[WN] 3-jarige Quappaloosa Jazz @ inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:55

Zo! Je plaatst wat foto's en je hebt er meteen 10 instructeurs bij, gratis! :oo
En dat allemaal van een foto, knap hoor... :=

Ziet er leuk uit hoor, lekkere stippies en wat is hij veranderd sinds je hem hebt! Niet te geloven!

Ronne

Re: 3-jarige Quappaloosa Jazz @ inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 12:00

Ja, knap he! Ik vraag me wel af wie ik nu die 30 euro voor de privelessen moet betalen, dus als iedereen zijn bankrekening nummer even door wil geven? :+
Haha, nee grapje hoor. Kritiek is zeker welkom, ik kijk toch waar ik iets mee doe en waarmee niet! ;)

Het leuke aan Jazz is dat ze continue van kleur blijft veranderen. Dan is ze meer rood, dan meer wit en nu komen er echt stipjes doorheen. Ben benieuwd of ze blijft veranderen of dat ze dalijk in haar definitieve vacht komt!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:02

Idd, vergelijk het als vliegen die op stront af komen al die betweters die hier op rijfoto's reageren!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:16

Ziet er heel ontspannen uit! Ik kan me voorstellen dat je de eerste keren blijft doorzitten en lekker relaxed naar achter zitten, stel dat er toch een bok komt, zit je toch veel vaster?
Ik ben meteen gaan lichtrijden, maar waarom weet ik niet meer :D .

Over het opstappen. Ik heb het wel gepresteerd om bij de eerste keer opstappen mijn paard een ferme tik op zijn bil te verkopen met mijn voet. Ik wou hem namelijk meteen leren dat er zowel links als rechts iemand op zijn rug kon stappen. Alleen het rechts opstijgen van mijn kant ging niet zo vlot :D . Dit was de reactie van mijn paard :z .
Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat als mijn paard wat schrikkerig had geweest met links opstappen, had ik rechts (nog) geen poging gedaan hoor, maar ja hij wachtte vooral totdat zijn mensje achter zijn oren kwam krabben. :D .

Ik ben er ook voor om een jong paard meteen van het begin aan alles gewoon te maken. Je moet natuurlijk wel je gezond verstand gebruiken bij het introduceren van nieuwe dingen, maar het paard behandelen of het van porselein is, werkt gewoon averechts. Onlangs zei iemand me nog dat je altijd moet opstappen met een opstapje ... veel gezonder voor het paard zijn rug (oké, snap ik wel ergens hoor) maar nu zie ik me al bezig als ik midden op straat moet afstappen voor één of andere reden. Moet ik dan op iemands brievenbus staan om vlot op te stappen?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:20

Als je geen commentaar wilt op je rijfoto's, waarom zou je ze dan op bokt plaatsen??????

Wat is (bijna) iedereen toch altijd vreselijk negatief over mensen die naast positieve opmerkingen ook een kritische noot plaatsen! Vooral hier in dit forum valt het mij echt op ... Blijkbaar mag er alleen maar 'oh' en 'ah' neergezet worden? Het lijkt mij juist prettig om naast complimenten over mijn paard, ook nog wat op te steken van inzicht van anderen. Wat je er mee doet blijft dan je eigen zaak, maar je zou er ook gewoon wat wijzer van kunnen worden, toch?

Dit schrijf ik overigens in het algemeen, naar aanleiding van reacties in dit topic, niet als verwijt naar de TS. ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:21

Ach, ik ben ook erg voor het opstappen met een opstapje uit gezondheids redenen voor het paard, maar dat wil nog niet zeggen dat ik mijn paard niet kan bestijgen zonder een opstapje. Denk ook dat je het je paard altijd moet leren, maar dan hoef je het nog niet altijd te doen natuurlijk..

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 12:24

simodi schreef:
Als je geen commentaar wilt op je rijfoto's, waarom zou je ze dan op bokt plaatsen??????

Wat is (bijna) iedereen toch altijd vreselijk negatief over mensen die naast positieve opmerkingen ook een kritische noot plaatsen! Vooral hier in dit forum valt het mij echt op ... Blijkbaar mag er alleen maar 'oh' en 'ah' neergezet worden? Het lijkt mij juist prettig om naast complimenten over mijn paard, ook nog wat op te steken van inzicht van anderen. Wat je er mee doet blijft dan je eigen zaak, maar je zou er ook gewoon wat wijzer van kunnen worden, toch?

Dit schrijf ik overigens in het algemeen, naar aanleiding van reacties in dit topic, niet als verwijt naar de TS. ;)

Ik geloof dat ik niet uitermate negatief ben geweest over commentaar..?? Zeg alleen af en toe dat ik dingen toch op mijn eigen manier doe, neem dat dat toch wel mag? ;)

Ik denk alleen dat je veel dingen niet kan zien op een foto, maar dat is een handicap die je op bokt blijft houden. Een filmpje zegt wat dat betreft veel meer, maar ik denk dat mijn moeder (de fotograaf in dit geval) niet weet hoe ze dat moet doen.. :P

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:28

Ronne schreef:
simodi schreef:

Ik geloof dat ik niet uitermate negatief ben geweest over commentaar..?? Zeg alleen af en toe dat ik dingen toch op mijn eigen manier doe, neem dat dat toch wel mag? ;)

't Ging ook niet over jou, maar de reacties van anderen in jouw topic! ;)

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 12:31

Oh, ok prima! :D Dan heb ik niks gezegd :P

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:40

smurffie schreef:
mijn pony heb ik de eerste 2 a 3 keer dat ik erop zat ook enkel doorgezeten, met vlakke gangen kan dit namelijk veel makkelijker, je voelt je paard beter aan en met een verkeerde stap "knal" je niet terug in je zadel. Zolang je maar netjes kan doorzitten en niet zit te stuiteren vind ik dit ergens ook veel verstandiger.

Naar vore zitten vind ik ook niet verstandig, de achterbenen zijn bij een haast ongetraind paard vaak toch even sterker dan de voorbenen, als jij op die voorhand gaat hangen maak je het je paard zeer moeilijk om normaal te kunnen lopen, meteen een goede zit aannemen maak je het je paardje veel makkelijker mee.

Ik vind het er netjes uit zien, wel had ik bij opstappen even iemand laten tegen hangen.

Paardje is zeer rustig en kalm, dus in mijn ogen gaat dit op de goede manier :)

Naar voren zitten heeft te maken met de natuurlijke gewichtsverdeling bij een (jong) paard. Na enkele keren (los) draven ga je steeds iets rechterop zitten, het terug zitten doe je zeker niet de eerste keren. Spieren in de onderrug kunnen dit heel moeilijk dragen, die moeten nog ontwikkelen en dus nemen de verkeerde spieren die belasting over, dit kan op den duur serieuze (rug) klachten tot gevolg hebben en vooral gefrustreerde ruiters (hij is zo vervelend, hij doet het niet, hij is zo stijf etc) en gefrustreerde paarden. Op iedere regel een uitzondering, maar over het algemeen genomen, heb je er meer schaad dan baat bij.
De zit die je aannneemt op een onbeleerd paard is wel degelijk anders dan 'de juiste zit' wat je aanneemt bij een doorgereden paard. Bij gangen wisselen verlicht je de rug ook graag wat meer door iets de verlichte zit aan te nemen, dit kan niet rechtop, hierbij kantel je vanuit je bekken dus iets naar voren. Maak je het je jonge dier stukje makkelijker mee. Naar voren zitten wil dus niet onmiddelijk zeggen dat je op de voorhand gaat hangen.

Ik ga overigens ook niet echt lichtrijden de eerste keer in draf, meer iets tussen doorzitten en verlichte zit in (zeker niet rechtop doorzitten of terugzitten=auw!)

De eerste keren opstappen doen wij met pootje, daarna met opstapje en een stuk later zelf. Maar zelfs bij volwassen paarden stap ik graag op met opstap. Niet omdat ik stijf ben (in tegendeel) maar omdat het zoveel prettiger is voor de rug van je paard. Als je al opstapt zonder kruk pak dan met 2 handen de voorboom van het zadel vast en niet de achterkant, dat scheelt in het trekken aan de rug. Ik start o.a met een paard van 1.78 en ben zelf rond de 1.68, ik moet mezelf echt omhoog trekken (ik zit binnen een seconde maar komt wel kracht bij kijken) en ik weeg niet veel. Stap liever op met pootje of opstap, ook op wedstrijd, start met hem Z1 dressuur momenteel en ik word me daar vreemd aangekeken om mijn opstapje. kan me niet rotten, als mn paard ermee geholpen is! Is er geen opstap stap ik 'gewoon' op.

Je foto's zien er mooi ontspannen en fijn uit. Ik zal maar niet herhalen wat de rest vind van de cap, ik sluit me er iig bij aan. Maar hee, de rest van de wereld is gek, toch? ;-)

Grappige mix trouens, een Quappaloosa!

Edit; lees net de reactie van Adil18, wbt het doorzitten, je was me voor ;-)

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 12:52

Ik zette er inderdaad al bij dat ik niet zo ver naar achter moest gaan zitten. Zal daar de volgende keer meer op letten, al moet ik zeggen dat het op de overige foto's wel minder is (haha, makkelijk praten he :P ).

Ben blij dat jij trouwens bevestigd dat de rest van de wereld gek is. Ik wist t wel! :+

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:09

Leuk paard heb je! Commentaar en tips al genoeg :D

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 13:58

Jouw stippel is ook leuk!! Wij hebben ook een few spot op stal staan die wel wat van de jouwe weg heeft!

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:04

Ik neem aan dat je mijn commentaar bedoelt Simodi?
Dan zal ik je dat even uitleggen waarom ik dit hoogst irritant vind, het zijn voornamelijk 'engelse' ruiters die hier altijd over de cap beginnen ook al geeft deze ts aan dat het haar eigen keus is, om dit soort gezeur te voorkomen, en gewoon wat leuke rijfoto's wil plaatsen.
Geef dan commentaar over het rijden an sich, is ook gebeurt en dat moet ook kunnen, maar niet altijd en eeuwig weer die heilige cap erbij halen....

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 14:28

Dat ben ik inderdaad wel met je eens bnb. Ik kan me de bezorgdheid wel voorstellen en snap dat het goed bedoeld is, maar ik ben inmiddels 21 en rijd nu zo'n 15-16 jaar... ik denk dat ik voor mezelf wel kan bepalen of ik een cap op zet of niet. De rest van de wereld heeft daar geen last van (ook mijn pony niet), dus is het echt míjn keuze. Als dit toch 30x herhaald wordt, denk ik niet dat het echt een meerwaarde heeft voor wie dan ook.
Of het Engelse ruiters of westernruiters zijn, weet ik niet. Weet niet of Engelse ruiters over het algemeen meer pro-cap zijn dan westernruiters... ken ook genoeg Engelse die zonder rijden.
Misschien kan de cap discussie zich dan verplaatsen naar een ander topic..?

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:31

Lekker zo hoor!! Ze is denk ik nog wel een beetje wiebelig en uit balans klopt dat?? Kan ook zo door de foto's komen.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 14:33

Natuurlijk is ze nog iets uit balans, dat moet ze echt nog leren. Al vond ik het eigenlijk erg meevallen. Ik heb paardjes ingereden die het iig een stuk erger hadden. Maar dat komt uiteindelijk goed! :)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:36

Dat is denk ik wel de bedoeling ja ;) Maar het viel me meer op omdat het op de foto's duidelijk is dat ze nog instabiel is ;) Zijn dus hele goeie foto's ;)

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 14:39

Haha, ik zal het doorgeven aan de fotograaf (*moeders* :P )!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:44

simodi schreef:
;)

Het valt mij juist op dat in dit forum iedereen meteen er vanuit gaat dat degene in kwestie geen verstand van zaken heeft en dit kunnen herleiden uit foto's.

Het moet altijd anders of beter en het zijn altijd dezelfde die met commentaar komen, je kunt er op wachten.
Ruiter zonder cap = commentaar, altijd... Terwijl we inmiddels allemaal wel weten hoe er over gedacht wordt en het een onnodige opmerking is.
Zo kun je er ook op wachten als iemand foto's plaatst over beleren, kennelijk is dit ook als een rode lap op een stier voor deze mensen.

Tips zijn altijd handig maar er zijn veel zaken die je echt niet van een momentopname kunt herleiden.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 19:27

Tjsa, ik vind het prima dat mensen met tips en dergelijke komen, maar het is imo logisch dat een opmerking over een cap geen zin heeft, als ik al nadrukkelijk in de openingspost zeg dat dit een eigen keuze is....
Verder vind ik het prima dat er een discussie ontstaat over het wel of niet doorzitten, alleen is het lastige dat het op een foto zo lastig te zien is waarmee je het beestje het minst (of meest) in de weg zit. Dat is imo namelijk per beestje verschillend. Als een paardje hoog opgooit kun je inderdaad beter lichtrijden, maar op een pony met zo'n vlakke gangen als Jazz (die echt extreem vlak zijn! Zo vlak heb ik ze nog nooit meegemaakt en ik heb toch best wat pony's met vlakke gangen gereden) denk ik dat doorzitten de minste belasting geeft. :)

Overigens waardeer ik de positieve opmerkingen wel heel erg, had alleen door alle commentaar nog niet het moment gevonden er op te reageren :P

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:58

Super pony! Die Jazz :D Met 2 hoeven in haar neus draagt ze je rond, knappe poown :j

Wat betreft het lichtrijden, ik denk dat veel mensen op een pony als Jazz beter zouden kunnen doorzitten dan lichtrijden. Als je kijkt hoeveel mensen met een behoorlijke plof achterin het zadel neerkomen bij het lichtrijden... En als de pony dan ook nog eens zulke vlakke gangen heeft dat je harder moet werken om het zadel uit te komen dan er in te blijven, dan denk ik, lekker blijven zitten. Zolang je daarin maar goed met de beweging mee gaat en jezelf zo licht mogelijk maakt. En ook als je tzt meer tempo wilt dan kan dat prima als je door zit hoor... Sterker nog, dat ploffen bij het lichtrijden maakt paarden juist vaak eerder traag dan sneller...

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:52

leuk paardje!
Ziet er ook lekker ontspannen uit allemaal.
En over dat lichtrijden, dat doe ik alleen maar tijdens een bosritje, en dan nog alleen maar als het tempo hoog ligt, hahaha. Op mijn knolletje is het doorzitten ook veeeeeel aangenamer dan het lichtrijden. Heerlijk toch?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:01

Wat een knap dier!!
Ziet er erg ontspannen uit voor de eerste keer :)
Ben zelf alleen meer van het opstappen met krukje of igg dat iemand aan de andere kant even eraan gaat hangen zodat ik de rug niet overbelast. Maar dat even terzijde..
Ik zou jouw pony niet weer terug herkennen hoor van de foto van vorig jaar :D Ziet er goed uit!

manonlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:12

Superleuk paardje heb je daar!
Nog veel plezier en succes met haar :D