[WN] Niet-Quarters/Paints/Appa's die in de Western(sport) lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mondy

Re: Niet-Quarters/Paints/Appa's die in de Western(sport) lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:48

In volledig tenue met mn knappe Joker :D

Afbeelding

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:54

Wat komen er toch leuke paarden voorbij in dit topic iedere keer!

Nog even een vraagje: Ik heb nou een mooie show blanket gekocht voor de wedstrijd. 2e hands via bokt. Hij voelt goed stevig aan en is zeker niet de dunste. Maar hij is wel dunner dan mijn gewone pad, kan de blanket gewoon zo onder het zadel zonder iets extra's er onder? Ik zag wel van die dunne stoffe dingen nog op internet staan maar dat is meer om je blanket schoon te houden voor zover ik begreep...

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:55

Onder een blanket moet je inderdaad wat extra's onder :j Ik heb er een witte vilten onderlegger onder.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:53

Sinds een paar maanden geswitcht naar de western kant met mijn tinker en mijn vriend met zijn kruising koudbloed. Zaterdag voor het eerst met koeien gewerkt.
[WN-ITP] Cutting, onze eerste ervaring

Ik heb niet dit hele topic gelezen, maar zijn er mensen die met hun paard reining- of horsemanship rijden?
Ik ben wel nieuwsgierig in hoeverre rassen (die er qua bouw niet voor gefokt zijn) zich ontwikkelen bij de spins en stops.
Wat dat betreft zijn mijn verwachtingen van hoever wij hiermee komen niet zo hoog en dat vind ik ook niet erg. Ik vind de lessen erg leuk en ik vermaak me tot nu toe prima met alle nieuwe dingen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:03

Wij trainen richting reining. Maar ben nog niet zolang bezig. Stops pakt hij goed op, schuift mooi onder.
Wat niet de bedoeling is nu, want hij heeft nog geen ijzers. Spins zijn we ook net mee begonnen, voorbereidende oefeningen. Dat gaat goed.
Hij staat nu even met een blessure, maar straks gaan we dat weer oppakken. Wedstrijden zitten er helaas niet in, vanwege een trailerprobleem
Dus vergelijk met andere paarden heb ik eigenlijk niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:22

Grit schreef:
Sinds een paar maanden geswitcht naar de western kant met mijn tinker en mijn vriend met zijn kruising koudbloed. Zaterdag voor het eerst met koeien gewerkt.
[WN-ITP] Cutting, onze eerste ervaring

Ik heb niet dit hele topic gelezen, maar zijn er mensen die met hun paard reining- of horsemanship rijden?
Ik ben wel nieuwsgierig in hoeverre rassen (die er qua bouw niet voor gefokt zijn) zich ontwikkelen bij de spins en stops.
Wat dat betreft zijn mijn verwachtingen van hoever wij hiermee komen niet zo hoog en dat vind ik ook niet erg. Ik vind de lessen erg leuk en ik vermaak me tot nu toe prima met alle nieuwe dingen.

Ja, horsemanship (en vooral trail) maar ik begrijp niet waar je die spins vandaan haalt? Gisteren heb ik o.a. wat horsemanshipproeven staan bekijken waar een stop vanuit galop in zat. En elk paard doet dat anders. Een paint die een stop maakt ziet er anders uit dan een trekpaard wat een stop maakt. Maar een stop vanuit galop is een stop vanuit galop lijkt mij? Als je western horsemanship gaat starten is het toch de bedoeling dat je laat zien dat je paard goed aan de hulpen staat en dat je elke centimeter onder controle hebt? Of heb ik de insteek nou verkeerd begrepen? Persoonlijk (maar ik weet natuurlijk niet hoe een judge daar tegenaan kijkt) vind ik het storender dat als ergens lope -> walk wordt gevraagd er combinaties zijn die een stop maken, een milliseconde helemaal stil staan en dan aanstappen. Dat is geen overgang. Dat is een stop en daarna een overgang, dus twee overgangen. Het trekpaard (nou ja, een kruising trekpaard/haflinger) eindigde bij één van de judges trouwens voor de paint :)

Ik maakte me eigenlijk drukker om de galopwissel die in een horsemanshippattern bleek te zitten. Maar het duurt denk ik nog wel een jaar of 50 voordat wij aan de L2 toe zijn :P Maar het gaat erom dat je je vermaakt, toch? En de sport is veelzijdig genoeg om wat te vinden wat je leuk vindt.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:44

Koper, ik heb me er verder absoluut niet in verdiept, ben een complete leek en heb dus op jouw vragen geen antwoord. Behalve dat plezier bij mij bovenaan staat, maar dat schreef ik al.

Maar misschien was mijn vraag niet duidelijk, ik vroeg me gewoon af wat de ervaringen zijn bij niet western gefokte rassen, dus of bijvoorbeeld een werklustige haflinger met de goede technieken net zo snel zou kunnen spinnen als een quarter. Gewoon nieuwsgierigheid en verder niks ingewikkelds.
Ik ben nog nooit op een wedstrijd geweest, zie op de stal waar ik les op die momenten geen andere rassen lopen, dus ik vind het leuk om hier wat meer te zien en horen :j

Wij gaan op ons eigen tempo en ons eigen kunnen verder en ik heb verder (nog) geen ambities.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:46

Karl Bauer is toch kampioen reining in de open klasse geweest met een haflinger?

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:58

Er is inderdaad een haflinger Nederlands kampioen reining op behoorlijk hoog niveau geweest. Ik weet z'n naam even niet meer maar hij staat nu bij een andere mevrouw op de western stal waar ik omgeschoold ben.
Daar stond trouwens ook een welsh kruising in reining training, die pakte alles ook leuk op.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:00

Amanda schreef:
Wij trainen richting reining. Maar ben nog niet zolang bezig. Stops pakt hij goed op, schuift mooi onder.
Wat niet de bedoeling is nu, want hij heeft nog geen ijzers. Spins zijn we ook net mee begonnen, voorbereidende oefeningen. Dat gaat goed.
Hij staat nu even met een blessure, maar straks gaan we dat weer oppakken. Wedstrijden zitten er helaas niet in, vanwege een trailerprobleem
Dus vergelijk met andere paarden heb ik eigenlijk niet.

Knap dat hij al onderschuift. Ga je hem nu speciaal hiervoor op ijzers zetten?
We hebben nu een paar lessen gehad. Het onderschuiven vind Vince lastig, ik moet echt opletten dat hij niet op de voorhand stopt. Dat oefen ik alleen dus ook bijna niet, ik wil het wel goed aanleren. De roll-back en de voorbereiding naar de spin pakt hij wel weer gemakkelijk op.
En verder oefen ik thuis vooral het voltewerk en de "zelf"houding van Vince, is toch anders dan bij de dressuur waarbij je meer ondersteuning en aanwijzingen geeft. Dus ik moet streng voor mezelf zijn :D

Wat voor blessure heeft hij?

Ik heb Karel Bauer even gegoogeld en vond wel deze blog ( https://e-quine.com/nl/blog/werken-met- ... at-het-is/ ), maar verder niet veel beeldmateriaal.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:04

Nee klopt, google levert niet veel op :n

Ik weet nog niet of ik hem op ijzers ga zetten. Voor zijn benen is het wel beter, hij vindt het ook erg leuk om te doen en kan het goed. Maar wedstrijden rijden zit er niet in. Dus ik ga met mijn smid overleggen wat handig is...
Of er een alternatief is tussen geen ijzers slidingplates, waardoor hij wel wat kan glijden (en dus niet elke keer de klap krijgt op zijn benen/rug omdat hij niet kan glijden).
Ow en hij heeft een ongelukje met trailerladen gehad en 2 flinke wonden op zijn benen. Het geneest wel goed, maar is wel even uit de running. Eind van deze week mag ik er weer op om op te bouwen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:12

Grit schreef:
Maar misschien was mijn vraag niet duidelijk, ik vroeg me gewoon af wat de ervaringen zijn bij niet western gefokte rassen, dus of bijvoorbeeld een werklustige haflinger met de goede technieken net zo snel zou kunnen spinnen als een quarter.

Ik denk eigenlijk dat daar bij quarters onderling ook nog wel het nodige verschil tussen zit. En dat een haflinger heel aardig kán leren spinnen, als hij getraind wordt en inderdaad werklustig is enz. Maar hij heeft een totaal andere spieraanleg dan de gemiddelde quarter dus het zal toch wel een beetje anders blijven lijkt me.

Je zou het kunnen vergelijken met dresuur willen rijden met je fjord. Ja natuurlijk kan dat, maar een fjord zal altijd anders bewegen dan een sportwarmbloed. Kan de fjord dan niet rechtgericht, los, tactmatig correct en ontspannen, nageeflijk en voorwaarts lopen? Natuurlijk wel. En dat is heel knap. Maar het ziet er wel anders uit. Wat mij betreft geeft het niet, en gaat het om het plezier wat je samen hebt. Maar als je naar de OS wil ga je dat niet met een fjord doen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:38

Ik herken het Koper en het is eigenlijk ook wel logisch. Ik heb met mijn koudbloeden tussen de paarden gestart in de dressuur. Gaat prima, maar je moet realistisch zijn en ergens stopt het. Met mijn haflinger was dat in de M2, ik zag de 60 meter lijnen in de Z echt niet zitten en met de verruimingen bleven (terecht) teveel punten liggen. Bij Vince is dat nu al in de L2, mn zijn galop is het struikelblok om verder voor de M te gaan, dan moet ik hem teveel pushen.

Ik wil wat te trainen hebben, daarom heb ik ook gekozen voor een nieuwe uitdaging. En het bevalt goed!

De trailer brengt jullie geen geluk dus Amanda. Vervelend zeg.

Sparks_Fly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:29

Wat een prachtige foto's allemaal hier!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:04

Vind 't zo'n leuk topic dit :D Vind het ook leuk af en toe een grotere maat voorbij te zien komen (Karlijn is 1.70m)
Ik dacht voorheen altijd dat western echt voor de Quarters en de Paints was maar weet inmiddels wel beter:Y)
Wij doen ook horsemanship/trail, geen reining dat gaat 'm echt niet worden met haar maar dat geeft helemaal niets.
Afbeelding

Showoutfit, moet alleen nog een blousje :')
https://lh3.googleusercontent.com/-Lp-7 ... lijn-1.jpg

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:08

Wat een leukerd! Is dit hetzelfde paard die ook in jouw profiel staat?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:38

Ja daar lijkt zowat panterbont xD Op mijn profiel in wintertenue, op deze foto in zomertenue zie je goed dat ze blanket is ;)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:12

Dat scheelt inderdaad wat :D

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:46

Stille meelezer, jammer dat het topic niet zo actief is!

Ik ben mijn Tinker x Tuiger aan het omscholen naar western, dus echt sport is en wordt het ook niet.. Maar wel in westernoutfit!

Afbeelding

Afbeelding

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:59

Leuk xDonja
Ik ben mijn paardje ook aan het omscholen. 18 Augustus komt Evelien(Eurohorse) langs en dan hoop ik ook een zadel te hebben.

Afbeelding

En zo rijden we er nu.
Afbeelding

Afbeelding

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 23:11

Leuk! Ik wil mss op den duur wel een 'echte', maar zo wil het ook! Ze vind het vooral eng en spannend om helemaal los te lopen, dus op eigen benen. Ik gooi nu expres de teugels 'los' zodat zij èn ik wel moeten!

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:58

Ja das best lastig in het begin ! Bij mij gaat het ook steeds beter met het losse teugel hobbelen :)

Wel stom trouwens, ik heb net een nieuw western zadel maar nu ben ik op vakantie.... :( mis het wel hoor , hihi, zit Zo lekker!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:05

Ik had zondag les van Paulette Zorn. Echt super tof!
En aanstaande zondag gaan we schriktraining doen.

Donja: waarom zou het geen sport worden? Als je omgeschoold bent, kun je net zo goed meedoen in de sport als je zou willen :j

En Jim heeft een nieuw hoofdstel
Afbeelding

Past mooi bij de rest :D
Afbeelding

Afbeelding

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:39

Dat staat Jim goed!!

Donja, kleurtje steekt mooi af op jouw paard!

Ook zonder wedstrijdambities kun je een serieuze ruiter zijn die het leuk vind te blijven verbeteren :j

"Hobbelen aan een lange teugel" zie ik als; je zit erop, paard loopt en verder vraag of verwacht je helemaal niks. Prima, maar vraag dan ook echt niks van je paard. Dat heeft niks met western of wat dan ook te maken.
Wil je toch wel iets meer, stel dan voor jezelf doelen of een plan. En die hoeven niet hoog of moeilijk te zijn. Maar niks zo verwarrend voor een paard dan halfslachtige aanwijzingen krijgen, omdat hij niet serieus hoeft te trainen, maar er toch wel iets gevraagd wordt.

Evelien is ook bij mijn paard geweest. Ik was erg blij dat we een passend zadel konden vinden. Vince heeft geen gemakkelijke bouw (rondgeribt met een hoge schoft). Volgend jaar ga ik haar weer laten kijken of het nog goed ligt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:51

Ik heb een zadel per toeval over kunnen nemen van een collega teamlid van bokt. Mocht het passen, proberen, enz.
Ik heb Evelien toen voor de zekerheid laten komen om te checken en haar opmerking: hoe perfect passend wil je het hebben? :D
Ben er super blij mee. Het ligt goed op Jim, zit erg lekker (na een paar weken wennen, dat wel :+ ) en ziet er ook nog eens mooi uit. Het is geen topzadel, maar een prima middenmoter. Voor mij goed genoeg :j

Wat betreft het losse teugel: je kunt niet beginnen met een losse teugel, dat is je einddoel. Nu na en half jaar omscholen rij ik op shanks ipv een snaffle en dan nog moet ik mijn handen af en toe gebruiken om iets duidelijk te maken.
Neckreining zit er niet zomaar in, je buiging en stelling gaat echt niet meteen goed aan een losse teugel, nageven idem dito. Zeker in het begin heb je dat contact met het bit nog nodig om je paard duidelijk te maken wat je bedoelt. En van daaruit ga je naar de kleinere hulpen.

Toen ik met Jim begon met stopjes, moet ik daarmee starten op de hand en zit, in combi met Ho. Van daaruit werd de volgorde: Ho + zit, geen reactie hand. En van daaruit werd het vanzelf alleen zit.
Nu hoef ik mijn benen maar iets naar voren te leggen en hij staat stil, vanuit 3 gangen. Maar dat had ik hem nooit kunnen aanleren als ik meteen mijn teugels had los gegooid.
Ook al rij je geen wedstrijden, les is wel gewoon belangrijk :j