Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DezeNaam schreef:Ik vind het wel bijzonder dat mensen hier nu gaan beweren dat rodeo paarden praktisch altijd goed behandelt worden. Heb al genoeg filmpjes gezien die het tegendeel bewijzen. (En ja natuurlijk, dat is bij alle takken van de paardensport zo.)
Zo kan ik ook zeggen dat ik mensen ken die hun springpaarden goed behandelen (aangezien de meeste hier nu naar wijzen), wilt dat zeggen dat iedereen in de springsport dat doet en ik hierdoor een algemeen beeld van de springwereld neer kan zetten?
Dat je toevallig een paar plaatsen kent waar de paarden een goede behandeling krijgen wilt niet zeggen dat dat overal zo is. Vind dat nogal een vaag argument.
Om ook nog niet te spreken van de foto met het kalfje, die dieren worden op volle snelheid plots stil getrokken met een lasso rond de nek... Ja, echt diervriendelijk...
Bovendien vind ik niet dat je kan spreken van een 'momentopname' als een paard vol in zijn bek getrokken wordt. Een momentopname kan zijn als het paard iets te diep loopt of de ruiter wat scheef zit, handen niet goed draagt etc... Maar een paard met duidelijk pijn noem ik geen momentopname.
Dat paarden bij andere sporten ook in de mond getrokken worden praat dit toch niet plots goed? Lijkt mij als er foto's geplaatst worden van een jumping waarbij paarden hun mond opengetrokken wordt daar ook wel commentaar op komt.
antje_vip schreef:Ben het er wel mee eens dat het er niet op alle foto's zo fijn uitziet voor de paarden, en vraag me toch altijd af hoe ze die paarden/stieren zo gek krijgen dat ze als een malle beginnen te bokken
DezeNaam schreef:Om ook nog niet te spreken van de foto met het kalfje, die dieren worden op volle snelheid plots stil getrokken met een lasso rond de nek... Ja, echt diervriendelijk...
Kelly_ann schreef:DezeNaam schreef:Om ook nog niet te spreken van de foto met het kalfje, die dieren worden op volle snelheid plots stil getrokken met een lasso rond de nek... Ja, echt diervriendelijk...
Ik dacht je mening te delen tot ik zag hoe een stierkalf zich liet omgooien en met de pootjes omhoog vastbinden.
Hij stond hierna op, liet zich even kort aaien, schudde zich uit en liep vervolgens op een drafje naar zijn Penn. Dat was zijn enige taak voor die dag. En hij wist wat hij moest doen... Hij wist het....
Het is nooit diervriendelijk om vol in actie te gaan en daarbij je dier te moeten afremmen, omtrekken of te gebruiken voor spel en wedstrijd.
Wat me opviel aan deze high action sport, was dat dieren er vrijwel allemaal gezond en fit bijstond en vol will to work zaten. Ik zie in de meeste foto's geen angst maar concentratie en werklust.
Werk dat nog vrij dicht staat bij het ooit oorspronkelijk doel als werkpaard op een ranch. En waar horsemanship je brood is. Nu is het ook sport, en vermaak. Evenals het paardenrennen, de spring, men marathons en de rustigere dressuur.
Er zijn ook echt wel te hardhandige lieden tussen daar in North America. En onnodig leed komt ook echt voor.. Commercie en ouderwetse denkwijzen etc.
Maar het algemeen beeld, dat heb ik echt bijgesteld na het zien van dit werk en deze sport.
Oordelen kan eigenlijk niet... Het is namelijk niet zwart of wit...
antje_vip schreef:Ben het er wel mee eens dat het er niet op alle foto's zo fijn uitziet voor de paarden, en vraag me toch altijd af hoe ze die paarden/stieren zo gek krijgen dat ze als een malle beginnen te bokken
Bralindy schreef:antje_vip schreef:Ben het er wel mee eens dat het er niet op alle foto's zo fijn uitziet voor de paarden, en vraag me toch altijd af hoe ze die paarden/stieren zo gek krijgen dat ze als een malle beginnen te bokken
Tazers natuurlijk. Mag niet, maar gebeurt wel. Sommige stieren krijgen ook touwen om hun testikels heen dat de boel afknelt. Super pijnlijk en oncomfortabel maar geeft wel een mooie 'show'.
De foto's zijn mooi, maar het leed er achter vind ik vreselijk en misselijkmakend dat er ook hier mensen zijn die hier 'van genieten'.
Hevonen schreef:antje_vip schreef:Ben het er wel mee eens dat het er niet op alle foto's zo fijn uitziet voor de paarden, en vraag me toch altijd af hoe ze die paarden/stieren zo gek krijgen dat ze als een malle beginnen te bokken
Ik heb altijd begrepen dat die paarden (en ook rodeostieren) een strakke band om hun lendenen krijgen, die heel veel pijn veroorzaakt (druk op nieren en andere organen). Ze bokken van pijn, om dat ding kwijt te raken.
Bralindy schreef:WesternWay wat ben jij naar zeg. Ik zou het niet zeggen als er geen film bewijs van is. Bah!
Leuke sport joh!!
https://youtu.be/aGi5wbXVkIs
M_D_H schreef:Bralindy schreef:WesternWay wat ben jij naar zeg. Ik zou het niet zeggen als er geen film bewijs van is. Bah!
Leuke sport joh!!
https://youtu.be/aGi5wbXVkIs
Je hebt het over Tasers maar op dit filmpje zie ik niemand een Taser gebruiken...
Wat ik wel zie is een stier die zijn been breekt. Erg sneu en niet leuk om te zien. Aan de andere kant wordt de wedstrijd meteen stil gelegd en wordt het diertje waarschijnlijk goed behandeld. Of in ieder geval verdoofd voor het geslacht wordt en op iemands bord beland als steak. Waarna zijn huid gebruikt wordt voor het zadel waarop iemand plaats gaat nemen en alle andere bruikbare onderdelen van het dier gebruikt worden voor de honden, katten, varkens of kippenvoer...
Ik vind het prachtige foto's, echt knap gemaakt!