[WN] Deze westernknol heeft haar voetjes van de vloer!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Re: Deze westernknol heeft haar voetjes van de vloer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:11

Of een paard het nu wel of niet tegen je kan gaan gebruiken, als ik na het aanleren van zo'n 'kunstje' een dergelijke foto zou zien waar mijn paard op staat met de oren niet gewoon zomaar een beetje naar achteren maar vrijwel plat in de nek, en het wit van de ogen tonend, zou ik het nooit meer doen. Voor mij zou dit een overduidelijk teken zijn dat ze het niet bepaald met plezier doet.

Joycie_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:33

je kent babiche niet eens, dus je kan hier ook geen oordeel over geven.
alleen bijeen paard die je door en door kent kan je dit zeggen.
maar babiche heeft altijd zo een uitstraling.. maar als ze het echt niet leuk zou vinden,
weet ik zeker dat ze dit wel wat duidelijker laat merken Knipoog

je mag die mening hebben bij je eigen paard, maar daar ken je het karakter, houding etc. goed genoeg voor. Knipoog

edit: toevoeging bovenstaande zin.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:45

Waar in mijn reactie oordeel ik dan over jouw paard? Ik zeg overal 'IK zou', 'voor MIJ' dus ik heb het nergens over wat jij wel of niet zou moeten doen. Als jij denkt dat jouw paard met zo'n uitdrukking juist veel plezier heeft, wie ben ik dan om te zeggen dat het niet zo is? Jij zal haar wel beter kennen, is het niet... Ik kan alleen maar op het plaatje afgaan en daar straalt in MIJN ogen niet veel vertrouwen en samenspel vanaf.

Joycie_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:56

pretletter17 schreef:
Waar in mijn reactie oordeel ik dan over jouw paard? Ik zeg overal 'IK zou', 'voor MIJ' dus ik heb het nergens over wat jij wel of niet zou moeten doen. Als jij denkt dat jouw paard met zo'n uitdrukking juist veel plezier heeft, wie ben ik dan om te zeggen dat het niet zo is? Jij zal haar wel beter kennen, is het niet... Ik kan alleen maar op het plaatje afgaan en daar straalt in MIJN ogen niet veel vertrouwen en samenspel vanaf.

oké als jij dat vind mag dat, maar wat schiet Julia er mee op?
zij hebben er plezier in en dat is het belangrijkst, zij kent Babiche het beste en is slim genoeg om te weten of ze er wel of geen plezier in heeft.

wat ik hiermee wil zeggen: het gaat er niet om of je voor of tegen het aanleren van stijgeren bent of dat je denkt dat ze er plezier in heeft of niet. Het gaat erom wat julia wil en of babiche daar plezier in heeft. Ze vraagt alleen maar om tips...

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:18

Joycie_25 schreef:
pretletter17 schreef:

oké als jij dat vind mag dat, maar wat schiet Julia er mee op?
zij hebben er plezier in en dat is het belangrijkst, zij kent Babiche het beste en is slim genoeg om te weten of ze er wel of geen plezier in heeft.

wat ik hiermee wil zeggen: het gaat er niet om of je voor of tegen het aanleren van stijgeren bent of dat je denkt dat ze er plezier in heeft of niet. Het gaat erom wat julia wil en of babiche daar plezier in heeft. Ze vraagt alleen maar om tips...

waarom zet ze er dan onder, wat vinden jullie ervan Clown

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:18

Cassidy: het filmpje laat een "ranker" zien, dat heeft totaal niets te maken met steigeren op commando. Zie dus ook niet wat dit toevoegt

Joycie_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:20

ze zet er onder wat vinden jullie ervan om er achter te komen hoe ze het beter kan doen.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:22

Mensen dit is nou al de zoveelste discussie hierover. Ik heb het idee dat de TS wel weet wat ze doet en het kunnen van het paard. Moeten er dan filmpjes bij worden gehaald van een paard dat achteroverklapt die misschien niet eens zo'n voorgeschiedenis heeft. Niet relevant in mijn ogen. Achterover klappen kan dat is zeker maar dat hoeft helemaal niet.

Sommigen reageren ook flink bot hier.
Waarom moet TS haar topic verpest worden met deze zoveelste discussie. Leg je er een keer bij neer want dit is nog een ontspannen topic om naar te kijken in vergelijking met alle pennymeisjes die hun shetjes leren steigeren op de raarste manieren en zonder enige basis, ja alleen de basis op dat ze het stoer vinden Frusty.

Je mening geven ok en uitleg tuurlijk heel normaal maar met een beetje rescpect kan er toch wel op gegaan worden want heb het idee dat sommigen zo over de TS haar tekst heenlezen.

Maar ja dat is bokt Clown

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:22

Beter niet doen dus Haha!

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 16:22

[quote="Cassidy]O, zeker, het is "jouw" paard, en jij mag er mee doen wat je wilt. Al schiet je hem hoogstpersoonlijk een spreekwoordelijk kogel door zijn hoofd, het is jouw paard. Ik denk alleen wat verder door, en heb helaas te vaak gezien dat het uiteindelijk toch niet is gelukt om een paard aan te houden bij financiele problemen of om wat voor reden ook. Misschien moet je wat ouder worden om dat te kunnen zien. Het blijft uiteindelijk een levend wezen waar jij de verantwoording voor draagt. Jij blijft verantwoordelijk voor wat er met haar gebeurt, ook als de eigenaar beslist om niet meer voor haar te zorgen, of deze beslissing door hem niet genomen kan worden omdat hij er niet meer is. Ik ga er van uit dat het testamentair vastgelegd is wat er met Babiche moet gebeuren als hij eventueel komt te overlijden? Niet? Dan zou ik dat misschien een keer met de eigenaar overleggen. En ook met je ouders, omdat zij financieel wel wat voor hun kiezen krijgen als jij Babiche compleet zou moeten betalen. Anders kon je weleens in een situatie komen te staan dat jij het niet meer voor het zeggen hebt, ondanks dat je hemel en aarde kunt laten bewegen...

En ik val eigenlijk een beetje over die laatste regel. Babiche is voor jou ook een verzorgpaard, ook al voelt dat anders, en heb je carte blanche van de eigenaar. Met een eigen paard moet je niet perse andere dingen doen dan met een verzorgpaard of een leasepaard, puur omdat het kan?[/quote]

Nou nou nou dit vind ik allemaal wel heel ver gezocht hoor!
Wat ik bedoel te zeggen, is dat je met een verzorgpaard afhankelijk bent van de eigenaar. Dus de meest vanzelfsprekende reden waarom mensen een eigen paard kopen, is omdat ze dan zelf kunnen bepalen wat ze met het dier gaan doen. Ze kunnen hun eigen doelen bereiken, zonder dat ze daarvoor rekening hoeven te houden met de mening van een ander. Tuurlijk moet dit allemaal met verstand en respect tegenover het dier, maar ik zou ook niet weten in welk opzicht ik dat met Babiche niet doe. Ik heb dit allemaal overlegd met de eigenaar, hij heeft me zien trainen, helpt me ook erg vaak, dus hij staat er volledig achter.
En als we het dan toch allemaal wat persoonlijker gaan aanpakken; voor zover ik het uit jou profiel kan opmaken, werk je op een trainingsstal. Nu zal het in jou geval dan waarschijnlijk wat logischer zijn om bij het trainen van een paard direct door te denken aan de eventuele koper of volgende eigenaar. In mijn geval zit dat toch echt even iets anders. Babiche is een puur recreatief paard, van een particulier. Wat betreft karakter, bewegingen en conditie past ze perfect bij de eigenaar, en kan ik met 99% zeggen dat ze nooit weggaat. Die ene 1% zou dan zijn dat allebei de eigenaren plots zouden overlijden. Zou je dan altijd bij alles wat je doet nog rekening moeten houden met die 1%? Zou je bepaalde dingen die je heel erg graag wilt dan laten zitten voor die 1%? Met paarden, andere dieren en ook met mensen kun je nu eenmaal niets met de volle 100% zekerheid zeggen, maar als je alles op de goede en verantwoorde manier aanpakt, kun je al bijna zeker van je zaak zijn. Ik heb Babiche het steigeren geleerd op de goede en consequente manier, en ben dus niet bang dat dit tegen mij gebruikt word.

Wat wil je duidelijk maken met dat filmpje? Dat het gevaarlijk kan zijn als een paard steigert? Tuurlijk kan dat gevaarlijk uitpakken, maar dat heeft totaal geen betrekking op dit topic! Want ieder paard kan namelijk onverwachts steigeren, of ie het nou ook op commando kan of niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:24

julia: Daarbij is het paard op het filmpje een zogenaamde "ranker". Prima paarden, is veel vraag naar voor rodeo's. Er gaat bij deze paarden nl een knop om zodra je erop gaat zitten.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:24

Want ieder paard kan namelijk onverwachts steigeren, of ie het nou ook op commando kan of niet

uhuh, Maar tog is het zo dat 9 van de 10 keer, paarden die het geleerd hebben, het ook zonder reden gaan doen, en das dus gevaarlijk..

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 16:26

stef schreef:
cassidy: Deze discussie heb ik eerder met je gehad. Ik leef nú, en heb nú plezier met mijn paard. Ik ga dus geen dingen laten voor wat er mogelijk ooit in de toekomst gebeurt

Precies! Lachen
En waarom zou je zo niet kunnen leven met paarden, zolang je alles op de goede en consequente manier aanpakt?

@ Maysie & Joyce: bedankt! Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:26

robin: Waar baseer je dat op?
Een paard wat CORRECT leert steigeren, staat niet te pas en te onpas op zijn achterbenen.
Een paard gaat ook niet ineens in passage lopen omdat ie het leert, gaat ook niet ineens spinnen omdat ie het leert.
Een discussie prima, maar kom met gefundeerde argumenten (en Tog.... schrijf je met CH)

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 16:28

robinelma schreef:
Want ieder paard kan namelijk onverwachts steigeren, of ie het nou ook op commando kan of niet

uhuh, Maar tog is het zo dat 9 van de 10 keer, paarden die het geleerd hebben, het ook zonder reden gaan doen, en das dus gevaarlijk..

Hoe vaak ga ik het nog moeten uitleggen.. Nagelbijten / Gniffelen Als je een oefening, of het nou steigeren, kus geven of een sliding stop, op de goede en verantwoorde manier aanleert, en er consequent blijft, staat je paard niet zomaar op zijn achterbenen. Als hij dat wel doet, is dat dus het gevolg van instinctieve reactie, en heeft dat niets te maken met het feit of je paard het ook op commando doet.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 16:29

stef schreef:
julia: Daarbij is het paard op het filmpje een zogenaamde "ranker". Prima paarden, is veel vraag naar voor rodeo's. Er gaat bij deze paarden nl een knop om zodra je erop gaat zitten.

Dan snap ik al helemaal niet wat het filmpje duidelijk moet maken met betrekking tot deze discussie!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:30

stef schreef:
robin: Waar baseer je dat op?
Een paard wat CORRECT leert steigeren, staat niet te pas en te onpas op zijn achterbenen.
Een paard gaat ook niet ineens in passage lopen omdat ie het leert, gaat ook niet ineens spinnen omdat ie het leert.
Een discussie prima, maar kom met gefundeerde argumenten (en Tog.... schrijf je met CH)

Ik basseer het op dingen die ik gezien heb..
Ik heb zo vaak gezien dat meiden hun paard leren steigeren, en het paard dan na een tijdje dit gaat doen om niks..
En dan wordt het dus gevaarlijk.. Dan wil je op buitenrit en bgint je paard te steigeren .. En maar straffen..
Wat je ook onder correct aanleren ziet, Leren steigeren vind ik niet correct.. en wat ik ook niet zo goed snap. waarom vraag je al TS wat we ervan vinden, terwijl je duidelijk niet tegen kritiek kan die je niet wilt horen.. toCH?

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:32

Hoezo zou ze niet tegen kritiek kunnen want dat lees ik eigenlijk nergens terug ze heeft gewoon een mening. En probeerd die gewoon te onderbouwen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:33

robin: Dan hebben de paarden die jij gezien hebt het dus niet consequent geleerd.
Denk je dat de lipizaners van wenen bij het minst of geringste op hun achterbenen staan? Nop.
Denk dat TS best tegen kritiek kan, alleen dan wel kritiek die goed onderbouwd is.
Meningen kunnen verschillen, dat geeft ook helemaal niks. Ik ben er ook niet voor dat jan en alleman hun paard leert steigeren, maar zolang je weet waar je mee bezig bent, zoals een paar VD-ers hier (mireille, Amable, om er maar even 2 te noemen) is er niks aan de hand

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 16:33

Ik kan zeker wel tegen kritiek hoor! Heb daar echt geen moeite mee Lachen Bedoel, ik val jullie toch ook niet persoonlijk aan op jullie mening, maar probeer jullie te overtuigen van mijn mening (zoals dat meestal gaat bij een discussie Knipoog )en dat ik echt niet zomaar het steigeren heb aangeleerd.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:37

Misschien moet het eerst foutgaan.. meestal zo he bij de mens..
Hoop niet dat je je pony er strax op afrekend dat zij iets doet wat je dr zelf aangeleerd heb Knipoog

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:38

stef schreef:
Ik ben er ook niet voor dat jan en alleman hun paard leert steigeren, maar zolang je weet waar je mee bezig bent, zoals een paar VD-ers hier (mireille, Amable, om er maar even 2 te noemen) is er niks aan de hand

Vind ik ook sluit me hier bij aan Afgod

En wat me dan opvalt.. Is dat er bij sommige bokkers die ook foto's hiervan hebben van het steigeren waar iedereen alleen maar zegt wow wat een gave foto's oeh mooi mooi ect ect .. En daar zie je nauwlijks iemand die die omhoog stapt en er dan ook tegenin gaat.. Maargoed dat terzijde..

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:39

robinelma schreef:
Misschien moet het eerst foutgaan.. meestal zo he bij de mens..
Hoop niet dat je je pony er strax op afrekend dat zij iets doet wat je dr zelf aangeleerd heb Knipoog

straks Knipoog in verkorte taal mag niet gepraat worden op bokt als het goed is Knipoog.
Niet om lastig te doen maar anders kan je wel een pbtje krijgen van een modje Tong uitsteken

Had ik in het begin begin op bokt ook.
Laatst bijgewerkt door Maysie op 27-05-08 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 16:40

Nou nou jij kan lekker uit de hoogte doen zeg Nagelbijten / Gniffelen
En dat zal niet nodig zijn, want ik ben consequent genoeg voor dit soort oefeningen. Er word niet gesteigerd zonder commando, en gebeurt dit wel, dan is dat een doodgewone reactie van een paard dat bv ergens van schrikt, of iets niet begrijpt e.d. En aangezien je in zo'n geval je paard ook niet af hoeft te straffen, maar wel duidelijk moet laten weten dat het niet gewenst is, zal ik het ook op die manier aanpakken Lachen

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:42

Ik doe niet uit de hoogte, als je ff terugbladert zei ik dat je ermee moet uitkijken.. Omdat ik het zovaak fout heb zien gaan Lachen
En daar houd ik t maar bij, want t is niet mijn bedoeling ruzie te zoeken/maken hier Knipoog