[WN] Impressie clinic Jeff Sanders Californische rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:20

Wat super gaaf zeg!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 18:07

2a54z6e45r6r schreef:
Ik vind het erg mooie foto's! Is er ook plek voor toeschouwers?

Wel valt me op dat er op de foto's 2 ruiters zijn die met een bosalita rijden zonder bit?
Wel een mooi paard die Sweet Spot!

Dat zijn geen bosalita's, wel dunne ( pencil) bosals of eigenlijk hackamores ( bosals in de volksmond ;) ). Ik heb zelf een bosalita en die is nog iets dunner en soepeler. Maar het verschil is, zeker op het 1e gezicht, niet zo groot.
Ik rijd ook wel eens alleen op de bosalita, wat dat alleen is als er een bit bij hangt, zonder bit heet het officieel dan weer een hackamore...............om het makkelijk te maken.

Maar de bosals hier zou je wel als bosalita kunnen gebruiken ;) ........snap je het nog?

Dank je voor het compliment over Spot :o
Laatst bijgewerkt door ElCid op 17-07-15 18:10, in het totaal 2 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 18:08

pjer schreef:
Mooie foto's!

Het valt mij op dat de werstern paarden allemaal dezelfde Bosal om hebben, is dat toeval?

Nee, hoor bijna alle bosals/ hackamores waren verschillend van grote, dikte en soms van kleur.

chimello

Re: Impressie clinic Jeff Sanders Californische rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 22:47

Heel gaaf om te zien, en mooie foto's!

Als ik deze mooie bosals zie heb ik bijna spijt dat ik mijne niet meer heb.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 14:33

2a54z6e45r6r schreef:
Wel valt me op dat er op de foto's 2 ruiters zijn die met een bosalita rijden zonder bit?

Nog even een kleine toelichting op het begrip bosal/ bosalita van deze pagina: http://www.horsecoursesonline.com/colle ... ve_946.htm

Citaat:
You have ridden him in a 3/4-inch bosal, a 5/8-inch bosal, a 1/2-inch bosal, a ¼-inch bosal, and now the 1/8-inch bosalita, and he has performed to your standards. Now you must choose a bit that will remain a part of your horse’s life.

De echte bosalita, zoals hier beschreven, is maar 1/8 inch, dat is ca. 0,3 cm, de 1/4 inch, die dus hier nog een bosal wordt genoemd is 0,6 cm dik. Bij een paard dat (bijna) klaar is ( "straight up in the bridle") zal de bosalita met een leren veter aan de voorlok bevestig worden. http://www.calclassics.net/php/learn/tie_bosalita.php

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 20:13

Citaat:
You have ridden him in a 3/4-inch bosal, a 5/8-inch bosal, a 1/2-inch bosal, a ¼-inch bosal, and now the 1/8-inch bosalita, and he has performed to your standards. Now you must choose a bit that will remain a part of your horse’s life.

Is er een reden voor de schijnbaar directere keuze van een spade t.o.v bijv eerst een half breed ?

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 20:43

ElCid schreef:
2a54z6e45r6r schreef:

Nog even een kleine toelichting op het begrip bosal/ bosalita van deze pagina: http://www.horsecoursesonline.com/colle ... ve_946.htm

Citaat:

De echte bosalita, zoals hier beschreven, is maar 1/8 inch, dat is ca. 0,3 cm, de 1/4 inch, die dus hier nog een bosal wordt genoemd is 0,6 cm dik. Bij een paard dat (bijna) klaar is ( "straight up in the bridle") zal de bosalita met een leren veter aan de voorlok bevestig worden. http://www.calclassics.net/php/learn/tie_bosalita.php

Thanks! :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 21:32

jannico schreef:
Citaat:

Is er een reden voor de schijnbaar directere keuze van een spade t.o.v bijv eerst een half breed ?

Zoals Jeff het heeft uitgelegd wordt er in 1e instantie naar een spade gekeken, alleen als die niet past door structuren in de paardenmond of simpelweg omdat een paard er niet goed op reageert dan zal men een half breed proberen.
Omdat niet elk paard een spade kan/ wil dragen is een half breed dus een oplossing, eigenlijk is dat vrijwel hetzelfde bit maar dan zonder de 'spade' opbouw, dus zonder de tonglepel en de braces.

Het is dus niet zo, dat eerst de half breed en daarna de spade wordt gebruikt, zoals bijv. eerst de trens en dan pas een shank.

Mijn paard heeft op de 2e dag voor het eerst een spade in zijn mond gehad en die werd daar, na verloop van tijd, heel relaxed van. Hij moest even wennen, maar daarna werden de crickets in de spade flink rondgedraaid. Overigens hing het bit dan ook alleen maar in de mond, met een halster eronder, puur om zijn reactie te zien.
Afbeelding

Ik wil t.z.t. wel in een spade investeren, maar voordat ik daar echt mee ga rijden zijn we nog een paar trajecten verder. Mijn paard vond de spade in ieder geval een prettiger bit dan andere bitten die ik voor hem gebruikt heb.

Finnie

Re: Impressie clinic Jeff Sanders Californische rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:29

Vond het erg gaaf om te zien hoe hij steeds rustiger werd Elcid. Daarnaast was het erg interessant om te horen hoe hij de cricket gebruikte. Dit lees je altijd wel, maar om dat nu in het echt te zien en te horen geeft toch een veel vollediger beeld.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 23:34

Finnie schreef:
Vond het erg gaaf om te zien hoe hij steeds rustiger werd Elcid. Daarnaast was het erg interessant om te horen hoe hij de cricket gebruikte. Dit lees je altijd wel, maar om dat nu in het echt te zien en te horen geeft toch een veel vollediger beeld.

Was inderdaad heel apart, een van de theoriedeelnemers was het ook al opgevallen; leek op een baby met een speen, helemaal relaxed!

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 05:43

Ja precies! En dat was wat ik vaak in de theorie had gelezen en gehoord via video's van anderen. Maar het ook echt zien en horen is iets totaal anders! Want waarom zou een paard met zo'n cricket spelen? Het kalmerende effect is dan wl te begrijpen. Maar toch.. hoe moet je je dat voorstellen. En dit was echt een openbaring bijna! Mijn weinige twijfels over de spade zijn hiermee helemaal weggenomen. Ik hoop dat mijn paard met de tijd een spade accepteert. Geweldig bit en geweldig concept. Zeker na de uitgebreide uitleg van Jeff. :D

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 13:29

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 10:08