[WN] DRHA Reining fever

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Warboel

Re: DRHA Reining fever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 20:08

Leuk, zitten ook wel wat bekende tussen.
En Giomani gewonnen *\o/*

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 20:09

Gaaf! Leuke compilatie :D

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:46

*Zwaar onder de indruk!*

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 15:05

Leuk om te zien ook voor een western leek.

Maar ligt het aan mij dat ik niet vrolijk wordt van het jeugdfilmpje... Vind daar het beeld een stuk minder ontspannen en vriendelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 15:17

Het is de jeugdclasse. Dat kan je niet geheel vergelijken met de non pro/open, waar (over het algemeen) het niveau gewoon een stuk hoger is.

Het zijn jonge ruiters en er zullen er vast genoeg zijn die nog veel moeten leren, maar he, wie is er nu echt uitgeleerd binnen de paarden :) ?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 18:11

Dat kan best zijn, maar ik rijd zelf eventing (ook een kleine tak van sport) en als je dan bijvoorbeeld de kinders van 12/13 ziet die rond rijden in het M/Z dan is dat echt van een behoorlijk niveau. En hier zitten wel kinderen bij die jeugd EK's rijden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 18:52

Dat de reining c.q. westernsport diervriendelijk is, is een veel gemaakte denkfout

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 09:23

het filmpje van de jeugd vind ik niet bepaald schokkend! Wat ik wel schokkend vind is de omgang met de paardjes vanaf de grond bij sommige jonge meiden na de bitcheck! dat terwijl er toch best wat ogen op ze gericht stonden.
Enig opvoeding mag wel genoten worden daarin vriendelijk met het dier om te gaan en niet je frustraties er op bot te vieren na een run die niet zo naar de zin verliep!

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 16:35

Lautje, dat kan je ook niet helemaal zo vergelijken, nrha schrijft maar 1 jeugdrubriek uit, verdeeld over twee leeftijdscategorieen. Dus hier inderdaad ek gangers maar in dezelfde rubriek ook misschien beginners die voor het eerst nrha starten, met de bijbehorende zenuwen. Vind het er trouwens ok uitzien, wat vind je er zo onvriendelijk aan?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 17:01

Romkabouter: Geloof mij maar dat is geen denk fout die ik snel zal maken ;)

Sunny: Ik kijk er naar vanuit het gezichtspunt van een complete leek natuurlijk (heb ooit een keer op een quarter gezeten) en kwam eigenlijk via een omweg in dit topic terecht. Het enige wat ik er van weet is dat ze snel kunnen stoppen en kunnen draaien en dat bovenal de ontspanning en simplicity het uitgangspunt dient te zijn. En dat is ook precies wat ik mis. Ik zie toch veel gewerk in de mond (met een dergelijke scharing en zonder neusriem lijkt mij dat niet zo heel prettig voor t peerdebekkie) en wat strakke houding in het lijf.
En dat zag ik niet (of in ieder geval minder) bij de andere filmpjes.

Maar goed zoals ik all zeg ik ben een leek en ik begrijp best dat het voor insiders heel stom is wat ik nu zeg. Dat heb ik ook als mensen zeggen ja dat crossen met die beesten is dierenmishandeling en waarom leggen ze die bomen niet los :P

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 18:02

Je vergelijkt nu het beste niveau op de show (non pro en open) met de (oa beginnende) jeugd. Dat is natuurlijk geen vergelijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 19:46

Je kan sowieso de jeugd bij de western niet vergelijken met de jeugd in de engelse sport.

Western is nog groeiende en de jeugd wordt gelukkig steeds meer en meer. Maar het is nog steeds moeilijker om goed les te krijgen en de kosten lopen hoog op. Een goed paard, goede tack, wedstrijden en alle trainingen etc zijn echt niet voor iedereen weggelegd.

Engels kun je zo ongeveer overal leren. OOk daar lopen kosten voor goede pony's, spullen en betere lessen hoog op, maar het is een stuk bereikbaarder. ER zijn meer wedstrijden en vaak ook dichterbij. De selectie naar een NK gaat anders, maar als je dan ziet wat de top moet zijn...........

Ouders moeten ook achter hun kind staan en de wegen een beetje kennen als je echt wil showen binnen de western. Ouders moeten altijd achter je staan, maar binnen de western moeten ze toch even de weg weten, goede trainers weten te vinden en begrijpen dat het allemaal net even meer kost.

Daarnaast zie ik op dressuur en springwedstrijden bergen ellende. Misschien verdoezelt met neusriemen die alles compleet dichtsnoeren. En wat te bedenken wat er bij het losrijden te zien is? Ik ben toevallig niet zo gek lang bij een wedstrijd geweest en schrok ervan. Hoewel het me totaal niet verbaasd als ik naar de kwaliteit van lessen kijk. Daarnaast vind ik het wangedrag van kinderen naar hun pony's, ouders en omstanders respectloos.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 07:08

Ik begrijp dat je niet kan vergelijken met Engelse sport algemeen. Daarom vergeleek ik met eventing (mijn tak van sport). Kleine tak van sport, onbekend, weinig wedstrijden, trainen niet zomaar in de buurt en als je niet bekend er in bent is het een lange en lastige weg. En nee eventing kan je echt niet overal leren. De meeste mensen kennen het niet of alleen de vooroordelen.
Om over de kosten maar niet te beginnen (alleen al mijn crossoutfit is duizenden euro's, en dan komt springen en dressuur er nog bij).

Dus ik denk dat je wel een vergelijk kan maken ;)

Overigens praat ik niet over bergen ellende. Mijn enige opmerking is geweest dat ik het niveau bij de jeugd niet denderend vond. En dan komen er excuses. Waarop ik stel dat ook ik in een kleine tak van sport verkeer, maar waarvan wel gezegd kan worden dat er bij de jeugd op een leuk niveau wordt gereden. Ook met beperkte middelen.

En ik ben niet over bergen ellende begonnen. En ik zie dat ook niet bij ons op de eventingwedstrijden. Nu rijdt ik voornamelijk op de grotere (internationale) wedstrijden, maar ik denk dat veel mensen een puntje kunnen zuigen aan hoe wij met de paarden omgaan en vooral met hoeveel liefde en plezier de paarden en ruiters daar met respect voor elkaar aan het werk zijn.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 07:23

Wat zijn de eisen bij jullie voor een jeugdruiter om aan wedstrijd meee te doen?v
Die zijn er bij ons namelijk niet (behalve eigendom paard).
Dus iedereen die wil starten mag starten, ongeacht ervaring. Zo houd je het wel laagdrempelig. Er zijn heugdruiters bij die pas een. Paar maanden rijden.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:17

Bij ons is er natuurlijk al een natuurlijke barrière dat mensen niet zomaar besluiten te gaan crossen omdat daarvoor gewoon getraind dient te worden wil je over hindernis 1 komen en de tak van sport wel een bepaald risico inhoudt.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:54

nee klopt, bij ons hoeven ze niet te trainen :p haha :p

dus als ik bij jullie op het laagste niveau kom kijken (waar sommige jeugdruiters nog bijhoren) dan zie ik geen slechte dingen?

trouwens, een neusriem maakt het helemaal niet fijner voor het paard hoor, juist minder fijn! een neusriem voorkomt dat een paard onder de druk uit kan (door de mond open te doen) dus als je het vriendelijker voor het paard wil houden zou je juist zonder neusriem moeten dien ipv met.

dat is ook de reden dat een neusriem bij ons niet toegestaan is, zonder zie je veel eerder het verzet van een paard tegen het bit.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:05

Waar zeg ik dat er bij jullie niet getraind hoeft te worden? Wat ik bedoel te zeggen is dat voordat je een cross ingaat je al echt heel bewust bezig bent met je sport en echt al paar crosslessen gevolgd moet hebben om je paard water, op en af sprongen, gaten, etc te leren kennen. Dat is niet haalbaar als je net een paar maanden rijdt. En je zegt dat, dat bij jullie wel voorkomt.

Ik zeg niet dat je nooit slechte beelden ziet, maar over het algemeen is de B pony klasse echt van een behoorlijk niveau waar de kinders al heel bewust zijn van waar ze mee bezig zijn.
Zeker als je kijkt naar de hogere niveaus (M/Z).
Nu moet ik wel zeggen dat er heel hard is gewerkt aan dat bewustzijn en ook de professionalisering van onze sport. Vanuit de bond wordt er ook veel aandacht aan gegeven.

Ik ben bang dat ik zonder neusriem niet aan ga beginnen. Die van mij lopen ook in de cross op een simpel bustrensje, maar altijd met lage neusriem. Simpelweg omdat ik controle móét hebben in de cross. Daarnaast blijf ik een echte Engelse ruiter. ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:15

ik zie ook liever mooie/goede ritten in de jeugd. maar vind het vooral belangrijk dat ze naar de shows willen gaan en wedstrijdervaring willen opdoen en het leuk vinden, ook als het nog niet helemaal top gaat :-)

met de neusriem zei ik alleen omdat jij aangaf dat ze die er maar op moesten doen voor de paardjes. maar dit dus juist voor de paardjes minder fijn is.
ik rij thuis ook altijd met neusriem hoor, ben er zeker niet tegen. alleen in onze sport is het niet toegestaan op de wedstrijden, omdat het wordt gezien als een hulpteugel en het paard zijn verzet met een neusriem niet goed kan laten zien. en bij ons gaat het allemaal om 'willingly guided' zijn van het paard.
dat is gewoon een verschil in de sport.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:45

Ik vind het ook een beetje vreemd dat je een neusriem gebruikt omdat je controle moet hebben. Is dat een goed voorbeeld voor de jeugd? Neusriem strak, dan heb je controle?

In de western moet je ook veel trainen en wil je ook controle. Ook een reininggefokte quarter spint niet automatisch.

Wij hebben weinig goede plekken waar je kan trainen. Met name even de reining wat je nu ziet, moet een goede bodem hebben om stops en spins te trainen.
Je hebt een goede trainer nodig, die ook niet op elke hoek zitten.

De jeugd traint ook hard en doet hun best. Dat het nog niet bij elke jeugdruiter soepeltjes gaat kan gebeuren. Maar juist bij western zie je het wanneer het allemaal nog net niet ''mooi'' gaat. Wij kunnen niet een neusriem dichtsnoeren, teugels mega kort pakken en van alles verdoezelen.

De wat jongere/kleinere jeugd rijdt ook op quarters en je ziet dat ze soms ook nog wat ''klein'' zijn om goed over te komen met hun hulpen.

Toen ik 8 was en wedstrijden ging rijden was dat op B/C pony's. En je leerde gaande weg. De jeugd die naar de DRHA shows komen hebben echt wel al veel mee, anders kom je daar niet terecht. Ook hun wordt geleerd bewust te zijn van alles wat ze doen met hun paard, het hoe en waarom.

Naast dit is dit een DRHA show, dus puur reining in Wanroij. Dit is altijd op deze lokatie met goede bodems.
Buiten deze wedstrijden om heb je Wran, Quarter en paint shows. Op die wedstrijden is niet altijd een goede bodem voor de reining. Bij de Wran kun je ook niet zomaar reining starten.
Als je dus als jeugdruiter traint en show ervaring wil opdoen in de reining en thuis gaat het goed, is het super da je je ervaring in Wanroij kan opdoen, waar de omstandigheden optimaal zijn. Dit zijn slechts enkele shows per jaar!

Buiten dit om heb je enkele onderlinge wedstrijden op enkele locaties, maar niet gek veel en vaak ook uit de buurt.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 22:25

_lautje_ schreef:
maar ik denk dat veel mensen een puntje kunnen zuigen aan hoe wij met de paarden omgaan en vooral met hoeveel liefde en plezier de paarden en ruiters daar met respect voor elkaar aan het werk zijn.

Helemaal mee eens :)
Ik kom ook uit de eventing wereld ;)

Mijn outfit kostte alleen geen duizenden euros :D

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 22:42

Als een engels gereden paard iets niet prettig vind of een oefening gewoon niet goed uitvoert kun je dat echt niet verdoezelen door de teugels iets strakker te nemen. Dat zie je echt wel in het paard en de rit terug.

Verder zie ik bij zowel western als engels wel eens beelden waarvan ik denk "sjee, moest dat?". In het filmpje wordt ik van sommige dingen echt niet blij, maar de ruiter daarna voert de oefening wel zo uit dat het paard er geen last van heeft. Bij de B op het eventing heb ik dit ook wel eens, zelfs klasses hoger wel eens. Maar ik zie ook wel eens maloten western rijden.

Dat trainers niet op de hoek zitten is geen excuus om gewoon maar een wedstrijd in te rijden en te roepen "maar er zat bij mij om de hoek geen trainer" bij wijze van dus. Beide moeten eerst een goede training hebben gehad en beide moeten weten wat en hoe. Hoe hun bit werkt en de inwerking hiervan. Hierbij is het ook van belang de je het paard een beetje kent en dus dat je goed tuig hebt. Vergis je niet in de prijs van een goed spring of dressuur zadel! Ik heb in een dressuurzadel gereden van rond de 1.400 euro en dat heb je niet even bij elkaar.

Ik vind dat met een paar maanden rijden al zo'n bit in de bek van je paard hangen onverantwoordelijk. Ik rijd al 6 jaar en nog ben ik niet klaar voor meer dan een trens. Je moet een goede vast hand en houding hebben wil je daarmee rijden en dat zie ik bij sommige ruiters, die dus bij wijze van een paar maanden geleden voor het eerst op een paard zijn gestapt, duidelijk niet terug. Ik wil niet rot doen, maar bij eventing heb ik op B niveau persoonlijk nog nooit niets scherpers dan een trens gezien en maar kleine botte spoortjes. 8 maanden rijden en dan al zo'n bit en zulke sporen vindt ik abnormaal en niet kunnen. Doe eerst maar wat ervaring op en train lekker door voordat je dat al doet.

Verder heb ik overgens niks tegen western en tegen reining al helemaal niet. Ik vind het leuk om te kijken, net als een spannende cross.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 23:41

Wie heeft het over pas 8 maanden training?

Goede training is heel belangrijk. Als je in de reining verder wil komen moet je regelmatig op een goede bodem kunnen trainen. Die is niet overal te vinden, net als goede trainers. Daarvoor is de jeugd wel degelijk afhankelijk van hun ouders.

Eventing kun je ook niet op elke hoek doen, maar er zijn meerdere mogelijkheden om de basis goed te trainen.

Ik ken een aantal eventing ruiters en vind ze nou niet allemaal beter voor hun paard. Misschien is de sfeer op wedstrijden leuk, maar dat is bij western ook zo als je de juiste mensen kent.
Maar ik ken vooral veel western ruiters die heel goed zijn voor hun paard.

Een goed westernzadel van 1400 euro nieuw, is er gewoon niet. Het gaat niet om duurste of mooiste tack, maar het moet wel goed zijn en passen. Veel mensen kopen een goede 2e of 3e hands, omdat het nieuw echt duur is. Nogmaals, is jeugd daarin afhankelijk van hun ouders.

Het spijt me als ik het zeg, maar western tack is vaak duurder dan mijn vroegere pony is geweest en die deed goed mee met dressuur en springen.

Eventing is ook niet overal en elke week misschien. Maar je kan jezelf goed bijhouden met dressuur en springwedstrijden.
Voor de reining heb je erg weinig mogelijkheden. Deze kinderen starten hier ook, omdat dit een hele goede wedstrijd is met alle mogelijkheden.
Iedereen maakt fouten, dus dat mag.

Je verdoezelt het probleem alleen misschien niet met teugels korter en daar doelde ik ook niet op. Ik ben op het NK geweest in Ermelo en ook de pony's in het M bijv werden niet correct gereden. Met enige dwang komen kinderen daar nog mee weg op een pony die goed gereden is. Ik was zeker verbaasd over de punten die sommigen konden halen waar een pony barslecht gereden werd verder. Het gaat meer om het kunstje dan hoe die wordt uitgevoerd.

In de reining zie je dat het moeilijk gaat en de kinderen wat meer moeite moeten doen.

Sporen, zwepen en bitgebruik is een discussie die eeuwig zal duren denk ik. Als ik op de gemiddelde engelse stal kijk naar het gebruik van teugels, bijzetteugels, zwepen etc, dan vind ik dat er heel veel brave paarden zijn. IK zag vandaag weer mensen vreselijk druk met hun handen tijdens het lichtrijden, omdat ze gewoon geen goede zit hebben. Met les leren ze het niet en ze rijden al behoorlijke tijd.......
Shanks zijn zo streng als je ze gebruikt. De mond kan open, want wij hebben geen neusriem op shows. Maar vele paarden zouden heel graag hun mond open doen met een engels trensje, waar het niet kan vanwege de dichtsnoerriemen.
Je moet niet alleen kijken naar het moment dat een paard een keer zijn mond open gaat, maar hoevaak laten wij ook los.......Al die tijd dat een paard zijn mond dicht heeft zonder dwang ziet men niet.

Daarnaast kun je iemands niveau niet beoordelen van 1 filmpje of show. Er zijn regels over bitten bij de DRHA. Naast dit traint niet iedereen thuis dagelijks met shanks. Ook zal het thuis beter gaan dan op een show. Showen is weer anders dan trainen, maar men moet ergens ervaring op doen.

6jaar les en rijden, mag je toch wel wat vorderingen maken. Dit is in zijn geheel niet persoonlijk, want ik ben ook begonnen op een manege en daarna op eigen pony's en later dan western. Maar ik zie wel vaak dat mensen die echt willen en veel trainen in de western net iets sneller gaan en ook fanatiek zijn. Er is niet op elke hoek westernles, maar vind je goede les, groeit men sneller. Er zijn gewoon heel veel, teveel, engelse instructeurs en het niveau is drastisch laag. Je moet voor goede dressuur en springlessen ook verder kijken dan wat je in de buurt kan vinden vaak.

En geen 2 mensen en paarden zijn hetzelfde, dus het zal voor een ieder verschillen hoe dat gaat en loopt. Vergeet niet dat er ook veel spanningen meespelen. En nogmaals; de jeugd is soms nog niet groot genoeg om voldoende met zit en benen te kunnen rijden.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 00:31

En waar heb ik gezegt dat ik geen vorderingen heb gemaakt?

Ik heb de eerste paar jaar slecht les gehad maar was dan ook 6 toen ik begon en dan leer je niet heel veel. Daar ben je te jong voor, het komt minder binnen.

Inmiddels heb ik heel fijn les op een fijne manege met leuke pony's en een prettige sfeer. Maar algeheel persoonlijk ben ik niet rijk. Ik heb toevallige geen ouders die een paard en al zijn kosten kunnen betalen. Mijn ouders kunnen niet 3 keer in de week priveles betalen. Ik heb geen eigen paard die ik 5 keer in de week rijdt. Ziet men het verschil? Als de jeugd dus van hun ouders een duur paard met dure toebehoren krijgt kan ik daar niet tegenop. En ALS je dus wedstrijden kan rijden, snap ik ook dat je daar heel fanatiek van wordt. We hebben niet allemaal een paar duizend euro te spenderen aan een paard, laat staan wat daar allemaal bij komt.

Engelse jeugd is net zo afhankelijk van de ouders. Inschrijven voor crosslessen, dressuur lessen of springlessen. Of alledrie in geval van eventing. Goed tuig, goede kleren. Goed les. En dan de kans om in te schrijven en vervolgens naar de wedstrijd te reizen. Ouders moeten dan wel een trailer zien te regelen.

Ik rijdt trouwens wel degelijk goed, maar ik wil persoonlijk ook niks meer in de mond van een paard proppen dan wat ik nodig heb. Plus ik rijdt op een manege, dus probeer daar het tuig maar eens te veranderen. Ik heb de kans niet en zal deze pas op latere leeftijd krijgen, als deze ooit al komt. Nogmaals, ik ben niet rijk. Mocht ik een paard willen zal ik dit zeker gedeeltelijk, zo niet helemaal, zelf moeten zien te financieren. Nou, veel succes als 13-jarige. Ik kan net een krantenwijkje lopen. Hier hoef ik overgens niet het standaard gezeik over, over dat ik 13 ben. De discussie kan best op een hoog niveau, dus ga nu niet ineens een level lager zitten.

Dat engelse ruiters beul spelen door de lengte van de teugels, of over het tuig in het algemeen, vind ik ontzettende bullsh*t. Die discussie is al honderde malen gevoerd en het blijft meestal bij twee partijen. De een vind het zielig, de ander ziet mogelijkheden. Wij hebben veel meer contact in de mond, hier kunnen wij dus ook meer signalen in door geven. Benen spelen hier net zo'n grote rol in. Been en opvangen, zo gaat dat. Met een lange teugel toch een beetje moeilijk, aangezien je moet opvangen in de mond.
Verder, een neusband hoort niet strak dichtgesnoerd, net zoals dat met een shank niet met een strakke teugel gereden dient te worden. Maar dat zie ook wel eens, en dat is dan een rotte appel. Maar zodra het over de engelse sport gaat is dit meteen "iedereen" en is het de 'standaard'. Geloof me, ik walg net zoveel van harde handen of strakke neusriemen. Ik vind het niet mooi, en ik zie hoe paarden hier last van kunnen hebben. Tussen een neusriem en het paard moet je dan ook gemakkelijk 1 en het liefst 2 vingers kunnen.

Er zijn meer engelse ruiters, dus meer ruiters die het fout doen. Meer evenementen waar het er niet altijd even leuk aan toe gaat. Maar ik heb ook amateur western evenementen gezien waar daadwerkelijk om gehuild kan worden.

De engelse tak werkt op controle. Hiervoor is meer contact nodig met de mond. Wij drijven aan en vangen dit op in de mond. Het paard moet rustig gecorrigeerd worden totdat hij helemaal recht loopt. Het paard moet rug-, nek-, kaakspieren en de tong ontspannen en vervolgens het bit aannemen en rustig 'uit de hand kauwen'. Als het paard eenmaal goed los is treed er schwung op en gaat het paard pendelen met de staart. Ook maakt hij de rug bol(ler) en buigt het hoofd. Eventueel omlaag vragen met ophoudingen. Het dier geeft na. Bovenal moet de ruiter ten alle tijden ontspannen reageren anders krijg je het paard gewoon niet ontspannen. Niet ontspannen = geen verzameling. Zo kan ik nog wel meer opnoemen.

Vaak maken mensen die deze tak niet rijden er gewoon dierenmishandeling van omdat wij meer in de mond zitten. Maar een echte ruiter voelt en ziet de ontspanning bij het paard en gaat hier in mee.

Oh, en trouwens:

quarterH schreef:
Dus iedereen die wil starten mag starten, ongeacht ervaring. Zo houd je het wel laagdrempelig. Er zijn heugdruiters bij die pas een. Paar maanden rijden.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 07:03

Er zijn veel verschillen tussen engels en western, en dat is ook goed. Zo is er voor iedere wat wils :) volgens mij hoeven we de hele discussie over de verschillen in nageven en hoe wij willen dat een paard loopt hier niet te voeren. Het is anders en beide kanten hoeven zich niet te verdedigen over wat beter is, daar kom je toch nooit uit.

Wat je ook in beide takken ziet, is mensen die het niet goed doen. Die niet goed rijden, paard in de weg zitten enz. Die zie je in alle takken paardensport.
Soms omdat mensen nu eenmaal ergens moeten beginnen, soms omdat ze nu eenmaal niet zoveel talent hebben meegekregen hiervoor.
Bij western zie je dan soms een abrupte hand en een paard die z'n hoofd de lucht in gooit. Bij engels zie je mensen die bv lichtrijden door zich aan de teugels op te trekken, en zo iedere stap met volle gewicht in de paardenmond hangen.
Tuurlijk is dit beide niet leuk voor de paardjes.
Maar men moet ergens beginnen, ook met op wedstrijd gaan.

De DRHA heeft een goed niveau maar er is ook ruimte voor beginners (jeugd of volwassen) en dat is goed. Zij kunnen imo beter op een goede wedstrijd beginnen waar ze dus ook zien hoe het wel moet. Dat motiveerd en daar leer je van.
Als je blijft hangen op kleine onderlinge wedstrijden met laag niveau groei je ook niet.

Dus laat ze allemaal maar komen naar de drha en gag ofzo starten. Daar is het voor. Zo kom je wel in aanraking met de sport, ziet waar je staat en wat je moet doen om te groeien.

En even ter info: men moet op wedstrijd met scharen en 1 handig rijden, ook de jeugd.
Ook het bitgebruik is gewoon iets waar in western en engels heel anders over wordt gedacht.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 09:51

Bij ons op stal worden ook jumpings gehouden, en ik verbaas mij er altijd over hoe ongecontroleerd dat er soms aan toegaat. Die beesten vliegen door dat parcours, neus hoog in de lucht, terwijl de ruiter aan het bit zowat hangt. Dikwijls is dit ook een scharenbit, en op internationale wedstrijden zag ik al combinaties die met bit én zware hackamore rondreden. Ik zeg niet dat ik het zelf zou kunnen, en al zeker niet beter doen, maar van zo'n beelden word je toch ook niet blij ? En nee, dit zijn echt geen uitzonderingen.
(Top)sport is topsport, en daar gaat het er overal al eens wat harder aan toe, want elke wedstrijdruiter wil winnen, en op een bepaald niveau spelen de :$ ook nog eens een belangrijke rol, en dan wordt de mens algauw een vies beestje.
Wil er bij de vergelijking western/engels wel op letten dat bij western IEDERE ruiter, jong of oud, ongeacht welk niveau, men dezelfde 11 patterns moet rijden ! Dat wil zeggen dat ook de jeugdpaarden de manoeuvres moeten beheersen, want er bestaat niet zoiets als een B of L proefje, nee, zowel een beginner als een CRI ruiter rijdt dezelfde patterns, mét stops, rollbacks, spins en vliegende wissels. Alleen zijn concurrenten zijn ongeveer van hetzelde niveau.
Bij de jeugdruiters heb je er ook hele goede, hoor. Kijk maar eens naar de 13-jarige Nimroid Vannietveld, een Belgische jeugdruiter en in mijn ogen groot talent. Net zoals bv Gilles Huyghe, een 17-jarige belofte.
http://youtu.be/Twnxa8ByOZk
Gilles vorig jaar tijdens de French Derby CRI.