is dus wel gebruikelijk.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:24

mltex schreef:
Ik ga met Saars mee, gelijk vuurdoop gehad met boktextremisten. Enige tip die ik kan geven: je hoeft jezelf niet te verdedigen/verantwoorden ;)

En er is een western onderdeel op bokt, er zijn wel westernruiters :D

Daar zitten we momenteel te posten :+

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:24

Dus omdat het in de VS gebeurt en kan, moet het hier ook maar meteen goedgekeurd worden? :) Aparte logica zeg.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:25

Ayasha schreef:
Eh ja hoe komt dat denk je?
En dan hebben we het nog over een sport waarin ze echt wel opletten met die beesten en alles zo licht mogelijk maken met een manier van belasting die verreweg het meest natuurlijk is voor een paard. Kan je nagaan.... Western is een stuk belastender voor een paard dan heul hard rennen.

Als je leest in het topic zie je dat ik het zelf ook niet eens ben met TS om een paard op 2 jarig leeftijd in te rijden. Maar hierbij vertel ik wel bij dat in sommige takken dit niet meer dan normaal is, zoals bijvoorbeeld in de rensport. Wat blijft er uiteindelijk over van zo'n renpaard? Een naar de Kl**te geholpen paard rond de leeftijd van 4-6. En dan hebben we het ook nog eens over een sport die eigenlijk (zoals jij dat al zegt) het 'minst belastend' zou moeten zijn voor een paard.

upendo

lifaya schreef:
ik ken nog wel een een Quarter dekhengst (ook op zijn 2e beleerd in de USA) die op zijn 16e nog in de top goed presteerde reining gebied, als ik het goed heb. Ik zelf zou mijn paard niet op 2,5 jarige leeftijd beleren maar een paard is niet per definitie verpest als die op die leeftijd word beleerd :) Nogmaals, keur het niet goed, maar het is dus wel gebruikelijk.

Maar alsnog zit er een wezenlijk tussen "het gebruikelijke" en "het goede".. :)
Laatst bijgewerkt door upendo op 16-01-12 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

lifaya schreef:

Er is hier op bokt een springpaard dat voor 60% of zo iets verbrand was dat het leuk doet in de springsport nu. Maar of het nou zo'n goed plan is om je paard in een brandende schuur te zetten?

innieminnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 00:25

Ik stop er gewoon mee. Ik vind het echt belachelijk. Jullie hebben mij op een uur tijd helemaal de grond in geboord. Een site waar ik veel van verwachtte ... ook van de mensen ... en kijk. Tegendeel bewezen.
Gelukkig zitten er nog enkele aardige mensen op. Western is veel zwaarder ja. MAar een kind leer je ook eerst kruipen alvorens te stappen en te lopen. Denk je nu echt dat zij het eerste jaar meer heeft moeten doen dan enkel de gangen ... en het sturen? Aangezien ik zelf nog maar 3 jaar rijdt waarvan 2 jaar met haar weet ik dat ik niet goed kan rijden ... weet ik dat alles heel moeilijk en traag gaat. Maar juist een voordeel voor mijn paard. Zoals ik al zei is ze heel rustig ingereden. Ik heb zolang op dat verdomde sturen zitten werken, dat ze dat nog steeds niet perfect doet na 2 jaar... Ik werk nog steeds elke keer op dat sturen erbij. Dus zeg me nu niet dat ik haar zwaarder belast heb omdat ik western rijdt...
Elk paard begint met stap draf galop en sturen en wenden en alles.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:26

Miracle_ schreef:
Dus omdat het in de VS gebeurt en kan, moet het hier ook maar meteen goedgekeurd worden? :) Aparte logica zeg.

Het gebeurt niet alleen in de VS, het gebeurt gewoon in de westernwereld (laten we zeggen, het is niet vreemd in de westernwereld.)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:26

Whizonita schreef:
Ik ben eens benieuwd wie van al diegenen die hier moeilijk doet over de leeftijd, echt in de westernsport zit, een quarter heeft ... en er goed mee om gaat.

In USA is 2 gebruikelijk voor de futurities voor 2 en 3 jarigen. Dieren die daar winnen gaan met echt grote geldprijzen naar huis. Daarna gaan die dieren rap de fok in, want de belasting van het rijden kunnen ze dan niet meer aan. Al maakt "men" zich er daar niet zo druk om, want de veulens leveren goud geld op. In europa heb je die niet, en is het inrijden op 2 jaar vrij nutteloos. 3 is zo langzamerhand al jong en komt (terecht) in opspraak, maar gezien de kosten die een fokker/handelaar er aan heeft bijna economisch noodzakelijk.
Whizonita schreef:
Ik heb het alvast veranderd voor al die druktemakers. Ik ben belg ja! Getrouwd met ne Nederlander. Goed hé!
Of je nederlander, belg of van mijn part bin laden bent is voor het onderwerp niet relevant. Inrij leeftijd van je paard is afhankelijk van kennis, kunde en geld, niet van je paspoort.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:27

Ayasha schreef:
lifaya schreef:

Er is hier op bokt een springpaard dat voor 60% of zo iets verbrand was dat het leuk doet in de springsport nu. Maar of het nou zo'n goed plan is om je paard in een brandende schuur te zetten?

Beetje rare vergelijking dit....

Miracle_

Je wordt niet de grond in geboord, er wordt je de waarheid verteld.
Kinderen leer je kruipen voor ze stappen ja, maar niet als ze net 2 maanden oud zijn of wel?
Kromme vergelijking.

upendo

Whizonita schreef:
Ik stop er gewoon mee. Ik vind het echt belachelijk. Jullie hebben mij op een uur tijd helemaal de grond in geboord. Een site waar ik veel van verwachtte ... ook van de mensen ... en kijk. Tegendeel bewezen.
Gelukkig zitten er nog enkele aardige mensen op. Western is veel zwaarder ja. MAar een kind leer je ook eerst kruipen alvorens te stappen en te lopen. Denk je nu echt dat zij het eerste jaar meer heeft moeten doen dan enkel de gangen ... en het sturen? Aangezien ik zelf nog maar 3 jaar rijdt waarvan 2 jaar met haar weet ik dat ik niet goed kan rijden ... weet ik dat alles heel moeilijk en traag gaat. Maar juist een voordeel voor mijn paard. Zoals ik al zei is ze heel rustig ingereden. Ik heb zolang op dat verdomde sturen zitten werken, dat ze dat nog steeds niet perfect doet na 2 jaar... Ik werk nog steeds elke keer op dat sturen erbij. Dus zeg me nu niet dat ik haar zwaarder belast heb omdat ik western rijdt...
Elk paard begint met stap draf galop en sturen en wenden en alles.

Misschien heeft ze wel gewoon moeite met sturen omdat ze er simpelweg niet aan toe is.

LindyH

Ik hoop niet dat er mods uit hun bed gebeld hoeven te worden door dit topic.

Ayasha
Blogger

Dat kan maar hij gaat wel op. :D Tis niet omdat er paarden zijn die het ondanks een gebeurtenis goed doen, en lang goed doen. Dat het ook goed ís.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:28

western zwaarder , lijkt me persoonlijk niet er word toch ook flink rechtgericht en gegymnastisserd in het western?
dus wat is dan zwaarder?