cheeky schreef:Sorry, maar het is ook geen groot geheim, en dat maak ik er ook niet van!
het word nooit zo mooi dan als je het een beetje shopt, en zoveel shoppen hoeft niet eens!
Foto's zijn niet meteen helemaal 100% scherp!
Ik het stage gelopen bij fotograven, en bij hun heb ik hele advertentie's leren shoppen, en foto's gemaakt. van hun heb ik geleerd dat je 9,9 van de 10x gewoon moet schoppen, omdat het niet zuiver is, of de schaduw komt niet mooi n het beeld.
voral bij foto's die je voor advertentie of voor iemand anders zijn, moet je zorgen dat de kwaliteit op en top in orde is!
Het basismateriaal dient juist wel 100% scherp te zijn. Met verscherpen via software krijg je kwaliteitsverlies en worden de beeldresolutie grover.
Een goede fotograaf heeft zijn beeldmateriaal 100% scherp en dat is tegenwoordig kipsimpel.
Dan kun je dmv software kleine dingetjes corrigeren. Moet er veel gesleuteld worden dan was de kwaliteit van de foto gewoon slecht. Men moet op het basismateriaal de wimpers van een paard kunnen tellen!
Bij een goed genomen blackfoto zul je misschien hooguit wat kleurnuances in de achtergrond moeten egaliseren. Valt de schaduw verkeerd dan óf stond het paard/fotograaf op de verkeerde plaats of de foto is genomen op een verkeerd tijdstip van de dag. Maar ik heb er hier die zo uit de camera zijn gerold zonder enige bewerking. Rag scherp, uitstekende belichting en met egaal zwarte achtergrond. Maar wel gemaakt door een prof. fotograaf. En het verschil tussen een goed genomen foto of een bewerkte minder goed genomen foto blijft bijna altijd zichtbaar.