[WN] 3-jarige Quappaloosa Jazz @ inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:20

westernjo schreef:
Grappig dat ik als een van de weinigen een argument aandraag wat beterft lichtrijden/doorzitten. De meeste reacties zijn in de trant van: lichtrijden is beter (want..? Denk ik dan). Mijn paardje wordt ook dit jaar ingereden en als lichtrijden ook echt beter is wil ik ook graag weten waarom eigenlijk.

Zie mijn reactie op pagina twee boven jouw reactie ;) + de uitleg van Bonita Bon op pagina 3

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:22

Wauw wat is jouw pony veranderd! :wow: Ze ziet er echt super uit nu! Daar heb je heel wat goede zorgen aan besteed zo te zien +:)+

Ik rij al vrij lang western en ook ik ga eerst altijd lichtrijden. Ik maak mijn paard altijd lekker los door te draven en de achterhand erbij te rijden, zodat hij lekker door de rug komt. Daarna ga ik pas doorzitten en joggen. Op die manier weet mijn paard ook dat, als ik ga doorzitten, hij moet joggen. En bedenk: een goede jog vloeit voort uit een verzamelde draf ;) En als je écht gaat draven, wil doorzitten ook bijna niet :D Dus als men zegt: bij western moet je doorzitten, dan komt dat waarschijnlijk omdat dit idd op wedstrijden wel moet. Maar ja, in een pleasure of horsemanship jog je en in de reining galoppeer je, dus dan hoef je ook niet licht te rijden ;)

Ronne

Re: 3-jarige Quappaloosa Jazz @ inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 21:34

Ja, alleen 1 maar: Jazzy's draf (echt draf, niet jog) is nog steeds makkelijker uit te zitten dan licht te rijden...

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:09

Vergeef me als ik het fout heb. Maar dan draaft hij dus nog niet lekker door vanuit de achterhand. Een jong paard kán volgens mij niet zo sterk zijn dat hij je in een voorwaartse draf al zodanig draagt dat je makkelijk door kan zitten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:16

roosje dat kan wel
ik heb er hier ook zo'n eentje die echt lekker zit, zelfs in vlotte draf maar ik rij toch licht omdat ik het idee heb dat mijn paard dat prettiger vindt
als ik blijf zitten krijg ik de neiging wat achterop te gaan zitten, maar dat is mijn afwijking

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 09:43

Roosje1987 schreef:
Vergeef me als ik het fout heb. Maar dan draaft hij dus nog niet lekker door vanuit de achterhand. Een jong paard kán volgens mij niet zo sterk zijn dat hij je in een voorwaartse draf al zodanig draagt dat je makkelijk door kan zitten.

Maar als ie volgens jou tóch nog niet door kan draven, zodat je moet lichtrijden, waarom is het dan verkeerd dat ik niet lichtrijd?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:46

Ik denk dat roosje nog nooit op een paard heeft gezeten met een lekker vlak drafje.. 8-)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:54

Ik denk dat het vooral te maken heeft met de beweging van je paard en de soepelheid van de ruiter. Een ruiter die doorzit en vloeiend mee kan gaan met de bewegingen van een paard, zit het paard veel minder in de weg dan bijv wanneer je telkens bij het lichtrijden bonkt op de rug van het paard. Het zal dus per ruiter en per paard erg verschillen denk ik.

Ik rijd zelf overigens ook regelmatig licht terwijl ik western rijd. Hoewel mijn paard een heerlijk vlakke draf heeft (ik rijd daarom ook veel zonder zadel) merk ik dat ze met up-tempo draven leker onder me door loopt als het ware als ik licht rijd, een soort verlichte zit net als in de galop zeg maar. Je moet gewoon een beetje uitvogelen hoe je eigen paard het lekkerst loopt en dat voel je en zie je (drukt hij zijn rug weg, gooit hij zijn hoofd omhoog).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:37

Ronne schreef:
Ja, alleen 1 maar: Jazzy's draf (echt draf, niet jog) is nog steeds makkelijker uit te zitten dan licht te rijden...

ik vergeet steeds dat western paarden bekend staan en vooral getrained worden om en door hun vlakke gangen....dan gaat het lichtrij verhaal misschien niet op.
Terwijl ik juist moeite doe om een paard 'van de grond' te krijgen,en dan is lichtrijden voor het paard en de ruiter wel prettiger.
Ook voor de balans van het paard...moet er natuurlijk wel een goede ruiter opzitten met een onhafhankelijke zit.
(maar ik denk dat er veel mensen zichzelf een heeeele goede ruiter vindt)

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:14

Ronne schreef:
Roosje1987 schreef:

Maar als ie volgens jou tóch nog niet door kan draven, zodat je moet lichtrijden, waarom is het dan verkeerd dat ik niet lichtrijd?

Dat heb ik nou juist net niet gezegd. Mijn reacties zijn gericht op het feit dat jij zei dat je de hele tijd door hebt gezeten en dit zal blijven doen omdat het western is. Maar daar ben je inmiddels al op terug gekomen als ik het goed gelezen heb.
En hij kan vast wel door draven, je hebt het alleen nog niet gevraagd. Wat ik zei is dat een jong paard in een voorwaarste draf naar mijn idee nog niet zo goed kan dragen dat je lekker door kunt zitten.

@ Troi; je zegt het zelf al; drafJE. Ik heb zat paarden lekker uit kunnen zitten in een vlak drafJE. Maar een jong paard die net beleerd wordt, goed laten doordraven en dan lekker kunnen doorzitten zonder dat het paard er last van heeft?
Wie het me kan laten zien is welkom :)

@ Geerke; ik rijd ook western, maar ben ook juist bezig om te zorgen dat mijn paard haar benen goed optilt. Natuurlijk kan ze al best goed joggen, en dat zit heerlijk. Maar ze moet ook kunnen dráven, uitstrekken die benen. En dan rijd ik licht om haar wat meer ruimte te geven. Lijkt me niet meer dan normaal.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:25

Geerke: er zijn zat quarters en paints die helemaal geen lekker vlakke gangen hebben hoor! En er zitten ook hele hete paarden bij die echt moeite hebben met zo'n rustige jog! ;) Dan ben je blij als je lekker kunt lichtrijden ...

Maar dat staat even los van het feit of je speciaal bij een jong paard voor lichtrijden zou moeten kiezen.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 14:12

geerke schreef:
Ronne schreef:

ik vergeet steeds dat western paarden bekend staan en vooral getrained worden om en door hun vlakke gangen....dan gaat het lichtrij verhaal misschien niet op.
Terwijl ik juist moeite doe om een paard 'van de grond' te krijgen,en dan is lichtrijden voor het paard en de ruiter wel prettiger.
Ook voor de balans van het paard...moet er natuurlijk wel een goede ruiter opzitten met een onhafhankelijke zit.
(maar ik denk dat er veel mensen zichzelf een heeeele goede ruiter vindt)

Het is zoals Simodi al zegt niet zo dat alle paints en quarters een vlakke draf hebben, maar het is over het algemeen wel wenselijk. Ik heb het geluk (vind ik zelf) dat Jazz wel echt zo'n vlakke draf heeft. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit op een paardje gezeten met zo'n vlakke draf als zij. Ik bleef dan ook de hele draf roepen "Ze zit echt zooooo lekker!" <3 :o
Natuurlijk wil dat mijn paard z'n benen optilt, maar dat een vlakke gang is imo wel iets anders dan sloffen. Dus een paard kan zijn benen wel goed optillen, maar nog niet hoog opgooien.

marcOlOena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:54

heeee ziet er leuk uit! *D
hij is echt veel veranderd, in een goede zin :P

Ik herkende silvia op de foto, krijg je les van haar? of helpt ze je bij het inrijden?

Of staat jou paardje ook bij kauwenberg :+

verders sucsssses ermee!

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 21:05

Ja, ze is idd erg veel veranderd! En ja op alles! :)

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:36

Wat is je paardje mooi veranderd vanaf dat je haar hebt, zowel uiterlijk als ook in gedrag zoals je schrijft aan het begin. Ik ben heel benieuwd hoe ze zich verder gaat ontwikkelen. En wat betreft de kleur: ik heb ook een appie en iedere zomer en winter ziet hij er anders uit en dit voorjaar ook alweer anders dan vorig jaar, dus ik denk dat je je iedere keer opnieuw blijft verbazen ;)

Veel succes en plezier samen.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 18:37

Haha, ik ben heeel benieuwd dan! :) Jouw appie ziet er ook erg leuk uit! Heeft wel wat meer de vlekken duidelijk op zn kont staan, al begint Jazz dat nu ook te krijgen.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:54

quappaloosa ? :=

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 13:30

Quarter X Appaloosa :)

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:41

Dat heet geen quappaloosa volgens mij :')

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 19:45

Nee, hehe!

Ik denk.. ik dénk dat daar ook geen stamboek voor bestaat! :')

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:47

Denk je niet nee :+
Ik weet dat een paint x appaloosa een pinto is, maar een quarter x appaloosa weet ik zo niet. Misschien ook een pinto? :)

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 19:50

paint x appaloosa is ook geen pinto. Pinto zegt volgens mij iets over de kleur, niet over de afstamming.

quarter x appaloosa blijft gewoon een kruising, maar men wil namen nog wel eens verbasteren. Zoals een paintlinger (paint x haf)...

FlickaFierro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:32

Paint x appaloosa is een Pintaloosa , en er is een registratiekantoor voor ! Maar of dat een echt stamboek is geen idee ;)
Een Pinto is een kleur oa bij de echte wilde mustangs .
qauappaloosa , klinkt leuk toch .

Leuke foto,s ...

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 21:35

Dat bedoel ik! :)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:57

Ja cap, ja.. blijft je keuze. Gelukkig kun je van gedachten veranderen. ( if you can`t change your mind, why have one) Als ik mijn cap niet draag dan zeg ik eerlijk dat het een domme keuze is van mezelf ik probeer het niet goed te praten door te zeggen dat het mijn eigen keuze is. Denk er nog maar even over na er worden een paar intressante voorbeelden aangehaald hierboven en je bent misschien een voorbeeld voor andere, jongere bokkers als je hier foto`s plaatst.

Ik rij ook western en ik rij ook licht. Bij het inrijden moet je paard nog alles leren, ruggebruik, balans en dan komt later buiging en rechtrichten. je zegt zelf al dat je haar niet als ontplofbare bom wilt behandelen, dan zul je haar ook moeten laten wennen aan lichtrijden!

Ook wil ik je opmerking over opstijgen zonder krukje ontkrachten. Het schudden trekken sjorren aan het zadel om te desensibiliseren is prima. Op en afstappen van de andere kant is daar ook een goede oefening voor. Maar bij zo ene jong paard die zijn balasn nog moet vinden ( zie voetje van de grond bij opstijfoto) is het veel motiverender en fijner voor de rug en balans dat je vanaf een krukje opstijgt. geloof me ze wennen sneller aan iemand die opstijgt vanaf de grond dan iemand die opstijgt van een krukje of boomstam of hek of een bankje of een voetje van een groom! Bovendien hoef je dan niet strakker aan te singelen en kun je dus je paardje een oncomfortabele ervaring besparen!

Ervaring of niet doet er eigenlijk niet toe, het gaat erom wat je op de foto`s laat zien en hier verteld.

OM positief te eindigen: Er is iemand bij, super! Jullie zien er beide kalm en rustig uit. Er wordt niet overvraagt en paard lijtk zijn eigen weg te mogen zoeken. Je zit mooi centraal en in balans op je paardje, de perfecte rijhouding komt wel als hij beter getraind is en wete waar ie zijn hoeven neer moet zetten met een ruiter op de rug. Hij is van ver gekomen zo te zien en ziet er een stuk beter uit dan de onderste foto! Veel plezier met inrijden en blijf nadenken waarom je iets doet, er zijn verschillende wegen die naar Rome leiden en soms kun je van gedachten veranderen!