[WN] $1000 Barrel Race

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:11

Allemachtig...........Met zo'n scherp bit zn mond opentrekken..ik zou er niet trots op zijn maargoed smaken verschillen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:00

Je hebt een heel leuk paard en ik vind het heel stoer dat je dit durft, maar ... ik vind dat je weinig openstaat voor de kritiek die gegeven wordt op het strenge gebruik van het bit, waarbij ook nog eens een stootteugel bevestigd is! Het is duidelijk dat je je paard enorm in de mond zit, ook met een snaffle zou dit overigens niet prettig zijn.
Waarom rijd je je paard eigenlijk met een stootteugel (ik snap de werking wel), juist als hij snelheid moet maken en wendbaar moet zijn lijkt me vrijheid voor het hoofd wel prettig.

Nogmaals, knap dat je dit durft en kunt, maar ik zou ook het plezier van je paard in de gaten houden en het voor hem comfortabel houden! ;)

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 17:35

simodi schreef:
Je hebt een heel leuk paard en ik vind het heel stoer dat je dit durft, maar ... ik vind dat je weinig openstaat voor de kritiek die gegeven wordt op het strenge gebruik van het bit, waarbij ook nog eens een stootteugel bevestigd is! Het is duidelijk dat je je paard enorm in de mond zit, ook met een snaffle zou dit overigens niet prettig zijn.
Waarom rijd je je paard eigenlijk met een stootteugel (ik snap de werking wel), juist als hij snelheid moet maken en wendbaar moet zijn lijkt me vrijheid voor het hoofd wel prettig.

Nogmaals, knap dat je dit durft en kunt, maar ik zou ook het plezier van je paard in de gaten houden en het voor hem comfortabel houden! ;)

Ik sta wel open voor kritiek en tips, maar dan wel van mensen die er wel degelijk iets van kennen. Niet van 37 verschillende mensen die allemaal zeggen hoe zielig ze het wel vinden en hoeveel pijn ik mijn paard wel doe met zo'n bit. Daar ben ik dus niks mee.

xJitske

Re: $1000 Barrel Race

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:50

Mooi paard heb je daar, en gefeliciteerd met jullie 4e plek!

Ik vind trouwens dat je wel wat anders mag reageren op andermans berichten.
Zoals bij je vorige bericht, je zegt elke keer dat iedereen zo loopt te zeuren, maar je beantwoordt de vragen niet in dat bericht.
Misschien gaan de mensen anders doen als je dat wél doet ;)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 18:08

simodi schreef:

Deze ´stootteugel ´noemen we in de barrel race : Tie-down. Ieder barrel race paard heeft zn eigen stijl van draaien. Zijn eigen manier van wenden dus. Sommige paarden hebben de neiging om hun hoofd in de wending teveel hoog te houden. Dit haalt hem uit balans. Dus kan hij minder snel draaien..Dit is heel moeilijk af te leren. Want meestal als je langzaam traint doet hij dit niet... als je een snelle run maakt wel maar dat kun je dan niet corrigeren. Daarom kun je ervoor kiezen om je paard te helpen met een tie down. Daardoor word wel de werking van je bit meer dus moet je rekening houden welk bit je kiest in combinatie met een tie down.
Vaak als je het paard een paar keer traint of runs maakt met tie-down en hij krijgt wat meer ervaring in het snelle wending dan heb je de tiedown niet meer nodig omdat hij dan zelf zijn balans heeft gevonden.

Een goede uitleg over de werking van een tiedown :
A tie down simply adds to the amount of control the rider has. It can be difficult to ride, rate or stop a horse that his its head up in the air. For these type horses, it also creates a balance point in some sense as the horse can lean on the tie down as it stops and turns. The material a tie down is made from will also add to the control factor of the tie down, a flate leather tie down will have less "bite" than a rope tie down and a chain or steel tie down will have further severe "feel"

I find that a barrel horse that uses his hindquarters doesn not need a tie down, these are the type horses that run, stop and slide around the barrel, these horses find balance on their hindquarters, much like a reiner when he makes a big stop. A "front end" type horse that just slows down at the barrel and pulls himself around them on his front end will likley use the tie down to find balance and lean into, without it this type horse will flip his nose in the air, it will be in the riders face and the horse will be out of balance.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 18:20

Sassy4Barrel: kijk, da's een duidelijk antwoord op mijn vraag. Ik hoef het niet overal mee eens te zijn, maar nu weet ik in elk geval waarom iets wordt gedaan in deze -in NL redelijk onbekende- tak van sport. Daar leer je weer wat van!

Je zegt dat de tie down de werking van het bit beinvloed, zit deze dan vast aan het bit en niet aan de neusriem?

Jaycee: uiteraard reageren hier mensen die er geen verstand van hebben, maar ook mensen die dat wel hebben (en dat weet jij dan weer niet ;) ). Het is altijd lastig oordelen op basis van foto's, maar als alle foto's zo duidelijk een bepaald beeld geven kun je daar wel een indruk van krijgen hoe op die momenten het bit ligt in de paardenmond en of dat er wel of niet comfortabel uitziet.
Of jij daar iets mee doet of je wat van aantrekt is jouw eigen beslissing, maar daarmee wordt het oordeel van mensen die dat zien/vinden niet minder.

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 18:36

Leuk!

Heb hier geen verstand van!

Vind dat je het erg mooi doet en dan vooral de 2e set foto's!

Zeker doorgaan!

Over fotoset 1 ga ik niks zeggen aangezien ik iks tot bijna geen Verstand van western heb! :D

Veel succes verder nog!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 18:41

Vind het erg mooi paard
Helaas staan de fotos me niet echt aan..
Vind die riem of hoe je dat ook noemt (tie down volgens mij)
Nou niet echt geweldig (ben niet van hulpteugels /hulpstukken)
En mondje open.. oogjes gespannen... en vooral het bit..

:n Het spijt me maar dit viel me als eerste op en vind dat nou niet echt goed als dat het is eerste is wat ik zie..

Verder blijf ik erbij dat ik het een gaaf paard vind :D

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 19:50

simodi schreef:
Sassy4Barrel: kijk, da's een duidelijk antwoord op mijn vraag. Ik hoef het niet overal mee eens te zijn, maar nu weet ik in elk geval waarom iets wordt gedaan in deze -in NL redelijk onbekende- tak van sport. Daar leer je weer wat van!

Je zegt dat de tie down de werking van het bit beinvloed, zit deze dan vast aan het bit en niet aan de neusriem?

.

Nee, aan de neusriem , Hier kun je het goed zien hoe die bevestigd is (onder het hoofdstel - bit) : http://www.teamroper.com/education/defa ... icle&ID=18

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 20:23

simodi schreef:

Jaycee: uiteraard reageren hier mensen die er geen verstand van hebben, maar ook mensen die dat wel hebben (en dat weet jij dan weer niet ;) ). Het is altijd lastig oordelen op basis van foto's, maar als alle foto's zo duidelijk een bepaald beeld geven kun je daar wel een indruk van krijgen hoe op die momenten het bit ligt in de paardenmond en of dat er wel of niet comfortabel uitziet.
Of jij daar iets mee doet of je wat van aantrekt is jouw eigen beslissing, maar daarmee wordt het oordeel van mensen die dat zien/vinden niet minder.

Nogmaals: met reacties zoals die van bvb Kirr of Sassy4barrel bén ik iets, daar kan ik iets van leren en die aanvaard ik ook omdat die gegrond zijn.
Met alle andere reacties (er zijn er ondertussen alweer bijgekomen...) over hoe zielig het is, dat de foto's hen niet aanstaan, dat mijn paard pijn heeft en angstig is... Nee daar ben ik niks mee.

@ IloveBalou, welke vragen moet ik dan wel beantwoorden? Ik heb uitleg gegeven maar daar wordt toch niet meer op gereageerd. Telkens hetzelfde liedje. Ik ben trouwens niemand een uitleg verschuldigd.

Ik heb ondertussen ook al 3x gezegd dat ik met barrel racen gestopt ben, dus ik snap niet eens waar deze discussie nog over gaat... Blijkbaar kan iedereen het toch beter.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:53

Jaycee schreef:
Ik heb ondertussen ook al 3x gezegd dat ik met barrel racen gestopt ben, dus ik snap niet eens waar deze discussie nog over gaat... Blijkbaar kan iedereen het toch beter.

Ik zal het kort houden, maar de reden dat er opmerkingen gemaakt worden over het bit staat los van het barrelracen, je kunt ook zo rijden als je gewoon reining rijdt (of recreatief ;) ). Het is dus ook geen kritiek op je barrelracen, maar op de aanblik van hoe het bit in de mond zit. Daar kun je wat mee doen of niet. Boos worden lijkt me de slechtste optie, zeker als commentaar opbouwend bedoeld is.

Veel succes met je mooie paardje verder.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 21:52

simodi schreef:
Jaycee schreef:

Ik zal het kort houden, maar de reden dat er opmerkingen gemaakt worden over het bit staat los van het barrelracen, je kunt ook zo rijden als je gewoon reining rijdt (of recreatief ;) ). Het is dus ook geen kritiek op je barrelracen, maar op de aanblik van hoe het bit in de mond zit. Daar kun je wat mee doen of niet. Boos worden lijkt me de slechtste optie, zeker als commentaar opbouwend bedoeld is.

Veel succes met je mooie paardje verder.

Fout. Dit hangt wel degelijk samen met barrel racen. Het valt trouwens niet te vergelijken. Barrel racing is een snelheidssport, reining niet.
[WN-ITP] Jinx z'n eerste wedstrijd

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 08:24

Dat vind ik niet. De foto link die je bijvoegd zijn hele mooie fotos. Maar daar rijd je met een ander bit als op de foto´s in dit topic. Barrel race is een snelheidssport maar niet schadelijker of harder voor het paard als bijv reining of een andere vorm van western of paardensport (bij iedere vorm van paardensport ligt het eraan hoe je het beoefend en welke matrialen je gebruikt) Ik denk dat jouw paard op de eerste fotos van de topic zijn mond open heeft vanwege de hefboom- shanks aan jouw bit in combinatie met de tiedown werkt dit bit (met tiedown kan hij zijn hoofd niet hoger doen om ´onder het bit uit te komen´) harder in en dat vind je paard niet prettig. Dat heeft niets met de tak van sport te maken.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 09:51

Sassy4barrel schreef:
Dat vind ik niet. De foto link die je bijvoegd zijn hele mooie fotos. Maar daar rijd je met een ander bit als op de foto´s in dit topic. Barrel race is een snelheidssport maar niet schadelijker of harder voor het paard als bijv reining of een andere vorm van western of paardensport (bij iedere vorm van paardensport ligt het eraan hoe je het beoefend en welke matrialen je gebruikt) Ik denk dat jouw paard op de eerste fotos van de topic zijn mond open heeft vanwege de hefboom- shanks aan jouw bit in combinatie met de tiedown werkt dit bit (met tiedown kan hij zijn hoofd niet hoger doen om ´onder het bit uit te komen´) harder in en dat vind je paard niet prettig. Dat heeft niets met de tak van sport te maken.

Eens :)
Vind die link die je hebt gestuurd
Ik dacht eerst: ''Heeft iemand vb van zijn paard gestuurd?'' maardat was jij! Die vond ik wel erg mooi :j (En het blijft een mooi paard := )

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:49

Sassy4barrel schreef:

Dat bedoelde ik dus ook! ;)
Duidelijke site trouwens over de tie down.

barrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 18:17

Mijn zus krijgt altijd training video´s via een amerikaans barrel race forum en die zijn super leerzaam. Ook over training maar ook over bitten.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:03

Heb dit jaar op t NK van de week een jong meisje zien winnen met de barrelrace en die sleurde dr paard niet aan de mond rond die tonnen hoor. Je kunt zeggen wat je wil, "mensen hebben geen verstand van barrelrace omdat ze het zelf niet beoefenen" maar je hoeft nog niet eens op een paard te hebben gezeten om te zien dat je in die eerste foto's het paard gewoon onmeunig in de bek zit. En dat is echt niet de bedoeling van het barrelracen! In tegendeel! Er zijn inderdaad erg veel trainingsvideos te vinden via forums maar ook op youtube. Iets meer verdieping in de tak van sport lijkt me niet geheel overbodig. Wel goed dat je op conditie traint, erg belangrijk. En je hebt een mooi paard, de tweede serie foto's ziet er ook een stuk prettiger uit.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 19:20

Joehoe, de boodschap is ondertussen al lang duidelijk hoor. Het hoeft geen 100 keer meer herhaald te worden

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:58

Wat ga je doen dan ?

barrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:49

Rebel_Gloe schreef:
Heb dit jaar op t NK van de week een jong meisje zien winnen met de barrelrace en die sleurde dr paard niet aan de mond rond die tonnen hoor. Je kunt zeggen wat je wil, "mensen hebben geen verstand van barrelrace omdat ze het zelf niet beoefenen" maar je hoeft nog niet eens op een paard te hebben gezeten om te zien dat je in die eerste foto's het paard gewoon onmeunig in de bek zit. En dat is echt niet de bedoeling van het barrelracen! In tegendeel! Er zijn inderdaad erg veel trainingsvideos te vinden via forums maar ook op youtube. Iets meer verdieping in de tak van sport lijkt me niet geheel overbodig. Wel goed dat je op conditie traint, erg belangrijk. En je hebt een mooi paard, de tweede serie foto's ziet er ook een stuk prettiger uit.

Dankjewel :o dat was ik

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 19:17

xTinkertje schreef:
Wat ga je doen dan ?

Hoezo wat ga ik doen dan?

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:53

Ze gaat dus stoppen, gaat nooit meer barrelracen!

Saartje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 08:55

Supervet,ik wil ook!haha

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:37

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 19:30

Ik kom even storen.
Zie ik het nu goed dat je een touwtje aan de hoed hebt?
Ik dacht dat dat niet mag of is het gewoon niet gebruikelijk maar wel toegestaan?