[WN] dit is de allereerste keer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mentjuh

Re: dit is de allereerste keer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 23:09

heey leuk he dat western je begint wer van voor af aan haha

ennuuh voor de vraagjes die hier tussendoor komen jep western rijden is zeker leuk haha!

@miss_nadine
over die bitten word altijd een grote heisa gemaakt hier op bokt.
ik rij ook met zo een bit en op de foto;s in mijn profiel kun je ook wel zien hoe
maar toch krijg ik de wildste dingen op me afgevuurd dat dat niet normaal is Knipoog achja bokt blijft bokt zullen we maar zeggen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 23:14

Voor zover ik weet begin je op een gewone snaffle en als je goed bent dan mág je shanks. Die moet je verdienen! Dus het is zeker niet gewoon om daar mee te beginnen. maar goed. De ts gaat in dit geval niet over de optoming.

het ziet er wel heel leuk uit, leuk paardje ook. Heel veel succes en plezier met je western lessen Ja

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 06:57

Het paardje kon ook met 1 hand gereden worden, heb ik op het einde zelfs nog eventjes mogen proberen. Maar man wat is dat moeilijk zeg!

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 07:03

Na 18 jaar dressuur rijden ben ik ook begonnen met western maar jeetje wat is dat moeilijk zeg!
Zoveel afleren en zoveel bijleren...maar super leuk!
Ik ga er echt voor en dressuur hoeft van mij echt niet meer!
Ik rij ook op een manege en op een merrie met een gewoon bitje en met beide handen.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:29

@TS ik vind het leuk dat je zo genoten hebt van je 1ste westernles. Ik vond mijn 1ste westernles een hele aparte vervaaring en verslavend! Daar ging het topic natuurlijk over.

Maar helaas vindt ook ik dat de keuze van het bit (en de hulpteugel op de laatste foto) een slechte zaak. Als beginner rij je gewoon niet met die dingen, die zijn voor een ervaren ruiter (en dan nog).
Mijn senior paard wordt gewoon met een snaffle getraind. Af en toe krijgt ze een kwartiertje een shank in om het gevoel te krijgen. Mijn instructeur (een hele goed) vindt dat we, senior of niet, gewoon door moeten trainen op een snaffle.

Dus leuke dat je er zoveel plezier in gehad hebt! Jammer dat degende die je les gegeven heeft aan een aantal essentiele punten geen zorg besteed!

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 09:09

Ik heb ook net mijn eerste westernles achter de rug. Nu rij ik endurance en ben wel gewend met een losse teugel te rijden.

Het was erg interessant omdat mijn instructeur zich vooral bezig hield met hoe ik zit en wat voor hulpen ik gaf, mijn paardje volgede die heel gewillig op, ook als ik het fout deed. Heel goed van haar. Knipoog

Wij hebben ons nog helemaal niet bezig heouden met de hoodthouding van mijn paard maar vooral met mijn houding. Teugeltjes les en sturen met je zitbeenknobbelt en wat met je benen. En gewoon op mijn oude dubbelgebroken d-trensje.

Go_lucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 09:21

heey,
leuk dat je een mooie les hebt gehad.
Maar ik ben het er niet mee eens dat je meteen met een scharenbit rijdt! als je nog niet veel ervaring van western hebt.
en dan ook meteen de hulpteugel. Scheve mond
maar verder succes met de volgende lessen.
Laatst bijgewerkt door Go_lucky op 26-07-07 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 09:25

Lief paardje trouwens ook waar je op zit!

Go_lucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 09:27

ook nog even dit Knipoog

western is geweldig!
en lekker ontspannend Ja

googies_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 13:18

inderdaad het scharen bit is een hele grote stap en het is ook niet goed er mee te beginnen als het paard het iet anders kan moet je op een ander paard. en voor wedstrijden moet je wel op shank als je paard 6jaar of ouder is en dan alleen nog op Aqha NQHA en dat soort wedstrijden

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 14:30

En bij de NRHA al meteen - met 3 jaar dus - Haha!

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 15:33

het is niet mijn paard, dus ik heb daar niets over te beslissen he mensjes! Het is volgens mij ook het enige paard waar hij les mee geeft, het is geen manege of zo.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:39

randie schreef:
Ik heb toen ook een keer mogen kiezen of ik engels of westerntuig wilde op een paard waarmee ik naar de bossen ging. Ik vond het zadel juist heerlijk zitten. Alleen ligt rijden is niet aan te raden Clown. Zover ik zie zit je het paard verder niet in de weg..erg veel nuttigs kan ik verder niet zeggen over western rijden.

Tuurlijk kun je lichtrijden in een western zadel! Net als bij het engels wordt er bijv. bij de warming up en verschillende oefeningen gewoon licht gereden.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:46

nielsd schreef:
Wat ik niet begrijp; Waarom de eerste keer shanks? En ook nog een hulpteugel?
Ik snap dat niet echt

Dat is geen hulp teugel dat is een 'tie down'. Het is een soort neusriem en wordt vaak gebruikt bij paarden die graag hun hoofd omhoog gooien, vooral bij beginners die nog niet weten hoe ze hier mee om moeten gaan.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 17:17

Hij schudde idd heel erg met zijn hoofd op bepaalde momenten. Heel lastig. Maar ik ben zelf dus ook niet voor zo'n hulpteugels dus ik hoop dat hij snel kan afgelaten worden. En persoonlijk vond ik nu ook weer niet dat hij erg strak hing. LIjkt mss op de foto's, maar zelfs met die 'tie down' schudde hij soms nog erg hard.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 17:54

Ach, dat shanks bij western horen, ongeacht niveau van ruiter en paard, is nou eenmaal een moeilijk uitroeibaar geloof Rolleyes Zelfs (juist) sommige instructeurs zijn kennelijk van deze religie Clown
Het valt me alles mee dat TS haar eerste westernles zonder westernsporen, maar wel met cap mocht rijden OK dan!

Het feit dat het paardje met z'n kop schudt (headshaken) kan wijzen op een slecht passend zadel. Een tie-down is in dat geval dus puur symptoombestrijding Ach gut
Er zijn helaas nog steeds mensen, ook westerninstructeurs, die geloven in het sprookje van altijd passende westernzadels Scheve mond

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 18:55

Wranglerbutt als ik niet met cap mocht rijden was ik er niet eens opgekropen! Ik zweer bij een cap!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:12

WB: Ik kan het weten uit helaas eigen ervaring met mijn tinker. Toen ik nog engels reed, was ze ook aan het schudden. Leraar zegt: Doe er maar een slof of een halsverlenger aan, dan doet ze het niet meer. Nee, gevolg was dat ze helemaal gek werd van pijn...

Sjintoo: Misschien moet je maar eens vragen waarom je met shanks reed? Want ik snap dat niet helemaal...

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:23

nielsd schreef:
Wat ik niet begrijp; Waarom de eerste keer shanks? En ook nog een hulpteugel?
Ik snap dat niet echt

helemaal mee eens.
Leuk dat je ook western probeert te rijden. Jij kan verder ook niks aan doen fout van de instructeur.
Vindt je het westernzadel nou lekkerder zitten dan een dressuur- of veelzijdigheids zadel?
Ik rij nu 6 jaar western van jong af aan maar ik vond het altijd op een bepaalde manier wat natuurlijker en veel mooier. Maar dat is mijn mening. Ik heb nu een eigen (western)paard en dat gaat super ga nooit meer van western af!

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 19:42

ik moet zeggen dat ik wel heel erg stijf ben vandaag! Hihi. Ik denk dat ik gewoon nog wat moet zoeken naar de juiste zithouding.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 03:37

Wranglerbutt schreef:
Ach, dat shanks bij western horen, ongeacht niveau van ruiter en paard, is nou eenmaal een moeilijk uitroeibaar geloof Rolleyes Zelfs (juist) sommige instructeurs zijn kennelijk van deze religie Clown
Het valt me alles mee dat TS haar eerste westernles zonder westernsporen, maar wel met cap mocht rijden OK dan!

Het feit dat het paardje met z'n kop schudt (headshaken) kan wijzen op een slecht passend zadel. Een tie-down is in dat geval dus puur symptoombestrijding Ach gut
Er zijn helaas nog steeds mensen, ook westerninstructeurs, die geloven in het sprookje van altijd passende westernzadels Scheve mond

Er zijn inderdaad heel veel mensen die denken dat shanks bij western 'horen'. Vooral hier in Alabama!!! Ik probeer ze er mee te confronteren maar ze weten vaak niet beter en zijn er mee opgegroeid. Snaffles en bitloos worden vaak als 'gevaarlijk' gezien omdat ze dan het gevoel hebben geen controle over het paard te hebben.
Niet alleen dat, ze zweren bij het rijden met 1 hand en weten niet eens hoe te rijden met twee handen. Sinds ik bij Shade Tree Riding Stables werk is hier natuurlijk verandering in gekomen. Bij mij in de les 'moet' iedereen met twee handen rijden. Niet zonder tegenzin maar ze beginnen nu langzaam het nut ervan in te zien.

Go_lucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 04:36

dat is mooi dat da nu wel gaat gebeuren Lachen

bluebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 08:39

Leuke foto,s en ik hoop dat je nog veel vaker westernlessen zult nemen! Haha!
Wel jammer dat je trainer je meteen met een shank laat rijden Bloos maar dat is natuurlijk niet jouw fout!
mooi paardje!

googies_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 11:16

ik hoopp dat je snel zo goed bent dat je op 1hand kan rijden en het dus niet meer uitmaakt met wat voorn bit je rijdt

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 00:20

Leuk dat je zo genoten hebt van de eerste les, met een beetje rondkijken zul je nog veel meer dingen bij leren en zien wat er bij je past. Iedereen is anders en lang niet allemaal prof, leren is leuk en daar dan je eigen dingetjes uithalen die je verder wilt weten/leren.