[WN] Cherokee blue eye onder het zadel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Re: Cherokee blue eye onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 13:20

Als je paard er zo vandoor gaat onder het zadel heb je dus blijkbaar nog onvoldoende aan grondwerk gedaan of te vroeg los gegaan. Een slof is never-nooit-niet bedoelt als rem!
Je paard eruit rijden als het opgekropt loopt kost tijd en moeite, dat los je toch niet op door er dan maar gewoon sporen in de steken Verward

Verder zie ik in je profiel dat je 15 bent en dus nu al erg veel ervaring met het inrijden van jonge paarden Verward
Tja, dat kan natuurlijk wel, maar ik zit dan wel vraagtekens mij je definitie van "erg veel" als je het niet erg vindt Knipoog

Ik zie een aantal topics van je op praktijkproblemen voorbij komen. Onder andere 1 dat je paard te diep loopt en niet aan je been is.

Ook zie ik topics over Natural Horsemanship van je Ja

Ik weet niet of je nog aan HN doet, maar dat zou ik weer op gaan pakken als ik jou was, heb je meer aan dan dit geprik en getrek Knipoog
Geef verder het paard de tijd en ruimte om te ontwikkelen zonder al die toeters en bellen.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 13:37

Leuk paard regina. Ik zou hem iets minder ingehouden/vastgehouden (zo oogt het voor mij op de foto's) van voren willen zien zodat ie wat meer zijn rug leert gebruiken voorwaarts neerwaarts effect zeg maar op natuurlijke manier. Veder op de foto's te zien gebruikt ie zijn bekken goed. Hoe is ie aan de longe wil die dan ook voorwaarts neerwaarts uit zichzelf of is ie dan gespannen, als het met de longe nog niet opgelost is dan blijf je het probleem onder het zadel houden. (het is maar een tipje) Heb ik van de kenners en het werkt...

Succes ermee!

Karolien

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 15:52

heel leuk paardje *LOL*

en over dat slingeren ,ik mijn pony als groene 4 jr gekocht en heb daar de eerste mnd alleen maar mee buiten gereden met los teugeltje
recht toe recht aan.nou we hebben wat af geslingerd
we zijn nu 3 jr verder en als ze met losse teugel buiten stapt dan kijkt ze links/rechts en slingerd nog steeds Knipoog
en ze keek de sterren uit de hemel in het begin,zodra ze druk voelde ging haar hoofd omhoog,we zijn dat langzaam aan gaan wennen bij haar en nu loopt ze super.
ik hou zelf niet van te snel gaan,liever wat mnd langer er mee bezig zijn dan dwingen.

maar goed ieder voor zich Knipoog

iig heel veel plezier met dit mooie beestje Haha!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 15:59

Ik kan het alleen maar eens zijn met mijn mede-bokkers. Slof en sporen die zijn hulpmiddelen die geen basisproblemen moeten/kunnen aanpakken. Ik vind hem ook iets te geforceerd gereden.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 17:48

@Regina: Heel knap paard met mooie bewegingen zo te zien - maar ook ik wil ff kwijt dat ik een 3-jarige inrijden met zweep en sporen en slof wel erg sneu vind

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 19:31

RGERRITS schreef:
de slof hangt er ook meer dr aan voor het paard recht te houden. hij slingerde nog al, dit is nu na 2x te gebruiken stuk beter geworden.
waarom geen slof gebruiken wat is daar mis mee om een jong dier ermee te ondersteunen.

Ten eerste zeg je zelf dat hij slingerde. Dat is heel normaal voor een jong paard, zeker als deze pas 4 weken onder het zadel is. Als hij zelf op eigen benen leert lopen en zijn balans weet te vinden onder de ruiter wordt dat vanzelf minder. Met een slof los je niks op en verdoezel je het alleen maar. Als je de slof er weer af haalt weet hij nog steeds niet hoe hij op eigen benen moet lopen.

Maar goed, het is wel een heel mooi paardje! Ben daar zuinig mee!

Applejack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 23:31

Renee91 schreef:
Helaas heb ik erg veel ervaring met het inrijden van jonge paarden, ik doe niet anders en train samen met ervaren mensen.

Mogen wij dan weten hoeveel jonge paarden die jij ingereden het ook hoog gelopen hebben ?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 07:35

enne... grove western sporen ???
Sorry maar in mijn ogen prik je harder met een engels knopspoortje in je paard dan met een grove western-spoor met grove wielen die over je paard rollen....

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 10:10

Inmiddels heb ik er twee tot M dressuur gereden en daarna verkocht, mijn eigen ruin liep ook op L niveau op vier jarige leeftijd voordat ik hem in heb laten slapen. Deze paarden zijn van mij zelf geweest, de stallen waar ik heb gereden werden de paarden die net zadelmak waren verkocht over heel het land en daarbuiten. Ik ben inderdaad nog erg jong maar opgegroeid met paarden, ik heb thuis paarden in training staan voor andere mensen en ga veel op stages en trainingsweekenden.

De slof is er inmiddels af, met dit warme weer is hij erg rustig en doet hij het erg goed, we werken met hem nou 3 a 4 keer in de week waaronder 1 keer longeren aan de passoa. Hij is rondom lui maar eenmaal met de neus eruit blijft hij ook fijn lopen. Wbt de sporen die zijn er ook af, na het consequent gebruiken gaat hij nu ook goed vooruit op de kuit/hak.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 10:35

Renee91 schreef:
Inmiddels heb ik er twee tot M dressuur gereden en daarna verkocht, mijn eigen ruin liep ook op L niveau op vier jarige leeftijd voordat ik hem in heb laten slapen. Deze paarden zijn van mij zelf geweest, de stallen waar ik heb gereden werden de paarden die net zadelmak waren verkocht over heel het land en daarbuiten. Ik ben inderdaad nog erg jong maar opgegroeid met paarden, ik heb thuis paarden in training staan voor andere mensen en ga veel op stages en trainingsweekenden.

De slof is er inmiddels af, met dit warme weer is hij erg rustig en doet hij het erg goed, we werken met hem nou 3 a 4 keer in de week waaronder 1 keer longeren aan de passoa. Hij is rondom lui maar eenmaal met de neus eruit blijft hij ook fijn lopen. Wbt de sporen die zijn er ook af, na het consequent gebruiken gaat hij nu ook goed vooruit op de kuit/hak.

kijk, dan ben je nu goed bezig Haha!

en ik ken een meisje dat ook heel jong al paarden inreed voor anderen,dus dat kan jij ook
alleen komt het raar over zoals jij het neerzette[ de foto`s] en dan met jouw leeftijd! Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 10:42

Zo te horen ben je goed bezig!
Ik vind het super dat je wat het commentaar hebt aangetrokken Ja

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:01

Mooi paardje, hoop dat je er een hoop plezier van mag hebben!

Er lijkt inderdaad best veel druk op de teugels te staan, misschien dat dat wat minder kan want dan kan het beter zijn evenwicht ontwikkelen.

De slof hangt los, dus daar zie ik het probleem niet van... Zo kan je van elke scheet een probleem maken denk ik. Als iemand zich daar veiliger mee voelt op een paard wat net onder het zadel is dan moet hij zij dat lekker doen, veiligheid voor alles. Het feit dat je je dan zekerder voelt komt ook door op je paard wat heel veel verschil kan maken (en waardoor je hem dan misschien niet eens hoeft te gebruiken)....

En spoortjes? Mijn merrie is vorig jaar ingereden, die was ook zo traag... Na een paar weken ga je toch wel overstappen op een klein spoortje als je iedere keer zo verschrikkelijk zou moeten schoppen. Zweep werkte bij mijn pony ook averechts, werd ze alleen maar dwarser van. Na 2 weken met een spoortje rijden kon ik ze weer af doen en reageerde ze gewoon op de hulpen.

Zo doet iedereen het anders, erg jammer dat er altijd weer een aanval geopend wordt zodra er een slof of een spoortje te zien is
Ik zie genoeg topics voorbij komen waarbij geen slof en sporen in voorkomen, maar evengoed discutabel zijn mbt de behandeling van het paard...

Succes met je paardje. Hoop nog wel wat foto's te zien als ie in een verder stadium is...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:16

Romkabouter schreef:

Misschien heeft ze ze niks van het commetaar aangetrokken, maar weet ze gewoon waar ze mee bezig is?
Sommige jonge paarden rij ik ook met slof, omdat ze erg zoekerig zijn. Om ze net even dat beetje steun te geven wat ze op dat moment nodig hebben. Ook dit kan je weer afbouwen, net als sporen.. maar wel bij goed gebruik.

Wat de slof betreft icm uitbreken..
Als je je slof zo vast hebt, dat het omhoog brengen van het hoofd (om zich te onttrekken van jouw teugelhulp, omdat het zo moeilijk is allemaal) wordt bepekt tot zekere hoogte, kan het wel degelijk een hulpmiddel zijn..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:21

femmefatale1 schreef:
Romkabouter schreef:

Misschien heeft ze ze niks van het commetaar aangetrokken, maar weet ze gewoon waar ze mee bezig is?
Sommige jonge paarden rij ik ook met slof, omdat ze erg zoekerig zijn. Om ze net even dat beetje steun te geven wat ze op dat moment nodig hebben. Ook dit kan je weer afbouwen, net als sporen.. maar wel bij goed gebruik.

Als je je slof zo vast hebt, dat het omhoog brengen van het hoofd (om zich te onttrekken van jouw teugelhulp, omdat het zo moeilijk is allemaal) wordt bepekt tot zekere hoogte, kan het wel degelijk een hulpmiddel zijn..

ik ben tegen al die hulpmiddelen Knipoog
laat een dier het op z`n eigen tempo leren,dan maar langer bezig
de meeste mensen willen binnen een korte periode al een kant en klaar paard Koe

de mijne heeft maanden lang geslingerd,ik ben gewoon veel buiten met lange teugel gaan rijden ,laat maar zoeken hoor naar dat evenwicht Knipoog

sik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:24

ik vind eigenlyk dat jullie het helemaal niet verkeerd doen:) het was me niet eens opgevallen dat er een slof aan hing. het is een supermooi paardje.. veel suc6 nog met m Lachen

Saltoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:28

Wat een speciaal paardje !
Slof en sporen lijken me eigen keuze,en vormen niet direct een probleem.
Ik ben wel van de mening dat je moet proberen om deze bij een jong paard zo zacht mogelijk toe te passen,dat zal het latere effect alleen maar verbeteren.
Leuk paardje,en het loopt best mooi voor nog maar 4 weken onder het zadel te zijn.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:58

ik heb het hele topic eens doorgelezen en vind het maar een raar verhaal

*paardje moet met sporen en zweep gereden worden omdat hij zo lui is*
zou het niet kunnen dat hij moeite heeft met zijn evenwicht en daarom ook slingert?

*paardje moet met slof gereden worden omdat hij er tussenuit gaat en slingert*
zou het niet kunnen zijn dat hij uit paniek er tussenuit trekt omdat hij maar gepusht wordt vooruit te gaan maar daar zelf nog geen vertrouwen in heeft en het dan maar op een lopen zet

gelukkig zijn er al wat wijzegingen aangebracht inmiddels
paardje heeft inmiddels waarschijnlijk genoeg balans dat het vlotter durft te lopen, minder slingert

jonge paarden zijn nooit lui!
ze hebben of nog niet genoeg balans(het is best een smal ding), of snappen je hulpen niet, of hun rug is nog niet sterk genoeg om het gewicht te dragen of ze hebben last van niet goed passend tuig

verder vind ik 4 x werken in de week ook best veel voor een 3 jarige

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:43

femmefatale1 schreef:
Sommige jonge paarden rij ik ook met slof, omdat ze erg zoekerig zijn.

Dan weet jij dus ook niet waar je mee bezig bent Clown

Laat die dieren het gewoon ff uitzoeken! Ik ben helemaal niet tegen slofteugel ofzo hoor, maar het nooit de bedoeling om hem als rem te gebruiken. En al helemaal niet op een paard wat 4 weken onder het zadel is. Als je het niet genoeg aandurft zonder dat ding, moet je er gewoon nog niet op gaan zitten of een ander vragen die dat wel durft en kan. ALs je paard 4 weken onder het zadel is hoef je helemaal nog niet zo bezig te zijn met het hoofd en heb je dus die slof om dat hoofd naar benenden te houden ook niet aan Knipoog

Maar volgens mij heeft ze wel wat van het commentaar aangetrokken of er in ieder geval over na gedacht en daar ben ik ook al blij om Lachen

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:17

femmefatale1 schreef:
Romkabouter schreef:

In jou verhaal kan ik me helemaal vinden, ik heb me er ook niks van aan getrokken, zo zag mijn plan er met dit paard uit en achteraf gezien nog niet gefaald.

Sabinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:34

Haha ik moest eerst even goed kijken voordat ik zag dat jij het was hoor Ren..
Is wel wat anders he, zo'n westernzadel Clown

Vind het er voor zover al netjes uitzien.. Gaat vast en zeker goed komen!
Als ik weer bij je ben wil ik hem wel in het echt bewonderen hoor!! En Quento natuurlijk ook Lovers

raven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:43

Spatter Ik ben het NIET met je eens dat Jonge paarden niet lui zijn ik heb er zelf ook een en het maakte hem ook niet uit wat je met hem deed. Hij is ZELFS zo LUI dat die niet eens van plan is om te gaan rennen. Ook niet in de wei.

DUS KORTOM LUIE PAARDEN BESTAAN WEL!!!!!

Regina ik vindt het er wel goed uitzien hoor. Mijn Paint is ook zo Lui.

LHS13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:49

ik vind het er super uit zien en die vlekken op zn buik zijn geweldig; Lovers

Verder vind ik het dekje ook erg leuk! Vingers aflikken

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 17:27

ElCamino schreef:
enne... grove western sporen ???
Sorry maar in mijn ogen prik je harder met een engels knopspoortje in je paard dan met een grove western-spoor met grove wielen die over je paard rollen....

De western spoor is inderdaad voor deze bedoeling ontwikkeld alleen wordt er helaas vaak misbruik van gemaakt en wordt er ook met deze sporen er 'op los geprikt'.
Het ligt aan de persoon die ze gebruikt in hoeverre een spoor paardvriendelijk is of niet.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 19:29

Sorry hoor maar dit weekend hadden we een clinic van een trainer en wij moesten ons paard ook met slof rijden alleen ons paard is 6 jaar oud en we mogen het maar ½ uurtje in de week doen.
hij heeft iedereen die erbij was nadrukkelijk verboden! om jonge paarden met slof te rijden of te gaan rijden.
maarja deze man zal wel gek geweest zijn niet waar Regina
hij maakt immers nooit moeilijke paarden zadelmak.
volgende maand is er weer een clinic misschien een optie om met hem even van gedachten te wisselen
twee trainers weten immers meer dan 1

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 22:30

Misschien begrijpt het paard niet wat je bedoelt met heel hard schreeuwen,waarschijnlijk begrijpt hij het beter als je op conversatie toon met hem communiceert.
Luie paarden bestaan niet,wel luie ruiters die met grote stappen vorderingen willen maken.
Ook zijn er helaas ruiters die teneinde hun eigen angsten te beteugelen naar hulpteugels grijpen.
Als je harder schreeuwt ben je niet duidelijker in je communicatie. Misschien moet je duidelijker zijn, en eerst vanaf de grond de hulpen bijbrengen.