Coentjuh schreef:Nou wegwerken niet, maar ze maken hem eigenlijk altijd op deze manier vast? Waarom gaat ie niet gewoon onderaan het ringetje vast? Dat vroeg ik me eigenlijk af

Op deze manier heb je meer te vertellen over je paard. Hij gaat van boven naar onder en dan onder de kin door en dan daar weer door de ring aan de zijkant. Zo heb je dus een ketting die onder de kin door loopt (sommigen doen hem over de neus heen, vind ik persoonlijk niet mooi omdat'ie dan echt storend in't beeld aanwezig is én het werkt nog heftiger in. Bij hengsten doen ze'm ook wel eens door de mond) waardoor je je paard indien nodig kunt corrigeren.
Gewoon (inderdaad dan dubbel) door het onderste oog mag ook en als je paard altijd braaf is kun je dat ook gewoon doen. Maar zelfs met mijn super getrainde ervaren Halter merrie die uit zichzelf al vierkant ging staan, deed ik hem op deze manier (ik haale 'm dan wel óók nog door het middelste oog onder de kin, zodat hij minder heftig in kwam en maar aan één kant werkt, mijn merrie was er wel gevoellig voor), omdat je nooit weet wat er gebeurt in een halter ring. Er zijn nu eenmaal minder getrainde/ervaren paarden in de ring soms, en in de inrijbak lopen ook vaak de hengsten al rond, je wilt gewoon ten alle tijden iets over je paard te zeggen hebben, óók als er paniek of stress ontstaat. Vandaar...
Sonja schreef:En een compliment voor de groom, dat lijkt me ook op z'n plaats!
Ach, ik zeg altijd 'een paard kan nog zo mooi gegroomed zijn, hij moet wél geshowed worden'. En dat doen de meiden toch maar zelf. Ik vind het gewoon leuk om ze te helpen, zo blijf ik er toch nog een beetje 'in'.