[WN] Eerste westernles, tips gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 14:39

Ik ben onzeker, inderdaad, omdat ik toen ik nog op de manege reed vanuit volle galop van een fjord afgevallen ben die ook zo stopte en wegdraaide. Ik ben toen tegen de muur geknald en heb mijn rechter onderarm daarmee verbrijzeld en een flinke hersenschudding gehad.

Ik ben nog steeds bang weer zo te vallen en blokkeer dan zodra ze doorloopt omdat ik weet dat ze zo maar eens zou kunnen stoppen. Ik ga denk ik inderdaad een goede instructeur voor ons zoeken, nog goede tips/suggesties?

Dankjewel Sicayes! Het is zeker ontzettend leuk en ik kan niet wachten om veel te leren.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 15:14

Neem eerst een beetje zitles, aan de longe. Zo kun je het gevoel van je pony gewoon worden en een meer onafhankelijke zit verkrijgen en hoef je je niet druk te maken over het sturen.

simodi

Re: Eerste westernles, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:06

Gewoon eerst lekker oefenen in stap en draf tot je alles onder de knie en onder controle hebt!
En dat kan best even duren hoor! ;)

Ga je gewoon pas galoperen als je je helemaal vertrouwd voelt op d'r! :j

Veel plezier!

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:30

Leuk dit te zien! En heel herkenbaar :)

Ik heb namelijk ook zo'n 10 jaar engels gereden op maneges, nooit echt het hogere dressuur werk ingegaan. Nu heb ik sinds kort mijn eigen paard (ook engels beleerd en bereden) en ben ik haar onder goede begeleiding aan het omscholen naar western *\o/* Gewoon omdat ik het een veel fijnere en leukere manier van rijden vind.

Er komt heel wat bij kijken, want je bent inderdaad automatisch geneigd om aan die teugels te gaan hangen als ruiter. De 'kunst' van het westernrijden (maar ook in de hogere dressuursport) is om die voorhand en mond volledig met rust te kunnen laten (tip: begin eens met touwhalster ipv trens, vergt wat oefening in het begin maar als je haar daarmee kan rondsturen heb je ook wat! Dan kan je namelijk nog wel wat steun vinden als beginnende ruiter aan haar hoofd, maar zit je niet direct in die mond te trekken)

Een van de doelen is uiteindelijk je paard volledig rond te kunnen sturen en controleren met je zit! Als dit paardje echt goed western beleerd is zal ze ook heel gevoelig op je zit reageren: stophouding, achterwaarts, druk op linker zitbeen, druk op rechter zitbeen etc... Benen naar voren steken snap ik daarom ook niet, want dan neem je inderdaad de stop houding aan.. Als de pony niet op die zithulpen reageert is ze in mijn ogen ook nooit goed western beleerd.. sturen doe je met je zit en je benen, je handen zorgen voor de begrenzing (buitenhand) en nageving (binnenhand, maar ook de reactie op je benen) waar nodig...

Neem daarom ook goede les, scheelt een hoop tijd en fouten ;)

Veel succes!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 11:37

Dankjewel voor de tips en uitleg. De eigenaresse zei dat ze vroeger wedstrijden gelopen heeft maar in hoeverre dat er nog in zit na jaren recreatief rijden weet ik niet. (Ze is al 20) maar als ik echt een stop houding aanneem maakt dat het probleem natuurlijk alleen erger.(het ongewenst stoppen)

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:28

Jullie komen er wel! Je vraagt om feedback en het is duidelijk dat je serieus wilt leren. Enige puntje van ''kritiek'' dat ik heb is om in het vervolg de pad aan de voorkaart (onder de knop) iets omhoog te trekken. Hij lijkt op de foto's wat strak over de rug te liggen. Voor de rest wens ik je veel (leer)plezier

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:41

Ik mis nog een kinriempje, is niemand dat opgevallen of is dat tegenwoordig niet meer nodig :j

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 17:58

Ze heeft inderdaad geen kinriempje,maar volgens mij is dat ook niet nodig. Er komt ergens vanavond een topic van vandaag, met een link naar een kort filmpje waar ik hopelijk nog meer goede tips door zal krijgen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:07

Leuk beest is dat zeg! Mogen de nodige kilo's vanaf en euhh, zodra je mag gaan uitrijden zeg je het maar, dan kunnen we eens samen gaan!

Ben gisteren nog de heuvel opgecrosst vanaf jou rijbak tot die andere stal met die twee van mij, 4 pretkoppen (2 paarden, ik en een vriend) en een leuk tempo. Volgens mij kun jij ook niet echt wachten tot je lekker naar buiten mag hè!

Bij western stuur je inderdaad als het ware door de schouder 'weg te drukken' (dat doe je met de teugel op de hals) in plaats van het paard om te trekken. Eigenlijk hoort het in de dressuur ook zo, zo reed ik (mijn) Beauty ook gewoon op de groene vallei. Is veel fijner rijden, dat neckreinig (dus de teugel tegen de hals in plaats van eraf).

De teugel loslaten is erg belangrijk, als ik op die manier ga rijden met beauty (net als met de neckrope) komt de neus erg ver naar onder en gaat ze goed over de rug, loopt gewoon lekkerder met de neus laag, maar ja, met de teugels kort -> druk gaat dat wat lastiger.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 18:10

Ik weet ook zeker wel hoe het moet, alleen lukt het nog niet echt. Vandaag heeft ze wel al veel beter gedraafd en bijna niet moeilijk gedaan. Ik heb er ook op gelet meer los te laten en niet te trekken, voor ons beide veeeeel prettiger haha.

Ohja, en over je uitnodiging: mijn andere verzorgpaard mag al mee naar buiten dus zodra die zn conditie weer redelijk heeft kan ik. Met Tara duurt het nog wel fftjes denk ik zo.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:17

Nu je het zegt. Ik heb over een week vakantie... Dus bij mooi weer? *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:27

Sevke slaat de spijker op zn kop.met 'mensen denken dat ze moeten rijden als in een cowboy film' teugels los en rond gassen.
Zo werkt het niet! (Even in het algemeen. Bij jou TS begrijp ik wel dat je nu vooral bezig bent met hem voorwaarts krijgen)
Dat is dan ook meteen mijn tip, voorwaarts met die handel, goed aan het been maken de rest komt later.
Hoop dat je er nog veel plezier van gaat hebben, ziet eruit als een paard met humor!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 18:38

Humor heeft ze zeker, toen ik haar voorpluk vandaag uit was aan het kammen likte ze de hele tijd aan mn buik hahaha.

Voorwaarts is ook vooral mijn doel nu, voorwaarts en niet zelf gaan draaien maar gewoon naar beenhulpen luisteren voor waar ze heen moet.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 22:00