[WN] eindelijk morgen mijn droompaardje halen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:48

moniek ten eerste gefeliciteerd met je nieuwe paard!

ik wordt ook niet vrolijk van het filmpje, ben zelf erg tegen een 2 jarige inrijden
wat ik veel zie op grote stallen is dat ze een paardje inrijden met 2 jaar en dan weer vanaf nu zo'n beetje het land op doen en in het voorjaar(met 3 jaar) weer oppakken

ik heb jaren geleden een jaar bij Ann Poels gelest
ik was er erg tevreden over maar ik weet niet hoe het er nu aan toe gaat
ik vond de lessen te pittig voor mijn jonge en niet echt reining gebouwde paardje(spatter was toen 3, is dus 5 jaar geleden), voor mijn oudere paardje was het super

wees in ieder geval zuinig op je paardje des te langer heb je er plezier van en des te hoger kun je komen in de sport

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:49

Sim0ne schreef:
Ik snap de redenatie niet. Er wordt gezegd dat het toppaarden zijn, met goede papieren, die een kapitaal aan dekkosten hebben gekost en dat ze veel geld op moeten brengen. Dan zou je met deze paarden toch juist extra voorzichtig moeten zijn, zodat ze inderdaad zo goed kunnen worden en lang mee kunnen gaan. Dit bereik je zeker niet door te vroeg te beginnen met trainen.

Inderdaad behoorlijk krom...!

Ik denk ook niet dat heel veel paarden dit trekken...

Sim0ne

En daarbij hebben topruiters het juist makkelijk. Zij hebben immers meerdere paarden tot hun beschikkiing. De besten blijven, en diegenen die blessures oplopen gaan eruit. Kijk bijvoorbeeld ook naar Anky, die wed ook niet op 1 paard, maar heeft er meedere in training. Dus juist de paarden die door topruiters gereden worden geven geen representatief beeld van hoe goed paarden met een goede afstamming het in de sport kunnen doen, omdat je alle paarden die zij in training gehad hebben en die het niet gered hebben, nooit te zien krijgt.

Delaja

Ik sta op dezelfde reining stal waar OKHannes het op de eerste pagina over heeft.
Ik zie daar meerdere paarden die met 2 jaar al zadelmak worden gemaakt maar op een totaal andere manier, veel rustiger, niks moet en er wordt zeker nog geen begin gemaakt met het spinnen, wat ik in het filmpje wat je hebt geplaatst wel zie.
Ik ben zelf zeker geen voorstander van zo vroeg inrijden maar ik zie wel dat wat ze doen op de stal waar ik sta een stuk vriendelijker is dan wat er hier in het filmpje gebeurd. De paarden zakken vanzelf, hoeft geen touwtje aan en er wordt bijna niks van ze gevraagd, zodra ze netjes een paar cirkels draven en galopperen is het ook weer klaar.
Als die paardjes eenmaal zadelmak zijn krijgen ze weer een jaar pauze. Daarna, als ze dus ruim 3 jaar oud zijn worden ze pas echt doorgereden voor zover ik heb begrepen. Als een paard er nog zo ielig uitziet als deze in het filmpje beginnen ze ook pas later met zadelmak maken, zo'n paard is er gewoon nog niet klaar voor.

Maar goed, ik snap dat jij helemaal blij en trots bent! wees dan ook zo streng voor jezelf om dit paardje nog een jaar rust te gunnen en dan pas verder te rijden.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 16:51

Sim0ne schreef:
Ik snap de redenatie niet. Er wordt gezegd dat het toppaarden zijn, met goede papieren, die een kapitaal aan dekkosten hebben gekost en dat ze veel geld op moeten brengen. Dan zou je met deze paarden toch juist extra voorzichtig moeten zijn, zodat ze inderdaad zo goed kunnen worden en lang mee kunnen gaan. Dit bereik je zeker niet door te vroeg te beginnen met trainen.

we kunnen eigelijk nu wel de hele topsport onder de loep gaan nemen van draf to dressuur sport van mennen tot western.
allemaal wat je op tv in de kranten tijdschriften ziet zijn intensief getrained op leeftijden wat jullie afkeuren.
en toch juicht hier heel bokt als anky een medaile heeft en okidoki een groteprijs heeft gewonnen en rieky wereldkampioen is geworden

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:52

Zou persoonlijk niet eens een paard kopen bij iemand die er al opgezeten heeft, helemaal niet op die manier.
Veel plezier met je paard..

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 16:52

Delaja schreef:
Ik sta op dezelfde reining stal waar OKHannes het op de eerste pagina over heeft.
Ik zie daar meerdere paarden die met 2 jaar al zadelmak worden gemaakt maar op een totaal andere manier, veel rustiger, niks moet en er wordt zeker nog geen begin gemaakt met het spinnen, wat ik in het filmpje wat je hebt geplaatst wel zie.
Ik ben zelf zeker geen voorstander van zo vroeg inrijden maar ik zie wel dat wat ze doen op de stal waar ik sta een stuk vriendelijker is dan wat er hier in het filmpje gebeurd. De paarden zakken vanzelf, hoeft geen touwtje aan en er wordt bijna niks van ze gevraagd, zodra ze netjes een paar cirkels draven en galopperen is het ook weer klaar.
Als die paardjes eenmaal zadelmak zijn krijgen ze weer een jaar pauze. Daarna, als ze dus ruim 3 jaar oud zijn worden ze pas echt doorgereden voor zover ik heb begrepen. Als een paard er nog zo ielig uitziet als deze in het filmpje beginnen ze ook pas later met zadelmak maken, zo'n paard is er gewoon nog niet klaar voor.

Maar goed, ik snap dat jij helemaal blij en trots bent! wees dan ook zo streng voor jezelf om dit paardje nog een jaar rust te gunnen en dan pas verder te rijden.

dit paard is alles behalve ielig.
maar goed genoeg hierover ieder zijn ding

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 16:52

Mallow schreef:
Zou persoonlijk niet eens een paard kopen bij iemand die er al opgezeten heeft, helemaal niet op die manier.

nee dat kan een ander wel

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:54

Moniek schreef:
we kunnen eigelijk nu wel de hele topsport onder de loep gaan nemen van draf to dressuur sport van mennen tot western.
allemaal wat je op tv in de kranten tijdschriften ziet zijn intensief getrained op leeftijden wat jullie afkeuren.
en toch juicht hier heel bokt als anky een medaile heeft en okidoki een groteprijs heeft gewonnen en rieky wereldkampioen is geworden

Inderdaad. In de topsport speelt geld altijd een flinke rol (zeker als je sponsors hebt), en in de topsport zullen dus altijd andere belangen meespelen dan alleen het welzijn van het paard. Bijvoorbeeld dat paarden niet los mogen lopen, omdat ze zich wel eens zouden kunnen bezeren. Prima dat mensen die keuze maken, maar zorg wel dat je die keuze bewust maakt en weet dat dit misschien niet de beste keuze voor je paard is.

Dit geldt zowel bij topsport voor mensen als voor paarden. Voor mensen is topsport ook niet goed, dit is sowieso zeer belastend.

Kell_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:55

Moniek heb je zelf al enige wedstrijd ervaring? (omdat je zei dat je later internationaal wilt gaan rijden met dit paardje )

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 16:56

ik ga maar eens om een slotje vragen.
ik ga morgen in iedergeval mijn heerlijke knol halen waar ik nog jaren plezier van ga beleven.
maken er een leuke dag van het is immers een stukje rijden

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 16:56

Kell_87 schreef:
Moniek heb je zelf al enige wedstrijd ervaring? (omdat je zei dat je later internationaal wilt gaan rijden met dit paardje )

toevallig wel dat komt goed van pas

Kell_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:57

Ik hoop het voor je dat je er nog jaren plezier van zult hebben! :7 +:)+

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 16:57

Kell_87 schreef:
Ik hoop het voor je dat je er nog jaren plezier van zult hebben! :7

gaat zeker lukken !!! ben ik van overtuigd!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:58

wanneer word dit paard 3 jaar?

en idd zie je vaak dat ze al op 2 jr [ tussen 2 en 3 ] zadelmak gemaakt worden
en ik zie op dit filmpje geen wilde acties

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:58

Moniek schreef:
Mallow schreef:

nee dat kan een ander wel

Blijkbaar :')

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 16:58

in mei word ze 3

Moniek

Re: eindelijk morgen mijn droompaardje halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 16:59

oooh een vraagje nog,,,hebben jullie ook het geluid aangehad toen jullie dit filmpje zagen?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:00

Vind het prachtig om te zien dat mijn quater kruising echt echt echt niet zou pikken als ik er nu op zou gaan zitten. En ze is er ook nog lang niet klaar voor. Jammer dat niet iedereen dat soort dingen ziet.
Laat een paard in z'n waarde, laat het beestje uitgroeien.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:01

Moniek schreef:
oooh een vraagje nog,,,hebben jullie ook het geluid aangehad toen jullie dit filmpje zagen?

ja, en ik hoorde alleen hysterisch gekrijs.....

mirgino

Moniek schreef:
in mei word ze 3

wat is er dan mis??

heel veel paarden worden met 2,5 jr ingereden.

Anoniem

Succes ermee en een fijne reis morgen!

Karoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:02

RedPassion schreef:
Je hoeft de tak van de sport niet te kennen om te weten dat een 2-jarig paard gewoon nog niet belast zou moeten worden.

Ik ben het eens met RedPassion...

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 17:02

Breghje schreef:
Moniek schreef:

ja, en ik hoorde alleen hysterisch gekrijs.....

ooh dan kijk je een ander filmpje dan ik
weer jammer van je reactie

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:02

Moniek,

Van harte gefeliciteerd met je nieuwe paard, wat een mooi diertje.
Ook ik weet dat veel quarters/reining paarden etc (te) vroeg worden ingereden op de leeftijd van 2 a 2,5 jr oud.
Ik vindt dat dat niet kan maar ja zo gaat dat nou eenmaal, net zoals een draver al met het 1e jaar beleerd word.
T enigste wat je jezelf moet vragen is of JIJ het verantwoord vind om dit jonge beestje al te trainen.
Dat t overal gedaan word is geen reden dat jij het ook moet doen.
Dit gaat om jouw paardje en niet een paardje op een stal, jij moet er de rest van zijn leven plezier mee hebben.
Maar ook de gezondheid van jouw paard is jouw verantwoordelijkheid, geef je hem een jaar rust zodat je minder kans heb op letsel of zet je door omdat dat in de trainingstallen ook zo gebeurd?
Ik val je niet aan maar besef dat je niet alles moet doen zoals anderen dat doen en kies voor je paard.
En als jij denkt dat dat is door verder te gaan met trainen, dan is dat jouw goed recht.
In mijn ogen is dit paardje beter af met nog een tijdje rust want vind hem nog wel heel jong/iel ogen.
Daarbij vallen de bokkers jou ook niet persoonlijk aan maar die zien dit fimpje wat er inderdaad niet lekker uit ziet.
En ik heb western gereden dus weet wel een klein btje waar ik over praat ;)

In ieder geval succes met je paardje.