Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sim0ne schreef:Ik snap de redenatie niet. Er wordt gezegd dat het toppaarden zijn, met goede papieren, die een kapitaal aan dekkosten hebben gekost en dat ze veel geld op moeten brengen. Dan zou je met deze paarden toch juist extra voorzichtig moeten zijn, zodat ze inderdaad zo goed kunnen worden en lang mee kunnen gaan. Dit bereik je zeker niet door te vroeg te beginnen met trainen.
Sim0ne schreef:Ik snap de redenatie niet. Er wordt gezegd dat het toppaarden zijn, met goede papieren, die een kapitaal aan dekkosten hebben gekost en dat ze veel geld op moeten brengen. Dan zou je met deze paarden toch juist extra voorzichtig moeten zijn, zodat ze inderdaad zo goed kunnen worden en lang mee kunnen gaan. Dit bereik je zeker niet door te vroeg te beginnen met trainen.
Delaja schreef:Ik sta op dezelfde reining stal waar OKHannes het op de eerste pagina over heeft.
Ik zie daar meerdere paarden die met 2 jaar al zadelmak worden gemaakt maar op een totaal andere manier, veel rustiger, niks moet en er wordt zeker nog geen begin gemaakt met het spinnen, wat ik in het filmpje wat je hebt geplaatst wel zie.
Ik ben zelf zeker geen voorstander van zo vroeg inrijden maar ik zie wel dat wat ze doen op de stal waar ik sta een stuk vriendelijker is dan wat er hier in het filmpje gebeurd. De paarden zakken vanzelf, hoeft geen touwtje aan en er wordt bijna niks van ze gevraagd, zodra ze netjes een paar cirkels draven en galopperen is het ook weer klaar.
Als die paardjes eenmaal zadelmak zijn krijgen ze weer een jaar pauze. Daarna, als ze dus ruim 3 jaar oud zijn worden ze pas echt doorgereden voor zover ik heb begrepen. Als een paard er nog zo ielig uitziet als deze in het filmpje beginnen ze ook pas later met zadelmak maken, zo'n paard is er gewoon nog niet klaar voor.
Maar goed, ik snap dat jij helemaal blij en trots bent! wees dan ook zo streng voor jezelf om dit paardje nog een jaar rust te gunnen en dan pas verder te rijden.
Moniek schreef:we kunnen eigelijk nu wel de hele topsport onder de loep gaan nemen van draf to dressuur sport van mennen tot western.
allemaal wat je op tv in de kranten tijdschriften ziet zijn intensief getrained op leeftijden wat jullie afkeuren.
en toch juicht hier heel bokt als anky een medaile heeft en okidoki een groteprijs heeft gewonnen en rieky wereldkampioen is geworden