[WN] heeft iemand al de foto's NK van jankan binnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pannenkoek

Re: heeft iemand al de foto's NK van jankan binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 19:29

Francis schreef:
....maar ik kan ze er wel op aanspreken dat zij een niet-bonafide fotograaf in de ring laten fotograferen.

Inderdaad!

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:47

Pannenkoek schreef:
Ik ga er vooralsnog niet vanuit dat er absoluut geen kwade opzet in het spel is.....

...ik bedoelde dus;
Pannenkoek schreef:
Ik ga er vooralsnog vanuit dat er absoluut geen kwade opzet in het spel is.....

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:27

Pannenkoek schreef:
Ik vind het niet slim dat iemand met zo een goede reputatie dit compleet teniet doet door het falen in het klantgericht denken en bezig zijn. Ik ben blij dat het voor mij maar een hobby is want dit soort acties schaadden mijn inziens tevens de naam van overige ringfotografen.

Nee dit moet je precies omdraaien.....Hobby of geen hobby, de ene kan het blijkbaar professioneler uiten cq "verkopen" dan de ander Knipoog Juist de andere fotografen zorgen ervoor dat de schade enigzins beperkt blijft en uiteindelijk komt dit juist hun eigen reputatie ten goede.

Getuigen de foto van Jos! Het was zijn foto welke pronkte op de laatst verschenen glosie cover van het Arabische Volbloedpaarden Stamboek Magazine!! OK dan!

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:43

jolijn schreef:
Ik moet nog steeds foto's krijgen van de mid summer classic in Middenmeer 2,5 jaar terug. Eind vorig jaar heb ik een mail terug gekregen dat het zijn fout was en dat het nooit zo lang mag duren en dat hij ze meteen zou op sturen.....Ik heb tot op de dag van vandaag nog steeds niks binnen, en heb wel degelijk betaald...

Hey das toevallig, dat is de enige keer dat ik besteld heb en vrij snel ontvangen, zonder extra te bellen of iets dergelijks!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:48

Doet er niet toe of iemand professioneel fotograaf is of niet.. als je geld ontvangt in ruil voor bepaalde goederen en/of diensten, dan heb je die te leveren op het moment dat dat geld binnen is. Punt.

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 07:55

Citaat:
Het ergste vind ik zelf nog dat er niet of in ieder geval niet aantoonbaar rekening gehouden wordt hoeveel sommige foto's kunnen betekenen voor wie er op staat.

en dat vind ik dus ook.
dat geld intereseert me niet zo gek veel.

maar dit was me eerste NK ooit gereden ik hecht er dus ook zeker waarde aan.
ik ga er ook nog van uit dat er geen kwade opzet in het spel is en ik me foto's dus ook nog gewoon krijg.

maar ik vind wel, prof of hobby je dient andere mensen met respect te behandelen.
dat een bestelling langer duurt dan verwacht is helemaal niet erg dat heb ik ook in me mail naar JK gestuurd.
maar iemand negeren vind ik toch wel een beetje aso om maar even zo te zegen. Knipoog

een andere mail had ik idd ook al geprobeert maar dat werkt ook niet.
met hotmail heb je idd wel vaker problemen.

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 07:59

heb trouwens al bericht terug gehad van de federatie.
om even in het kort te zegen:

ze zouden de mail rond sturen naar iedereen die met de organisatie van het NK te maken heeft.
en ze zouden het in overweging nemen voor het volgende nk en summershow.

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 09:09

Kom je bij het volgende punt waar ook ik weer van kan leren;

Waar zal een "ringfotograaf" aan moeten voldoen wil hij/zij mogen fotograferen op een evenement en daar namens de desbetreffende organisatie aanwezig is en wat mogen de deelnemers verwachten?

Let daar bij onder meer op;

Bestelprocedure.
Hoe duidelijk is het prijsbeleid.
Duidelijkheid hoe er geleverd wordt.
Duidelijkheid tav levertijd van de bestelde foto.
Hoe om te gaan bij overschrijding van de levertijd.
Reaktietijd op vragen welke per mail worden gesteld.
Hoe om te gaan met klachten.

Ik ga nog op verzoek een evaluatie schrijven over het NK waar ik in ieder geval de volgende punten in opneem;

Aparte fotohoek met Kampioensbord, deze zal buiten de wedstrijdarena moeten komen.
Afstemmen welke fotograaf er wanneer aanwezig is, dit om te voorkomen dat er gaten vallen.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 09:11

Pannenkoek schreef:
Ik ga nog op verzoek een evaluatie schrijven over het NK waar ik in ieder geval de volgende punten in opneem;

Aparte fotohoek met Kampioensbord, deze zal buiten de wedstrijdarena moeten komen.Afstemmen welke fotograaf er wanneer aanwezig is, dit om te voorkomen dat er gaten vallen.

Voorheen was dit ook zo, meende ik? Vond het idd mooier dan in de arena.

Wwrangler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 11:16

hmm vondt het juist wel erg leuk in de arena, dan heb je, je 5 minutes of fame nog even langer. Je blijft tenslotte nog even in the picture ipv ergens achteraf een foto maken. Als je Ned. Kampioen bent mag iedereen dat best zien. Haha!

En voor de foto is het volgens mij wel leuk als er ook publiek etc. opstaat. Maar goed dit is mijn bescheiden mening.... Bloos

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 11:22

Francis schreef:
Doet er niet toe of iemand professioneel fotograaf is of niet.. als je geld ontvangt in ruil voor bepaalde goederen en/of diensten, dan heb je die te leveren op het moment dat dat geld binnen is. Punt.

Tuurlijk! Daar ben ik het ook helemaal mee eens!!

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:17

Wwrangler schreef:
hmm vondt het juist wel erg leuk in de arena, dan heb je, je 5 minutes of fame nog even langer. Je blijft tenslotte nog even in the picture ipv ergens achteraf een foto maken. Als je Ned. Kampioen bent mag iedereen dat best zien. Haha!

En voor de foto is het volgens mij wel leuk als er ook publiek etc. opstaat. Maar goed dit is mijn bescheiden mening.... Bloos

Dat is ook weer waar! Als daar de behoefte naar is; prima! Ik vond het alleen erg rommelig en zeer druk zo vlak voor de ingang. Een oplossing is dus een iets andere plaats waar je niemand in de weg staat, met publiek op de achtergrond en meer tijd voor een plaatje te maken. Dan maar wat verder zeulen met de borden en de coniferen Tong uitsteken . Let er wel bij op dat bij sommige onderdelen bijna geen publiek aanwezig was en dat is dan weer niet zo leuk maar kan opgelost worden door een andere beeldvulling van de foto. Van mij persoonlijk mag dat "groen" wel weggelaten worden, bij sommige foto's kan je daardoor het paard niet goed zien; ook weer zonde!

Thanks voor je mening trouwens.

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 12:22

Pannenkoek schreef:
Kom je bij het volgende punt waar ook ik weer van kan leren;

Waar zal een "ringfotograaf" aan moeten voldoen wil hij/zij mogen fotograferen op een evenement en daar namens de desbetreffende organisatie aanwezig is en wat mogen de deelnemers verwachten?

ik denk dat het belangrijkste is duidelijkheid voor de klant.

zet bijv. op je site de bestelprocedure met daarin duidelijkheid over het prijsbeleid en levering
dan hoef je dat niet meer in elke mail te zetten dat scheelt tijd Haha!

over duidelijkheid levertijd , kan je zegen hoelang het ong. kan gaan duren.
en dat kan jij beter bepalen dan een ander omdat jij weet hoeveel werk je eraan hebt.

met overschrijding van de levertijd, zal ikzelf mensen op de hoogte stellen dat hun bestelling later komt.
de meeste hebben daar wel begrip voor neem ik aan Haha!

de reactietijd op vragen met mail.
ik denk zo snel mogelijk het is namelijk fijn als mensen weten waar ze aan toe zijn.
vind ik teminste want dit geval wat ik nu heb vind ik echt vervelend.
ik kan me begrijpen dat 1 dag na de mail moeilijk word.

denk zelf dat een week ong. wel redelijk zal zijn.
als het langer kan duren kan je dat ook op je site zetten bijv. reactie terug op een mail wat langer kan duren omdat het erg druk is.
als iemand dat leest op je site zal ie ook meer geduld hebben op reactie terug.

klachten, ik denk dat je met de meeste klachten er onderling wel uit kan komen.
desnoods even een belletje dat praat vaak makelijker dan via de mail.

maar vind dat je het al goed doet hoor Haha!
heb er dus ook alle vertrouwen in dat het NK helemaal goed gaat komen Knipoog

en je hebt overal zeikerds tussen zitten Haha! dus iedereen tevrede houden gaat niet lukken
als je zelf maar netjes hebt gehandeld Knipoog

Citaat:

Aparte fotohoek met Kampioensbord, deze zal buiten de wedstrijdarena moeten komen.
Afstemmen welke fotograaf er wanneer aanwezig is, dit om te voorkomen dat er gaten vallen.

vind ik een goed idee.Ja
leuk 5 min langer fame Haha!
maar zal toch ook wel graag echt een mooie NK foto willen
en dat vind ik zelf mooier met een rustigere achter grond.

dat van die fotografen heb ik niet eens over nagedacht wel een goed idee idd

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 12:26

Citaat:
Dat is ook weer waar! Als daar de behoefte naar is; prima! Ik vond het alleen erg rommelig en zeer druk zo vlak voor de ingang. Een oplossing is dus een iets andere plaats waar je niemand in de weg staat, met publiek op de achtergrond en meer tijd voor een plaatje te maken. Dan maar wat verder zeulen met de borden en de coniferen Tong uitsteken . Let er wel bij op dat bij sommige onderdelen bijna geen publiek aanwezig was en dat is dan weer niet zo leuk maar kan opgelost worden door een andere beeldvulling van de foto. Van mij persoonlijk mag dat "groen" wel weggelaten worden, bij sommige foto's kan je daardoor het paard niet goed zien; ook weer zonde!

Thanks voor je mening trouwens.

hihi nep plubliek van karton op de achtergrond Tong uitsteken
dat groen mag van mij ook wel weg *LOL*
staat leuk hoor op de foto maar probeer je paard er maar is tussen te krijgen Tong uitsteken
en somige paarden vonden het ook wel ergg lekker Haha!

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:30

CounTree schreef:
Francis schreef:

Tuurlijk! Daar ben ik het ook helemaal mee eens!!

Het direct leveren van de foto's na ontvangst van het bedrag is niet te doen. Het bewerken van de foto's neemt nou eenmaal tijd in beslag en die tijd gaat lopen op het moment dat het bedrag ontvangen is. Het is niet te doen om alle foto's van te voren te bewerken en dan maar hopen dat iemand besteld (en betaald). Ik buig de opmerking ietsje om naar; "Het leveren van de foto's dient te geschieden binnen de afgesproken levertijd welke ingaat na ontvangst van de betaling".

Er zijn namelijk best veel mensen die ook aan mij beloofd hebben dat ze de foto's gingen bestellen, de mondelinge opdracht al gegeven hebben maar waar ik nooit meer wat van heb gehoord terwijl ik wel al de foto's bewerkt heb en klaar heb liggen.

Ik wil ook nog even kwijt dat we goed moeten bekijken of er geen sprake is van incidentele klachten voordat we ons allemaal storten in allerlei afspreken en regeltjes. Ook personen afrekenen op een enkele fout zou niet eerlijk zijn maar gebeurd helaas te vaak in deze wereld Knipoog

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:32

vrolijk schreef:
hihi nep plubliek van karton op de achtergrond Tong uitsteken
dat groen mag van mij ook wel weg *LOL*
staat leuk hoor op de foto maar probeer je paard er maar is tussen te krijgen Tong uitsteken
en somige paarden vonden het ook wel ergg lekker Haha!

Volgens mij zijn coniferen ook helemaal niet goed voor paarden....... Knipoog

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 12:36

haha quinchy was er bang voor dus die heeft gelukkig geen hapje genomen.
weet niet hoe het met de coniferen etende paarden is afgelopen *LOL*

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:46

vrolijk schreef:
zet bijv. op je site de bestelprocedure met daarin duidelijkheid over het prijsbeleid en levering
dan hoef je dat niet meer in elke mail te zetten dat scheelt tijd Haha!

Je hebt hier een goed punt die mij ook dwars zit maar het probleem zit 'm in het feit hoe de Belastingdienst hier naar kijkt. Op het moment dat je als hobbyfotograaf aktief bent om inkomsten te genereren, door bv bestelinfo op je site te zetten (bron; Belastingdienst), heb je een grote kans dat de Belastingdienst dit ziet als beroepsmatig handelen waardoor ze belasting gaan heffen hetgeen de foto duurder maakt.
Citaat:
maar vind dat je het al goed doet hoor Haha!
heb er dus ook alle vertrouwen in dat het NK helemaal goed gaat komen Knipoog

Dank je Bloos , ook voor je aanbevelingen!

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 13:03

oei daar heb ik dus helemaal niet aan gedacht.
ik weet ook niet precies hoe ze dat zien.
maar ja waar de belasting geld kan halen doen ze dat.
dus daar moet je idd wel voorzichtig mee zijn.

anders kan je misschien een document maken opslaan op je computer en dat elke keer mee sturen.
kost wat minder tijd dan elke keer typen.

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:24

vrolijk schreef:
anders kan je misschien een document maken opslaan op je computer en dat elke keer mee sturen.
kost wat minder tijd dan elke keer typen.

Dat document staat nu ook op de CD van de WRAN, ik was je dus even voor Haha! .

Ondanks dat het tot op heden niet wordt gezien als beroepsmatig zal je door de omgekeerde bewijslast die de Belastingdienst mag toepassen aan moeten tonen dat het bedrag wat je uiteindelijk onder aan de streep overhoud een zeer klein percentage is van je totale inkomsten uit arbeid e.d. (bv loon).

Wat een leuk topic is dit geworden!

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:21

Ja ik ben ook voor een mooie fotohoek met rustige achtergrond.
Misschien ergens in 1 van de voorringen?

In de ring tijdens het draaien van het wilhelmus, daar is natuurlijk ook weer iets van te zeggen......ook leuker voor het publiek. Toch een soort podium.

Idee om het in de hoek van de showarena te doen (hoek van de wc's)?? Tijdens het uitreiken van de rozetten kan deze hoek dan telkens geprepareerd worden. Desnoods met het neerhalen van twee geschikte "rolgordijnen" voor een ff achtergrond. En kan het publiek blijven meegenieten. Haha!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:32

Goed, poging twee...

Eerst, vrij snel na m'n mailtje naar de Federatie al antwoord gehad. Er wordt aandacht aan besteed.

Dan... Fotohoek. Ik heb 't liefst een mooi ingerichte fotohoek met professioneel achtergronddoek, bloemen en planten en zaagsel of kleed op de grond, gewoon 'op z'n amerikaans' en dan in een rustige hoek van een inrijbak of gangpad o.i.d.
Ten eerste wil ik gewoon graag een super mooie foto als mijn paard op een kampioensshow leuk presteert, die foto's worden toch ook vaak voor reclamedoeleinden gebruikt e.d. en dan is publiek op de achtergrond niet iets wat je graag wilt (ook niet trouwens als je de foto mooi uitvergroot in een lijstje in de kamer wilt zetten). Ten tweede levert het minder vertraging op bij de showring en ten derde hebben op die manier de niet-winnaars ook de gelegenheid om voor zichzelf of op verzoek door een fotograaf, een herinneringsfoto te (laten) maken.
Dat doe ik zelf bij 't EK ook altijd en ik kan me zo voorstellen dat dat voor meer mensen gewoon leuk is om te hebben.

Dan, 'eisen' fotograaf... Duidelijkheid over levertijd. Dat het niet 'gisteren' klaar kan lijkt me logisch, maar geef wel aan hoelang het ongeveer gaat duren en probeer je daar zoveel mogelijk aan te houden. Lukt dat niet, ook geen man over boord, maar communiceer dat dan wel duidelijk naar de klant toe en houdt contact. Je weet dat als je foto's maakt op zo'n evenement, dat daar gevolgen aan zitten als bewerken, afdrukken en versturen e.d. Wil je dat niet of kún je daar niet aan voldoen binnen een acceptabele termijn, ga dan gewoon niet als fotograaf in die bak staan.. simpel.

Dan lijkt het me voor fotografen en gefotografeerden handig als de fotograaf zijn/haar visitekaartje afgeeft aan het 'lijdend voorwerp'' van zijn of haar foto's, eventueel met website of instructies hoe te bestellen... Een paar dagen na de show weten de meeste mensen niet meer wie nou foto's van ze gemaakt hebben (omdat alles die dag toch min of meer in een roes langs de meesten heen gaat Knipoog ). Daarnaast ken ik persoonlijk niet iedereen en dat zal voor meer mensen gelden. 't Is dan wel leuk dat je naderhand kunt terugzoeken wie jou gefotografeerd heeft. Scheelt een boel 'Wie heeft foto's gemaakt'-topics op Bokt, waar tenslotte ook niet iedereen komt...
Ik kreeg jaren terug van de fotograaf die op de Duitse Kampioenschappen was bij 't verlaten van de ring ook een visitekaartje in de handen gedrukt en daar was ik erg blij mee, anders had ik nooit geweten waar ik de foto's had kunnen bekijken en had ik dus die geweldige foto's van toen niet gehad.

Verder is idd duidelijkheid over prijzen, bestelwijze e.d. handig maar dat lijkt me een kwestie van een standaard formulier mailen/opsturen naar je klanten.
Laatst bijgewerkt door Francis op 20-03-07 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:43

Misschien is het een idee om de fotografen mee te nemen in het programma boekje, eventueel tegen vergoeding. Net als een soort deelnemerslijst.

Een advertentie in het boekje is mogelijk vanaf 50 euro.

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:27

CounTree schreef:
Misschien is het een idee om de fotografen mee te nemen in het programma boekje.

Niet misschien......dat is gewoon een heel goed idee! Bedankt.

Francis Ook jij bedankt voor je inbreng en meedenken.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 17:03

Wat betreft de 5 minuten extra glorie tijdens het fotograferen dit jaar vond ik het heel jammer dat de foto tijdens het Wilhelmus werd genomen. Dan is namelijk de hoed af, en wordt voor de borst gehouden waar de zo trots verdiende medaille hangt. Tevens is er van een beetje normaal kapsel weinig over als er al een paar uur een hoed overheen gezeten heeft. Bloos
Een paar jaar geleden was er ergens in de kleine inrijbak een fotohoek gemaakt. Dat was naar mijn idee super. In 2005 was er buiten een fotoplek gemaakt, maar dat had weer als nadeel dat er bij regen niet gefotografeerd werd.