[WN] Mijn 4e westernles ever!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmsel

Re: Mijn 4e westernles ever!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 15:25

TS, bedankt voor de uitleg. Ik was ook aan het meelezen en dit verheldert wel jouw opinie richting deze rijstijl. Goed dat je op het scheve gaat letten, dat is inderdaad echt een aandachtspuntje. Ook zou ik proberen hem iets actiever te laten lopen - ik snap dat deze jog misschien wordt verwacht op de wedstrijden, maar zo gebruikt hij zijn achterhand nauwelijks. Dat lang laag wat je van plan bent te gaan doen kan ik alleen maar aanmoedigen. Succes!

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:41

Gaaf! Ziet er goed uit ;)

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:21

Oo how I miss this...don't listen to negetive comments, it's just the way they we ride them morgans

Hatsjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:37

Een Morgans is geen quarter en loopt nu eenmaal hoger.
Ik rij zelf western met arabieren en die lopen ook hoog.
Zo zitten die paardjes nu eenmaal in elkaar.
Alle begin is moeilijk, ga zo door en probeer uiteindelijk je paardje (errug leuk, kruising morgan/paint of zo?) meer ontspannen en rechter te krijgen, en meer op je zit te rijden.
Die losse teugel komt dan vanzelf.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 17:01

Thanks wildwestwill!

I'm so grateful that I've got the opportunity to learn how to ride a Morgan Horse!
This week I am going to ride a Morgan for the first time ever! He's already two times world champion in western pleasure and if everthing works out there is a possibility that i'm going to show him one day....

@Hatsjie: Jups, ik heb nu ook duidelijk het verschil kunnen zien tussen een quarter en een Morgan, deze week ga ik dit ook voelen want zoals ik hierboven al schreef ga ik deze week voor het eerst op een Morgan rijden, eentje die al 2 keer wereldkampioen bij de western pleasure is en dus het klappen van de zweep kent ;).

Het paardje op het filmpje is echter een raszuivere paint.

Hank (paardje op de film) is ondertussen al een stukje rechter (maar nog lang niet recht genoeg!) en ook heb ik hem al kunnen rijden met meer zit en veel minder teugel! Dus het komt goed! Planning van mezelf is om minimaal 1x per week met Hank te blijven trainen en de andere les(sen) ga ik dan op de Morgan (als ik daar een klik mee heb).

Hatsjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 08:40

Have fun!

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:04

Ik ben nu toch wel benieuwd naar welke tak van de westernsport deze Morgans lopen?
Zou je dat nog eens kunnen informeren.

Ik rij nog niet heel lang western maar zoals de anderen zeggen is dit een heel ander beeld dan wat ik nu leer :) en ik wordt gewoon allround geschoold (stukje trail, stukje pleasure, stukje horsemanship, stukej reining)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:15

Ts wat heerlijk dat je daar zit en je onbezorgd je je hobby kan bezig houden. Als jezelf al een tijdje rijd neem ik aan dat je ook wel even kritisch naar het scherm hebt gekeken en toch wel een en ander ziet. Maar hoe kan je tegen dat geschreeuw van je instructeur? Ik zou daar echt een acute allergie voor krijgen. :=

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 13:35

Thanks Hatsjie!

@Suuskipje: de Morgans lopen hier western pleasure en als je zoekt op western pleasure morgan horses dan vind je genoeg filmpjes op YouTube ;).
Ook voor de informatie mbt waarom ze op deze manier gereden worden kan je via een zoekmachine vinden (zo weet ik dus ondertussen waarom Morgans op deze manier gereden worden).

@Jennuj01: Het is hier heerlijk en ik geniet met volle teugen van alles dat ik hier zoal mee maak :D, uiteraard heb ik kritisch gekeken naar het filmpje en zoals ik al aan heb gegeven zijn er nog veel verbeterpunten maar daar zijn we aan aan het werken en niet alles kan meteen perfect gaan...

Kwa het geschreeuw van mn instructrice, daar stoor ik me niet aan want dat is niet op mij gericht.... Sommige mensen luisteren nu eenmaal niet zo goed en tja, dan moet je als instructeur/instructrice wel iets meer stemvolume gebruiken. Daarbij op tellen dat de dame in kwestie al richting de 70 loopt en gewoonweg niet mobiel genoeg is om voltijds te staan of midden in de bak te gaan zitten (en dat gaat niet eens want dan verbrand je hier levend!).

Soms hoor ik ook niet wat ze zegt als ik aan de andere kant van de bak ben, dan is het wel fijn dat ze stemvolume heeft ;)
Uiteraard ieder zijn/haar ding maar ik stoor me daar niet zo aan.... Vind t zelfs soms wel grappig :D

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:27

Ah top ik ga er eens even induiken :D

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 16:01

Graag gedaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 16:21

wildwestwill schreef:
Oo how I miss this...don't listen to negetive comments, it's just the way they we ride them morgans

Is niet negatief maar leerzaam ;)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 20:09

Zoals wildwestwill aangeeft weten de meeste Nederlandse westernruiters helemaal niet hoe ze hier Morgans rijden.

Voor wie is het leerzaam? Voor mij zijn reacties dat ik m met teveel teugel rijdt niet leerzaam want dat is de manier waarop de Morgans hier gereden worden.

Ik leer nu op een Paint de knopjes te vinden en het is uiteindelijk de bedoeling dat ik verder ga op een Morgan. Of dat ook echt gaat gebeuren weet ik natuurlijk niet en ik neem bepaalde opmerkingen mee in mn lessen en trainingen en meer kan ik niet doen.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 21:22

wildwestwill schreef:

Waarom niet gewoon in het Nederlands ? ;)

Qua tips kan ik vrij weinig zeggen. Het ziet er niet heel prettig uit maar blijf daarom meelezen. Ik ken het namelijk niet dus wie weet leer ik er ook weer wat over ?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 22:04

meelezen is prima, en idd ik hoop dat ik wat van jullie leer en jullie van mijn ervaringen hier :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 22:13

Het is geen negatief commentaar maar opbouwend met tips en dus leerzaam. Of je het kan toepassen is een ander verhaal natuurlijk.
Dat bedoel ik :)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 15:58

Dat toepassen probeer ik zeker wel! Het commentaar waar ik iets mee denk te kunnen gebruik ik, de rest doe ik niets mee ;)

Helaas was de batterij van mn camera gisteren leeg dus kon de les niet gefilmt worden... Mss maar goed ook want alle paarden waren echt strontvervelend/opstandig (achteraf gezien kwam dat dus door het noodweer dat deze kant opkwam want echt alle paarden op stal waren zo!) en voor mijn les werd ik dus al op een lespaard gezet van iemand anders om die toch echt even te laten weten dat hij niet weg komt met het gedrag dat hij vertoonde (overigens heb ik dus even engels gereden :D). Paardlief bedacht zich wel een 2e keer toen ik erop zat en deed braaf wat ik van hem wilde, helemaal happy dus!

Hank kon ik zijn nek wel lichtelijk omdraaien... Kin op zijn borst knallen (en dat met een losse/lange teugel), ram tegen mn benen ingaan en lekker doorduwen etc... Maar uiteindelijk nog best lekker gereden en schijnbaar zag het er vele malen beter uit dan dat t voelde want heb voldoende opmerkingen gehad dat ik Hank echt goed aan het lopen heb :oo

Nu morgen weer les en dan wel een camera met een volle batterij!
Dus hopelijk kan ik morgen weer wat nieuw beeldmateriaal laten zien ;)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 18:12

Tja, volle batterij en wel wat filmpjes en foto's maar niet van hoogstaande kwaliteit....

Als jullie ze willen zien zal ik ze ergens vandaag (gelukkig duurt mijn dag nog lang ;)) wel posten want het gaat steeds iets beter en ik krijg m ook steeds iets losser en rijdt al met een wat lossere teugel. Nu alleen nog kijken of hij uiteindelijk zelf in de gaten gaat krijgen dat zijn hals en hoofdhouding dan ook lager kan ;)

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 14:41

ik ben wel nieuwschierig naar de filmpjes en of je vooruitgang gemaakt hebt.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 15:02

Helaas geen tijd meer gehad om ze te posten (of überhaupt online te zetten) dus zal dat vandaag of morgen doen!

Wij zometeen naar een western/Morgan show hier 2,5u rijden vandaan en gisteren zijn we naar een rodeo geweest... Benieuwd wat we vandaag weer allemaal gaan zien :D
Morgen weer les na n week van geen les :D

mpijnappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:35

Wat leuk om te lezen zeg! Waar verblijven jullie in de VS?
Ik heb zelf morgan horses thuis en ga ook overstappen van Engelse stijl naar western dus ga je verhalen in de gaten houden :).

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 15:25

Sorry, sorry, sorry!

Helaas wegens omstandigheden is het er nog niet van gekomen om voortgang te posten, vriendin van ons heeft haar femur gebroken (zomaar, niet gevallen oid) en bij de operatie hebben ze een gezwel gevonden waarvan ze niet weten of het goed of kwaadaardig is en dus ook niet weten of dit evt botkanker zal zijn. Dus we duimen hier even flink dat t allemaal mee gaat vallen!

@mpijnappel: We zitten n plaatsje 3u van New York af.... Cool dat je Morgans hebt! Die zie je niet zo veel in Nederland!

Hier even naast t duimen draaien voor onze vriendin ook duimen aan het draaien voor mn show outfit, gister les gehad (want toen wisten we nog niet hoe erg het was met onze vriendin) en ineens kreeg ik te horen: Als je voor a.s vrijdag je outfit hebt kan je aankomend weekend mee naar een show! Als het goed gaat met Hank maar dan moet hij wel eerst van zijn netelroos af zijn, anders ga ik met Floyd en dat is een Morgan :D

Dus ik heb gisteren n blouse, mn long scalloped chaps en n hoed besteld (kleurstelling word chocoladebruin met zand/creme kleurig), boots heb ik al sinds afgelopen vrijdag want tja, western rijden doe je met boots en jeans en niet met jodphurs/laarzen en n rijbroek ;)

2u aan de telefoon gezeten om de chaps te krijgen want bij de ene shop verzonden ze niet voor vandaag EN duurde het 2 tot 6 werkdagen dus toen de fabrikant rechtstreeks gebeld (hoezo ik ben een Nederlandse :P) en daar zeiden ze: Wil je ze morgen al in huis hebben mevrouw? Geen enkel probleem! Ik zorg dat ze vandaag nog de deur uitgaan! Wow, das pas service!
En dat rechtstreeks bij de fabrikant die naar zeggen (door de dame van de webshop) niet verkopen aan particulieren EN ook nooit voor vrijdag m bij mij thuis kunnen hebben... WEL dus! *\o/*

Daarna bij een andere webshop mn blouse en hoed besteld, krijg ik n mail waarin staat dat de door mij bestelde hoed on backorder staat -O- dus weer aan de telefoon en gebeld.... Ow we hebben die maat niet meer (en komt pas halverwege Sept weer binnen) maar we hebben wel nog n maatje groter en gezien het feit dat uw cap 6 3/4 is kan 6 5/8 ook prima! Uhm, oke... dan stuur die maar! Dus die heb ik als alles goed gaat vrijdag binnen.

Nog even duimen draaien dus :D

*gaat filmpjes online zetten en dan posten!*

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 16:54

enkele korte filmpjes:

In het begin nog met een wat korte teugel gereden maar daarna met langere teugel!

Hank was het niet met mij eens, net voordat dit gefilmt werd gaf hij een bok op mijn been en Kristel zat dus redelijk kort op mij waardoor we bijna 1 combinatie waren ipv 2 :D

Hier zie je al goed dat ik m losser durf te laten, dat hij wat meer van achteren gaat galopperen en dat ook zijn hoofd/halshouding iets aan het veranderen is.... Zijn we er al? Nee, nog lang niet maar ik ben al erg blij met de vorderingen die we in n korte tijd gemaakt hebben!

En n klein stukje jog, het was warm en de paarden kregen regelmatig n pauze! Net hierna verloor mijn man (degene op de donkere paint) zijn beugel en is er niet meer gefilmt.....

Overigens de andere 2 meiden die op de filmpjes te zien zijn hebben afgelopen weekend meegedaan op een Nationale Morgan Show en zijn in hun klasse (western pleasure equitation) reserve kampioen en 3e geworden! Helemaal top voor de meiden aangezien het hun laatste wedstrijd was omdat ze naar college gaan, de ene (reserve kampioen) stopt helemaal met rijden en van de andere weet ik nog niet wat ze wil gaan doen.....