Wildgirl schreef:Hier de instructrice....
Nu voor de zadel-kritiek-mensen

Het is idd geen topkwaliteit zadel dat klopt, ik ben ook geen zadelpasser maar heb wél heel wat jaren ervaring in hoe zadels niet en juist wél moeten liggen.
Je geeft het zelf al aan.
Je bent geen zadelpasser, ook zou je dan moeten weten dat een westernzadel onmogelijk is te passen zonder kale boom of met een mal.
Wildgirl schreef:Dit zadel ligt niet optimaal maar, knelt niet op de belangrijkste plekken.
Om een eerste beginsel te maken naar het western rijden is dit zadel goed genoeg.
Dus met andere woorden, om beginselen te maken is het goed om met een niet goed passend zadel te rijden die in jou ogen niet knelt op de belnagrijke punten.
Dus hij mag wel knellen op de plekken die niet belangrijk zijn?
beetje vreemd omschreven.
Wildgirl schreef:Daarnaast heeft Emma een boomloos zadel waarmee ze afwisselt als ik het goed begrijp, westernrijden is uiteindelijk niet zadelgebonden natuurlijk.
Mijn pony heeft precies dezelfde bouw en geloof me, als je geen 1500 euro hebt vind je daar niet 123 een leuk zadel voor.
Zelf rij ik nu met een weaver kunststof westernzadel, ook dat schuift iets met opstappen maar dat doen álle zadels, WoW dressuur,Thorowgood,Wintec,Zadelmarkt,Continental en Crates zadels.
Mocht Emma doorgaan met western dan is het verstandig om te gaan kijken naar een boomloos westernzadel, hier is ze zich ook van bewust.
Boomloos is eigenlijk het enige wat op dit soort paarden het beste ligt, helaas maargoed je doet er weinig aan.
als je alleen maar recreatief rijd is het idd niet zadelgebonden.
Dat is trouwens ook zo mooi, je meld dat er voor "dit" soort paarden heel moeilijk een zadel te vinden is maar zegt wel dat een prul zadel "oke" ligt.
Dan zou een beter zadel in jou ogen dus beter moeten liggen.
Hier snij je jezelf erg mee in de vingers, aangezien dit soort goedkope zadels absoluut geen pasvorm hebben.
En ik heb ook zo een bollie, en nee hoor niet alleen boomloos past.
Je moet alleen even sparen en geen prul kopen.