[WN] Desteny even voorstellen bij WN

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sevke

Re: Desteny even voorstellen bij WN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:44

Daar zit je inderdaad véél beter in ! Mooi zadel ook.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:37

Wat een leuk paard heb je!
Je kunt niet verwachten dat je paard na drie keer rijden keurig gedragen op de achterhand loopt. Daar gaat een hele lange training aan vooraf. Een bit lost een rijkundig probleem niet op. Als jij een scherper bit gaat pakken of de teugels strakker pakt gaat het paard alleen maar sterker worden en nog meer hangen. Dus teugels los, van achter naar voor rijden, rechrichten, overgangen rijden en andere oefeningen waar het paard sterker van wordt. Paard zal pas gedragen worden als het daar fysiek toe in staat is.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 16:24

sevke: Ja ik ben er ook heel blij mee!

_Cindy: Dankjewel! Nee dat verwacht ik ook echt niet, toch zal ik hem zelf stukjes op achter moeten zetten om hem daar sterker te maken. Als ik hem met mijn teugels los van achter naar voor wil rijden gaat hij alleen maar harder. ;) Scherper bitje zag ik ook niet zo zitten. Paard is een jaar uit de running geweest dus mag best wat de tijd krijgen om weer goed terug te komen. Bedankt voor de tips. :)

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:43

Waar je naar toe wilt is dat als jij niets doet (geen ophouding geeft, teugels los) het paard niet versneld. Een oefening die je daarvoor kunt gebruiken is iedere keer als je paard versneld, hem/haar stilzetten en daarna wel meteen weer ontspannen. Als je hier héél consequent in bent begrijpt je paard vrij snel dat het niet harder mag gaan zonder dat jij dat vraagt, en dat op het bit hangen geen zin heeft. Dat is echt de basis, het paard moet goed aan de hulpen staan voordat je oefeningen kunt doen om hem meer op de achterhand te zetten.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 18:34

Ohh maar als ik niks doe dan versneld hij ook niet. Maar om hem op achter te zetten zal ik hem toch wat moeten activeren van achter dan wil hij echter de makkelijkste weg kiezen en dat is versnellen. Wat ik vrij logisch vind voor een paard wat heel wat is terug gevallen in spieren en conditie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:41

Hoe ging het rijden vroeger in de dressuur, heb je daar ook "spierballen" van gekregen? Niet negatief opvatten, zo is het absoluut niet bedoeld maar ik kan me dan goed voorstellen dat je je paard een poos wegbrengt want je hebt dan niet alleen het omscholen maar ook het compleet anders gebruiken van zijn lichaam, dan is een maand nog kort, veel succes, jullie zijn een mooie combi in western style.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 19:33

Ja daar heb ik zeker spierballen van gekregen. Heb nu spijt dat ik op die manier gereden heb maar als je instructrice op hoog niveau dressuur rijd ga je er van uit dat die weet hoe het moet en doe je wat ze zegt. Misschien naïef maar zo is het wel gegaan. Al heb ik ook super veel van haar geleerd hoor! Ik probeer haar niet zwart te maken. Ja is ook zo minimaal een maand maar ik kan hem altijd langer laten staan. Bedankt voor het compliment!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:45

D_Desteny schreef:
Ja daar heb ik zeker spierballen van gekregen. Heb nu spijt dat ik op die manier gereden heb maar als je instructrice op hoog niveau dressuur rijd ga je er van uit dat die weet hoe het moet en doe je wat ze zegt. Misschien naïef maar zo is het wel gegaan. Al heb ik ook super veel van haar geleerd hoor! Ik probeer haar niet zwart te maken. Ja is ook zo minimaal een maand maar ik kan hem altijd langer laten staan. Bedankt voor het compliment!

Weet je, er rijden zo veel mensen met spierballen rond, dat wil je niet weten. Het mooiste is wanneer ruiters die een beetje kunnen rijden eens les krijgen op een zeer goed afgericht paard om te voelen wat nageeflijkheid en perfecte aanleuning is. Het één is er niet zonder het ander en weet je hoe het voelt dan kun je daar naar toe werken. Het voordeel van je ruitercarriere is wel dat je weet hoe het niet hoort te voelen en daar ook de gevolgen van aanvaard, namelijk investeren in de herscholing van je paard, hulde daarvoor.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 23:47

Nou ik weet juist wel hoe het voelen moet maar niet de juiste manier om het te bereiken. Dat moet ik gewoon even leren. En mijn paard moet leren dit op eigen benen te doen en niet door op mijn spierballen te hangen. :P