En waar heb ik gezegt dat ik geen vorderingen heb gemaakt?
Ik heb de eerste paar jaar slecht les gehad maar was dan ook 6 toen ik begon en dan leer je niet heel veel. Daar ben je te jong voor, het komt minder binnen.
Inmiddels heb ik heel fijn les op een fijne manege met leuke pony's en een prettige sfeer. Maar algeheel persoonlijk ben ik niet rijk. Ik heb toevallige geen ouders die een paard en al zijn kosten kunnen betalen. Mijn ouders kunnen niet 3 keer in de week priveles betalen. Ik heb geen eigen paard die ik 5 keer in de week rijdt. Ziet men het verschil? Als de jeugd dus van hun ouders een duur paard met dure toebehoren krijgt kan ik daar niet tegenop. En ALS je dus wedstrijden kan rijden, snap ik ook dat je daar heel fanatiek van wordt. We hebben niet allemaal een paar duizend euro te spenderen aan een paard, laat staan wat daar allemaal bij komt.
Engelse jeugd is net zo afhankelijk van de ouders. Inschrijven voor crosslessen, dressuur lessen of springlessen. Of alledrie in geval van eventing. Goed tuig, goede kleren. Goed les. En dan de kans om in te schrijven en vervolgens naar de wedstrijd te reizen. Ouders moeten dan wel een trailer zien te regelen.
Ik rijdt trouwens wel degelijk goed, maar ik wil persoonlijk ook niks meer in de mond van een paard proppen dan wat ik nodig heb. Plus ik rijdt op een manege, dus probeer daar het tuig maar eens te veranderen. Ik heb de kans niet en zal deze pas op latere leeftijd krijgen, als deze ooit al komt. Nogmaals, ik ben niet rijk. Mocht ik een paard willen zal ik dit zeker gedeeltelijk, zo niet helemaal, zelf moeten zien te financieren. Nou, veel succes als 13-jarige. Ik kan net een krantenwijkje lopen. Hier hoef ik overgens niet het standaard gezeik over, over dat ik 13 ben. De discussie kan best op een hoog niveau, dus ga nu niet ineens een level lager zitten.
Dat engelse ruiters beul spelen door de lengte van de teugels, of over het tuig in het algemeen, vind ik ontzettende bullsh*t. Die discussie is al honderde malen gevoerd en het blijft meestal bij twee partijen. De een vind het zielig, de ander ziet mogelijkheden. Wij hebben veel meer contact in de mond, hier kunnen wij dus ook meer signalen in door geven. Benen spelen hier net zo'n grote rol in. Been en opvangen, zo gaat dat. Met een lange teugel toch een beetje moeilijk, aangezien je moet opvangen in de mond.
Verder, een neusband hoort niet strak dichtgesnoerd, net zoals dat met een shank niet met een strakke teugel gereden dient te worden. Maar dat zie ook wel eens, en dat is dan een rotte appel. Maar zodra het over de engelse sport gaat is dit meteen "iedereen" en is het de 'standaard'. Geloof me, ik walg net zoveel van harde handen of strakke neusriemen. Ik vind het niet mooi, en ik zie hoe paarden hier last van kunnen hebben. Tussen een neusriem en het paard moet je dan ook gemakkelijk 1 en het liefst 2 vingers kunnen.
Er zijn meer engelse ruiters, dus meer ruiters die het fout doen. Meer evenementen waar het er niet altijd even leuk aan toe gaat. Maar ik heb ook amateur western evenementen gezien waar daadwerkelijk om gehuild kan worden.
De engelse tak werkt op controle. Hiervoor is meer contact nodig met de mond. Wij drijven aan en vangen dit op in de mond. Het paard moet rustig gecorrigeerd worden totdat hij helemaal recht loopt. Het paard moet rug-, nek-, kaakspieren en de tong ontspannen en vervolgens het bit aannemen en rustig 'uit de hand kauwen'. Als het paard eenmaal goed los is treed er schwung op en gaat het paard pendelen met de staart. Ook maakt hij de rug bol(ler) en buigt het hoofd. Eventueel omlaag vragen met ophoudingen. Het dier geeft na. Bovenal moet de ruiter ten alle tijden ontspannen reageren anders krijg je het paard gewoon niet ontspannen. Niet ontspannen = geen verzameling. Zo kan ik nog wel meer opnoemen.
Vaak maken mensen die deze tak niet rijden er gewoon dierenmishandeling van omdat wij meer in de mond zitten. Maar een echte ruiter voelt en ziet de ontspanning bij het paard en gaat hier in mee.
Oh, en trouwens:
quarterH schreef:Dus iedereen die wil starten mag starten, ongeacht ervaring. Zo houd je het wel laagdrempelig. Er zijn heugdruiters bij die pas een. Paar maanden rijden.