[WN] It Makes Sense, week 3.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Re: It Makes Sense, week 3.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:09

sense is een schatje!

ook ik werd niet vrolijk van het filmpje
ik vind vooral het stukje waar ze op staan erg klein en smal , zeker voor 5 paardjes
gelukkig gaat er eentje weg
het kost sense een hoop energie om zich te verdedigen, zelfs de stress kost veel energie zonder dat ze persé hoeft weg te rennen
ik hoop dat het rustiger wordt als die ééne weg is en zogauw ze het land op gaat zal het zeker beter gaan als ze dan tenminste in deze groep blijft en het stuk wei een stuk ruimer is en vol gras

waarom krijgen ze geen hooi bijgevoerd in de paddock?
dan hebben ze wat te doen en is er ook meer rust
en het hooi moet dan echt ver uit elkaar gegeven worden anders krijgt ze echt te weinig

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 20:16

@ Spatter; Ze is ook erg leuk, ze heeft een goed karakter ondanks alles wat ze heeft meegemaakt. Ze is lief.

De paddock, tja. Van mij had ie ook wat groter gemogen, maar dat is helaas niet anders. Het is ontzettend moeilijk om een goede opfok hier in de randstad te vinden, de enige die echt aan mijn eis voldeed was Anicare in Goeree overflakkee, maar dat is echt veel te ver voor mij. Eentje dichterbij zat helaas al vol. Voor mij is het belangrijk dat ze goed in de gaten gehouden worden en daarvoor was ergens op een landje zonder toezicht echt geen optie. Verder hebben ze als ze binnen staan een grote loopstal, dus ze kan goed bewegen. In de zomer hebben ze een oneindig stuk weiland, dus daar maak ik me echt geen zorgen over. Ze gaan ook zodra het maar kan meteen het land op, en dit jaar zijn ze pas half november er afgekomen heb ik gehoord. Maargoed, dit is weer een heel ander punt Lachen

Hooi voeren in de paddock is inderdaad een idee, ga het eens even vragen en aankaarten.

mirella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:25

Hey,

Waar sta jij in de opfok? Bij Kickersteijn of bij Trainingsstal Starnmeer?

Groetjes Mirella

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 20:27

mirella74 schreef:
Hey,

Waar sta jij in de opfok? Bij Kickersteijn of bij Trainingsstal Starnmeer?

Groetjes Mirella

Geen van beiden. Stal Veldhuisen in Nigtevecht.

mirella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:30

Oh, okee, die ken ik niet.

Had je wel gekeken bij die andere 2?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:34

Hey! Wat een geweldig lieve uitstraling heeft Sense toch. Ze is echt zo mooi!!! Ze boft maar met jou als baasje! Jammer dat ze niet zo voor zichzelf opkomt maar dat zal vast wel goed gaan komen met de tijd. Dan is zij mss wel degene die het voor het zeggen heeft! Vork Zeker als er eentje weggaat uit het groepje. Heel erg veel succes en ook heel veel plezier saampjes!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:53

Joh trek het je niet aan al doende leer je en je hebt het beste met Sense voor.

Idealer was geweest als de voedingstoestand beter was geweest op het moment van introduceren in een kudde met dit soort dominante merries (heb zelf zo'n dominant monstertje).
Als je die keuze niet hebt wordt het inderdaad lastiger. Uit ervaring weet ik dat hooi geven ook meer problemen kan veroorzaken dan er nu zijn. Als er voer in het spel is worden ze nog vinniger tenzij er aanzienlijk meer hoopjes hooi liggen dan er paarden zijn.

Ik zou het gewoon heel erg goed aankijken en zo veel mogelijk wanneer je de kans hebt, haar even apart zetten dat ze rustig hooi kan eten.
Wie weet valt het mee en komt ze wel gewoon vlot aan en kan ze gewoon in deze groep blijven staan. Het dominante gedrag wordt vanzelf minder.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:08

Ik kan me goed voorstellen dat je je er rot door voelt.
Heb ongeveer hetzelfde gehad met m'n jaarling shet, die ik heel goedbedoeld in een kudde wilde zetten. Ook zij werd niet geaccepteerd en kreeg onvoldoende eten binnen (wat gelukkig bij jou niet het geval is!), waardoor ze ging uitbreken om lekkere grasjes van de buren te pikken en ze stond altijd ver van de groep af... werd steeds weggejaagd.
Uiteindelijk heb ik besloten haar daar weg te halen, omdat ik merkte dat ze niet happy was en duidelijk niet genoeg voeding kreeg.
Ze heeft eerst gezellig met een kalfje en wat schapen gestaan... en toen ze met de schapen ging gooien Bloos heb ik besloten een maatje erbij te zoeken voor haar.
Dit hoef jij natuurlijk niet te doen, maar wat ik wil zeggen: afwachten is goed (denk vooral totdat één van die bitches weg is), geef het een kans, maar als het daarna echt nog niet goed is... volg je gevoel.
Ze heeft haar energie hard nodig om bij te trekken... ze moet rustig kunnen eten... Denk dat als ze zich gezonder en fitter voelt, ze zich ook minder op haar kop laat zitten.

Verder vind ik het geweldig om te zien hoe haar 'vriendinnetje' er af en toe tussenspringt en bij haar blijft. Da's mooi! Dan is ze niet helemaal alleen!
En tis een geweldig lief ding om te zien! Ben heel benieuwd hoe ze gaat worden!
Ik hoop voor je dat het snel wat rustiger zal worden in de groep en ze haar eigen plekje daar krijgt!
Voel je niet schuldig... je wilt het beste... meer kun je gewoon even niet doen.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 22:15

Qua eten maak ik me echt geen zorgen, ze krijgt voldoende binnen en 's ochtends en 's avonds hebben ze allemaal een vaste plek en respecteren elkaar en eten rustig. Tussen de middag eten ze met z'n tweetjes en sluiten later aan bij de groep. Het onbeperkt ruwvoer eten gaat om beurten, dan staan die en die aan het hek, dan weer de ander. Echt, de mensen van de opfok houden haar zo goed in de gaten, en hebben echt alleen het beste met haar voor, dus ik ben blij dat ik me geen zorgen hoef te maken of ze wel voldoende binnen krijgt Lachen

Verder, het heeft nog wat tijd nodig en tijd kunnen we niet toveren, we moeten wachten. Ik laat haar zowiezo staan, ten eerste omdat ze het niet beter had kunnen treffen daar, en ten tweede omdat ik er toch wel het vertrouwen in heb dat de rust terug gaat keren. Mocht het over een week of wat nog zo zijn, dan moet ik echt eens gaan bedenken wat voor Sense het beste is. Ik heb geen doodongelukkige indruk van haar, en gelukkig gaat het opjagen in de paddock ook niet zo continue. Ze heeft het zwaar, maar ik heb wel vertrouwen in haar, en in de rest van de groep.

Bij mij is de rust inmiddels ook teruggekeerd, ik ga dinsdag heerlijk bij MR Ed shoppen voor Sense, en ik hou jullie op de hoogte van Sense. Verder zijn alle tips/adviesen/opmerkingen altijd van harte welkom, want ik heb veel aan iedereen! Lachen
Laatst bijgewerkt door Splash_ op 26-01-08 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:18

Fijn dat de rust bij jou terug is!
Die man waar mijn pony toendertijd stond was heel onverschillig en bemoeide zich niet met het voeren. Ook niet toen ik me zorgen ging maken. Hij vond dat het allemaal nergens op sloeg.
Maar als die mensen het zo goed in de gaten houden, dan is dat toch super! En zou ik het zeker een kans geven Ja

Veel shopplezier Knipoog

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:33

Splash_ schreef:
Verder, het heeft nog wat tijd nodig en tijd kunnen we niet toveren, we moeten wachten.

Wijs gesproken Ja

BQFStarlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:48

Hallo,
Ik vond het filmpje ook niet leuk om naar te kijken.
Ik (maar dat doe je) zou ook inderdaad het even aankijken als er 1 dominant paardje wegvalt hoe het dan gaat.
Het enige waar je voor moet waken is dat het geen nadelige gevolgen voor later gaat geven dat ze angstig wordt voor andere paarden.
Dit heb ik nl zelf ondervonden met mijn amerikaanse appaloosa die moest ook iedere keer het onderspit delven zo erg dat het met rijden als er een ander paard haar inhaalde ze van angst er van doorging zo erg dat het gewoon gevaarlijk werd ze sloeg uit naar andere paarden en als er iemand in gallop voorbij kwam ze niet meer te houden was en op hol sloeg en dat alleen uit angst, weggebracht om door een profecioneel iemand bij te schaven omdat ik ook angstig werd door haar gedrag.
Helaas (voor mij en voor mijn paard een eindelijk rust) heb ik haar toen verkocht aan iemand die naast het bos woont en lekker met haar buitenritjes rijdt zonder stres voor het paard.
Dit geef ik maar als voorbeeld wat er kan gebeuren als je het niet goed in de gaten houdt.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 15:05

Hoi Splash! Wat een lieve merrie is die Sense om te zien.

Ook ik zag al vanaf de eerste momenten van je filmpje dat je merrietje het helemaal niet fijn heeft in die groep, omdat ze continu wordt verdreven. En ik dacht ook: waarom ziet ze dat niet? Maar ik begrijp dat je het gewoon verkeerd hebt ingeschat en dat vind ik hartstikke balen voor je!

Toch denk ik dat je er wel heel alert op moet zijn en je wel degelijk afvragen of je haar niet uit deze groep moet halen! Want juist in deze periode wordt hun karakter heel erg gevormd en deze groep maakt haar alleen maar onzeker. Dat is helemaal niet altijd een kwestie van doorzetten en wennen! Je ziet op het filmpje dat ze nauwelijks een moment rust heeft, verjaagt de ene haar niet dan doet de andere het wel, ze krijgt niet eens de kans om bij jou bij het hek te gaan staan.
Ik zou absoluut een andere plek zoeken waar het meer klikt, want op deze manier kan ze ook voor de rest van haar leven een deuk in haar zelfvertrouwen krijgen en zich niet goed ontwikkelen. Ik spreek uit ervaring want ik heb een 24-jarige merrie waarbij waarschijnlijk ook zoiets is gebeurd met als gevolg dat ze haar hele leven zeer onderdanig en bang voor andere paarden is. Ze kan niet met anderen in een wei, alleen met een vriendinnetje dat haar met rust laat en dan ook niet tussen weides mat andere paarden in, zelfs dat beangstigt haar. Wil niet zeggen dat dat met Sense gebeurt maar het is ook niet altijd simpel een kwestie van hard zijn en laten wennen.

Iets ander wat misschien een rol speelt: Sense is het enige bonte paard in de groep. Veel paarden vinden bonten en schimmels eng en reageren daar agressief op, ze valt door haar uiterlijk als het ware buiten de groep! Bij ons op stal zie je ook dat bruine paarden in de wei en de bak erg fel op bonten reageren!
Ze kan dan beter in een groep met andere bonten/paints staan.

Verder moet je je zelf niet teveel verwijten of verdrietig voelen, probeer gewoon te kijken of je haar op een andere plek kunt stallen waar ze wel maatje vindt. Er zijn toch opfokadressen, of mensen die ook jonge paintjes hebben, waar je haar neer zou kunnen zetten?

Veel succes en sterkte en idd, je topics over Sense zijn erg leuk. Knipoog

kirsten19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 16:29

Hoi Splash

Jouw topic over Sense volg ik ook al een tijdje. Erg leuk om te zien dat ze wel opfleurt.
Ik zou het nog even aankijken. Volgens mij is ze slim genoeg om straks (als die ene merrie weg is) uit te vinden hoe ze haar plek binnen deze groep kan veroveren. Wat natuurlijk niet wegneemt, dat ze wel in de gaten gehouden moeten worden, het zag er nu nog redelijk onschuldig uit.

Wat ik vooral erg in jou bewonder, is dat jij vertrouwen in haar hebt. Ach gut Dat is het allerbelangrijkste. Mijn gevoel zegt dat het wel goed komt. En dat hoop ik oprecht voor jullie beiden.
Geniet lekker van Sense! En hou ons op de hoogte!!!!

Groetjes Kirsten Knipoog

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 16:58

simodi schreef:
Je ziet op het filmpje dat ze nauwelijks een moment rust heeft, verjaagt de ene haar niet dan doet de andere het wel, ze krijgt niet eens de kans om bij jou bij het hek te gaan staan.
Ik zou absoluut een andere plek zoeken waar het meer klikt
Toevallig weet ik dat deze film gewoon écht een momentopname was.
Ze laten haar bijna altijd met rust en zo heel af en toe wordt ze eens op de plek gezet door 'de groten' uit de kudde.
Haar daar weg halen zal veel meer impact hebben dan die paar keer dat ze naar achteren gejaagd wordt.

Het is daarbij ook bijna onmogelijk om nog een opfok te vinden deze tijd van het jaar, én de mensen hier zijn gewoonweg geweldig! Al die extra moeite die ze voor Sense nemen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 20:23

Frank schreef:
simodi schreef:
Je ziet op het filmpje dat ze nauwelijks een moment rust heeft, verjaagt de ene haar niet dan doet de andere het wel, ze krijgt niet eens de kans om bij jou bij het hek te gaan staan.
Ik zou absoluut een andere plek zoeken waar het meer klikt
Toevallig weet ik dat deze film gewoon écht een momentopname was.
Ze laten haar bijna altijd met rust en zo heel af en toe wordt ze eens op de plek gezet door 'de groten' uit de kudde.
Haar daar weg halen zal veel meer impact hebben dan die paar keer dat ze naar achteren gejaagd wordt.

Het is daarbij ook bijna onmogelijk om nog een opfok te vinden deze tijd van het jaar, én de mensen hier zijn gewoonweg geweldig! Al die extra moeite die ze voor Sense nemen.

Ben blij te horen dat het een momentopname is, des te beter! Kreeg een beetje de indruk dat haar baasje bij het begin van dit topic (nog) helemaal niet in de gaten had dat het geen leuk spelen was, maar najagen. Ik heb geen ervaring met opfok (alleen het resultaat ervan, zie mijn eerdere post, vandaar mijn voorzichtigheid), maar ik begrijp dat ze er al een aantal weken staat. Zou dat jagen dan eigenlijk niet al gewoon over moeten zijn?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 22:22

Nou, ik ga morgenmiddag weer even kijken bij mijn vlekkenbeebie. Kreeg net een berichtje dat er een foto van vanmorgen onderweg is naar mijn inbox, van een liggende Sense en Bibi. En liggen doen ze echt niet als ze hun niet op hun gemak voelen. 1 voordeel, Bibi is bezig met schimmelen en verwacht ik ook binnenkort wit te zien.

Ik hou jullie op de hoogte,en simodi , dat ik het eerst niet zag als opjagen, is omdat ik ook het begin heb gezien, en dat was wel degelijk spelen van Bibi en Sense samen. Ik werd op dat moment gewoon zo verblijd door het idee dat ze eindelijk eens aan het rennen was, en ipv stil in een hoekje stond.. en tja, dat krijg je dat.

Ik heb me er gister de hele dag schuldig over gevoelt, maar ik heb geleerd en leer nog steeds. Over het karakter van Sense maak ik me niet zoveel zorgen, ze is niet bang voor andere paarden, want staat met de veulens in de opfokstal naast hun steeds te neuzen en te kroelen. Lachen

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 09:27

Hey Splash, ik was aan het wachten op een nieuw topic Clown maar wilde te graag weten hoe het nu met Sence gaat Haha!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 09:33

Ods schreef:
Hey Splash, ik was aan het wachten op een nieuw topic Clown maar wilde te graag weten hoe het nu met Sence gaat Haha!

Hah Ods, wat leuk.
Maandag ging het erg goed met haar, ook lijkt het vertrouwen in mij wat te komen. Ze stond maandag lekker samen met haar vriendinnetje in de stal, de andere 3 waren even in de hengstenstal gezet die buiten aan het spelen waren. Zo hadden ze allemaal even tijd voor hunzelf. Ik ga zo naar haar toe, en hoop vanavond weer even een nieuw topic te kunnen maken. Vandaag is ook de dag dat een van de merries weggaat, dus ben erg benieuwd hoe het straks gaat verlopen in de groep.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 09:38

Eerlijk gezegd was ik ook al benieuwd hoe het nu ging Bloos
Ben benieuwd weer naar je nieuwe topic... en hoe het gaat zonder 1 van die bitches Knipoog

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 10:02

Ahh fijn!! De band komt vanzelf en is zo leuk om te maken met een dier Ja Ik hoop dat het een oplossing is het bazige paardje eruit! Ik wacht je nieuwe topic met smart af Haha!

Echt fijn te horen dat het weer wat beter gaat!! OK dan!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 18:01

Wel spannend hoor, zo'n kleintje ..... je zou er wel de hele dag bij willen blijven Knipoog !

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 20:51

Sense is echt een leuke meid Haha! Pling
Kop op, je bent op de goede weg !! Ach gut