[WN] Na 5 maanden niet gereden te hebben onze eerste spin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:08

geerke schreef:
hollywood86 schreef:
Ik ben vaak zat met een DA mee geweest en ik maak erg veel blessures mee in de dressuursport. Maar dat is hier in Nederland.

Blessures komen overal voor....het meeste bij de 'ankywannabee's'
En wanneer de ambitie van de ruiter hoger is dan die van het (jonge)paard.

Ah, kijk, nu gaan we ergens komen. Dus hiermee onderken je gewoon problemen in de gehele sport.
Dat is al heel anders dan specifiek western.

anneliesdj

Re: Na 5 maanden niet gereden te hebben onze eerste spin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:10

hollywood, jij begon ook te katten nadat er enkel gevraagd was of ts niet bang was voor blessure's.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:11

@ Annelies: er wordt wel gereageerd op je vraag.
Okay, misschien een beetje lacherig, maar het is natuurlijk wel logisch dat TS haar paard niet direct in een spin trekt!!!!!

Het feit dat je dat je het op deze manier vraagt, lijkt wel een pietsie op een soort 'beschuldiging'.
Dat heb je vast niet zo bedoelt. :)
Maar hier in het westerndeel komen zooooooooooo vaak 'dressuurbokkers' voorbij die heel snel al een vooroordeel klaar hebben.
Sporen zijn sjielugh, een shank is dierenmishandeling, alle westernpaarden worden afgerost en kreupel gereden >;)
Zelf word ik wel eens een beetje moe van al die vooroordelen......
Dus ik kan me wel een beetje voorstellen dat er op deze manier op de vraag wordt gereageerd. :j

Lang leve internetcommunicatie :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:12

hollywood86 schreef:
Weet je, je kan heel veel gaan uitleggen of proberen een serieuze discussie aan te gaan, maar als mensen hun oordeel al klaar hebben, dan ga ik die tijd er niet insteken. Een ieder die wel serieus geïnteresseerd is, die mag 1000 domme vragen stellen, waar ik met het meeste geduld nog op zal antwoorden.

Domme kreten van ''veel blessures en blabla'', tja, tegen dat soort 'wijsheid'' kan niemand tegenop. Heeft ook geen zin en is dus verspilling van mijn tijd :)

Maar het begon toch met een oprechte vraag? Maar als dan 1 iemand gaat katten, kat de ander terug, dat is meestal zo.

Dus nogmaals de -oprechte- vraag. Hoe kan het dat een paard deze -in mijn ogen- zeer intensieve oefening toch na minimale training kan en mag uitoefenen?

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:14

Vreemd altijd dat als iemand hier iets plaatst, en er is kritiek op , dan loopt altijd het hele topic uit in een discussie.. :(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:15

anneliesdj schreef:
hollywood, jij begon ook te katten nadat er enkel gevraagd was of ts niet bang was voor blessure's.

inderdaad :j ....maar waarom ligt dit zo gevoelig dan?

Waarom voelen de westernruiters zich zo aangevallen?
Als jullie tussen jullie mede-western beoefenaars geen last hebben van blessures is het toch prima?
En dit door een hele simpele vraag in de beginne of het paard geen spier pijn had.
Nou,die vraag had nooit gestelt mogen worden.....want dat zijn de anti western mensen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:18

Gini: Dit is echt geen zeer intensieve oefening. Uiteraard is spinnend echt belastend, maar dit is absoluut niet full-speed. Het is vrij gebruikelijk in de reining om paarden gewoon vrij te geven gedurende de winter, rond januari worden ze dan weer opgepakt voor trainen en wedstrijden. Niemand (ok, sommige idioten, maar die heb je in iedere tak v.d. sport) zal gelijk 100% vragen dan.

Een spin zoals in filmpje is lang geen volle snelheid of volle belasting. Dit is gewoon rustig draaien voor zo'n paard, dit paard kan veel harder en beter spinnen. Hier hoeft zo'n paard niet voor getraind te zijn, dit is gewoon rustig. Hoogstens ziet het er snel uit voor een leek, maar voor dit paard is het gewoon heel simpel te doen zonder echte inspanning.

Voor een paard zonder enige ervaring en dan zoiets vragen, ja, dan is het belastend. Dat gebeurt allen niet in dit filmpje.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:25

Rumpleteaser schreef:
@ Annelies: er wordt wel gereageerd op je vraag.
Okay, misschien een beetje lacherig, maar het is natuurlijk wel logisch dat TS haar paard niet direct in een spin trekt!!!!!

Het feit dat je dat je het op deze manier vraagt, lijkt wel een pietsie op een soort 'beschuldiging'.
Dat heb je vast niet zo bedoelt. :)
Maar hier in het westerndeel komen zooooooooooo vaak 'dressuurbokkers' voorbij die heel snel al een vooroordeel klaar hebben.
Sporen zijn sjielugh, een shank is dierenmishandeling, alle westernpaarden worden afgerost en kreupel gereden >;)
Zelf word ik wel eens een beetje moe van al die vooroordelen......
Dus ik kan me wel een beetje voorstellen dat er op deze manier op de vraag wordt gereageerd. :j

Volgens mij wordt er niet gereageerd hoor, ik zie 'boehoehoe paardje moet een spin doen' en 'er moet toch iets te zeiken zijn' niet als normale reactie.
Daarbij ben ik geen dressuurruiter en als ik een topic zie van een dressuurruiter die die na 5 maanden niet gereden te hebben een appuyement rijd ben ik een stuk minder lief, zo ook bij een springruiter die een 1,40 parcours springt na 5 maanden.
Dus wat dat betreft komt ts er heel goed vanaf.
Als zij dat paard goed heeft voorbereid kan ze dat gewoon zeggen, de reactie die ik nu zie is juist een bevestiging dat ze zich blijkbaar toch aangesproken voelt. Je maakt mij niet wijs dat een paard wat 5 maanden geen zadel op heeft gehad zo een spin draait, zonder risico voor spieren en pezen.

En zoals iemand net al zei; de meeste blessure's komen voor bij recreatieruiters en volgens mij is ts dat gewoon. En western is nu eenmaal een blessuregevoelige sport (ja net als dressuur) icm de omstandigheden die ts zelf schetst is een beetje sociale controle helemaal niet gek.
Maar nee, we gaan er hier vanuit dat ALLE ANDERE recreatieruiters paarden met blessure's hebben maar wij zelf, nee hoor, WIJ zorgen toch zo goed voor ons paard, no-way dat die ooit overvraagd worden :roll:

En verders laat ik het hierbij, succes ermee.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:26

Wauw, en ik vond dit er al snel uit zien, maar dit is dus nog maar basic mode. Vind zo een spin echt een spectaculaire oefening.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:26

Gini schreef:
hollywood86 schreef:
Weet je, je kan heel veel gaan uitleggen of proberen een serieuze discussie aan te gaan, maar als mensen hun oordeel al klaar hebben, dan ga ik die tijd er niet insteken. Een ieder die wel serieus geïnteresseerd is, die mag 1000 domme vragen stellen, waar ik met het meeste geduld nog op zal antwoorden.

Domme kreten van ''veel blessures en blabla'', tja, tegen dat soort 'wijsheid'' kan niemand tegenop. Heeft ook geen zin en is dus verspilling van mijn tijd :)

Maar het begon toch met een oprechte vraag? Maar als dan 1 iemand gaat katten, kat de ander terug, dat is meestal zo.

Dus nogmaals de -oprechte- vraag. Hoe kan het dat een paard deze -in mijn ogen- zeer intensieve oefening toch na minimale training kan en mag uitoefenen?

Het is niet veel anders als bij mensen. Voetballers hebben ook een zomer en winterstop. De ene trainer pakt ze meteen weer op en de ander doet de eerste training rustig aan. Maar.........wat men kan en geleerd heeft zit er nog wel in.
Een sterk paard in goede conditie die 5 maanden rust heeft, staat niet 5 maanden in zijn stal. Net als een mens niet alleen in bed gaat liggen.
De snelheid, kracht en afwerking train je weer naartoe, maar de basis is er.

En voor iemand erover valt; ik maak even de vergelijking met een menselijke topsporter, omdat het even een makkelijke vergelijking is. Natuurlijk is en blijft het anders........

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:30

Gini schreef:
Wauw, en ik vond dit er al snel uit zien, maar dit is dus nog maar basic mode. Vind zo een spin echt een spectaculaire oefening.

Er heeft hier een poosje geleden een filmpje op Bokt gestaan van iemand die een spin deed met een helmcamera op.
Zal eens kijken of ik die kan vinden, daar wordt je pas duizelig van! :D

Edit: niet het filmpje dat ik bedoel, maar deze is ook errug gaaf!

Laatst bijgewerkt door Rumpleteaser op 18-01-13 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:31

superpony schreef:
Het is niet veel anders als bij mensen. Voetballers hebben ook een zomer en winterstop. De ene trainer pakt ze meteen weer op en de ander doet de eerste training rustig aan. Maar.........wat men kan en geleerd heeft zit er nog wel in.
Een sterk paard in goede conditie die 5 maanden rust heeft, staat niet 5 maanden in zijn stal. Net als een mens niet alleen in bed gaat liggen.

Het gaat om de spieren, die zijn 5 maanden niet getraind.
Als je 5 maanden geen spagaat hebt gedaan voel je hem ook goed zitten als je het weer eens probeert, ookal heb je het vroeger nog zoveel gedaan. Dat is gewoon omdat het spieren zijn die je anders weinig gebruikt.

Erg jammer dat er eerst flink gekat moet worden en na 3 pagina's eindelijk een inhoudelijke reactie kan komen. :n

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:32

Beetje offtopic, maar ik wil hier toch even reageren. Ik heb vandaag een luie dag en dan kom ik ook uit bij topics waar ik anders nooit zal komen. Ik heb vandaag dus een aantal western topics voorbij zien komen en het valt me echt op dat als je geen verstand van western hebt hier compleet word afgekraakt -O- . En waarschijnlijk is het allemaal niet zo bedoelt, maar als iedereen nu eerst eens even zijn getypte stukje tekst doorleest en bedenkt hoe het kan overkomen op anderen voordat ze op de versturen knop drukken, dan is het hier, en op heel bokt al een stuk gezelliger.

En ontopic,
Wat leuk dat je paard na 5 maanden rust gelijk weer alles kan oppakken :D die van mij heeft daar naar 5 dagen rust al moeite mee :+ .

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:38

anneliesdj schreef:
superpony schreef:

Het gaat om de spieren, die zijn 5 maanden niet getraind.
Als je 5 maanden geen spagaat hebt gedaan voel je hem ook goed zitten als je het weer eens probeert, ookal heb je het vroeger nog zoveel gedaan. Dat is gewoon omdat het spieren zijn die je anders weinig gebruikt.

Erg jammer dat er eerst flink gekat moet worden en na 3 pagina's eindelijk een inhoudelijke reactie kan komen. :n

Weet je, jij bent de enige die kat en vervelend reageerd. Ik weet heel goed dat het om de spieren gaat hoor, echt wel. Zowel bij paard als mens. Maar jij hebt blijkbaar nog niet veel paarden gereden die goed kunnen spinnen en weet gewoon niet wat basis is in deze of ''af''.
Gaat het er nou om dat die paarden die moeten reinen zo zielig zijn? Of dat ze heel blijven? Zielig is een probleem van de mens. Heel blijven is een kwestie van kundig trainen.
De ondertoon blijft op deze manier gewoon steeds weer terugkomen en dat is vervelend. Mensen die serieus trainen met een goede reiner, rijden deze niet expres kapot.

En dat een paard na 5 maanden al zijn spieren kwijt is, is ook onzin. De top is eraf, maar normale spieren mag hij hopelijk nog wel bezitten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:42

Je moet lezen, je rukt alles wat ik zeg uit zijn verband.
En die nare ondertoon, daar heb je zelf voor gezorgd.
Als ik heel gewoon een vraag stel en daar meteen op afgebekt wordt, dan ben ik het ook wel een keer zat.
Nogmaals; lees je berichten maar eens terug.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:46

@ Annelies: heel gewoon een vraag stellen is het natuurlijk niet helemaal.....

Citaat:
Vind je het dan niet wat heftig om er meteen een spin mee te rijden?

Op pagina 1 is al gezegd dat dit een rustige spin is. En dat wordt later nog een keer herhaald.
Maar goed, jammer dat je zo negatief blijft in je berichten over de reacties van anderen.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:52

Even een vraag aan een ieder die het idee heeft dat dit heel belastend is voor de spieren, hoe zou je dit kunnen meten. Aan de hand van hartslag? Want dan kan ik je garanderen dat dit veel minder belastend is als je zou verwachten. En ja hoor.... proefondervindelijk vastgesteld met een hartslagmeter. En zeker bij de snelheid die je op de beelden ziet. Op een hoger tempo is het mischien een ander verhaal maar ik ga er van uit dat het paard van jmd hier niet veel moeite voor moet doen op het moment van filmen.

@ jmd: is wel leuk als ze het makkelijk weer oppakken na de vakantie he.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:56

Hartslag heeft niets te maken met de belasting van spieren, nee dus.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:00

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:02

Is niet meer dan logisch nadenken hoor.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:06

Wat is niet meer dan logisch nadenken?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:10

Je weet toch het verschil tussen duursporten en explosieve inspanning?
Adelinde heeft het daar over de intensiviteit van de trainingssessie, dat is wat anders dan de impact die een oefening heeft op een bepaalde spier of pees.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:17

tja... oefening of gewoon kijken wat kan. Daar zit hem nu net het verschil. Zelf heb ik ook een reiner en middels een hartslagmeter heb ik gezien dat mijn paard lang niet zo hard hoeft te werken bij een spin als ik dacht. En verzuring van de spieren kwam nog niet eens in de buurt bij die hartslag. Misschien dat jij hierover andere data hebt dan hoor ik dat graag en wil ik mijn mening bij stellen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:23

Tjah als ik wakker schrik uit mijn slaap heb ik ook geen enkele inspanning geleverd en zit toch mijn hart in mijn keel. En als ik het kelderluik open trek doen mn armen er zeer van en is mijn hartslag amper verhoogt.

Je hoeft van mij je mening niet bij te stellen, doe lekker wat je wilt, ik heb ook geen zin in deze discussie.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:27

Okee dan andere vraag.... waaraan kun je meten dat de spierbetasting te hoog is?

Enne jammer te horen van je arm en het kelderraam....