[WN] Deze westernknol heeft haar voetjes van de vloer!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Violaaa

Re: Deze westernknol heeft haar voetjes van de vloer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:26

stef schreef:
msquincyte: Wat een onzin...
Zolang je het CORRECT leert (en daar schort het nog weleens aan) gaat een paard het niet tegen je gebruiken.
Een paard gaat toch ook niet ineens spinnen of sliden omdat ie het toevallig geleerd heeft?

Violaaa, heeft niets met vertrouwen te maken, maar met iets consequent aanleren

Ow oke Clown

Florientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:13

heej juul

echt heeel vet. Ik vind die foto ook echt geweldig. Wat lijkt het tog een mopperkontje eej.
Maar het is echt een schatje:P. Heb je echt heel veel geluk mee hoor.

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:20

gaaaf juul Lachen
Die foto is echt stoer Lachen
Succes saampjes

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:58

Vind het op zich leuk voor je dat je paard nu iets doet dat je met geduld hebt aangeleerd.

Maar ... ik vind het eerlijk gezegd een beetje onzin om een paard op commando te leren steigeren. Wat heeft dat nou werkelijk voor nut?!
De vergelijking met slidings e.d. gaat niet op, dat doen paarden in de wei ook uit zichzelf en hoef je dus niet aan te leren. Merries steigeren echter maar weinig, dat is echt iets van ruinen als ze aan het spelen zijn (en natuurlijk hengsten als er gevochten wordt).
Merries doen van nature andere dingen (met voorbeen slaan of achteruit slaan), maar steigeren zie je zelden. Daarom zie ik niet het nut om iets onnatuurlijks aan te leren ...

Je zegt dat de oren naar achteren niks zegt .... Maar ik vind de combinatie van oren strak naar achteren en een totaal niet-relaxte blik echt iets anders uitstralen!

Je zegt ook dat je je paard dit aanleert omdat je haar vertrouwt. Maar het heeft niets met vertrouwen te maken dat ze dit nu heel gemakkelijk kan en weet dat ze het ook mag doen als jij er op zit, dus in bepaalde situaties zou het kunnen gebeuren dat ze het spontaan doet (angst, verzet) en dan ben je heel ver van huis ...

Waarom wilde je zo graag dat ze leert steigeren? Stoer?
Mijn persoonlijke mening is dat het alleen nut heeft om dingen aan te leren waar je paard ook baat bij heeft, bijv oefeningen om hem/haar soepeler of gehoorzamer te maken. Steigeren doet dat in mijn ogen echt niet.

knuffelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:38

Ziet er leuk uit maar sluit me geheel aan bij Nielsd MSQuincyTE en Simodi
Ik zelf zou dit mijn paard nooit aanleren maar wat mij wel terdege heel erg opvalt is dat jou paard bij elke actie die jij haar vraagt enrom met haar staart protesteerd en dan heeft dat dus niks met de vliegjes etc te maken jou paard protesteerd als je bvb naar springpaarden kijkt zijn er tijdens een wedstrijd ook een aanzienlijk veel die protesteren en dan word er natuurlijk gauw afgedaan al "ja maar, maar ach, nou jah, komt wel goed gaat wel over, hengstigheid enzenzenz" ik blijf er bij dat zij behoorlijk protesteerd en dat zij het dus niet leuk vind want er zijn ook paarden die wel met de oren naar voren op comando steigeren en/of de oren in zeer ontspannen stand staan maar zij is wel degenlijk gespannen.
Ik heb in de afgelopen jaren al heel wat ellende gezien en telkens weer is gebleken dat paarden die zich niet lekker in de vel voelen altijd met de staart protesteren de 1 meer dan de ander.
Toevallig was ik twee weken geleden bij de zadelmaker en daar kwam een dame met haar paard twee verschillende dressuur zadels passen dus paard v/d trailer zadel erop zonder dekje en hop er op en rijden, het eerste zadel lag naar verhouding netjes keurig gesloten met genoeg ruimte voor de schouder beweging en het paard liep lekker ontspannen en relaxt langs de weg in stap en draf ik en de zadel maker konden geen afwijkingen vinden.
Zadel eraf en er stond een mooie afdruk op de haren wat aangaf dat de druk overal gelijkmatig verdeeld werd.

Toen zadel twee dat ging al moeizaam paard wilde niet stilstaan dus zij er op en gelijk hevig protest vanuit de staart maar als je erop zit zie je dat niet, zowel de stap als draf was schokkerig en verkrampt en het paard was helemaal uit balans en dus stopte ze al wat sneller dan met zadel 1.

Zadel van het paard af en de druk verdeling was ook hier zichtbaar maar ongelijkmatig.

Maar nu de ruiter; zadel 1 zat minder prettig voor de ruiter dan zadel 2 maar wat is dan belangrijker jou billen of de rug v/h paard (ze koos uiteindelijk voor zadel 1 nadat ze dat nog een week thuis had uit geprobeerd samen met zadel 2.

Hiermee wil ik dus aangeven dat waneer een paard protesteerd dan begint dat in de meeste gevallen met het driftig zwiepen v/d staart.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 23:33

Stef en Maysie; Bedankt voor jullie reacties! Lachen
Wat betreft de reactie van MSQuincyTE; zoals stef ook al zei, als je er consequent mee om gaat en het correct aanleert, gebruikt een paard zoiets echt niet tegen je. Ze doet het puur op commando en alleen als ik dat zeg, krijgt er een aai en stembeloning voor, dus ze gaat het ook niet doen om snoep te krijgen.
@ simodi; als we over het nut hebben van iets gaan praten, ken ik er ook nog wel een paar Lachen Wat heeft het dan voor nut om een paard te leren spinnen? Heb nog nooit een paard in de weide uit zichzelf een spin zien doen hoor. En wat heeft het paard er aan als we hem in een box zetten? Of in een trailer? Of als we ijzers onder z'n voeten zetten waardoor ie nog net een tikkie harder glijd tijdens een stop?
Ik heb Babiche vaak genoeg zien steigeren als ze in de bak gek aan het doen was, en toen kwam bij mij het idee om er een commando aan te koppelen. Ben al een aantal jaar met Vrijheidsdressuur bezig, en dit leek me de ultieme oefeningen om aan het rijtje toe te voegen Lachen
Ik heb nergens gezegd dat ik Babiche dit heb aangeleerd, puur omdat ik haar vertrouw. Tuurlijk vertrouw ik Babiche, maar in dit geval gaat het alleen maar om consequent zijn.

Knuffelkont: dat jij je paard dit nooit zou aanleren is prima. Ik heb het wel gedaan, omdat ik weet waar ik mee bezig ben. Heb echt niet zomaar in een opwelling gedacht van "Goh, laat ik Babiche eens leren steigeren!" Nee, daar hebben maanden voorbereiding en maanden oefenen aan vast gezeten.
Wat betreft het zwiepen van de staart; dit doet ze vrijwel altijd zodra ze de bak binnenkomt, ik weet van haar dat ze dressuurmatig werken nu eenmaal niet altijd even leuk vind. Wanneer je eenmaal een tijdje bezig bent ontspant ze zich en gaat het juist prima! We rijden slechts 2x per week in de bak, om het dressuurmatige te onderhouden, verder is het een recreatie paard.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 00:21

Violaaa schreef:
MSQuincyTE schreef:
Ik vind dus echt niet kunnen dat je je paard leert steigeren op; commando, ooit gaat hij het tegen je gebruiken met alle gevolgen van dien, en wie krijgt dan de schuld? juist het paard nooit de persoon die het paard dat geleerd heeft

Maar als je je paard vertrouwd zou je het tog gewoon kunnen leren (?) Bloos

Nee, want een paard maakt daar dus ook gewoon misbruik van

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 00:22

stef schreef:
Zolang je het CORRECT leert (en daar schort het nog weleens aan) gaat een paard het niet tegen je gebruiken.
Een paard gaat toch ook niet ineens spinnen of sliden omdat ie het toevallig geleerd heeft?

Stef dit is echt geen onzin, blijkbaar heb jij ook geen verstand van paarden

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 00:30

MSQuincyTE schreef:
stef schreef:

Dat vind ik wel flink kort door de bocht Scheve mond. En daarbij hoe kan je zomaar iemand beschuldigen of zeggen dat diegene geen verstand van paarden heeft terwijl je die gene niet eens kent of ervaring in de paarden (neem hier dan even aan van niet)

Als je weet wat je doet en consequent hier in blijft hoeft het geen nadelige gevolgen te hebben. Tegenwoordig zie je eel mensen die het "stoer vinden" om hun paard te leren stijgeren en die doen het op de raarste manier qua aanleren. Het belangrijkste is in mijn ogen een goede basis en dat is zo bij springen/ dressuur/ western en ook bij vrijheidsdressuur. Een paard leren liggen of zitten komt ook pas in een verder stadium. Het blijven/ komen en achteruit ect zijn in feite simpel basis grondwerk maar ook dit is een basis die je eerst moet hebben vind ik voor je verder gaat in vrijheids dressuur. Zoals de TS aangeeft is ze al enkele jaren bezig met vrijheids dressuur. Dus ik neem aan dat het op consequente en duidelijke manier gebeurd dus what's the problem?

Het is je eigen keuze of je dit onderdeel aan je lijst toe wil voegen. Ikzelf zo het bij mijn eigen knollie niet doen door de persoonlijkheid van mijn paard. Je past oefeningen aan op het paard en de ervaring in het onderdeel in de paardensport. Een paard piaffe leren betekend ook niet dat het paard zomaar spontaan gaat piafferen naast je in mijn ogen . Overal in het leven zijn uitzonderingen dus die daargelaten Nagelbijten / Gniffelen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 00:35

Ik ben ook geen voorstander van het leren steigeren van paarden, zelfs al doet het paard het bij de eigenaar beleefd en heeft hij er lol in. Ik denk daarbij eerder aan een eventueel toekomsttraject wat een paard ingaat als het om de een of andere reden toch verkocht zou moeten worden. Het risico is gewoon aanwezig dat het steigeren op een gegeven moment zijn eigen leven gaat leiden. Dat de eerste eigenaar het wel weet, maar de eventuele eigenaren daarop niet. Of dat een ruiter die niets van dit truukje weet, er ineens mee geconfronteerd wordt, totaal verkeerd reageert en met paard en al achterover klapt.

Er zijn legio topics op bokt geweest over steigeren, en mijn mening is daar ook te vinden. Leer je paard te gaan liggen, de spaanse pas, apporteren of iets anders, maar sla het steigeren over!

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 00:37

@ Cassidy: Maar waarom zou een paard liggenen of spaanse pas om zomaar even iets te noemen niet kunnen gaan misbruiken? Om even een simpele vraag te stellen Knipoog Mag ook wel via pb want het gaat een beetje offtopic.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 00:39

Alle oefeningen kan een paard tegen je gaan gebruiken, Ongevraagd een Spaanse pas tonen is hooguit irritant, een steigerend paard kan je je leven kosten.

Even een link naar een topic, en van daaruit links naar andere topics over het aanleren van steigeren bij een paard.

Cassidy @ [VD] Hoe een paard leren steigeren?

Hou in je achterhoofd dat het leren steigeren van een paard het begin kan zijn van een traject met als uiteindelijke eindbestemming: de slager!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:40

Nog even een reactie op jouw reactie: ik vind idd dat spinnen ook niks is, hartstikke slecht voor de benen van je paard en dat zie je ze inderdaad ook niet van nature doen. Een slidingstop zie je nog wel eens, maar ook die zou ik niet vaak willen doen in verband met mogelijke overbelasting en blessure risico.

Maar het is uiteraard gewoon je eigen keuze, wat je wel en niet doet en aanleert.
Ik geef alleen aan dat ik steigeren en zeker met jou erop een erg gevaarlijke oefening vind en dat zeker niet zou stimuleren.
Als je een ultime oefening zoekt: op zijn rug laten liggen en er boven op gaan zitten Haha! . (geintje, heb dat wel vaker gezien bij vrijheidsdressur)

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 16:57

@ Maysie, bedankt voor je reactie! Lachen Ik ben inderdaad al een aantal jaar bezig met vrijheidsdressuur, en heb de basis enzovoort allemaal al aan Babiche geleerd.

@ MSQuincyTE; jou reactie(s) vind ik zo kort door de bocht, daar ga ik nog niet eens op in Knipoog

@ Cassidy; Ik snap je punt wel, maar vind het een beetje onzin om altijd bij alles wat je je paard aanleert, in je achterhoofd te houden van "Goh, zou dat geen problemen opleveren bij de eventuele volgende eigenaar, mocht ze dan misschien toch ooit verkocht gaan worden?" Bedoel, je koopt toch zeker een paard omdat het dan jou eigen paard is, en je zelf kan bepalen wat je hem of haar wil aanleren en wat je er mee wilt gaan doen? Anders zou iedereen net zo goed een paard kunnen gaan huren of een verzorgpaard kunnen gaan zoeken!
Babiche is een paard met een zeer grote gebruiksaanwijzing, en als je daar mee weet om te gaan is ze het winnende lot uit de loterij. Hemel en aarde zullen moeten bewegen wil zij ooit verkocht worden, en de enige die op haar rijden zijn de eigenaar en ik. Het is geen paard om de eerste de beste ruiter op te zetten, daar word ze dan ook niet voor gebruikt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:06

MSQuincyTE schreef:
stef schreef:

Als je op deze manier je mening Verward kracht bij moet zetten zegt dat meer over jou dan over mij denk ik zo. Als je kijkt naar de oorsprong van o.a. steigeren (levade), het oorlogspaard dus, snap ik niet wat er voor twijfel over het nut is.

Een paard dat een oefening (welke dan ook) op de juiste manier met consequente training aanleert, gebruikt iets niet tegen je.
Als een paard uit protest wil steigeren, doet hij dat toch wel, of hij het nu op commando kent of niet.
Mijn haflinger kan ook op commando steigeren, ze weet echter ook dat steigeren zonder commando niet getollereerd wordt..

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 22:30

@ Stef; precies! Lachen Steigeren zonder commando word gewoon niet getollereerd, en als je daar zeer consequent mee bent (en blijft!) is er niets aan de hand. En Babiche weet dat ook heel goed Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 23:47

Julia_14 schreef:
@ Cassidy; Ik snap je punt wel, maar vind het een beetje onzin om altijd bij alles wat je je paard aanleert, in je achterhoofd te houden van "Goh, zou dat geen problemen opleveren bij de eventuele volgende eigenaar, mocht ze dan misschien toch ooit verkocht gaan worden?" Bedoel, je koopt toch zeker een paard omdat het dan jou eigen paard is, en je zelf kan bepalen wat je hem of haar wil aanleren en wat je er mee wilt gaan doen? Anders zou iedereen net zo goed een paard kunnen gaan huren of een verzorgpaard kunnen gaan zoeken!

O, zeker, het is "jouw" paard, en jij mag er mee doen wat je wilt. Al schiet je hem hoogstpersoonlijk een spreekwoordelijk kogel door zijn hoofd, het is jouw paard. Ik denk alleen wat verder door, en heb helaas te vaak gezien dat het uiteindelijk toch niet is gelukt om een paard aan te houden bij financiele problemen of om wat voor reden ook. Misschien moet je wat ouder worden om dat te kunnen zien. Het blijft uiteindelijk een levend wezen waar jij de verantwoording voor draagt. Jij blijft verantwoordelijk voor wat er met haar gebeurt, ook als de eigenaar beslist om niet meer voor haar te zorgen, of deze beslissing door hem niet genomen kan worden omdat hij er niet meer is. Ik ga er van uit dat het testamentair vastgelegd is wat er met Babiche moet gebeuren als hij eventueel komt te overlijden? Niet? Dan zou ik dat misschien een keer met de eigenaar overleggen. En ook met je ouders, omdat zij financieel wel wat voor hun kiezen krijgen als jij Babiche compleet zou moeten betalen. Anders kon je weleens in een situatie komen te staan dat jij het niet meer voor het zeggen hebt, ondanks dat je hemel en aarde kunt laten bewegen...

En ik val eigenlijk een beetje over die laatste regel. Babiche is voor jou ook een verzorgpaard, ook al voelt dat anders, en heb je carte blanche van de eigenaar. Met een eigen paard moet je niet perse andere dingen doen dan met een verzorgpaard of een leasepaard, puur omdat het kan?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:00

Ook al 'tolereer' je alleen dat je paard op commando steigert, hij kan je ook gewoon wel eens verkeerd begrijpen en denken dat je een steigercommando geeft terwijl je dat helemaal niet bedoelt! En dat is dus het risico! Een paard is geen machine die alleen maar uitsluitend wat doet als jij het juiste knopje indrukt! En zeker in situaties waarin een paard angstig wordt of niet weet wat er van hem verwacht wordt, kan hij zelf een initiatief nemen en als dat toevallig het door jou aangeleerde en regelmatig geoefende steigeren is, is de kans gewoon veel groter dat hij dat onverwacht ook een keer doet (als je er op zit).
Ik vind het erg naief omhier je ogen voor te sluiten!!! Boos!

Je overschat jezelf als je denkt dat je paard alleen iets doet op jouw commando, het is wel een levend wezen!
Hebben degenen die wel bewust leren steigeren uberhaupt wel stil gestaan bij de risico's en gevaren, voor jezelf, je paard en voor anderen?
Het is ook niet toevalligdat zoveel mensen negatief reageren op het leren steigeren, of wel ...

Ook de reactie van sommigen dat je paard misschien per ongeluk het steigercommando krijgt als ze in handen van iemand anders zijn vind ik heel terecht. Daar moet je echt niet aan denken ...

Nog even ter illustratie: het kan wel degelijk lastig zijn als je paard een oefening perfect beheerst en altijd op commando uitvoert, terwijl je dat zelf niet wilt. Wij hadden een quarter die perfect en altijd onmiddellijk reageerde op 'whoa' en meteen stilstond. Leuk natuurlijk, maar ze deed het dus ook als iemand die langs je reed of zelfs langs de kant zat datzelfde 'whoa' riep, ongeacht dat we er zelf op zaten!!! Je kunt voorstellen wat dat soms voor gevolgen had (zo'n knop op je zadel is niet echt lekker dan Knipoog )

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:44

stef schreef:
Als je op deze manier je mening Verward kracht bij moet zetten zegt dat meer over jou dan over mij denk ik zo. Als je kijkt naar de oorsprong van o.a. steigeren (levade), het oorlogspaard dus, snap ik niet wat er voor twijfel over het nut is.

Een paard dat een oefening (welke dan ook) op de juiste manier met consequente training aanleert, gebruikt iets niet tegen je.
Als een paard uit protest wil steigeren, doet hij dat toch wel, of hij het nu op commando kent of niet.
Mijn haflinger kan ook op commando steigeren, ze weet echter ook dat steigeren zonder commando niet getollereerd wordt..

Ja vast, ik geloof er alleen geen zak van

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:50

waar geloof je geen zak van?
Simondi: Er zijn veel paarden die steigeren niet op de juiste manier aanleren, waar het fout gaat, omdat men niet consequent is. Er zijn echter ook genoeg mensen die zich op een serieuze manier bezig houden met vrijheidsdressuur en dus niet een paard domwel kunstjes leren. Die kijken en luisteren naar hun paard en daar hun training op aanpassen. Want vrijheidsdressuur is training, en niet domweg wat kunstjes leren.
Mijn shet kan o.a. liggen op commando.
Die is nog nooit gaan liggen omdat ze geen zin meer had of weet ik veel.
Betreft het argument dat je niet weet wat er in de toekomst gebeurt, is wel zo, maar ik leef nu, en ik doe nu dus met mijn paard wat ik nu wil.
Mocht ze ooit verkocht worden krijgt de koper een uitleg van wat ze doet op welke commando's/ Echter zijn mijn commando's geen dagelijkse dingen. Ze gaat niet omhoog doordat ik achterwaarts vraag (wat je vaak ziet), ze gaat niet omhoog omdat ik een hand omhoog steek, ze gaat omhoog door een combinatie van signalen en stem, en als als er 1 ding mist, gaat ze gewoon niet omhoog.
Ik kan "up" roepen tot ik een ons weeg, zolang de signalen er niet bij zitten gebeurt er niks.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:40

stef schreef:
Mocht ze ooit verkocht worden krijgt de koper een uitleg van wat ze doet op welke commando's.

De eerste koper aan wie jij direct verkoopt zal de uitgebreide uitleg van je krijgen ja. Maar eenmaal verkocht blijft verkocht en dan heb jij geen invloed meer waar ze uiteindelijk terecht komt, en of de instructie die jij erbij gegeven hebt, ook uiteindelijk doorgegeven wordt. Kan dan wel geen alledaags commando zijn en jij kunt ervan overtuigd zijn dat ze het zonder niet gaat doen, maar dat risico zou ik persoonlijk niet op me willen nemen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:44

cassidy: Deze discussie heb ik eerder met je gehad. Ik leef nú, en heb nú plezier met mijn paard. Ik ga dus geen dingen laten voor wat er mogelijk ooit in de toekomst gebeurt

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:45

Je moet goed uitkijken hiermee,
Een paard stijgeren aanleren, dat gaat 9 van de 10 keer na een tijdje om nix stijgeren, dus ook als het niet de bedoeling is.. Ik zie dit zo vaak.. En dan maar boos worden omdat hij het niet mag.. Das dus fout..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:50

Ik wilde jullie toch het volgende filmpje niet onthouden. Dit is geen gecontroleerde steiger, maar je ziet hem ook niet aankomen.

http://www.youtube.com/watch?v=VUyvy_8HNEQ

De jockey heeft een heel regiment beschermengeltjes op zijn rug gehad dat het paard niet bovenop hem beland is.

Joycie_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:10

@ julia: jammer dat het zo gaat in je topic... ik sluit me aan bij stef!

zolang je altijd consequent bent (en ik weet zeker dat julia dat is) is er helemaal niks aan de hand.
en dat het voor eventuele volgende eigenaar gevaarlijk kan zijn is natuurlijk waar maar je leeft nu en julia mag er mee doen wat ze wilt. zolang het maar niet met tegenzin of blessures gebeurd.

en dat het onnatuurlijk is, is in sommige gevallen zo, maar is in een bak rijden, in een stal zetten, voer geven, (aan de teugen rijden, springen, zadel + hoofdstel op... enz. enz.) wel natuurlijk?????
als alles natuurlijk moet zijn dan hadden alle paarden gewooon in de natuur moeten leven...

wat ikhier mee wil zeggen, ze vraagt alleen maar om tips/meningen... met een goed argument.. dus roep niet zomaar wat.

succes Julia Lovers