[WN] Voor het eerst op Jay!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Splash

Re: Voor het eerst op Jay!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 20:57

@lonestar123 en pwaaijer: Het is beetje dom inderdaad maar ik heb geen cap (tja dat krijg je met western ruiters). Hier rijd trouwens niemand met een cap. Een cap? Wat is dat?
Er zijn wel cowboy hoeden te verkrijgen met een soort van bescherming erin maar die heb ik hier nog niet gezien.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 21:16

[/quote]Jeetje, hier had ik niet bij stil gestaan: (Het stomste wat je kan doen is een paard inrijden met een bit. Eén verkeerde beweging (en dus een ruk in de mond) en je bent het vertrouwen kwijt), ik vind het heel mooi hoe je dat zegt, klinkt dom dat ik er nooit bij stil heb gestaan maar... ik zou graag meer over natural horsemanship ect. willen leren, kun jij me op weg helpen. Dit lijkt me echt een mooie
manier om te rijden en om een goede band te krijgen maar toch qua macht boven je paard te staan.
Geweldig! Wil je ajb even reageren?

Alvast bedankt,

Lilian
[/quote]

Hoi Lilian,
Ik zal je morgen even een pbtje sturen met wat namen waar ik veel van geleerd heb. Ik gebruik verschillende technieken van verschillende trainers. Ik sta nooit 100% achter één trainer. Ik haal er zelf uit wat het beste werkt voor mij en mijn paard en ieder paard (en eigenaar) is anders.

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 21:42

Ziet er echt goed uit! Met die jaren grondwerk heb je een goede basis gelegd, bij onze Pluis was het net zo.

Wat voel je je trots hè als je kanjer zich zo goed gedraagt Haha! Op een gegeven moment (wat verder in de training, maar nog lang niet basis "af") betrapte ik mezelf er op dat ik me net zo vertrouwd voelde als op de rug van "opa". :-o

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:34

Ik vind je paard écht prachtig Kwijl

Echt mooi om te zien, dat jullie zo'n goede band hebben, en ik weet zeker dat je wel in kan schatten hoe je paard tot op zekere hoogte gaat reageren, anders had je dit vast niet gedaan.

Al dan niet, vind ik haar nog echt een pup om te zien! Misschien toch nog even wachten met het echte werk?

Anyway, geweldig vind ik het Lachen !

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 23:51

Splash_ schreef:
Ik vind je paard écht prachtig Kwijl

Echt mooi om te zien, dat jullie zo'n goede band hebben, en ik weet zeker dat je wel in kan schatten hoe je paard tot op zekere hoogte gaat reageren, anders had je dit vast niet gedaan.

Al dan niet, vind ik haar nog echt een pup om te zien! Misschien toch nog even wachten met het echte werk?

Anyway, geweldig vind ik het Lachen !

Hey, nog een Splash Haha!
Tuurlijk wachten we me het echte werk. Op dit moment hooguit 2x per week 20 minuutjes.
Vind het nog veel te vroeg om echt te beginnen maar een beetje oefenen mag wel.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 23:55

farichta schreef:
Ziet er echt goed uit! Met die jaren grondwerk heb je een goede basis gelegd, bij onze Pluis was het net zo.

Wat voel je je trots hè als je kanjer zich zo goed gedraagt Haha! Op een gegeven moment (wat verder in de training, maar nog lang niet basis "af") betrapte ik mezelf er op dat ik me net zo vertrouwd voelde als op de rug van "opa". :-o

Ja, gek hé hoe vertrouwd je je kunt voelen op je paard dat eigenlijk nog niet weet wat links en rechts is. Ik merk ook aan Jay dat ze het zo goed mogelijk voor je wil doen. Echt lief! Dan kijkt ze aan van 'zo goed?'

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 00:01

Splash schreef:
XoNo schreef:
Flexhouding? Tong uitsteken Je hebt haar aan een halstertje vast...ze zou zo haar hals erop kunnen zetten en er vandoor kunnen gaan Haha! Kun je trekken wat je wilt (aan de onderkant van het halstertje), maar dan gebeurt er niets. Sorry, vind het niet erg verstandig.

Je doet het kennelijk goed hoor, begrijp me niet verkeerd. Vind het ook heel dapper van je om het in zo'n grote ruimte te doen, petje af Knipoog Maar die flexhouding...dat werkt mijns inziens alleen als je een bitje in hebt.

In ieder geval succes met verder beleren!

Je had me ook gewoon kunnen vragen waarom ik een 'halstertje' gebruik. Het is niet zomaar een halster. Deze techniek gebruiken ze hier heel veel en dat 'halstertje' heeft juist meer effect dan een bit en net zoveel effect als een sidepull (mijn volgende stap is een sidepull of een bosal). Ik doe dit niet zomaar maar met een reden. Het stomste wat je kan doen is een paard inrijden met een bit. Eén verkeerde beweging (en dus een ruk in de mond) en je bent het vertrouwen kwijt. De flexhouding werkt juist beter zonder bit want een paard heeft gewoon meer verzet tegen een bit (vreemd voorwerp in de mond) dan de druk van dit 'horsemanship halster'. Ik heb heel veel grondwerk (een soort van natural horsemanship) met haar gedaan dus ze weet precies dat ze voor druk moet wijken en er niet tegenin moet en kan gaan.
Ik weet wat ik doe, ik gebruik alleen een andere techniek dan de meest gebruikelijke en dat betekent niet dat dat dan meteen verkeerd is. Mensen zouden hier wat meer voor open moeten staan en niet zo snel denken dat alleen hun eigen techniek werkt.
En dat met die grote ruimte heb ik al uitgelegd. Ik zou dit nooit met een ander paard doen.

@ iedereen met positieve reacties: Bedankt hiervoor!

Doe het zelf ook altijd zo,ook met corrigeren van paarden waarin het met de training ergens mis is gegaan zoek ik juist de ruimte.
Mijn gevoel hierin is dat veel paarden hier rustiger op reageren,het niet gevangen zitten in een bak of roundpenn=geen flashbacks naar vervelende
trainingen,ipdv neutrale rustige plek in het bos,en rustige ontspannen wandeling daar naartoe. Ik volg mijn gevoel daarin,en voor mij werkt het.
Al 20 jaar..

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 00:05

Ook touwhalstertje,met 2 touwtjes,en veel later pas een snaffle. Sigaar Cool

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 00:09

@cherokeechum; ik vind het ook heel belangrijk dat je je gevoel achterna gaat en zeker bij het trainen van een jong paard.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 10:47

he super foto's zeg
rij zelf ook vaak zo en heb mn paardje ook zo ingereden met halster en 1 touw
ken de werking dus goed en vind dat je juist ontzettend veilig bezig bent
inbuigen en ze kunnen er nooit tussenuit schieten en je kan er altijd veilig af
het ziet er super uit, en gaaf om te zien dat al dat voorbereidende grondwerk zo te zien is als je echt aan de gang gaat het
heel veel succes nog Ja

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 16:12

SuperRoos schreef:
he super foto's zeg
rij zelf ook vaak zo en heb mn paardje ook zo ingereden met halster en 1 touw
ken de werking dus goed en vind dat je juist ontzettend veilig bezig bent
inbuigen en ze kunnen er nooit tussenuit schieten en je kan er altijd veilig af
het ziet er super uit, en gaaf om te zien dat al dat voorbereidende grondwerk zo te zien is als je echt aan de gang gaat het
heel veel succes nog Ja

Thanks Bloos Ben ook super trots op haar!

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 22:01

Pluis heeft zo'n "will to please", het is zo'n kanjer! Laatst had ik weken niet op hem gereden (ineens mok aan 4 benen Scheve mond ) en miste dat zo, dat ik z'n voetjes heb ingesmeerd, sidepull om, voetje en zonder zadel naar buiten (hij is niet echt verkeesmak :-0 ) stegen er ineens 100+ ganzen op, one-rein-stop, losgelaten en samen naar dat prachtige gezicht gekeken. Lovers Lekker ding van me. Die momenten krijg je ook nog met jouw Jay!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 10:55

Splash schreef:
@lonestar123 en pwaaijer: Het is beetje dom inderdaad maar ik heb geen cap (tja dat krijg je met western ruiters). Hier rijd trouwens niemand met een cap. Een cap? Wat is dat?

Ik ben westernruiter en rijd altijd met cap, ben ook de enigste volwassene die op mijn manege met cap rijd. Dus da's geen excuus Vork

Maar ik vind het er heel mooi uitzien, lekker met een halstertje inrijden. Ook dat je zo in de wei op kan stappen, dat is een mooi gebaar van vertrouwen in elkaar hebben Lachen

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:30

Beetje jammer dat je mijn reactie meteen als negatief beschouwt. Als je niet begrijpt wat ik bedoel, doe dan ook niet alsof alsjeblieft.

Overigens, ALS ik een paar beleer, doe ik dat met een trensje, maar IK zorg er wel voor dat een paard het trensje kent en begrijpt tegen de tijd dat ik er voor het eerst op ga. Beschuldig een ander niet (onterecht in dit geval!) van een denigrerende reactie als je zelf geen haar beter bent Knipoog

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 22:08

XoNo schreef:
Beetje jammer dat je mijn reactie meteen als negatief beschouwt. Als je niet begrijpt wat ik bedoel, doe dan ook niet alsof alsjeblieft.

Overigens, ALS ik een paar beleer, doe ik dat met een trensje, maar IK zorg er wel voor dat een paard het trensje kent en begrijpt tegen de tijd dat ik er voor het eerst op ga. Beschuldig een ander niet (onterecht in dit geval!) van een denigrerende reactie als je zelf geen haar beter bent Knipoog

Oh, heb ik jou beschuldigd dan?
Niks mis met een paard beleren als deze de trens al kent maar waarom is er dan wel iets mis met mijn manier?
Als je niks weet over de technieken die ik gebruik doe zélf dan niet alsof je dit wel weet.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:47

Splash schreef:
Jeetje, hier had ik niet bij stil gestaan: (Het stomste wat je kan doen is een paard inrijden met een bit. Eén verkeerde beweging (en dus een ruk in de mond) en je bent het vertrouwen kwijt), ik vind het heel mooi hoe je dat zegt, klinkt dom dat ik er nooit bij stil heb gestaan maar... ik zou graag meer over natural horsemanship ect. willen leren, kun jij me op weg helpen. Dit lijkt me echt een mooie
manier om te rijden en om een goede band te krijgen maar toch qua macht boven je paard te staan.
Geweldig! Wil je ajb even reageren?

Alvast bedankt,

Lilian
[/quote]

Hoi Lilian,
Ik zal je morgen even een pbtje sturen met wat namen waar ik veel van geleerd heb. Ik gebruik verschillende technieken van verschillende trainers. Ik sta nooit 100% achter één trainer. Ik haal er zelf uit wat het beste werkt voor mij en mijn paard en ieder paard (en eigenaar) is anders.
[/quote]

Dankje Lachen ik wacht af Lachen