[WN] Klein paard worden groot..... correctie heel groot

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:02

Wranglerbutt schreef:
Vraag? Je geeft een mening zonder enige onderbouwing :z

Sorry hoor, volgens mij ben je blind

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:04

Prachtig gewoonweg!!!
Heel veel succes in 2011 *\o/*

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:04

Tellisto schreef:
Wranglerbutt schreef:
Vraag? Je geeft een mening zonder enige onderbouwing :z

Sorry hoor, volgens mij ben je blind

Gelukkig is er ook Bokt in braille :+

Tellisto

Re: Klein paard worden groot..... correctie heel groot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:09

Wranglerbutt.
Waarom doe je zo onaardig? Ik mag toch zeker wel een vraag stellen?
En mijn onderbouwing ligt in de foto's van de TS. Het lijkt wel of je je persoonlijk aangevallen voelt.
En waarom?? Als je het antwoord ook niet weet, reageer dan niet.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:14

gezellig hier -O- had ook als niet-western kenner iets gevraagd in t begin van t topic, maar blijkbaar is t alleen maar leuk om complimentjes te krijgen van mede western mensen en hoef je niet de moeite te nemen anderen hun vragen te beantwoorden? gewoon interesse maar ja, wordt genegeerd }:0

Huberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:14

ook ik heb nog geen antwoord op mijn vraag. Wat moet een paard dan doen om roms te winnen. Beweging of uiterlijk.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:23

Beweging en uiterlijk. In de halter breng je je paard voor aan de hand. Je begint in stap en wanneer de jury opzij stapt of naar je knikt ga je over in draf. Daarna moet je je paard vierkant opstellen en probeer je zijn uiterlijke kenmerken zo goed mogelijk tot uiting te laten komen.
Er wordt naar van alles gekeken. Bouw, houding, stand van de benen, bespiering, uitstraling en in de colorklasses naar de kleurpatronen van het paard.

Ja dit paard is overbouwt en nee dat is niet bijzonder gewenst in de westernwereld.
En nee daar wordt niet op getraind dan wel gefokt.
Wel is het zo dat deze rassen vaker en meer overbouwd lijken dan dat ze zijn.

Waarom wint dit paard dan zoveel terwijl het zo overbouwd is? Nou ten eerste omdat het een jong paard is en de jury daarom waarschijnlijk minder streng naar de overbouwing kijkt en het paard op vele andere vlakken heel goed scoort.

Het is de totale som van het plaatje en de beweging die het verschil tussen winnaar of verliezer maakt. Als is je paardje nog zo recht gebouwd, als het kromme benen heeft of geen mooie gangen dan wint het niet.

Wanneer dit paardje in de 3 of 4 jarigen klasse er nog zo uit ziet dan zal het waarschijnlijk niet meer winnen. Dan zal het overbouwt zijn te veel een rol spelen. Echter ik denk dat dit paard nog een heel stuk bij trekt waardoor het lang niet zo overbouwt meer zal lijken als nu.

@Dees, waar hij nu kampioen in is? In het mooist gebouwd zijn en het mooist lopen van de op dat moment deelnemende paarden..

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:26

dankjewel :D tis ook een plaatje om te zien indd, hopen dat hij het zo goed blijft doen en straks ook een fijn paard onder t zadel wordt

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:28

Humble Talent.
Dank je wel voor je duidelijke en heldere antwoord.
Inderdaad is het verder een mooi paard om te zien.

Huberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:28

Humble Talent:
Jij gaf nog eens een goede beschrijving! Hartelijk dank daarvoor.
Ook benadrukte jij dat overbouwde nog eens met meteen erbij dat zijn gangen ook beoordeeld worden.
Een goede uitleg.
Dit paard heeft dus goede gangen en het uitgroeien moet blijken maar zijn goede gangen houdt hij.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:31

Zijn gangen zullen naarmate hij rechterop zal gaan groeien nog beter worden :j Wordt een topper martine!

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:33

vorig jaar op horse event was er een western show, en het viel me op dat de beste paarden daar een heeel slome galop hadden, bij ons in de dressuur scoor je daar helemaal niet mee,maar voor een quarter etc is dat juist geweldig, klopt dat ? ik vond t te traag om naar te kijken.. :o

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:34

Ligt eraan of je het over de pleasure hebt. :j en sloom...ik zie het als langzaambewegend, maar toch erg krachtig. Heb je een plaatje of filpmje?

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:40

nee sorry :o het had helemaal geen sprong,voor mijn gevoel geen kracht maar ik ben geen kenner dus :+

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:41

Nja, de kenners zijn wel wel, ik wil je best aan de hand van een filmpje mijn gedachtengang eens mededelen hoor :j

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:42

deess schreef:
nee sorry :o het had helemaal geen sprong,voor mijn gevoel geen kracht maar ik ben geen kenner dus :+

Kan natuurlijk goed zijn dat je nou net een verkeerde getroffen hebt..
In principe (en dit kan xono 10x beter uitleggen) hoort een pleasure paard een comfortabele gang te hebben. Dit resulteerd in een vlakke langzamere gang.. Daarbij hoort het paard wel gewoon een 3-takt te behouden en zijn drive vanuit de achterhand te komen.

MartineOsuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 22:57

Switch is idd overbouwt. Maar heb je gezien wat voorn 'dikke reet' hij heeft. Dat is een en al spier. Hij zal idd achter hoger zijn als voor maar hij is 1,5 jaar op de foto. Het is niet wenselijk in stamboek overbouwt zijn maar als jaarling en tweejarig wordt daar wel doorheen gekeken door kenners. De jury zijn hiervoor opgeleid en zijn vaak zelf ook gerespecteerde fokkers. maar ieder zijn mening, paarden zijn immers emotie.

MartineOsuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 23:03

deess schreef:
gezellig hier -O- had ook als niet-western kenner iets gevraagd in t begin van t topic, maar blijkbaar is t alleen maar leuk om complimentjes te krijgen van mede western mensen en hoef je niet de moeite te nemen anderen hun vragen te beantwoorden? gewoon interesse maar ja, wordt genegeerd }:0

Sorry deess dat ik niet geantwoord heb. Ik heb er helemaal overheen gelezen. Zit ook niet elk uur van de dag op bokt.
Switch is kampioen in de halter dit is een exterier klasse. (word gekeken naar de bouw in vergelijking van jaargenoten/en paarden van het zelfde geslacht), en in de color class hierbij wordt gekeken naar de verdeling van vlekken en kleur. Het mooiste zou zijn als je evenveel wit en kleur hebt en dat het liefst ook nog aan beide kanten gelijk.

Mocht je nog meer willen weten dan hoor ik het graag!

Groetjes

Puck1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:34

Ik vind het een erg mooi paard!

MartineOsuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 22:06

dank je!! Ben er ook echt zo blij mee. ik kan niet wachten tot al winter haar er weer uit is.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:31

deess schreef:
vorig jaar op horse event was er een western show, en het viel me op dat de beste paarden daar een heeel slome galop hadden, bij ons in de dressuur scoor je daar helemaal niet mee,maar voor een quarter etc is dat juist geweldig, klopt dat ? ik vond t te traag om naar te kijken.. :o

Je kunt de dressuur ook niet vergelijken met de pleasure qua snelheid maar wel qua impuls.

Bij de de dressuur moet het paard van achteren uit gereden worden met impuls, die impuls laat zich dan zien door een actief ondertredend achterbeen en een oprichting voor.
Bij de pleasure moet het paard ook met impuls gereden worden, zodat het paard vlak kan lopen maar toch zijn gangen goed behoud, hij mag geen duidelijke oprichting hebben zoals bij de dressuur maar in balans op vier benen blijven dus niet op de voorhand.

Je hebt gelijk dat het soms lijkt alsof ze omvallen,het liefst zien ze het paard bij de western zo langzaam als mogelijk gaan, maar zolang hij mooi in tact en met impuls blijft lopen is het goed.(helaas is dat vaak het probleem) ;)

princess20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:34

oe kan ik een 2 jarige paint halter klaar maken.. wat heb ik daar voor nodig..?

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:40

Leuk paardje zeg!

MartineOsuus schreef:
Ik wou eigenlijk eerst een merrie maar toen ik hem had gezien was ik verkocht!

zoiets had ik ook, ik wou geen schimmel...

MartineOsuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 18:42

veel eten !!! en natuurlijk een evenwichtig trainingsschema, het zijn tenslotte jonge paarden

princess20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:29

wat doe je dan in dat trainingsprogramma?