[WN] Nieuwe aanwinst Wimpy zoon

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Natascha dH

Re: Nieuwe aanwinst Wimpy zoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 09:29

_Vanes_ schreef:
Het gebeurt inderdaad vaker dat een 2-jarige geröntgend wordt ,om te kijken hoe het ervoor staat met de groeischijven, vrij gebruikelijk dus en er zijn dus ook zat dierenartsen die daar aan meewerken.

Beroepsmatig moet ik hier even reageren.
Ik ben zeer benieuwd waar de collega's dat op baseren. Zou ik de namen van de collega's mogen weten, ik wil hier graag een intercollegiale discussie over opzetten. Ook mag je voor mij vragen naar de publicatie waarop deze gedachtengang gebaseerd is.
Want mij mening (en rontgenfoto's zijn mijn werk) worden hier uitspraken aan rontgenfoto's ontleent die geheel niet kunnen. Tuurlijk kan ik je vertellen of bepaalde groeischijven al gesloten zijn al dan niet, maar mij is geen enkele wetenschappelijk onderzoek bekend wat dit betekend voor het al dan niet mogelijk om belast te worden. Bovendien is volgroeien afhankelijk van veel meer factoren dan van een groeischijf in een botje. (Er vind nl ook groei in de gewrichten plaats, en deze is veel belangrijker voor mogelijke overbelasting ivm het vormen van artrose. En dan heb je nog de spieren en ligamenten, hoevaak komt hier een kreupelheid niet uit weg).

Verder moet iedereen lekker doen wat ie zelf wil, alleen hier worden argumenten gegeven die imo niet waar zijn. Tong uitsteken

Maar Westex, gefeliciteerd met je paardje en ook ik wens je er veel plezier mee.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 09:30

Westex schreef:
Hopelijk is je vraag daarmee iets beantwoord.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Begrijp ik het goed dat je met verschillende trainers werkt (A Stylish Gallo bij Ed Gosen en deze bij Oliver Stein)?

Jammer dat je zelf nog niet mag rijden, want A Stylish Gallo rijd je wel toch?

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:28

Westex@

Gefelicteerd met je nieuwe aanwinst (een echte wimpy! Tong uitsteken ) hoop dat ie aan je verwachtingen gaat voldoen.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:36

Ik denk dat deze 2 jarige met een stuk meer verantwoordelijkheid en toezicht op zijn welzijn wordt behandeld dan menig 3-4 jarige die ingereden wordt. Zowel in de western- als de dressuursport. Ik zie toch liever dit dan een paard wat met 3 vol aan de bak moet omdat hij 3 is...

Leuk paard!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:40

@ Nathascha DH: Ik ben het eigenlijk helemaal met je eens, want idd ,het ligt niet alleen maar aan de groeischijven. Als een paardeneigenaar vraagt aan een DA, of Röntgenbedrijf met DA's ,om een paard op de foto te zetten en te vertellen hoe het eruitziet met de groeischijven, zal een DA dat doen, dat is zijn werk namelijk! Haha!

Voor mij persoonlijk zijn röntgenfoto's bij allerlei keuringen om allerlei redenen ,behoorlijk omstreden. Ik noem het wel eens spottend "theeblaadjes lezen". Dit heb ik gebaseerd omdat de paarden die kreupel raakten, in mijn ervaring ,zomaar de paarden konden zijn die met "nulletjes" en "eentjes" goedgekeurd waren. Netzo ,als de paarden ,die twijfelachtig uit een röntgenlogische keuring kwamen en nooit een stap kreupel hebben gezet, jaaaaren lang! Ook zo zie ik paarden langdurig/blijvend kreupel raken, die "gespaard" zijn en laat ingereden. En dus zo ook blijven paarden levenslang klinisch "heel" terwijl deze met oa. vroeg werken enz. het behoorlijk tegen hadden zitten. Haha!
Dus ja, wat is wijsheid en waarheid in het hele verhaal?

En tuurlijk, ik zal niet beweren dat extreem gezakte hoefbeenderen, extreme hoefkatrol, botbreuken enz., die op röntgen zichtbaar zijn, onzin is, maar alles in het grijze gebied,...Tja,..... is voor mij heel erg het grijze gebied!

Westex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 13:07

Natascha dH schreef:
_Vanes_ schreef:
Het gebeurt inderdaad vaker dat een 2-jarige geröntgend wordt ,om te kijken hoe het ervoor staat met de groeischijven, vrij gebruikelijk dus en er zijn dus ook zat dierenartsen die daar aan meewerken.

Beroepsmatig moet ik hier even reageren.
Ik ben zeer benieuwd waar de collega's dat op baseren. Zou ik de namen van de collega's mogen weten, ik wil hier graag een intercollegiale discussie over opzetten. Ook mag je voor mij vragen naar de publicatie waarop deze gedachtengang gebaseerd is.

Een intercollegiale discussie was nou niet meteen de opzet van dit topic. Ik denk niet dat het gepast is om de naam van de Duitse Dierenarts op dit forum te vermelden. Het is ook niet zo dat hij naar de foto's kijkt en zegt: OK, ga maar belasten. Het is altijd de beslissing van de trainer / eigenaar om te starten met training. Wij checken altijd de dierenarts en vragen in feite om te kijken of hij geen belemmeringen ziet, maar niet om de verantwoordelijkheid van de beslissing op de dierenarts af te schuiven.

simodi schreef:
Westex schreef:
Hopelijk is je vraag daarmee iets beantwoord.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Begrijp ik het goed dat je met verschillende trainers werkt (A Stylish Gallo bij Ed Gosen en deze bij Oliver Stein)?

Jammer dat je zelf nog niet mag rijden, want A Stylish Gallo rijd je wel toch?

Ik rijd en train bij Ed Gosen. Ed rijdt mijn paarden die in Nederland staan in de Open. Vorig jaar was dat A Stylish Gallo, dit jaar komt Chexinem Out daarbij. Zelf rijdt ik dit jaar, net als vorig jaar, A Stylish Gallo en in 2009 dus ook Chexinem Out. Mijn hoofddoel voor 2009 is om in de Rookie te presteren.

Oliver Stein rijdt Wimpy. Wimpy staat ook in Duitsland tot en met eind 2009. Ik vind het jammer dat ik Wimpy niet zal rijden tot na de futurity maar begrijp me goed, ik sta daar volledig achter. Dus dat is in feite ook mijn beslissing.

Daarnaast is Oliver Stein een soort "technical advisor" van alles wat we doen. Ik geloof in zijn benadering en ideeen om overbelasting te voorkomen. Dus onze showkalender 2009 voor A Stylish Gallo en Chexinem Out wordt in onderling overleg tussen Ed, mij en Oli opgesteld. Op die manier houden we onze paarden zo "unverbraucht" als mogelijk. En gaan ze dus in de sport langer mee en zijn de kansen op problemen op latere leeftijd (als ze gepensioneerd zijn) ook kleiner.

Roosje1987 schreef:
Ik denk dat deze 2 jarige met een stuk meer verantwoordelijkheid en toezicht op zijn welzijn wordt behandeld dan menig 3-4 jarige die ingereden wordt. Zowel in de western- als de dressuursport. Ik zie toch liever dit dan een paard wat met 3 vol aan de bak moet omdat hij 3 is...

Leuk paard!

Dat vind ik een echt leuke opmerking, dank je wel Roosje. Dat is ook mijn doelstelling. Fun en Performance met respect voor het paarden welzijn.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:25

Westex schreef:
Daarnaast is Oliver Stein een soort "technical advisor" van alles wat we doen. Ik geloof in zijn benadering en ideeen om overbelasting te voorkomen. Dus onze showkalender 2009 voor A Stylish Gallo en Chexinem Out wordt in onderling overleg tussen Ed, mij en Oli opgesteld. Op die manier houden we onze paarden zo "unverbraucht" als mogelijk. En gaan ze dus in de sport langer mee en zijn de kansen op problemen op latere leeftijd (als ze gepensioneerd zijn) ook kleiner..
OK dan! ...Kijk,..dit soort uitspraken kan ik blij van worden. Dit betekend vooruitgang in de reiningsport in NL.
Erg goed van Ed om open-minded en zelfkritisch te zijn! OK dan!...komt wel goed allemaal, veel succes!

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:35

CZarabians schreef:
Hee HP, leuk paard heb je er weer bij.
Mensen met paarden hebben een hemel op aarde (zegt men), so who needs money..... (al is het altijd wel verekte makkelijk om er genoeg van te hebben)

OF

op het rug van het paard, is de hemel op aard (A)

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:02

Een bijzonder aangenaam gezicht die O. Wimpy. Zijn bewegingen zien er soepel en belovend uit. Anne rijdt hem netjes.

Echter, er is een doorn in mijn oog bij dit paard. Hoe durfen ze het paard zo te scheren. Das sieht nicht aus. Nee, praktische redenen interesseren hier even niet. Vork

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:53

Gefeliciteerd met dit mooie paardje ! Hij heeft een mooie bouw en ik ben benieuwd wat we allemaal over hem in de toekomst zullen horen!

O ja, dat geschoren velletje vind ik ook geen gezicht Clown

pris2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:51

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Haha!
leuk paardje hoor Ja

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 08:48

Westex schreef:
Een intercollegiale discussie was nou niet meteen de opzet van dit topic. Ik denk niet dat het gepast is om de naam van de Duitse Dierenarts op dit forum te vermelden.

Dat vraag ik ook niet, maar als er geschermd wordt met collega's die daar aan meewerken dan kunnen die namen, evt via pb, toch bekend gemaakt worden, Kan daar evt mee overlegd worden over het hoe-en-waarom. Nooit gevraagd naar jou d'arts, alleen naar die "zat dierenartsen" die Vanes kent die uitspraken over groeischijven doen. Knipoog

Westex schreef:
Het is ook niet zo dat hij naar de foto's kijkt en zegt: OK, ga maar belasten. Het is altijd de beslissing van de trainer / eigenaar om te starten met training. Wij checken altijd de dierenarts en vragen in feite om te kijken of hij geen belemmeringen ziet, maar niet om de verantwoordelijkheid van de beslissing op de dierenarts af te schuiven.

Precies, I rest my case Knipoog Cool

chexy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:04

Westex, gefiliciteerd met jou Wimpy!
Heb je misschien al weer nieuwe fotos? ;) Ik zal graag een keer zijn hoofdje duidelijker zien :D
Heb zelf een veulen in de VS gekocht die familie is van jou Wimpy (Nu Chex x HDI zijn grootvaders) dus helaas geen mogelijke dekhengst voor deze merrie maar het word zeker een topper!

Westex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 08:58

chexy schreef:
Westex, gefiliciteerd met jou Wimpy!
Heb je misschien al weer nieuwe fotos? ;) Ik zal graag een keer zijn hoofdje duidelijker zien :D
Heb zelf een veulen in de VS gekocht die familie is van jou Wimpy (Nu Chex x HDI zijn grootvaders) dus helaas geen mogelijke dekhengst voor deze merrie maar het word zeker een topper!

Hey Chexy,

Gefeliciteerd met je aanwinst!

Ik heb hier nog een andere december foto:
Afbeelding

Op de Wimpy pagina op de site staan ook nog 2 andere foto's http://www.astylishgallo.info/pagina14a.html

Maar ik heb geen goede recente foto's

De training gaat super. Veel draf, basis cirkels en op dit moment contra-galop. Nog geen specifieke training op manoevres zoals spins, stops, back-up e.d. Volgens Oli heeft hij zoveel talent dat er nog meer dan genoeg tijd is om daar aan te werken. Sommige trainers willen dat de futurity paarden in april / mei al 70+ lopen. Volgens Oli kun je beter veel basis doen en geleidelijk opbouwen en de puntjes op de i zetten wat manoevres betreft in september zodat ze in oktober "unverbraucht" op hun best zijn.

Oli rijdt zeker 12 paarden per dag dus vaak is het toch bussiness as usual. Als hij met Wimpy werkt zie datr Wimpy ook voor hem speciaal is. Je ziet gewoon het plezier er van af stralen. Wimpy is voor hem ook een uitdaging. De 3 uitspraken die ik elke keer weer van Oli hoor:
Der hat so viel Talent!
So schlau.
Verrückt, einfach verrückt.
Oli moet enorm veel varieren omdat Wimpy alles meteen snapt en gaat anticiperen. Het is erg leuk om dat samenspel te zien. Daarbij is Wimpy soms net een clown. Natuurlijk blijft het enorm spannend om te zien of straks in het najaar ook echt alles op zijn plekje valt en of wat er in zit er uit komt op het goede moment.

Ik zal de volgende keer als ik ga kijken weer eens de filmcamera meenemen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 07:52

Maar op de site laat hij toch wel een stop zien of is dit een ander paard?

Ik ben erg benieuwd naar het volgfende filmpje, want wat is hij stoer!
Ik ben stiekem ook wel erg benieuwd hoe hij het op de futurity gaat doen, moet wel goed zijn ;)

Je trots straalt van je verhaal af, mooi!