[WN] westernezels van de bartelsluis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: westernezels van de bartelsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 17:46

gaaf!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 17:52

Leuk jullie ezels! Ze blijven geweldig, leuk om eens van die grote jongens te zien naast de drie "ukkepukjes" van mij - zo klein zijn ze niet, maar vergeleken met dit...
Leuk ook om ze onder het zadel te zien. Het verhaal van aanvalsdier - vluchtdier heb ik ook vaker moeten vertellen. Ben ik blij dat onze beesten goed op de stemhulpen reageren, been geven interesseert ze geen moer. (Ze zijn ook nooit echt ingereden, maar toch leuk dat jullie het voor elkaar hebben gekregen om western met ze te rijden).

Jammer van het niet mee mogen doen met wedstrijden, anders was onze Gijs ook allang springkampioen geworden. Van mij mogen ze die regel schrappen!
Komen jullie wel eens op keuringen? Anders kom ik jullie misschien ooit nog eens tegen Haha!

DNIEZE schreef:
jongen
als jij vind dat dit western is, dat moet je dt vooral denken.
misschien doen ze de oefeningen van western maar, dit is geen western dat doe je met een western zadel.

Haha, ik ben geen western-kenner, maar westernrijden noem ik de oefeningen, niet het zadel.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 19-02-08 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 17:54

Ik vind het TOF. Klein jeugdsentimentje hier. Toen ik vroeger naar het zwembad ging (ergens bij bleiswijk in de buurt) ging ik ook altijd ezelrijden. Ze hadden daar een wei met ezeltjes en daar kon je dan zonder zadeltje op. Vond het helemaal geweldig. Helaas gingen de ezels later weg jammer jammer. Ik ben mijn vriend er al voorzichtig op aan het voorbereiden dat als wij later de ruimte hebben er ook ezels komen, ze zijn TE leuk.
Succes meiden met het rijden van deze leuke beessies. Als ik de uitleg op pagina één zo lees zal het niet altijd even makkelijk gaan, maar deze momenten die nu op de foto staan hebben jullie in ieder geval in the pocket! Keep up the good work!

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 17:59

zoo gaafff, ECHT dikke duim voor jullie.
Maar 1 vraagje.. kunnen ezels ook aan de teugel lopen
(zal niet weten waarom niet maar ben niet bekend met ezels) Lijkt me dan meer dan geweldig om zo in 1 keer een dressuurproef in te rijden met een ezel.. hopelijk laten ze me dan de proef af rijden voordat ik gediskwalificeert word omdat de paardeneigenaren denken dat ze anders gaan verliezen hahaha
Zit er over te denken om ook een ezel aan te schaffen maar dan een kleine om NIET op te rijden... Ze blijven prachtig en vooral komisch.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:01

Susy_Q schreef:
zoo gaafff, ECHT dikke duim voor jullie.
Maar 1 vraagje.. kunnen ezels ook aan de teugel lopen
(zal niet weten waarom niet maar ben niet bekend met ezels) Lijkt me dan meer dan geweldig om zo in 1 keer een dressuurproef in te rijden met een ezel.. hopelijk laten ze me dan de proef af rijden voordat ik gediskwalificeert word omdat de paardeneigenaren denken dat ze anders gaan verliezen hahaha
Zit er over te denken om ook een ezel aan te schaffen maar dan een kleine om NIET op te rijden... Ze blijven prachtig en vooral komisch.

Hm, onze Gijs kan het wel Lachen
Jason kan galopwissels om de pas, en ze kunnen allemaal wijken en schouderbinnenwaarts. Dus dressuur is mogelijk Lachen

Maar eigenlijk, vind ik deze westernezels veel stoerder Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:10

mee eens. ik vind t ook superknap. heb wel eens op een ezel `gereden` van mijn opa. hij wilde dat mijn jongste neeefjes en nichtjes er op konden zitten terwijl hij er mee aan de hand liep. ik ben zijn oudste kleinkind, dus mocht het even oplossen... want zelf kon hij er niet op gaan zitten (te oud, en te zwaar). ik vond het machtig mooi, maar t was al heel wat als ze 1 pasje voorwaarts deden...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:11

Ik zie dat jullie best dichtbij staan met de ezels, volgens mij ben ik er een keertje geweest Lachen Zal eens opletten als ik er weer eens kom, of ik de ezels zie staan Haha!

Mennen jullie er eigenlijk ook mee? Dat doen wij voornamelijk.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:21

Nu wist ik al dat ezels tof waren, maar deze foto's bewijzen dat alleen maar!
Gaaf hoor...En na het lezen van de extra ezelinfo alleen maar nog meer respect! Wist niet dat ze nog zo 'moeilijk' waren...

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:10

hee, ziet er gaaf uit Vuurtoren en ruiters!! Is eens wat anders als jullie tinkers op de foto! Echt superstoer!!

Nooit geweten inderdaad dat ezels aanvalsdieren zijn, dus ook ik heb wat geleerd!!

En over westernrijden... Nooit geweten dat je daar persé een westernzadel voor nodig hebt.. Kan ik dus niet meer zonder zadel gaan rijden want dan heb ik plots een andere discipline.. Ben wel benieuwd welke discipline ik dan wel rijd.. Iemand die het me kan vertellen? Clown
Laatst bijgewerkt door DianneM op 19-02-08 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:55

Lopen ze nou anders qua beweging? Dus hoe de ruiter het voelt???
Trouwens, ik haal ook wel eens mijn voet uit de beugel. Om gewoon duidelijk het verschil van druk voor wijken en achter wijken aan te geven, dat snapte ze eerst niet. Terwijl er potdorie toch wel een westernzadel op ligt......

westerninfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:56

Zucht op slag Lovers die oren...........

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:16

Moderatoropmerking:
verzoek om ontopic te blijven

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:31

Weer helemaal on topic!
De ezels zijn nu precies 1 jaar onder het zadel.
Misschien nog een paar weetjes voor de grap: een ezel heeft een lendewervel minder dan een paard (5 ipv 6). Vandaar dat de rug niet alleen korter is maar ook rechter. De schouders zijn stijler en de stand van de koten is veel stijler (menig ezel wordt door een paardenhoefsmid verkeerd op de voeten gezet). Je kan je daarom voorstellen dat de gangen minder ruim zijn. Het zit dan ook wat hobbelig in draf.
Daarentegen is een ezel verbazingwekkend soepel heup- en kootgewricht dat veel meer draaiing biedt dan dat van een paard. Daarom kan een ezel heel goed zijwaarts schoppen. We hebben eerder een andere ezel gehad die veel problemen had met zijn pezen en sesambeentjes. Wanneer we dan naar de kliniek moesten met hem (Utrecht en Emmeloord), moesten we steeds waarschuwen dat je echt niet naast hem kon blijven staan als hij onderzocht aan zijn pijnlijke been. Desalniettemin heeft onze ezel heel wat artsen en medewerkers weten te raken. Ze stonden wel op een plek die bij paarden veilig was maar onze ezel had geen enkele moeite om ze volop te raken. En wij maar weer een bos bloemen achterlaten met kaartje "sorry".
En als laatste: Dat een ezel geen vluchtdier is, blijkt ook het feit dat hij niet in staat is tot een rengalop. Daar heeft hij geen ruimte genoeg in de schouders. (Geen ezelrennen dus Clown )En omdat hij niet gebouwd is om lang en hard te rennen, heeft hij van nature een slechte conditie. Stappen houdt hij uren vol maar alle andere gangen moet hij echt op getraind worden. We zijn begonnen met applaus bij 10 seconden draf, maar inmiddels houden ze het toch al een half uurtje vol.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 23:04

wat ontzettend leuk om te weten!! Het zal je maar gebeuren, denken veilig te staan en je krijgt een hoek Nagelbijten / Gniffelen

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 23:08

Heerlijke beesten zijn he!!!! Echt super leuk om te zien en te lezen in dit topic Ja

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 00:12

[quote="Teuntje111"]hee, ziet er gaaf uit Vuurtoren en ruiters!! Is eens wat anders als jullie tinkers op de foto! Echt superstoer!!

de tinkers zijn ook niet echt gecharmeerd van ze alleen een draver bij ons op stal heeft geen moeite met ze de rest begint te wennen.
de eerste keer dat ze op stal verschenen hadden we 10 paarden achter in hun stal staan snuivend en bibberend.
we maakten toen ook de fout om een borstel van ons te gebruiken en daarna liep iemand met borstel de stal in en ja hoor paard recht overeind oeps maar nu gaat het wel de meiden rijden ook bij ons en hoeven nu geen jas meer te wisselen.

op de vraag of ze ook voor de kar staan ja dat kunnen ze en als jasper weer eens een ritje maakt zal ik foto's maken.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 00:28

GEWELDIG!!!! *LOL*
Ziet er echt super uit...

TOP meiden en ga zo door *LOL*

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 00:38

Wat geweldig!!! Haha!
Ziet er leuk uit, knap dat je het zo voor elkaar gekregen hebt!

Wij hebben namelijk zelf ezels gehad, sterker nog, ik heb er op leren rijden Nagelbijten / Gniffelen en dat ging echt letterlijk met vallen en opstaan... Een rondje door de wei, en dan moest ik lopend naar achter, daar erop gaan zitten, en in een bokkende rengalop naar voren, waarbij ik er ondertussen een keer of 5 af sodemieterde *LOL* Springen konden ze overigens wel, hierbij heb ik echter ook ontelbare keren de grond kunnen kussen. Buitenrijden ging tot de lantaarnpaal bij de buren enz. *LOL* Het zijn echt dieren met humor en ik vind het diep respect waard dat je ze zo netjes af hebt kunnen richten. Ons is het in al die jaren niet gelukt Haha! Nou ja, rijden ging wel, maar daar had je het wel mee gehad hihi.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:01

Jasper schreef:
Weer helemaal on topic!
De ezels zijn nu precies 1 jaar onder het zadel.
Misschien nog een paar weetjes voor de grap: een ezel heeft een lendewervel minder dan een paard (5 ipv 6). Vandaar dat de rug niet alleen korter is maar ook rechter. De schouders zijn stijler en de stand van de koten is veel stijler (menig ezel wordt door een paardenhoefsmid verkeerd op de voeten gezet). Je kan je daarom voorstellen dat de gangen minder ruim zijn. Het zit dan ook wat hobbelig in draf.
Daarentegen is een ezel verbazingwekkend soepel heup- en kootgewricht dat veel meer draaiing biedt dan dat van een paard. Daarom kan een ezel heel goed zijwaarts schoppen. We hebben eerder een andere ezel gehad die veel problemen had met zijn pezen en sesambeentjes. Wanneer we dan naar de kliniek moesten met hem (Utrecht en Emmeloord), moesten we steeds waarschuwen dat je echt niet naast hem kon blijven staan als hij onderzocht aan zijn pijnlijke been. Desalniettemin heeft onze ezel heel wat artsen en medewerkers weten te raken. Ze stonden wel op een plek die bij paarden veilig was maar onze ezel had geen enkele moeite om ze volop te raken. En wij maar weer een bos bloemen achterlaten met kaartje "sorry".
En als laatste: Dat een ezel geen vluchtdier is, blijkt ook het feit dat hij niet in staat is tot een rengalop. Daar heeft hij geen ruimte genoeg in de schouders. (Geen ezelrennen dus Clown )En omdat hij niet gebouwd is om lang en hard te rennen, heeft hij van nature een slechte conditie. Stappen houdt hij uren vol maar alle andere gangen moet hij echt op getraind worden. We zijn begonnen met applaus bij 10 seconden draf, maar inmiddels houden ze het toch al een half uurtje vol.

De ezel schijnt ook een soort tweede luchtpijp te hebben, waarmee hij het balk-geluid voor kan brengen. Maar hier wordt momenteel nog onderzoek naar gedaan. Leuk altijd die ezelweetjes Haha!

Dat van de paardenhoefsmid, dat is helaas maar al te waar. Zo jammer om zoveel ezels op die lelijke 'klompvoeten' te zien rondlopen.

Lenig in de beentjes zijn ze zeker, en richten dat ze kunnen! Keji wilde toen ze drachtig was van Gijs, absoluut niet op haar buik geborsteld worden. Een jongen die dit toch - na de waarschuwingen - wilde proberen werd de borstel uit zijn handen getrapt. Niet eens een vinger geraakt, alleen de borstel sloeg ze weg.

Hobbelig in draf vind ik juist totaal niet, ik weet niet hoe het met jouw groterds is maar ik heb nog nooit zo lekker gedraafd als op Jason. Hij kan ook zo mooi draven, hij stapt vele hoeven over, hij zweeft over de weg. Maar ik krijg langzamerhand het idee dat die beesten van ons echt gevallen apart zijn Clown

Ezels kunnen hogere gangen niet lang volhouden? Dat is bij ons niet waar. Gijs gaat het liefst altijd zo hard mogelijk in galop en houdt dit langer vol dan ik kan bijbenen. Jason draaft iedereen eruit, en elke dag staan ze minstens een halfuur in de wei te dollen.
Keji rent een paard er met gemak uit, voor de wagen.
Nu is het zo dat de meeste ezels die je in de wei ziet staan braaf rustig stilstaan, maar die van ons zijn altijd of aan het rennen, jagen, spelen, springen. Dan rusten ze even uit, maar het liefst rennen ze de hele dag.

Overigens, als ze iets zien dan rennen ze er het liefst 10 meter voor weg om dan pas stil te blijven staan Clown

Ik vind het er heel erg netjes uitzien Haha!

Nog 1 vraag: zou je mij wat foto's kunnen sturen voor op de BoktWiki? Ik heb het artikel over ezels geschreven, en het zou leuk zijn als daar nog een foto van westernezels bij kan Lachen

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:04

Ah daar hebben we de beroemde ezels weer! Leuke foto's!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:15

Gave foto's *LOL* en de 'ezelweetjes' zijn uitermate educatief!! OK dan!

TJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:08

Jasper schreef:
Haha! Wat een leuke discussie Haha! Wat de meeste mensen vergeten, is dat een ezel geen paard met lange oren is. Om even kort door de bocht te gaan: een paard is een vluchtdier maar een ezel is een echt aanvalsdier. Met andere woorden: een ezel wijkt van nature nooit voor druk. Het interesseert hem namelijk van nature totaal niet wat jij doet met je benen. Maar als je teveel doorprikt, en het dus vervelend voor hem wordt, dan gaat hij in verzet. Hij stopt dan gewoon met meewerken. Niet meer voor of achteruit te krijgen. Is hij eenmaal in zo'n bui, dan blijft er maar één ding over: afstappen en morgen terugkomen.
Clown

Mijn pony wordt nog wel eens aangezien voor ezel, door een aardige mevrouw zonder enig verstand van paarden maar als ik dit lees weet ik het zeker ZE HEEFT GELIJK!! Haha!