[WN] Niet-Quarters/Paints/Appa's die in de Western(sport) lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 10:54

Ik rij ook niet met losse teugels hoor xDonja en vigo_is_lief.
Kijk maar naar mijn foto's. De momenten dat hij daar loopt laat ik hem wel los in de mond maar gooi niet de teugels los.
Rijden met losse teugel moet je echt als eind doel zien als je het onder western wil laten vallen.
Als je echt graag gewoon aan een losse teugel wil hobbelen is dat natuurlijk prima!

Als ik mijn teugels maar gewoin los gooi zit ik op een giraf :P
Dat is niet echt de bedoeling geloof ik. :')

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:02

Herkenbaar Amanda, wij zitten nog in de beginfase waarbij ik duidelijke hulpen moet geven om duidelijk te maken wat de bedoeling is. Als ik de teugels gewoon los zou gooien, is hij niet meer aan het werk met zijn lijf, maar loopt hij gewoon wat rond. Terwijl je met een correcte "losse" teugel wel een bepaalde houding en spiersgebruik verwacht bij je paard.

Een groot verschil is al wel meteen dat ik het contact niet mag blijven houden, wat je bij de dressuur wel meer doet. Ik mag aanwijzingen geven/corrigeren en daarna moet hij het zelf zo in stand houden. Heel langzaam aan merk je dat hij langer vooruit kan met een aanwijzing :D

Daihyo

Re: Niet-Quarters/Paints/Appa's die in de Western(sport) lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:05

Ja, precies, dat is het. Niet constant willen bewaken. Aanwijzing geven en weer los.
Valt niet mee, als je gewend bent te blijven bewaken :D
Moet wel zeggen dat shanks mij helpen om nog meer los te laten. Met een snaffle was ik toch nog steeds aan het ondersteunen. En dat gaat nu echt niet.
Met als gevolg: kortere en duidelijke hulpen en een paard dat niet meer kan steunen.
En er eigenlijk veel meer ontspannen mee loopt, omdat ik niet meer stiekem kan prutsen :')
Maar goed, daar is wel een hoop werk aan vooraf gegaan. Hij reageert nu echt al op de kleinste hulpen. Soms is denken en verzitten al genoeg (staan we ineens stil of draaien een rollback in ofzo _O- ).

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:16

Ik gooi ook niet de teugels zomaar los hoor, maar wat hier boven wordt genoemd niet constant blijven bewaken :) Ik wil komende week een lesje bij Colin Rietdijk (toch? Xono op Bokt geloof ik) boeken :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:21

Shanks werken ook behoorlijk in, dan ga je inderdaad vanzelf bewuster hulpen geven.
Dat heb ik ook met mijn spoorgebruik, rij ik met een scherper spoor, dan geef ik betere beenhulpen, kort, maar wel meteen duidelijk en hij reageert dan ook. Ik ben me er dan erg van bewust en wil absoluut niet blijven prikken. Teveel drijven straft Vince ook terecht af, in plaats van meer activiteit gaat hij dan juist verstarren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:34

Ja, inderdaad, dat ook. Jim gaat gewoon heel hard lopen, op de voorhand :+

kim_1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:55

Omdat ik altijd aan het meekijken ben naar al deze leuke western paarden, wil ik me ook even melden met mijn niet-quarter/paint/appa *D

Dit is sinds twee jaar mijn verzorgpaardje Spike. Ze is een Trakehner. We zijn hard aan het trainen en sinds afgelopen voorjaar ook gestart met wat WRAN wedstrijden. Naast onze training heeft Spike ook een part-time job als manegepaard. Kortom: Ik ben best trots op Spike :=

Afbeelding

Afbeelding

BloodElf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:21

Superleuk paardje is Spike!! :)

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 11:43

Gaaf paard hierboven ! Mooie kleur :j

Mijn instructrice was even aardig geweest om een fotootje te maken tijdens mijn les :)
Afbeelding

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 08:55

Pffff even op zoek naar wat Vigo is lief voor paardje heeft.
Ik ben er hoor kruising Fjord met bonte.
Leuk paard :j

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:16

Correct :) Dankje

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:25

Ziet er goed uit vigo_is_lief!
Knapperd is het! <3

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:02

Hij is helaas soms wat traag ... haha

Yvettee_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:20

hier een les genootje van kim_1989 :p

Ik heb dit jaar voor het eerst wran wedstrijden gereden met mijn 'pannenkoek' verzorg paard Donna (geen ras). We zijn 3 keer weg geweest en de laatste keer zijn we zelfs reserve allround champion in de L5 geworden! Leuke afsluiter aangezien we nu een tijdje moeten stoppen omdat we de rechter galop nog niet zo goed onder de knie hebben.

Afbeelding
Afbeelding

Painttobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:26

Aaah donieponie! Nog steeds moeite met rechtergalop? (Ik heb haar een lange tijd geleased)

Ga je dus nog geen L4 starten?

Yvettee_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:35

Jep nog steeds moeite inderdaad, het gaat wel wat beter, springt vaker goed aan maar ze gaat nog erg hard :p
L4 wordt 'm dus nog niet, misschien wel nog een keer trail maar verder nog even niks

Painttobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:38

En Showmanship dan? Daar zit geen galop in, haha ;)
Wel leuk hoor dat je zo wedstrijden met haar doet!

Yvettee_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:42

Hm dat is niet echt mijn ding haha. Ja ik vond het erg leuk om met haar te gaan, ze was heel braaf.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:43

Superleuk hè! Spike en Donna zijn naast hun nieuwe wedstrijd-carrière namelijk ook gewoon 'manege-paard'. Top dat die nu ook starten en ook nog eens lintjes mee naar huis nemen +:)+

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:58

Leuke foto's van evenleuke paarden weer !!
Gisteren 1 foto kunnen laten maken voor de regen kwam.

Afbeelding

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:22

Rumpleteaser schreef:
Superleuk hè! Spike en Donna zijn naast hun nieuwe wedstrijd-carrière namelijk ook gewoon 'manege-paard'. Top dat die nu ook starten en ook nog eens lintjes mee naar huis nemen +:)+

Dat is nog eens grappig om te weten dat ze ook hun lesjes lopen en dan zo netjes lopen op wedstrijd!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:26

kking schreef:
Rumpleteaser schreef:

Dat is nog eens grappig om te weten dat ze ook hun lesjes lopen en dan zo netjes lopen op wedstrijd!
Inderdaad en een leuke afwisseling voor de paarden. En leuk dat je op deze manier je verzorgpaard mag uitbrengen :j

Vanmorgen eindelijk weer een les gehad, was alweer een tijd geleden. Gelukkig geen terugval, zodra we bij de les de bak inrijden, dan weet Vince wel hoe laat het is :D . Werken =:)
De bak bij ons op stal is eigenlijk te los/zwaar, dus daar kan ik niet alles van hem vragen. Tijdens de les kan ik meteen merken dat het hem gemakkelijker af gaat. Vandaag een beginnetje gemaakt met de galopwissel. Helemaal nieuw voor ons, dus erg leuk om erbij te pakken.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:23

Ik ben ook bezig met de galopswissel :)

Gave foto Mondy!

HaffiePower

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:59

Hieronder mijn westernpaardjes (en één van mijn man):

Spike (Arco vd Kloosterhoeve). Met hem heb ik gisteren voor het eerst meegedaan aan een NK onderdeel (Trail). We werden vierde.

Afbeelding
Afbeelding

en m'n jonge westernbereden Haflinger, Prinz (officieel Actual Prinz). Hem heb ik als veulen vanuit Duitsland hierheen gehaald. We moeten nog even doortrainen voordat hij westrijdklaar is ;)

Afbeelding
Afbeelding

en dit is mijn man, op zijn paard Storm (officieel Amazing Storm), ook als veulen uit Duitsland gehaald

Afbeelding

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 15:25

Supergaaf die Storm <3