[WN] Working cowhorse les Oosterwolde

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tjt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 23:28

Leuke foto's!! Mooi paardje

Ik denk dat je een eindeloze discussie kan voeren of het wel of niet goed voor de kalf is. Vraag is of je dat wil, voor en tegenstanders.
Ik denk altijd maar als de koeien niet hier voor worden gebruikt, worden ze geslacht dus dan lijkt voor mij de keuze makkelijk.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 08:12

Mensen oordelen over iets waar ze niet eens bij geweest zijn. Ze lopen vast ook allemaal op blote voeten.. :o

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 08:17

Geweldige foto's !!!!
En Willem is altijd super met lesgeven.

Wat betreft het andere discussiepunt: open een ander topic of ga erover door in een van de vele rodeo-foto-topics.....

Wendy1708

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:58

Wat een onaardige reacties op een hele legitieme vraag. Een discussie was niet eens mijn bedoeling want daar heb ik werkelijk waar geen zin in, leidt namelijk tot helemaal niets. Maar blijkbaar is het beantwoorden van deze simpele vraag lastig en moeilijk te verdedigen. Dat zegt mij al genoeg...er zijn nu al meer woorden vuil gemaakt aan het niet willen, cq.kunnen, beantwoorden van mijn vraag dan dat een plausibel antwoord aan woorden had gekost :o
En nee, ik ben er, natuurlijk zou ik zeggen, niet bij geweest maar je ziet op internet genoeg dierenleed voorbij komen, waar je niet bij hoeft te zijn, om er toch wel je gedachten over te hebben, of niet dan? Maar I rest my case, laat het fijne spelletje vooral doorgaan, het levert in ieder geval voor sommige mensen blijkbaar "gave" foto's op en zorgt voor een leuke vrijetijdsbesteding. Je waant je toch even helemaal een echte cowboy in ons polderland _O-

Mabotje

Re: Working cowhorse les Oosterwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 10:45

Ipv hier hele verhalen op te hangen kun je je beter eens in deze tak verdiepen.
Je stelt een vraag met een oordeel er al aan vast.
Daar ga ik geen tijd aan besteden.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 11:54

Mabotje schreef:

Best jammer deze reactie. De post van Wendy was echt niet aanvallend, maar eerder juist een vraag naar verdieping.
Toch een hele legitieme vraag? Juist door het niet geven van een antwoord daarop of het argument dat dit beter is dan de slager geeft mij als onwetende meelezer die zich niet in alle takken van sport wilt gaan verdiepen de indruk dat hier de lol van ruiter, paard en fotograaf ten koste van het kalf gaan.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:05

Ikeje schreef:
Mabotje schreef:

Best jammer deze reactie. De post van Wendy was echt niet aanvallend, maar eerder juist een vraag naar verdieping.
Toch een hele legitieme vraag? Juist door het niet geven van een antwoord daarop of het argument dat dit beter is dan de slager geeft mij als onwetende meelezer die zich niet in alle takken van sport wilt gaan verdiepen de indruk dat hier de lol van ruiter, paard en fotograaf ten koste van het kalf gaan.

Eens. Volgens mij is er geen sprake van vooroordelen. Er is sprake van een vermoeden en/of bepaalde mening op dit moment. Volgens mij staat ook Wendy open voor andere meningen maar zolang die niet (onderbouwd) gegeven worden blijven 'wij' dus in een waan van dat dit spel zeer stressvol en dus dieronvriendelijk is voor het kalf... :+

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 13:40

Probleem is vooral dat deze discussie zich op dit moment (en ook al vroeger) op verschillende plaatsen aan het afspelen is.

Ik ben het zelf ook een beetje beu, ik probeer in zoveel mogelijk dingen een objectief inzicht te geven, voor zover dat objectief kan, aangezien ik er natuurlijk middenin zit. En dan begint 'iedereen' dingen te roepen die kant nog wal raken, die absurd zijn en helemaal niet gebeuren. Andere houden ervan om stukken te quoten die op die manier helemaal uit verband gerukt worden. De discussie vinden plaats op plaatsen waar mensen gewoon komen om foto's te laten zien. Overal wordt er gevraagd van er dan een legitiem discussie topic over te openen, maar dat heb ik nog niet gevonden.

Wat ik eraan kwijt wil is dat hetgeen wat hier gedaan wordt met koeien nog steeds dagdagelijks gedaan wordt bij mensen die met koeien moeten werken. Zowel dichtbij als ver weg (denk aan USA).
Als mijn boermanbuur zijn koeien van zijn weide naar een andere weide wil, dan komt die me ook roepen om dit te paard te doen. Is dat stressvol voor die dieren.. volgens mij niet. Is er een verschil met een paard die je achter je hangt, dan een groepje boeren met stok en lawaai. In mijn ogen is er geen verschil.
Als er een koe uit een groep gedreven moet worden (bij ziekte, gewond, inentingen,...), hoe zie je dat praktisch gebeuren zonder paard op een weide van 2hectare?

Specifiek op deze foto's zie ik helemaal niks koe onvriendelijk, geen paniek, geen stress.
Ik weet niet hoeveel jullie over koeien weten, maar koeien kunnen niet goed tegen de stress en zoeken overal een uitweg als ze zich bedreigt voelen. Uiteindelijk draait het er bij elk onderdeel om dat de koe zich niet in paniek voelt, want dan ben je er als cutter,roper, teampenner,... helemaal niks mee.

Staan de koeien liever in het land dan te moeten werken met paarden, wrs wel. Maar ik ben er zeker van dat als een paard mag kiezen, die ook niet kiest om opgezadeld te worden. Maar zulke vergelijkingen mag je van 'bokt' niet maken. Nu ik begrijp niet waarom niet. Als werken met koeien mishandeling is, dan moet er eerst héél veel andere dingen afgeschaft worden.

Je kan je mening niet baseren op wat foto's of selectief gekozen filmpjes op internet.
Ik heb ook al wel op evenementen geweest waar er sprake was van mishandeling voor de koeien. Maar ik ben al op véél meer evenementen geweest waar er sprake was van paardenmishandeling. En die mishandeling stopt niet als het evenement gedaan is.
Slecht georganiseerde evenementen of gewoon pech geeft ineens een slechte naam aan de hele sport.
En dat is alleen maar zo omdat de wereld van de koeienevenementen veel kleiner is dan die van springen/dressuur/...

Dat die ruiters op tv aan hun paard hangen, zigzaggen door de mond voor elke sprong, dat is normaal. Vol lof voor de ruiter die de zoveelste gouden medaille gehaald heeft op 1 of ander groot evenement. Dat vind ik verschrikkelijk om te zien. Dieren die op topniveau op zulke manier moeten presteren. Het zal wel de enige manier zijn, aangezien iedereen dat als normaal beziet, want je kan het gaan bekijken op elke starthoek of zelfs op de lokale tv.
Maar koeienwerk zien we niet vaak, die ene keer daar 10jaar geleden, met die koe die haar poot brak, koeienwerk dat is dierenmishandeling.

Koeienwerk, ik ben er mijn hart verloren. Mensen mogen altijd mee naar trainingen om te kijken om zelf te beslissen of het mishandeling is of niet. Mensen mogen mij ook altijd via pb benaderen en onderbouwde vragen stellen. Ik heb er absoluut geen probleem mee om erover in discussie te gaan. Maar wel op een onderbouwde manier en niet zoals hieronder vermoedelijk weer gaat gebeuren. En dat mensen me gaan pakken op bepaalde verwoordingen etc.

Dus voor degene die nu nog altijd de antwoorden niet hebben die ze willen, open dan aub een discussietopic. Zodat dit niet zoveelste mooie fototopic is dat een eindeloze discussie wordt.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 14:13

Amen _/-\o_

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:20

Was er niet van op de hoogte dat deze discussie op dit moment veel speelt. Verklaart waarschijnlijk de defensieve toon van jullie reacties.
Dat dierenwelzijn ook in andere takken in het geding is lijkt mij geen rechtvaardiging en van een boer die zijn koeien verzet of uit de groep haalt voor een medische behandeling vind ik niet te vergelijken met een kalf dat gehouden wordt enkel voor dit doeleinde.

Onderstaande alinea is wel iets waar ik wat mee kan. Dank voor je uitleg.

Quote:
Specifiek op deze foto's zie ik helemaal niks koe onvriendelijk, geen paniek, geen stress.
Ik weet niet hoeveel jullie over koeien weten, maar koeien kunnen niet goed tegen de stress en zoeken overal een uitweg als ze zich bedreigt voelen. Uiteindelijk draait het er bij elk onderdeel om dat de koe zich niet in paniek voelt, want dan ben je er als cutter,roper, teampenner,... helemaal niks mee.

Ik weet vrij weinig over koeien en niets over deze tak van sport. Dus heb geen idee of dit kalf 1 keer per week of 5 keer op een dag van de wei gehaald wordt om deel te nemen aan cow working.
Juist door niet in te willen gaan op het welzijn van het kalf lijkt het alsof er het vooral een hobby is waarvan je maar beter niet teveel stil kan staan van hoe het kalf dit ervaart omdat je dat eigenlijk niet kunt rechtvaardigen.
De foto's zijn gepost op een openbaar forum en je kunt er niet vanuit gaan dat hier alleen maar mensen meekijken die precies weten hoe cow working in zijn werk gaat.
Degenen die hun vraagtekens zetten geven toe onwetend te zijn, mooie kans toch om ons uit te leggen hoe het wel zit? Daar doe je je sport meer recht mee dan met de don't ask don't tell mentaliteit die in dit topic lijkt te gelden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:35

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:40

Kirr, wat een fijne uitleg!

Ik als leek en nieuw in de westernwereld had deze vraag ook. Niet uit veroordeling, maar echt uit nieuwsgierigheid. Ik ken de tak van sport alleen van foto's, vind het machtig om te zien hoe een paard met cow sense op een kalf reageert, maar verder heb ik geen flauw benul hoe een training in zijn werk gaat.
En ik kan me dus heel goed voorstellen dat meer mensen dat hebben. Een defensieve reactie lijkt me ook volledig overbodig, zie dit juist als een kans om de sport meer bekendheid te geven, meer openheid, meer duidelijkheid, dat neemt juist vooroordelen weg.

Fijn dat je zo'n uitgebreide uitleg geeft Kirr, ik vind het oprecht interessant :j

troi: misschien nog even een link van dit dit topic plaatsen in de OP?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:43

Maar meeste kalfen/koeien worden niet persé gehouden voor 'deze' doeleinden.
Veel van die koeien zijn gewoon koeien van boeren, die 1maal per week teampenning meelopen.

Koeien worden ook altijd gewisseld en vernieuwd, ze blijven maar een korte periode voor dit doel. Omdat ze zelf ook gewoon veel te slim worden. Teampenning koeien lopen zelf naar de pen, of doen geen moeite meer om eruit te komen, cuttingkoeien vinden het best oké om niet tot 1 groep te behoren, roping koeien blijven staan bij vertrek, etc etc.
Vaak zijn ze ook gewoon in leen van de boer en gaan daarna weer terug naar het leventje bij de boer.

Ik denk ook niet dat een koe het onderscheid kan maken. Het vindt het even erg om afgescheiden te worden van de rest omdat de DA komt, of omdat dit punten geeft in een sporttak.
Plus de tijd dat er gewerkt wordt met een koe is zo miniem.
Teampenning laat ons zeggen 90sec tijd maar als je die tijd nodig hebt, dan ben je aan het knoeien en werk je dus zeker niet met een bepaalde koe.
Goede runs/teams hebben ze op 20sec binnen.
Cutting 2,5min, verdeeld over meestal 3 koeien. Daarbij moeten ze dan ook nog telkens in de kudde gaan, er eentje uithalen, etc.
Roping, 5sec?

Als er rodeo's/evenementen zijn, dan kan het voorvallen dat koeien meerdere dagen achter elkaar gebruikt worden. Maar voor elke klasse zijn er verschillende koeien, groepen worden gewisseld om de zoveel runs.
In trainingsomstandigheden, zal er 1 of mss 2 keer per week op de koeien gewerkt worden.
Hangt natuurlijk af van de situatie. Bij trainingsstallen zal dit wel anders zijn.

En dierenwelzijn in andere takken van de sport maakt misbruik in een andere tak zeker niet goed. Dat wil ik ook helemaal niet zeggen. Bedoel alleen maar dat er wel heel selectief met stenen geworpen wordt.

Ik weet niet of je de sport daar recht mee doet om hier op bokt eindeloze discussies te voeren. Weinig mensen kunnen/willen een onderbouwde discussie voeren. Weinig mensen willen van hun standpunt afstappen. Je kan op internet zoveel bewijs vinden van dierenmishandeling, dat je elk statement wel kan onderbouwen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:48

Ach ja, dat soort mensen heb je altijd. Maar dat noem ik geen discussie, dat noem ik je mening door willen drijven met oogkleppen op.

Weer bedankt voor de uitleg. Super interessant. :j
De tijd is eigenlijk ontzettend kort. De tijd dat wij trainen met een paard is vele malen langer. En koeien zijn dus eigenlijk ook heel leerbaar.
Hoe start je eigenlijk de training met een paard in 1 van deze disciplines? Kan me voorstellen dat je niet meteen op een koe oefent. Of toch wel?

Overigens ook erg leuke foto's TS! Dat vergat ik nog te zeggen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:56

De koeien zijn leerbaar, maar dat wil je als ruiter/organisatie liever niet natuurlijk.

Binnen elke discipline is het ook weer anders.
Maar specifiek cutting (en ook working cow en in principe ook teampenning) start je op de machine, waarbij een vlag/koetje heel en weer beweegt, je leert het paard volgen en de correcte bewegingen maken, waarbij ze steeds zelfs meer mogen werken met minder hulpen. Maar ook ervaren paarden worden hier wekelijk/dagdagelijks op getraind. Omdat het natuurlijk heel controleerbaar is.
Daarna gaat het vooral om de rust vinden tussen de kudde. Paard moet vooral de tijd krijgen om de koe te lezen en te leren lezen. Paarden zijn zoveel sneller als wij. Dus als jij steeds moeten reageren als de koe al vertrokken is ben je telkens te laat. Dus je laat je paard zelf werken. Paard met cowsense doet dit bijna automatisch en vanzelf, een paard 'zonder' cowsense zal je veel langer moeten helpen. Door telkens met de koe mee te bewegen, stilstaan als de koe stil staat, bewegen als de koe beweegt.
Je leert als ruiter ook de koe te controleren en manoeuvreren en uiteraard ook lezen. Je leert een koe correct uit de kudde te halen.
Is allemaal heel belangrijk dat dit rustig gebeurd. Je wilt geen renende koeien. Je wilt rust en controle.

Bij roping wordt er ook eerste geoefend op een plastieke koe die je achter een auto/quad hangt en waarbij de benen bewegen zoals bij een echte koe.

Er zijn ook heel veel dingen binnen de disciplines die elkaar tegenspreken.
Bij teampenning ren je meestal achter de koe aan, terwijl dit bij cutting uit den boze is.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 15:40

Dank voor je uitleg, Kirr. Klinkt als een gave sport om samen met je paard te beoefenen.
Ik reageerde ook niet omdat ik het afkeur, vooral omdat mijn eerste reactie bij het zien van de foto's was; 'Wat een gave foto's!' En de penny in mij zich vervolgens afvroeg of ik dat wel kon vinden of dat het eigenlijk niet zielig was voor dat arme kalfje.

Nu ben ik inmiddels een stukje wijzer. Heb geen concreet standpunt in deze en al helemaal niet de behoefte om statements te maken over iets waar ik weinig van weet, dus het discussietopic laat ik aan me voorbij gaan.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:21

Duidelijk Kirr! En ik ga het discussie topic even stippen. Als ik vrij ben lezen :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 18:27

Bedankt, troi, om het discussietopic te openen.

Moderatoropmerking:
Gelieve de discussie over de (on)vriendelijkheid van koeienwerk dus tot dat discussietopic te beperken. In dit fototopic is dan ruimte voor specifieke reacties/vragen n.a.v. wat op de foto's te zien is.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 08:09

Wow, wat een gave foto's zeg +:)+ ! Wat zit je dochter er ook goed op joh, hartstikke knap dat ze de bewegingen van het paard kan volgen (want het paard zal niet enkel haar hulpen gevolgd hebben). Erg leuk om te zien.
Wat ik trouwens bij het kalf zie is een dier wat er vantevoren ontspannen bijstaat ondanks dat ie heus wel weet wat er gaat komen (mede daarom is het ook zo leuk dat die foto erbij staat, ik vind het mooi om te zien namelijk). Daarna zie ik dat ie met tegenzin voor het paard wegloopt, maar zonder stress of paniek.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 09:11

Goed gezien NiFallor! en fijn dat je de foto's mooi vindt