[WN] Niet dizzy worden met spinnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Niet dizzy worden met spinnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:03

Blijf het regelmatig meenemen, het spinnen. Zowel jij als je paard moeten eraan wennen, en dat zal zijn tijd vergen. Tipje, blijf kijken naar het binnenoog van je paard, wordt je minder snel misselijk van....

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:07

Ik word al misselijk bij het idee om naar het binnenoog van mijn paard te moeten kijken.. :+

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 09:22

Hé, daar is mijn topic weer.

Inmiddels gaat het al een stuk beter, je moet er idd aan wennen en zelf relaxed zijn in de spin.
Ik kijk naar het binnenoor, maar probeer ook een punt in de gaten te houden waar ik wil stoppen, want dat is ook moeilijk!
Tellen en op het juiste moment stoppen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 01:27

Moderatoropmerking:
Het is in principe niet de bedoeling om oude topics omhoog te halen. Omdat er nu toch meerdere ontopic reacties zijn laat ik het topic ongewijzigd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 02:16

Ik zou me er eerder zorgen om maken dat het paard duizelig wordt, die kan dat net zo goed als jij.

Maar wat je bij dit soort dingen moet doen is focussen op een bepaald punt buiten je 'draaicirkel', bv de jury, iemand die langs de bak staat oid. Je blijft diegene dan aankijken terwijl je paard draait, dus je hoofd blijft in dezelfde positie tot je ineens de hoofd helemaal omdraait en meteen weer die persoon aankijkt.
Zoek maar eens een filmpje van kunstschaatsers, die kunnen dat ook erg goed en is meteen duidelijk wat ik bedoel.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 08:46

anneliesdj schreef:
Ik zou me er eerder zorgen om maken dat het paard duizelig wordt, die kan dat net zo goed als jij.

Maar wat je bij dit soort dingen moet doen is focussen op een bepaald punt buiten je 'draaicirkel', bv de jury, iemand die langs de bak staat oid. Je blijft diegene dan aankijken terwijl je paard draait, dus je hoofd blijft in dezelfde positie tot je ineens de hoofd helemaal omdraait en meteen weer die persoon aankijkt.
Zoek maar eens een filmpje van kunstschaatsers, die kunnen dat ook erg goed en is meteen duidelijk wat ik bedoel.

Spotten is 1 van de lelijkste dingen die je kan doen tijdens het spinnen. Geen gezicht.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:40

Gaat het om het gezicht dan? Of ga je er liever naast?
Als je er een serieus probleem mee hebt moet je toch iets doen en anders kun je er beter helemaal mee stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:16

Ja, natuurlijk gaat het wel om hoe het eruit ziet!
Het geeft een heel onrustig beeld als je dat zo doet wat waardoor je spins er gewoon minder vloeiend uitziet.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:30

anneliesdj schreef:
Gaat het om het gezicht dan? Of ga je er liever naast?
Als je er een serieus probleem mee hebt moet je toch iets doen en anders kun je er beter helemaal mee stoppen.

Als je op dat tempo spint dan ben je waarschijnlijk ook van plan er wedstrijden mee te starten. Als je wedstrijden start dan draait alles om het plaatje dat de door jou uitgevoerde oefening aan de jury laat zien. Als dan een ruiter een verstorend beeld geeft door steeds in een ruk om te kijken, en zoals Niels al zegt de vloeiende beweging van de spin verstoort, dan kan je er idd misschien beter mee stoppen. Oftewel langzamer spinnen op een tempo dat je wel aan kan.

Overigens kan ik me niet voorstellen dat je hier een serieus probleem mee kan hebben. Spinnen went. Als je een evenwichtstoornis hebt dan betwijfel ik of je uberhaupt zal kunnen spinnen op wat voor een manier dan ook.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:27

idd kennelijk niet alles goed door gelezen. binnenoor lijkt mij ook het meest logische. spotten maakt dat je je moet gaan verzitten, en dus paard uit balans brengen. wie was dat ook alweer, die haar paard niet op dezelfde plaats kon laten staan. bleek door het spotten te komen. en ja, als er op wedstrijd dan iemand is die wel op dezelfde plaats kan blijven staan, dan win jij niet.. omdat je een spotter bent.

heb het overigens nog nooit gezien, een spotter, maar ik lette er tot voor kort niet echt op.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:06

HumbleTalent schreef:
Overigens kan ik me niet voorstellen dat je hier een serieus probleem mee kan hebben. Spinnen went. Als je een evenwichtstoornis hebt dan betwijfel ik of je uberhaupt zal kunnen spinnen op wat voor een manier dan ook.

Dat het went geloof ik vast maar er zijn nu eenmaal mensen die sneller last hebben van wagenziekte/zeeziekte ed, dit is net zoiets.
En alleen omdat het er wat minder mooi uitziet moet je maar helemaal stoppen met wedstrijden?
Dat vind ik wel erg lomp, iedereen heeft wel een oefening waar hij wat meer moeite mee heeft maar daarom hoef je nog niet meteen te stoppen, je kunt ook proberen het puntje wat je daarbij verliest bij een andere oefening weer in te halen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:07

Paintless schreef:
spotten maakt dat je je moet gaan verzitten, en dus paard uit balans brengen.

Dan doe je het niet goed, het enige wat je hoeft te bewegen is je hoofd/nek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:15

En vaak ga je dan toch al net iets anders zitten. De meeste paarden in NL spinnen niet eens zo keihard, dus volgens mij is het voor iedereen wel te leren... Ik heb er ook in het begin veel moeite mee gehad, maar het gaat steeds beter (afgelopen jaar geen DQ op overspinnen gehad, afkloppen :D).

Zo makkelijk compenseer jij niet een slechte spin hoor, je hebt sneller een min dan een plus. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:19

anneliesdj schreef:
HumbleTalent schreef:

Dat het went geloof ik vast maar er zijn nu eenmaal mensen die sneller last hebben van wagenziekte/zeeziekte ed, dit is net zoiets.
En alleen omdat het er wat minder mooi uitziet moet je maar helemaal stoppen met wedstrijden?
Dat vind ik wel erg lomp, iedereen heeft wel een oefening waar hij wat meer moeite mee heeft maar daarom hoef je nog niet meteen te stoppen, je kunt ook proberen het puntje wat je daarbij verliest bij een andere oefening weer in te halen.

Als jij een evenwichtsstoornis hebt, dan lijkt het mij niet dat je een echte reiningproef zal kunnen neerzetten. Dan heb je niet alleen problemen met je spins, maar ook zeker bij je stops en circkels.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:43

een goed getraint reiningpaard merkt het zeker als je je hoofd omdraait en zal daarop reageren.
tja, dan kun je hem leren dat je dat doet bij spinnen en hij daardoor gewoon moet spinnen maarja lijkt me beetje omgedraaide wereld.
het is idd niet supermooi op show dus ik zou het me dan ook niet aanleren bij training (mits je doel show is als niet moet je lekker doen wat je wilt doen)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:44

Ik heb het niet over een evenwichtsstoornis, ik heb het over iemand die er gewoon iets meer moeite mee heeft dan de gemiddelde nederlander.
Maar ik heb geen zin om erover in discussie te gaan, het was als tip bedoeld, denk dat TS daar meer aan heeft dan opmerkingen dat ze maar moet stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:48

Volgens mij heeft niemand gezegd dat je dan maar moet stoppen met wedstrijden? Alleen heeft humbletalent geschreven dat je moet stoppen met het spinnen op een hoog tempo als je dat niet aankan...

Celectic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:06

Niels schreef:
Volgens mij heeft niemand gezegd dat je dan maar moet stoppen met wedstrijden? Alleen heeft humbletalent geschreven dat je moet stoppen met het spinnen op een hoog tempo als je dat niet aankan...

je hebt volkomen gelijk:)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:08

en niemand heeft gezegt dat TS maar moet stoppen met spinnen, en dus shows rijden, maar dat ze niet moet gaan spotten, omdat de jury daar - punten op gaat geven. ziet er gewoon minder mooi uit dan iemand die dezelfde spin draait maar niet spot.. dan eindig je altijd onder die persoon. je showt toch ook een beetje om te winnen, neem ik aan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:32

Zoals ik al zei; als dat de enige manier is om niet misselijk te worden moet je toch iets?
En zoals ik zei; je kunt ook hogere punten scoren op andere onderdelen, niet iedereen is overal even goed in.

Wat mij betreft is het einde discussie, ik heb geen zin om te blijven herhalen. Het was gewoon een tip, ik heb niet gezegd dat ze er hogere punten mee scoort.