[WN] Jonge quarterkruising Doesie aan het werk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xLillith

Re: Jonge quarterkruising Doesie aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 22:53

Oke, ik zit zelf te twijfelen, wil graag een boomloos westernzadel en kom vaak de nevada tegen, maar vind ze zo ontzettend lelijk. :')

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 10:10

Hm ik zou persoonlijk eerder voor een arizona gaan, ook qua zit, als je barefoot wil. :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:21

Leuk paard, maar ik krijg zelf een beetje pijn in mijn rug als ik hem zo zie lopen. Niet vervelend bedoeld, maar uiteindelijk is dit juist helemaal niet vriendelijk voor je paard. Je leert hem zo een compleet verkeerde houding aan, omdat je het dus ook niet corrigeert. In feite beloon je hem hiervoor, doordat je niet corrigeert.
Ik zou denk ik de periode tot de tandarts komt proberen te overbruggen zonder te rijden, dus grondwerk, longeren, dat soort dingen. Want hier schiet je uiteindelijk niks mee op, maar het levert je een hoop foute gewoontes op die je later weer zult moeten corrigeren.

En over het zadel: als je er niet goed in kunt zitten, dan is het dus voor jou geen geschikt zadel :n
Qua rijtechnische tips ga ik met Spatter en meikie mee.

Tddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:06

hele leuke pony!

de balans komt inderdaad vanzelf en die galop komt naderhand ook wel in orde als ie wat meer bespiering heeft op zn rug en buikje haha ik herken het zo goed! :j
Voorderest echt een schatje om te zien

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 18:38

Tsja Wendy, het is niet mijn paard en ook niet mijn zadel. Ik heb er dus weinig over te zeggen :) op mijn eigen paard komt later ook zeker geen Nevada, puur om deze reden. Het probleem is niet zo dramatisch dat ik er niet op zou kunnen rijden en het zadel ligt wel goed op Does.

Ik ben het verder wel met je eens en ik heb de afgelopen keren ook meermaals voornamelijk gegrondwerkt met hem. Ik zal het donderdag aan Paulette voorleggen.

Dankjewel Fleuribeur! Hij gaat met sprongen vooruit dus daar heb ik alle vertrouwen in!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 23:00

Ik zou zeker meer gaan werken aan het rondrijden. Ook al ben je nog bezig met het begin, je zit wel op zijn rug. Doordat hij nu zo zijn rug wegdrukt, krijgt hij eigenlijk niet de goede ervaring mee. Als hij lange tijd zijn rug zo wegdrukt met rijden, gaat hij het rijden misschien zelfs als iets negatiefs ervaren.

Er zijn inderdaad meerdere wegen naar Rome, maar in de western zitten we nou eenmaal op ons billen. De foto waarop je stopt en je juist naar voren kantelt, herken ik helemaal niet. Stops zijn ook een voorwaartse beweging in principe. Het paard moet goed onderkomen, ook al ga je ''gewoon'' stilstaan en geen slidings maken. Dit is overigens in de dressuur ook zo. Een paard wat zijn rug wegdrukt, kan ook niet makkelijk weer voorwaarts wegrijden.

Je zit nu teveel naar voren. Maar ik zou ook je beugels korter maken. Je staat teveel.

Om je paardje los te maken, kun je veel slangevolte's rijden. Van de hoefslag af en iets groter en kleiner. Ook is het Klavertje 4 een goede oefening.
Als je paard dat een beetje beheerst ook gaan doorpakken aan de voorkant. Een gezond paard zonder klachten kan prima zijn rug goed bollen en voor goed zakken. Dit kun je op de grond checken, net als enige gevoeligheid in de rug bijv.
Sterker maken van de achterhand kun je veel overgangen voor rijden, maar dan wel op de goede manier, anders doet het hem alleen maar zeer. Geef hem ruimte en laat het hem op eigen benen doen zonder hem teveel dwars te zitten als hij zijn rug nog erg wegdrukt.

Ook balkjes. Misschien eerst in de roundpen of aan de longe en later pas onder het zadel om hem niet teveel te belasten bij geen goed ruggebruik.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 00:22

Ik heb dit weekend een clinic bij Alice Zijlstra gezien waar ook zij aangaf dat bekken de andere kant op kantelen een hele gangbare hulp is in de pleasure enzo. :) Na dit topic bevestigde dat me er wel in dat ik in elk geval geen gekke dingen leer :P

Ik zit inderdaad te veel naar voren, daar ben ik mee aan het werk. Met beugels korter kan ik ook net niet lekker zitten. Ik heb hiervoor wel gereden met de beugels een gat korter, maar eigenlijk zijn deze net te lang en korter net te kort :+ Ik wissel een beetje af, wat ik nu heb werkt toch het best volgens mij.

Ik rij met Does heel veel voltes, achtjes, slalommen, etc. Tussendoor wissel ik af van gang. Dat kan hij echt super, buiging geeft hij heel fijn en makkelijk, en ik merk ook dat hij daar lekker los van wordt.

Het grootste probleem wat ik heb met rijden eigenlijk is dat alle druk aan de voorkant maakt dat hij echt tegen je in gaat. Zodra ik enigszins aan het bit zit gaat hij er tegenin hangen en werkt het averechts. Daarom vind ik het heel moeilijk om hem naar beneden te vragen door middel van teugelhulpen.
Zonder teugelhulpen vindt hij het moeilijk om te zakken. Aan het eind met rijden als hij fijn los is in zijn lijf zakt hij wel uit zichzelf al stukjes en dan loopt hij ook in een fijn constant tempo. Dat wil ik eigenlijk meer gaan uitbouwen.

Balkjes leggen we regelmatig neer en dat doet hij super. Een roundpen hebben we helaas niet.

Wel super dat iedereen zoveel tips geeft hoor! :D

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:27

*Aaaaaargh!!! Heel verhaal getypt, vergeten in te loggen -O- Nog een keer dan maar haha*

Ook als je alleen op "contact teugel" rijdt? Dus met minimale druk zeg maar?
Sommige jonkies sputteren heel heftig op druk ipv dat ze rustig naar beneden zakken. Simpelweg omdat ze niet weten wat ze met de druk aan moeten. Het kan ook zijn dat jij, al dan niet per ongeluk, hem hebt aangeleerd dat wanneer hij begint te sputteren, jij de druk laat vallen. Dus dat je het zeg maar probeert, hij geeft niet (sputtert lekker door) en dan laat je los omdat het, voor je gevoel, niet werkt/geen zin heeft. Daarmee wint hij dus onopgemerkt.
Wat ik geleerd heb (en altijd nog goed heeft gewerkt :) ) is dat je contact neemt en wacht. Hij zal sputteren tot en met maar zodra hij geeft, al is het maar ieniemienie, dan geef je gelijk mee. Dan zal hij leren dat als hij zijn hoofd naar beneden brengt, de druk wegvalt.

Ergens vermoed ik dat je dit wel weet maar ik probeer mee te denken met je :D

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 17:00

Ik zal straks even verder reageren als ik niet op mijn telefoon zit :+

Maar ik heb net met Paulette er aan gewerkt en aan het eind had ik, in elk geval in stap en korte stukjes in draf, een laag en nagevend paard. We komen er wel *\o/* les is zo fijn!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 19:16

Duuusss :+
Ik weet weer waarom ik les heb. Jeetje. Ik ben nog steeds een beetje verbijsterd :')

Ze vroeg: "Nou, waar wil je vandaag aan werken?"
Dus ik zeg, "Nou, ik had vorige week foto's laten maken en eigenlijk deed mijn rug bijna pijn toen ik zag hoe Does zijn rug wegdrukte, dus daar zou ik wel mee bezig willen."
Dat vond ze helemaal prima.

Dus ik moest mijn handen iets wijder houden dan ik normaal doe, geen druk geven maar alleen contact houden met de mond - en daarnaast mijn hak aandrukken in een opwaartse beweging om hem te stimuleren zijn buikspieren aan te spannen........... en hop hij zakte :')
Eerst een halve seconde - maar op de terugweg naar stal heeft hij de hele weg laag gelopen; hij pikte het supervlot op. Hij liep niet alleen laag maar ging ook stukjes echt nageven.

Dus die houden we erin :D

Afbeelding

Afbeelding

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:06

*\o/*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 12:13

Nou, die laatste foto's zien er 100x beter uit zeg, daar ZIT je zelf ook veel meer in het zadel.

Super dat het begint te komen +:)+

Zou het niet kunnen dat je een stuk fijner zit als je de beugelophanging wat naar achteren verplaatst?
Hij lijkt nu (voor jou) vrij ver naar voren te zitten :)

Of heb je geen verplaatsbare op je zadel?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 12:13

Dat is een compleet ander beeld, mooi hoor!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 12:28

Klopt, vanaf het moment dat hij anders gaat lopen kan ik ook veel beter zitten :) Dankjewel.

Ik heb eigenlijk geen flauw idee of de beugelophanging verplaatst kan worden :+ Is wel de moeite waard om even te bekijken, want ik heb zelf af en toe ook het idee dat het misschien daar ook een beetje mee te maken heeft. Volgens mij zit ik zonder beugels namelijk netter.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 12:57

+:)+ :):) *\o/* ziet er veel fijner uit!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 23:31

Klein updateje van hoe we er tegenwoordig meestal bij rijden :Y) alleen de barebackpad is nieuw, was eerste keer daarmee rijden. Is beter zo, of niet? :P

Afbeelding

Afbeelding

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:43

He, wat leuk, een bbp :)) heb je die voor Does gekocht of?
Is dat trouwens een zelfgemaakte neckrope of hoort dat bij de bbp? :+ volgens mij neckrope toch? Andes mag je mijne ook wel pakken hoor, als je dat fijner vindt.

Ziet er iig al heel veel beter uit, dat sowieso :D

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 23:45

Dat was mijn verjaardagscadeautje voor Desiree :D Dus die gingen we vandaag uittesten!

Nee, dat was een halstertouw voor eventuele steun bij de galop oid mochten we uit balans raken/hij een bokje geven, etc. Lief van je!