[WN] Deel 2 impressie Jeff Sanders

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Re: Deel 2 impressie Jeff Sanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:36

Ik ben zeker op de hoogte van de klassieke rijkunst alleen dan in de richting van ruiters die wel op wedstrijden uitkomen en die rijden niet zo met hun zweep. Sterker nog die rijden allen zonder zweep.
Onze merrie is momenteel 18 en sprong vorig jaar nog zonder problemen M parcoursen.
Onze ruin is met 23 ingeslapen omdat hij een hersenbloeding kreeg en de 2 pony's daarvoor zijn 32 en 21 geworden in de sport, dus op zich kan dit ook zonder volledig klassieke scholing.
Die van 21 is gestorven in een brand en daardoor niet ouder geworden.

Maar bedankt voor je aanbod!

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:26

Gave platen weer en wat een knappe paarden ook zeg!!!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 15:53

Nog een paar om het af te leren:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:58

Super gave foto's!

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:43

Fijn om te zien dat de zweep nu wel goed is :+

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 14:34

jannico schreef:
Fijn om te zien dat de zweep nu wel goed is :+

Ik verwachtte al een reactie van je ;) , maar zoals je ziet houdt hij dus ook in de geaccepteerde positie :o ( die andere manier is niet "fout" in sommige stijlen ;)

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:18

Prachtige foto's weer, hou ik wel van van dat zwart wit :)

Werden er nog tips gegeven mbt de aanschaf en het passen van een bosal en mecate ?
Ik ken wel de link die eerder werd geven naar de site van calclassics , waarschijnlijk kies je een 5/8 om te starten?
Hoe zit dat met die zoveel of zoveel braids in het rawhide?
Wat maakt een goeie mecate en hoe dik en van welk materiaal moet ie zijn?
Wat zijn goede adressen om er een te bestellen en waren er nog tips ivm het onderhoud?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 14:45

Er werd wel wat over gesproken maar niet zoveel, 2 dagen is te kort voor Jeff om alles te vertellen wat hij kwijt wil ;) .
Maar je begint meestal met een 3/4 inch, evt. 5/8 zou ook kunnen, hangt oook weer van het paard af. http://www.horsecoursesonline.com/colle ... ve_946.htm

Veel braids maken de bosal steeds duurder, wat ik me kan herinneren ( hij heeft zoveel verteld!) is dat een 16 plait een prima werkbosal is , zolang de core ( kern) maar van rawhide is, dan kan je de bosal goed shapen ( vormen) naar het paardenhoofd. Qua maat meestal 10 of 12 inch, nosebutton 5,5 tot 6,5 inch, maar dat hangt ook weer van de maat van het hoofd af, dit zijn standaard maten voor standaard hoofden. Mijn hengst heeft een 10 inch bosal, brede kaken maar een klein neusje ;) .

Een goede mecate is soepel, van paardenhaar, dat is traditie en werkt door de "prikkels" wat meer in. Manen haar is soepeler dan staarthaar maar met wasverzachter kom je ook een heel eind ;-). Nylon is minder gewenst, geeft ook minder "feel". De dikte van de mecate hangt af van de dikte van de bosal, meestal is die iets dunner dan de bosal, zeker niet dikker.

Over onderhoud hebben we het niet echt gehad maar er werd wel aangeraden om de bosal en de mecate na gebruik uit elkaar te halen en de bosal liggend of hangend aan de nosebutton op te bergen, dus niet aan de "hanger" ophangen, dat gaat ten koste van de vorm.

Ik heb die van mij van Jeff gekocht, ik stuur je per PB het adres van de webwinkel; goed en betaalbaar spul van een familiebedrijf. Maar ook op andere plekken is goed spul te koop al zijn de prijzen vaak aanzienlijk hoger!

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 17:11

Dankuwel voor alle informatie, dit helpt me echt verder in de goeie richting :)